Rechtszaak tegen de netvergoeding 2.0 dreigt.

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Rechtszaak tegen de netvergoeding 2.0 dreigt.

Bericht door ivob » 23 mar 2015, 11:59

Triestig dat dit forum, vol goede bedoelingen, volledig ondermijnd wordt door een paar (of een enkeling onder meerdere avatars) mensen wiens enige
bedoeling het is ongefundeerd te stoken voor de pret.
Hun aangekondigde 'acties' en/of 'oplossingen die her en der in het rond gestrooid worden gaan op den duur de geloofwaardigheid van dit forum zodanig
ondermijnen dat mensen met goede bedoelingen het links laten liggen en de tegenpartij het op een dag nog eens zal gebruiken als een forum van
een paar heethoofden die niet weten waar ze het over hebben.

Verder kan ik er met mijn beperkte verstand niet bij dat bepaalde onruststokers in het verleden geschorst werden maar dan wel onder een andere avatar gewoon
terug hun gang mogen gaan. Kan even leuk zijn. Tot het weer de spuigaten begint uit te lopen.

Ik heb het een tijdje vol ongeloof vanop de achtergrond aanschouwd. Maar gezien deze onzin zich als een olievlek aan het uitbreiden is schors ik bij deze mezelf dan maar.

Nog veel plezier met jullie 'bezigheidstherapie'. Maar een meer geschikte therapie zou voor sommigen niet misstaan.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 mar 2015, 12:20

Verder kan ik er met mijn beperkte verstand niet bij dat bepaalde onruststokers in het verleden geschorst werden maar dan wel onder een andere avatar gewoon
terug hun gang mogen gaan. Kan even leuk zijn. Tot het weer de spuigaten begint uit te lopen.
Ik weet niet hoe je daar achter bent gekomen?
Maar meld het dan bij een mod en we nemen direct actie.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

HansH
Installatie Land: België

Bericht door HansH » 23 mar 2015, 12:26

Er worden hier nogal wat aannames gedaan. Dat je het ergens niet mee eens bent kan, maar dan kun je ook gewoon deelnemen aan de discussie en voors en tegens tegen elkaar zetten.
Ik heb mijn voorstel niet gedaan om op het forum onrust te gaan stoken. Wat wél mijn bedoeling is, is om inderdaad onrust te gaan stoken bij (semi)overheden die denken zomaar alles voor elkaar te krijgen en steeds weer de kleine man te laten opdraaien. Dat kan alleen als je met zijn allen iets onderneemt. Dit forum leek me daarvoor een goede eerste stap.
Als ivod argumenten heeft waarom dat niet kan of wenselijk is, dan moet die gewoon met die argumenten komen en niet dergelijke insinuaties uiten.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 mar 2015, 12:29

Is daar iets mis mee dat gefrustreerde PV eigenaars eens een actie ondernemen?
Iemand die er tegen is geeft ook aanleiding van bedenking!

HansH

Bericht door HansH » 23 mar 2015, 12:36

@alfa: iemand mag het er gerust mee oneens zijn, maar laten we wel alsjeblieft op de bal spelen en niet op de man.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 mar 2015, 13:24

We begrijpen ook wel dat de netvergoedig tot de onvermijdelijke frustraties leidt, maar we weten ook dat er hier een aantal hardnekkige 'internet trolls' ronddwalen. (vandaar ook de spijtige noodzaak om de eerste berichten te screenen).
Er zal altijd wel een grijze zone zijn over wat getolereerd wordt en wat niet.

Blijft een feit dat wij niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor meningen van (anonieme) leden.
Vrije meningsuiting versus censuur, het blijft een delicaat evenwicht.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 mar 2015, 14:09

HansH schreef:@alfa: iemand mag het er gerust mee oneens zijn, maar laten we wel alsjeblieft op de bal spelen en niet op de man.
Ik ben met je eens hoor.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 23 mar 2015, 18:20

Frustratie is geen goede begeleider al zeker niet als je niet eens begrijpt hoe de vork aan de steel zit. De materie is zeer complex.
Ik ben het ook volkomen oneens met de netvergoeding/prosumententarief dat nu voorligt en hoop dan ook dat de Rechter oor zal hebben voor de argumenten.
Maar ik ben wel voor "het principe" dat prosumenten (verbruiker/producent) meebetalen om het net te gebruiken, ook al druist dat in tegen wat ons vroeger is beloofd/wijsgemaakt. Spelregels wijzigen tijden het spel is niet plezant.
Maar soms moet een maatschappij anticiperen op veranderende omstandigheden en historische fouten rechtzetten. Bij PV panelen zijn op veel vlakken fouten gemaakt.
Iemand (alle burgers) zal voor de kosten van die fouten moeten opdraaien. :-(
De vraag is op welke manier kunnen we dat doen zonder dat dit nog meer schade aanricht. Geen makkelijke opdracht.
Wie mee wil zoeken naar evenwichtige oplossingen die door een grote groep aanvaard kunnen worden mag hier voorstellen doen.
Met kankeren en 'onhaalbare acties' gaan we zeker niets bereiken. Ze hebben een averechts effect. Mensen met PV panellen zullen nog meer als "inhalige egoisten" (sorry voor de uitdrukking) bestempeld worden.
Vooral mensen die na 2013 PV hebben geplaatst ondervinden de grootste nadelen. Voor de anderen is het erg vervelend en niet prettig dat men aan onze centen zit maar de meerderheid zal er geen boterham minder om eten.
De belegging gaat minder opbrengen dan gehoopt. Voor enkelen is de netvergoeding wel een drama en dat wens ik niemand toe.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 mar 2015, 19:18

DaanW schreef: Met kankeren en 'onhaalbare acties' gaan we zeker niets bereiken.
Daan,
Ik vind dit toch een vreemde uitspraak, neem nu de besparingen.
Iedereen kankerde ook en zijn uiteindelijk door hulp van vakbond in actie geschoten.
Met zijn allen naar Brussel.
Dit heeft nadien toch iets opgebracht.

Hoe meer men van zich laat horen des te beter, als de uitspraak van rechter voor velen niet bevredigend is hopen wij dat er een "PV organisatie"
acties organiseert.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 23 mar 2015, 21:25

Niemand gaat u tegenhouden om een actie in Brussel te organiseren, maar ik ben wel benieuwd hoeveel volk je gaat bijeenkrijgen.
Je zal toch met iets spectaculairs en intelligents moeten komen om 1) in de gazetten te komen en 2) uzelf niet belachelijk te maken.

Het is nog maar de vraag wat de (toch wel massale) vakbondsacties opbrengen buiten de ergernis van diegenen die door de stakers niet op hun werk konden geraken. Naar analogie : er zijn genoeg niet-eigenaars van zonnepanelen die zich tegen u zullen keren.

Met 1000 (sic) man die een uurtje hun zonnepanelen afzetten gaat hoogstens eens meewarig geglimlacht worden.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 24 mar 2015, 00:34

DaanW schreef: Maar ik ben wel voor "het principe" dat prosumenten (verbruiker/producent) meebetalen om het net te gebruiken, ook al druist dat in tegen wat ons vroeger is beloofd/wijsgemaakt. Spelregels wijzigen tijden het spel is niet plezant.
Als de bevolking zo blijft reageren dan gaat het echt niet lang meer duren voordat er iemand zijn kans gaat wagen als dictator, allez ik denk dat er daar in Antwerpen al ene bezig is. Als zestiger kan ik het niet meer aanzien hoe dat de huidige actieve generatie de tak waarop ze zitten zelf aan het afzagen zijn. En laat ze niet afkomen met de crisis en alle andere zever want vandaag is er nog altijd even veel geld als gisteren, alleen zit het steeds in minder zakken.
Bovendien werden de verantwoordelijken die voor die malaise gezorgd hebben overmatig betaald met het argument dat ze grote verantwoordelijkheid droegen, wel heden zijn ze niet minder betaald, integendeel en zij zullen geen bijdrage moeten betalen om die GSC's te compenseren.

pieterke60001

Bericht door pieterke60001 » 28 mar 2015, 10:56

Vooral mensen die na 2013 PV hebben geplaatst ondervinden de grootste nadelen. Voor de anderen is het erg vervelend en niet prettig dat men aan onze centen zit maar de meerderheid zal er geen boterham minder om eten.
De belegging gaat minder opbrengen dan gehoopt. Voor enkelen is de netvergoeding wel een drama en dat wens ik niemand toe.
ik sluit me aan bij uw mening en ben ook bereid om wat van mijn "inkomsten" uit zonnepanelen af te geven, zodat mijn buren zonder panelen niet moeten opdraaien voor de kosten die de GSC met zich meebrengt.
Volgens mij kan dit alleen op een eerlijke manier als de bijdrage gebaseerd wordt op uw inkomsten uit GSC, en niet op omvormervermogen en netbeheerder. Als we eerlijk zijn moeten we toch toegeven dat het systeem overgesubsidieerd was.
Wat zouden jullie ervan vinden dat er vb BTW moet betaald worden op inkomsten uit groene stroom. Iemand zonder GSC heeft daar geen last van, ik vb met jaarlijks 10 GSC van 300 geef dan 630 € af aan 21%. Dit bedrag is in mijn geval te vergelijken met het bedrag aan netvergoeding dat ik anders ook zou moeten betalen( als het erdoor zou komen natuurlijk)
Het is dan natuurlijk de kwestie hoe dit geld vanuit de belasting op de juiste plaats geraakt, maar hier valt toch wel een mouw aan te passen...

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 28 mar 2015, 16:13

Pieterke,
vergeet niet dat we met z'n allen véél moeten betalen voor zaken waarvan een ander kan genieten/profiteren. Er zijn een hoop subsidies voor vanalles en nogwat, energie gerelateerd en niet..., inclusief verzekeringen. Ook de PV bezitter betaalt voor de subsidies van de buurman, die geen PV-installatie heeft.
Waarom zouden de PV bezitters plots iets moeten gaan terugbetalen, en de anderen -die voor andere zaken hebben kunnen genieten van subsidies- niet ?
Er zijn wel vaker subsidies gepasseerd die overgesubsidieerd waren. Ik ken er genoeg die hun zonneboiler nagenoeg gratis hebben kunnen leggen.
Gaan die dan ook een stukje terugbetalen?

Vooral principieel, en omdat de onrechtvaardige netvergoeding voor sommigen een drama gaat zijn, ben ik er volledig tegen.
Volgens mij is er geen ideale oplossing, vooral omdat er zoveel diversiteit in installaties en GSC's is.
Blijf er dan af !
Laat ze de kosten dan maar via een andere weg (bv. CO2 tax of zoiets...) innen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 28 mar 2015, 16:54

pieterke60001 schreef: ik sluit me aan bij uw mening en ben ook bereid om wat van mijn "inkomsten" uit zonnepanelen af te geven, zodat mijn buren zonder panelen niet moeten opdraaien voor de kosten die de GSC met zich meebrengt.
Tot paar weken terug ging ik nog mee , nu niet meer .
Sorry voor de nieuwe PV installaties, maar de oude PV installaties(mijne ook) met hun wettelijke toegekende voorwaarden moet gehandhaafd blijven.
Overeenkomsten zijn er om nageleefd te worden.
Dat er netvergoedingen komen, kan enkel op nieuwe PV installaties.
Wil wel solitair zijn met acties.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 29 mar 2015, 11:29

Slimme opmerking van Sylvester; de nagel op de kop.

Plaats reactie