Regenwater recupereren

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
PeterTondeleirs
lid
Installatie Land: Maak keuze

Regenwater recupereren

Bericht door PeterTondeleirs » 22 jul 2015, 02:08

Ik zou graag een nieuw onderwerp starten over het recupereren van regenwater voor huishoudelijk gebruik. Ik heb overschot electriciteit van mijn pv installatie. Mijn verwarming draait al deels op electriciteit om gas uit te sparen, maar drinkwater begint ook serieus duur te worden. Ik gebruik al jaren regenwater voor de tuin, maar ik wil nog een stap verder gaan, namelijk het complete huishoudwater op regenwater, dus ook het drinkwater. Eigenlijk ben ik er maanden mee bezig : opslagtanks plaatsen in de kelder (bovengronds), hydrofoorpomp, en het allerbelangrijkste : de filters. Je kan dat ook allemaal kant-en klaar kopen, voor circa 4 à 5 duizend euro, maar ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken, gaande van koolstoffilters, UV-desinfecteerders enz. Tot hiertoe heb ik nog maar 500€ gespendeerd, en ik ben bijna klaar (denk ik).

Graag had ik meningen en ideetjes van anderen die hetzelfde doen, want ik vermoed dat er hier nog wel zullen zijn die zich daar mee bezig houden.

Mijn uiteindelijke bedoeling is uiteraard om de hoofdkraan van PIDPA dicht te kunnen draaien, en volledig te leven van regenwater, voor àlles! Dus ook nog eerst wateranalyses enz laten uitvoeren, vooraleer ik er mijn koffie en soep van maak.
Wij gebruiken ongeveer 50m³ water per jaar, dus rijk gaan we niet worden van de uitsparing, maar ik bezie het ook als leuke hobby.

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Regenwater recupereren

Bericht door DaRkMaN_FX » 22 jul 2015, 09:30

Hoeveel liter tank of tanks ga je plaatsen?

Ik ken mensen met een put van 10.000 liter die tegen de zomer leeg komt door
- 2 toiletten
- gazon bewateren
- auto's af te wassen
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 22 jul 2015, 11:50

Hou er rekening mee dat de meeste verwarmingstoestelen niet tegen het zure regenwater kunnen.
Als je dat niet neutraliseert zal het weleens een dure besparing kunnen worden!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 22 jul 2015, 13:01

Wij hebben 10 rechtopstaande waterreservoirs (zuilen) van 500L geplaatst in de kelder, deze zijn onderling gekoppeld. Ze benemen een vrijstaande keldermuur. In droge periodes met weinig regen worden ze gewoonweg opgevuld met leidingwater. Er moeten dus geen dubbele leidingen getrokken worden. De ph-waarde (zuurtegraad) van de regen is beter dan van leidingwater, echter, omdat er geen kalk in regenwater zit, is het licht corrosief voor sommige metalen. Dat wordt opgelost door in elk vat een kalksteen te leggen, ttz een silicaatsteen oftewel een kalkzandsteen. De bodem van de vaten worden tevens bestrooid met lavakorrels, vrij te koop in elke tuinhandel. Die dienen om de goede bacterien vast te houden. In een ouderwetse betonnen regenwaterput is dat niet nodig omdat beton zelf die functie heeft. Voorts stroomt het water door 4 filters : de 1ste houdt de eventuele grove korrels tegen tot 2mm, 2de 100µ, 3de 5µ (koolstoffilter), 4de UVC-filter. De 2de moet jaarlijks vernieuwd worden, de 3de 6-maandelijks. De UV-lamp, jaarlijks.
De hydrofoorpomp slaat automatisch aan-en uit bij watervraag, de UV-filter (9W) ook.
Tot hiertoe ziet het water er kraakhelder uit, maar er is haast geen regen de laatste tijd, dus ik kan pas serieus 'beginnen' testen als het harder en meer gaat regenen.

Nota : een grondwaterput heb ik ook, doch die ligt achterin de tuin, en het water daarin stinkt, dus dat gebruiken we niet.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 jul 2015, 14:05

Ik snap je niet helemaal?
Je zegt dat je bijna klaar bent, maar geeft ook toe dat je maar een voorraad hebt van +/- 1 maand, wat dus te weinig is.

Verder belast je ook je keldervloer met 5000Kg extra, dat heb je toch nagezien of dat geen problemen geeft?

Verder zou ik altijd flessenwater gebruiken voor je koffie en de soep ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 22 jul 2015, 15:34

PeterTondeleirs schreef:Wij hebben 10 rechtopstaande waterreservoirs (zuilen) van 500L geplaatst in de kelder, deze zijn onderling gekoppeld. Ze benemen een vrijstaande keldermuur. In droge periodes met weinig regen worden ze gewoonweg opgevuld met leidingwater. Er moeten dus geen dubbele leidingen getrokken worden. De ph-waarde (zuurtegraad) van de regen is beter dan van leidingwater, echter, omdat er geen kalk in regenwater zit, is het licht corrosief voor sommige metalen. Dat wordt opgelost door in elk vat een kalksteen te leggen, ttz een silicaatsteen oftewel een kalkzandsteen. De bodem van de vaten worden tevens bestrooid met lavakorrels, vrij te koop in elke tuinhandel. Die dienen om de goede bacterien vast te houden. In een ouderwetse betonnen regenwaterput is dat niet nodig omdat beton zelf die functie heeft. Voorts stroomt het water door 4 filters : de 1ste houdt de eventuele grove korrels tegen tot 2mm, 2de 100µ, 3de 5µ (koolstoffilter), 4de UVC-filter. De 2de moet jaarlijks vernieuwd worden, de 3de 6-maandelijks. De UV-lamp, jaarlijks.
De hydrofoorpomp slaat automatisch aan-en uit bij watervraag, de UV-filter (9W) ook.
Tot hiertoe ziet het water er kraakhelder uit, maar er is haast geen regen de laatste tijd, dus ik kan pas serieus 'beginnen' testen als het harder en meer gaat regenen.

Nota : een grondwaterput heb ik ook, doch die ligt achterin de tuin, en het water daarin stinkt, dus dat gebruiken we niet.
Als je toch opvult met leidingwater in droge periodes ? ( 10 x 500 L. ? ) zou je dat leidingwater toch beter rechtstreeks gebruiken voor je koffie en om te koken.
Daarbij moet al die moeite en kosten van die installatie toch duurder uitkomen dan gewoon je 50m³ leidingwater te betalen ?
Of beter nog 25m³ voor koffie en koken en de rest met regenwater.
En het is niet omdat het water kraakhelder is dat het gezond is !

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 22 jul 2015, 17:33

Ik had een beetje gehoopt dat er nog anderen waren die hetzelfde deden. Regenwater is eigenlijk het zuiverste water op aarde, het wordt alleen vervuild door het transport tussen wolk en keukenkraan.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 jul 2015, 18:13

Ik ken niet veel mensen die gokken met hun gezondheid.
Ook hier in Spanje gebruikt men flessenwater voor de koffie en de soep.
Als zijn er ook mensen die bronwater gebruiken, maar die bronnen worden frequent gecontroleerd door de gemeente.

Gebruik van regenwater lijkt mij toch wel risico vol.
.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 22 jul 2015, 18:54

Wij hebben Pidpa al meer dan 8 jaar buitengesmeten en nemen heel lekker, getest, water vanaf onze geboorde put. Heel de installatie heeft ons +-6000€ gekost.
Aan kosten betalen we ongeveer 145€/jaar voor sanerings- en gemeentelijke bijdrage.
Als je Pidpa afzegt ga je ook jaarlijks deze som betalen, want je regenwater moet ook gezuiverd worden na gebruik.

Onze tuin ziet nu heel diepgroen.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

PeterTondeleirs
lid

Bericht door PeterTondeleirs » 22 jul 2015, 19:13

Een geboorde put is natuurlijk weer eens wat anders, dat kost véél geld. Ik heb tot hiertoe slechts 498,75€ uitgegeven voor mijn regenwaterinstallatie.
Eigenlijk is het verhaal over regenwater een beetje hetzelfde als met zonnepanelen : iedereen breekt dat af! De overheden hebben er eigenlijk geen baat bij dat mensen voorzien in hun eigen energie en water. Als je ergens raad vraagt, wordt er overal afgeschilderd of er valt puur vergif uit de hemel! Maar regenwater is feitelijk een zeer zuivere natuurlijke grondstof, zelfs ongezuiverd! Koeien, varkens, kippen, nijlpaarden, krokodillen en ezels drinken ervan.
Vroeger betaaldde iedereen volgens aantal kranen, een habbekrats dus. Ondertussen is de overheid goed bezig om ook het water veel duurder te maken.
Daarom ben ik op tijd bezig om het allermooiste van de natuur gratis te gebruiken (zoals het eigenlijk hoort)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 22 jul 2015, 20:19

Het lijkt erop dat hier voor het eerst van het jaar een onweersbui gaat losbarsten, dus je hoeft mijn niet te vertellen hoe kostbaar regenwater is :-(

Maar dat wil niet zeggen dat ik er van ga drinken.
Maar als jij dat wel wilt, dan moet je je vooral niet tegen laten houden door iemand.
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 jul 2015, 21:26

Daarom ben ik op tijd bezig om het allermooiste van de natuur gratis te gebruiken
Dan toch alleen maar omdat je je filters en apparatuur niet in de reguliere handel koopt.
Heb de rekensom ook gemaakt.
Met de installatiekost en de jaarlijks weerkerende kost van koolstoffilters enz. bespaarde ik juist niets.
Als je bovendien niet kan aantonen dat je geen aansluiting op het rioolstelsel hebt EN zelf een goedgekeurde
verwerkingsinstallatie van je afvalwater hebt betaal je wel nog de milieucomponent (die nu in de
drinkwater factuur verwerkt zit). En laat nu net deze kost (tezamen met het transport) de laatste jaren
gevoelig gestegen zijn (naar analogie met de E-factuur).
Veel ga je dus niet besparen.
En al helemaal niet als je je aansluiting niet opzegt. De grootste kost is nl. de vaste aansluitkost (zonder nog maar iets
te verbruiken).
Laatst gewijzigd door ivob op 22 jul 2015, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 jul 2015, 21:28

Aan kosten betalen we ongeveer 145€/jaar voor sanerings- en gemeentelijke bijdrage.
Dan gaat het toch heel lang duren voor je investering gaat renderen?
Ik betaal jaarlijks 168 € voor een gewone pidpa aansluiting.
(En mijn gras ziet ook diepgroen. Dat is al
tevreden met gewoon grondwater ipv water uit een geboorde put ;-) ).

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 22 jul 2015, 21:43

Wij hadden en hebben geen regenwaterput of "borreput". Alles liep langs de teller van de Pidpa.
Nog 7 jaar te gaan en ik ben breakeven en ik hoop nog lang op deze aardkloot rond te lopen.

Ons water smaakt veel lekkerder dan dat van de Pidpa.

Mijn zwembadje moe(s)t ook te drinken hebben :-) #
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 jul 2015, 22:44

Nu ja als je je zwembad met leidingwater moet vullen is het een ander verhaal.

Plaats reactie