NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 09:21

bke schreef:
26 okt 2018, 14:10
Steven DCr schreef:
26 okt 2018, 08:26
Het net wordt uit balans gebracht, dat klopt, maar dat ze daardoor "gratis" de elektriciteit kunnen verkopen aan de buren, tja ... dan hoor je ze niet, daarom dat ze die ook nooit zullen aan of uitschakelen om aan te passen aan het eigen verbruik ... Tjing tjing!
Die zitten op het midden/hoogspanningsnet, niet op het laagspanningsnet. Ik denk dat de problemen zich voordoen op het laagspanningsnet (transformatorcabines zijn gemaakt om van midden/hoogspanning naar laagspanning te transformeren en niet andersom).
De problemen op het laagspanningsnet die je aanhaalt zijn de (drog?)reden voor de invoering van de digitale meter.
Het wordt als een waarheid verkondigd dat PV panelen problemen veroorzaken op het laagspanningsnet. Is dat wel het geval?
Hoeveel van de transformatorcabines op het laagspanningsnet hebben daar last van? Wie daar objectieve rapporten over weet te vinden, ik lees ze graag!
Ik deel de mening van @Steven DCr, van de "gratis" elektriciteit die er verkocht wordt aan de buren, daar kraait geen haan naar.

Zolang het daltarief 's avonds en in het weekend valt neem ik aan dat residentiële gebruikers weinig impact hebben op het productievermogen. Beweren dat een fractie daarvan de invoering van een digitale meter rechtvaardigd om het net in balans te brengen lijkt me meer dan één brug te ver.

Bovenstaande is subjectief. Hieronder wat meer objectieve staving.
Screenshot at 2018-10-27 08-33-57.png
In Vlaanderen produceerden we in 2017 6,31% groene stroom.
Het totale aandeel groene stroom was 32% vooral import uit Europa. M.a.w. 2/3 van onze elektriciteit (68% om precies te zijn) wordt nog steeds uit nucleaire of fossiele energiebronnen gehaald. Soit.

Het aandeel zonne-energie in groene stroom is 2,12%. Dat wil zeggen dat zonne-energie in stond voor 0,6% van de totale energieproductie. Nu ga je mij niet vertellen dat die 0,6% PV productie zo disruptief is!

Voor wie deze cijfers wil nalezen of narekenen, graag!
https://www.vreg.be/nl/document/rapp-2018-05
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 09:33

Praeter schreef:
24 okt 2018, 16:06
Nog een link: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/24 ... elig-of-n/

Volgens de directeur van de Vreg, Dirk Van Evercooren, moet de digitale meter wel zo snel mogelijk bij zonnepaneel eigenaars
worden geplaatst. Ik heb deze middag aandachtig naar zijn uitleg geluisterd. Meneer leeft blijkbaar al in de toekomst.

We moeten ons verbruik afstemmen op de zon en onze zelf geproduceerde energie onmiddellijk zelf gebruiken.
Klinkt allemaal goed (toekomstmuziek) en volgens hem moeten we dus allemaal een nieuwe wasmachine, droogkast, vaatwasser, etc...
kopen.

Hetgeen de Vreg wil, zie ik de komende jaren nog niet haalbaard. Maar kan het hen wat schelen?
Dat we ons verbruik moeten afstemmen op de zon (en wind?) tot daar aan toe. Maar moet dat dan op individueel vlak gebeuren??

Om mijn vorige post te versterken: waar zijn de rapporten die deze uitspraak van een directeur van de Vreg onderbouwen??
Dat is nodig, omdat het stoomnet de massale overschoten aan zonne-energie niet meer dreigt aan te kunnen. "Als we niets doen, zal het net moeten versterkt worden en dat is erg duur" vertelt Van Evercooren. "Een slim beheer van zonnepanelen, en daarvoor is een digitale manier noodzakelijk, is één van de manieren om de toekomst van het net te verzekeren."
PS: quote is een exact kopie van de website van de VRT, inclusief de twee spelingsvauten.

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 27 okt 2018, 13:34

Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 09:33
Dat we ons verbruik moeten afstemmen op de zon (en wind?) tot daar aan toe. Maar moet dat dan op individueel vlak gebeuren??
Inderdaad, waarom bv het dag- en nachttarief niet omwisselen? Maak stroom in de dag goedkoper voor huishoudens, dan kan iedereen zijn steentje bijdragen.

dyckie
Senior lid
Gefeliciteerd

Bericht door dyckie » 27 okt 2018, 14:14

bke schreef:
27 okt 2018, 13:34
Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 09:33
Inderdaad, waarom bv het dag- en nachttarief niet omwisselen? Maak stroom in de dag goedkoper voor huishoudens, dan kan iedereen zijn steentje bijdragen.
U denkt niet na he als u als zonnepaneel eigenaar dat wilt en ze beslissen later dat zonnepaneel eigenaars vergoed worden voor hun stroom die zo het net zetten dan gaan veel minder krijgen dan nu bij het duurdere dag tarief.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 15:02

dyckie schreef:
27 okt 2018, 14:14
bke schreef:
27 okt 2018, 13:34
U denkt niet na he als u als zonnepaneel eigenaar dat wilt en ...
Nogal sterk uitgedrukt. Ik hou het erop dat iemand anders nadenkt vanuit zijn/haar perspectief. peace
@bke denkt aan de natuurkundige realiteit: zon schijnt, dus goedkope elektriciteit
@dyckie denkt aan de financiële realiteit: veel elektriciteitsproductie als de zon schijnt, dus hogere stroomprijzen op dat moment is interessant (als prosumenten er ooit voor vergoed zouden worden)

Zolang de meeste mensen overdag gaan werken en de industrie vooral overdag energie nodig heeft, blijft elektriciteit overdag duurder dan 's nachts of in het weekend.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 15:34

In deze ene reportage beperkt men het debat - bewust of niet - tot residentiële aansluitingen, en zelfs een subgroep daarvan, de prosumenten. Het groter geheel met de industrie en de andere residentiële gebruikers (hiervoor al door anderen aangehaald) laat men buiten beschouwing.
Wel wij denken dat het goed zou zijn om die digitale meter snel uit te rollen bij mensen met zonnepanelen omdat wij... uit onze studies blijkt dat dit een grote maatschappelijke meerwaarde heeft.

De mensen met zonnepanelen zullen zelf de zaken in handen kunnen nemen: hoe meer zij erin slagen om stroom te gebruiken als die geproduceerd wordt hoe hoger hun positief effect op hun factuur zal zijn.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/24 ... elig-of-n/
Dirk Van Evercooren, directeur bij de VREG
De mensen met zonnepanelen kunnen nu al de zaken in handen nemen. Daarvoor hebben ze geen digitale energiemeter nodig.

Een grote maatschappelijke meerwaarde? Welke dan?
Als die maatschappelijke meerwaarde dan toch zo groot is, waarom de digitale meter niet meteen invoeren op alle (residentiële) aansluitingen?
Wel, daarom: omdat het in het geval van prosumenten geld opbrengt en in het andere geval quasi enkel geld kost
Screenshot at 2018-08-24 17-07-09.png
VRT Redactie: Niet zo simpel allemaal dus, maar tóch zullen de mensen met zonnepanelen hun energieverbruik moeten veranderen zegt de VREG. Want de stroomnetten aanpassen is nóg duurder.

Die energie die belast het net dus als wij niks doen en... dan krijgen we in de toekomst een situatie waarin het net versterkt zal moeten worden en hoge kosten zullen moeten gemaakt worden om dat te doen. Dus een slim beheer van zonnepanelen - en daarvoor is de digitale meter noodzakelijk - is absoluut een manier om de toekomst van het net te verzekeren zonder al te hoge kosten voor de maatschappij en voor de gebruikers.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/24 ... elig-of-n/
Dirk Van Evercooren, directeur bij de VREG
De toekomst van het net verzekeren? Ah, het elektriciteitsnet heeft geen lange termijn toekomst. Toch niet zoals het nu (centraal) georganiseerd is. Technologie zal binnen afzienbare tijd de bestaansreden van het net (zoals het nu is) voor residentiële gebruikers compleet achterhaald hebben. Het net zoals het nu is, is niet geschikt voor decentrale productie. Laat decentrale productie nu net de toekomst zijn.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 17:55

Waar ik net aan denk
Straks komen ze met een vergoedingsvoorstel: je krijgt x €ct/kWh (zie wel 1 karakter). Hun redenering waarbij een prosument zijn productie kan vermarkten, en ze laten zo uitschijnen 'geld verdienen'.
En dan zal plots het net wel in evenwicht zijn.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 20:17

bruma schreef:
27 okt 2018, 17:55
Waar ik net aan denk
Straks komen ze met een vergoedingsvoorstel: je krijgt x €ct/kWh (zie wel 1 karakter). Hun redenering waarbij een prosument zijn productie kan vermarkten, en ze laten zo uitschijnen 'geld verdienen'.
En dan zal plots het net wel in evenwicht zijn.

Dat is wat @dyckie een paar posts geleden aanhaalt. Ik ben absoluut vóór.
In Nederland bestaat het, afhankelijk van de operator 5 - 9 €ct/kWh als ik me goed herinner.
Ook in Duitsland is er een Einspeisevergütung. Momenteel circa 12 €ct/kWh met 2 karakters! $*
Screenshot at 2018-10-27 20-13-39.png

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 21:09

Het gaat hem niet over de prijs.
Wel over het net evenwicht:
Nu gebruiken we (met een prosument taks) het net en dat is bijna niet meer in evenwicht.
Straks gaan we zelf moeten verbruiken als t opgewekt is (gezien de prijssetting) en dan is er misschien een beetje meer evenwicht.

MAAR raar maar waar, DE oplossing is uw stroom verkopen op t ogenblik dat je hem zelf niet kan verbruiken. Wat we nu dien trouwens, en dan plots is er wel een net in evenwicht.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 21:28

bruma schreef:
27 okt 2018, 21:09
Nu gebruiken we (met een prosument taks) het net en dat is bijna niet meer in evenwicht.
Waarop baseer je de uitspraak dat het net nu bijna niet meer in evenwicht is?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 27 okt 2018, 21:37

De uitspraken van de directeur van de vreg.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 22:16

Ow ja die weinig tot niet onderbouwde uitspraken.

Laat mij even het tegendeel van dergelijke uitspraak onderbouwen. Het aantal PV systemen is gestegen tussen 2014 en 2017. Aangezien de assumptie is dat het die PV systemen zijn die het net uit balans halen, is het probleem enkel erger geworden. Niet?

Waarom blijkt een relatief recente studie van de VREG over digitale meters dat de baten van een vraagverschuiving (i.e. beter balancering van het net) in 2017 nog maar 1/3 bedragen dan de baten in 2014???
Screenshot at 2018-10-27 22-09-30.png

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 okt 2018, 23:36

Omdat de normen zijn aangepast?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 27 okt 2018, 23:47

janus schreef:
27 okt 2018, 23:36
Omdat de normen zijn aangepast?
Welke normen? :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 okt 2018, 00:13

De synergrid normen ivm de 253v.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie