Meteropname door eandis

Alles wat niet met energie te maken heeft
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Meteropname door eandis

Bericht door janus » 02 apr 2015, 14:05

Als je door het venster kijkt of de camera gebruikt ziet de meteropnemer dat ook meestal en zal dit melden als dat je weigert om open te doen.
Dat is mijn gedacht tenminste.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

kathoke
junior lid
Installatie Land: België

Bericht door kathoke » 02 apr 2015, 16:31

Beste,

Wij hebben een nieuwbouw en eerste opname was gebeurd op 21 april 2014: stand +5.
Op 28 april zijn onze zonnepanelen geïnstalleerd. Ik wou op 21 april 2015 terug op 5 staan maar plots stond op 12 maart de meteropnemer hier. We waren juist buiten. Ik heb hem gezegd dat hij te vroeg was en heb geweigerd hem binnen te laten. Hij heeft dit genoteerd en twee weken later heb ik papier gekregen om elektronisch aangifte te doen. Dit was wel met de melding dat ik binnen de 10 dagen de aangifte moest doen anders zou het verbruik geschat worden. Normaal verwarmen wij hier met pelletkachel maar ik heb dan gedurende 10 dagen verwarmd met twee elektrische vuurtjes om op 31 maart op +5 uit te komen . Hiervan heb ik foto gemaakt en de meterstand van gas en electriciteit op die dag doorgestuurd. Van mij krijgen ze niks gratis.

grtjs

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 02 apr 2015, 18:06

Het weze een les voor volgend jaar !!!
Lid ZONSTRAAL 1422

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 03 apr 2015, 08:58

Janus, ik begrijp u wel maar we gaan hier toch niet heiliger dan de paus doen zeker?
Het verhaal hier net boven bewijst ook dat ze bewust regelmatig mensen met PV in de zak willen zetten. Als ze gewoon elk jaar op het juiste moment komen, is er gewoon geen probleem. Het later of vroeger komen levert hun op de één of andere manier altijd een + op. Zie naar mijn situatie, 800 kwh verloren op die manier. Sorry, maar dat is niet normaal. Je investeert in iets en dan ga je ervan uit dat de regels gerespecteerd worden en nageleefd. Of betaal je je maandomicilies/facturen zoals internet, telefoon, gas, enz ook drie maanden te vroeg of 2 maanden te laat. Of een woonkrediet waarbij de bank in maart de afbetaling van mei vordert of omgekeerd? Neen toch, die komen gewoon netjes op de juiste moment zoals het hoort.
Waarom maakt iedereen hier anders zo een gedoe van die netvergoeding? Die vinden we toch ook niet fair. Ik lees hier dingen zoals contractbreuk, wijzigen van spelregels, onjuiste berekeningen op basis van omvormers enz... Dit valt voor mij gewoon onder dezelfde noemer hoor. Dictatoriale maffiapraktijken waarschijnlijk gespeend door interessante lobbypraktijken. Als de jammere prosumentenvergoeding straks effectief zal doorgerekend worden, zullen er nog veel deuren dicht blijven, dat ziet madame soleil in haar glazen bol. 1000 of 2000 kwh gratis weggeven zoals ik hier las, is gemakkelijk als je toch voldoende opbrengst haalt en een hoog certificaat betaald krijgt, maar als je morgen er voor dient te betalen (zoals via de netvergoeding) zullen veel mensen creatief worden hoor. Wat zijn we dan ecologisch bezig zeg maar dat is voor een ander forum.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 apr 2015, 09:11

Ik weet niet wat de oorzaak of reden is voor het vroeger of later komen, maar ik kan mij niet voorstellen dat de meteropnemer opdracht krijgt om in 1 gemeente alle huizen met panelen een maand eerder te gaan doen dan de huizen zonder pv.
Dat brengt immers enorme kosten met zich mee.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 03 apr 2015, 10:05

Neen, dat hoeft ook net niet. Dat is juist mijn punt. Ze moeten gewoon zien dat ze hun regio's constant verwisselen qua timing. M.a.w. nooit dezelfde periode nemen. Zowel bij te vroeg als te laat komen, doen ze altijd voordeel. Komen ze te vroeg in de periode april -oktober doen ze voordeel want dan zal je misschien dienen bij te betalen, komen ze te laat dan ben je al reserve kwijt voor volgend jaar. Soms kan dat eens in je voordeel zijn , ga je zeggen maar als je verbruik en je opbrengst zoals het hoort goed op elkaar zijn afgestemd is dat nooit een voordeel. Je kan natuurlijk op 1 of 2 weken na nooit exact op hetzelfde moment komen, dat begrijp ik ook. Maar bij mij 2 maand te laat, mijn pa 4 maand te laat en hierboven 2 maand te vroeg. Een beetje serieus blijven hé. Denk je trouwens dat het rendabel is om 7 keer terug te komen in een straat waar je voor de rest niet meer moet zijn? Misschien zijn wij wat negatief ingesteld omwille van slechte ervaringen maar misschien onderschatten sommigen de situatie ook. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Jammer genoeg ben je als trouwe ecobewuste investeerder wel het slachtoffer als je niet wil gaan creatief handelen met elektrische vuurtjes, deuren niet opendoen en dat soort dingen. Ikzelf persoonlijk hoef geen grote winsten te maken op mijn investering zoals soms wel degelijk het geval is bij sommigen, ze mogen van mijn part zelfs de certificaten afschaffen wanneer de installatie terug is verdiend (liever zelfs dan de netvergoeding). Dit kan theoretisch bijvoorbeeld perfect bepaald worden naar aanleiding van het aankoopjaar en het GSC zodat een eerlijkere diversificatie mogelijk is maar dit terzijde. Maar ik wil ook mijn broek er niet aan scheuren natuurlijk want wie kan mij garanderen dat mijn installatie lang genoeg rendabel zal zijn (terugbetaaltijd 8,8 jaar, met netvergoeding 12-14 jaar afhankelijk van de opbrengstevolutie en de evolutie van de prijs van de netvergoeding).

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 03 apr 2015, 10:09

PS: op de lijst van de meteropnemers staat specifiek vermeld of het een PV eigenaar is of niet, om een opname te doen speelt dat toch geen rol zou je dan denken.... Het zijn maar nummertjes die je afschrijft hé.
Ik geloof trouwens nooit dat ze meerdere keren gaan terugkomen bij een gesloten deur van een niet PV-eigenaar.

Kaliko
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Kaliko » 04 apr 2015, 07:51

Hier komen ze maar om de 4j binnen :D

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 08 apr 2015, 14:13

Zo ziet de afrekening er uit die vandaag is toegekomen !
Dank zij het bijplaatsen rond het verlof verleden jaar van 2x 600Wp mastervolt plug en play EN het vervangen van ALLE lampen door LED's.
eco 10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lid ZONSTRAAL 1422

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 apr 2015, 14:16

netjes :tu:
.

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 19 mar 2016, 15:04

Topic terug van onder het stof gehaald !!

Ik sta vandaag terug op rond de 2100 terwijl verleden jaar de meteropname 2350 was ,zo rond de eerste week van april was.
Verleden jaar was ik gesjeest voor rond de 300 kwh , maar het zal dit jaar niet waar zijn. Ik weet al op voorhand dat ik niet thuis ben ?% en de bel zal het niet doen :oops: dus effe kloppen :eek: maar ik hoor niet goed :geek: .Dat hem maar al begint een kaartje te nemen om in de bus te steken en daar zal ik op invullen wat ik wil. :roll:
Lid ZONSTRAAL 1422

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 19 mar 2016, 15:08

Dit dacht ik ook, echter eind vorig jaar zijn ze 3 weken vroeger gekolen. Normaal zie je hun wagentje wel in de buurt maar dit jaar was er geen te bespeuren, ofwel hebben ze hem verdekt geparkeerd ofwel was het eentje zonder tekst/logo

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 19 mar 2016, 15:14

Jaja ne witte met rode strepen, deze week nog nergens gezien.
Nen belg moet vindingrijk zijn we worden al genoeg uitgeklopt !! $*
Lid ZONSTRAAL 1422

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 20 mar 2016, 12:02

krusty schreef:Topic terug van onder het stof gehaald !!

Ik sta vandaag terug op rond de 2100 terwijl verleden jaar de meteropname 2350 was ,zo rond de eerste week van april was.
Verleden jaar was ik gesjeest voor rond de 300 kwh , maar het zal dit jaar niet waar zijn. Ik weet al op voorhand dat ik niet thuis ben ?% en de bel zal het niet doen :oops: dus effe kloppen :eek: maar ik hoor niet goed :geek: .Dat hem maar al begint een kaartje te nemen om in de bus te steken en daar zal ik op invullen wat ik wil. :roll:
Als ie een kaartje in uw bus zal steken , zal dat zijn om binnen enkele dagen terug te komen.
En indien je er terug niet bent of open doet zal ie zelf een schatting doen van uw verbruik !
En dat is in de meeste gevallen nog meer in uw nadeel dan dat je zou open gedaan hebben.

En waarom zorg je er niet voor om tegen de meteropname wat voordeliger te staan met de stand ?

En als ze verleden jaar de meter zijn komen opnemen , waarom zouden ze dit jaar dan komen ???
Normaal ( bij ons) is dit maar om de 2 jaar. En dan geef je op wat je wilt :roll:

krusty
Senior lid

Bericht door krusty » 24 mar 2016, 00:53

Bij de buur rechtover zijn ze eergisteren geweest, beiden gaan werken dus een kaartje in de bus om zelf telefonisch door te geven.
Bij mij nog niet geweest en niks in de bus !!
Lid ZONSTRAAL 1422

Plaats reactie