NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Giolovin
lid
Installatie Land: België

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door Giolovin » 05 sep 2018, 15:48

Wij hebben twee warmtepompen en waren van plan volgend jaar zonnepanelen te installeren. Nu begin ik me toch de vraag te stellen of het de nieuwe regeling nog interessant zou zijn om het al of niet nog uit te voeren. Ik denk eerder van niet.

Met een warmtepomp kun je in de winter onmogelijk nog een degelijk rendement halen uit je zonnepanelen :roll:

Het kan toch niet dat een overheid warmtepompen promoot om dan uiteindelijk bijna letterlijk de stekker er uit te trekken. Deze nieuwe regelingen zullen een zeer averechts effect hebben op de installaties van warmtepompen en zonnepanelen. Mensen zullen terug naar fosiele brandstoffen grijpen en dat terwijl deze overheid het fijn stof wil voorkomen...

Welke boodschap brengen de mannen van de overheid hier? Je krijgt premies voor warmtepompen en zonnepanelen, maar daarna betaal je de volle pot en bedraagt daarnaast je eindfactuur meer dan mocht je op aardgas (een fossiele brandstof)- verwarmen :(

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 05 sep 2018, 18:10

Ik vond een zeer interessant videofragment van een commissievergadering dat werd gevoerd in het Vlaams Parlement op 3 mei 2017 over het huidig beleid dat wordt gevoerd rond warmtepompen.

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1134613

Zeker het bekijken waard (of om te lezen).

Johan Danen (Groen)

"De bezitters van warmtepompen worden nog steeds tweemaal benadeeld. Voor de werking van warmtepompen moet de eigenaar nog steeds gebruikmaken van reguliere elektrische energie aan een standaard – en dus hoge – prijs, inclusief alle taksen en heffingen. In tegenstelling tot de eigenaars van warmtepompen kunnen mensen die verwarmen via een veel inefficiëntere elektrische verwarming, wel genieten van een goedkoper tarief. Zij genieten van het tarief ‘exclusief nacht’. Zijn er al stappen gezet om de discriminatie tussen beide vormen van elektrisch verwarmen weg te werken?"

"Om de verhoogde bijdrage voor het Energiefonds te verlichten, zou de bezitter van een warmtepomp kunnen opteren voor het installeren van zonnepanelen. Het prosumententarief varieert tussen 90 en 128 euro. Om het extra energieverbruik van de warmtepomp te dekken, zou dit betekenen dat er jaarlijks een prosumententarief van 540 tot 768 euro betaald moet worden voor een PV-installatie van 6 kilowattpiek. Een combinatie van deze beide vormen van hernieuwbare energie zal dus ook in het nadeel van de warmtepompgebruiker zijn. Bent u van plan om stappen te ondernemen om deze benadeling weg te werken? We hebben immers meer warmtepompen nodig dan nu het geval is. Als we op de ingeslagen weg doorgaan, zullen we de doelstellingen ter zake helemaal niet halen."

Een jaar verder en we staan steeds verder van wat men oogde te bereiken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 05 sep 2018, 21:09

Helemaal correct wat je aanhaalt en wat de vraag steller voor ogen heeft ...
Echter dit is het financiële vaatje waaruit politici tappen via hun DNB en dat willen ze net niet

[email protected]
Senior lid

Bericht door [email protected] » 06 sep 2018, 09:23

Zou het niet een oplossing zijn om na de plaatsing van een digitale meter de verbruiker een factuur te zenden die het goedkoopst voor hem is?
Dus dan zou de leverancier moeten bekijken welk van de twee mogelijkheden, het prosumententarief of de normale distributiekost voor die Kw die je van het net neemt, het goedkoopste is en hiervoor automatisch een factuur aanmaken.
Of is dit te gemakkelijk door de bocht?
Onze installatie: 18 x Sunrise Solartech 310
Sunny Boy SB5000TL omvormer
166° Ligging
45° Helling Dak
In gebruik: 9 maart 2012 Gekeurd: 28 maart 2012
http://www.famgijbels.be/pv

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 06 sep 2018, 09:40

Hoe het leven vreemd kan lopen.

Zover ik weet is de zaak nog steeds aanhangig bij de raad van state tegen het prosumententarief.
En inderdaad, het prosumententarief was uiterst betwistbaar in zijn implementatie.

Wat er nu aan schijnt te komen is een stuk logischer en in mijn ogen fairder; het spoort ook beter met een economische realiteit. Wat nog niet echt logisch is dat de rekening (en dus de verschaffer van de stockage, dus subsidie) bij de producenten gelegd wordt en niet bij de DNB die eigenlijk altijd de winnaar is. Dus de producenten gaan op termijn hun prijzen moeten verhogen om die stockage betaald te krijgen.

Uiteraard moet er nog een oplossing komen voor warmtepompen en elektrische verwarming, maar die moeten globaal gezien komen, ook voor mensen die geen plaats hebben voor zonnepanelen. Niettemin blijft een verandering in de subsidieregels een gloeiende contractbreuk.

Nu ligt er een eis op tafel om het recht te hebben om de oude prosumententarief toe te mogen passen. Gaan we daarvoor ook naar de Raad van State ? Eerst vernietigen en dan opeisen ?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 sep 2018, 00:54

Zover ik weet is de zaak nog steeds aanhangig bij de raad van state tegen het prosumententarief.
Ik kan u zeggen dat alle rechtszaken gestopt zijn na het verlies bij het Hof van Beroep.
De zaak bij de RvS was voor de periode 2015-2016 en zou toch geen invloed gehad hebben op de periodes erna.
De kans was ook te groot dat de RvS de uitspraak van het HvB zou bevestigen, zodat verder procederen weinig zin had.

Ik zie geen juridische argumenten noch mogelijkheden om het prosumententarief al dan niet te behouden of een vrije keuze te kunnen bekomen.
Noch afgezien van de vraag of dat wel nodig/nuttig/opportuun zou zijn.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 07 sep 2018, 01:47

Giolovin schreef:
05 sep 2018, 15:48
Wij hebben twee warmtepompen en waren van plan volgend jaar zonnepanelen te installeren. Nu begin ik me toch de vraag te stellen of het de nieuwe regeling nog interessant zou zijn om het al of niet nog uit te voeren. Ik denk eerder van niet.

Met een warmtepomp kun je in de winter onmogelijk nog een degelijk rendement halen uit je zonnepanelen :roll:

Het kan toch niet dat een overheid warmtepompen promoot om dan uiteindelijk bijna letterlijk de stekker er uit te trekken. Deze nieuwe regelingen zullen een zeer averechts effect hebben op de installaties van warmtepompen en zonnepanelen. Mensen zullen terug naar fosiele brandstoffen grijpen en dat terwijl deze overheid het fijn stof wil voorkomen...
Het kan toch niet dat ons politiek systeem wetgeving stemt die in strijd is met de grondwet en de geïnde bedragen van 2016 en 2017 houdt omwille "rechtsonzekerheid en administratieve moeilijkheden"? Toch?
Het kan toch niet dat ons politiek systeem GSC voor 20 jaar garandeert om daarna die "garantie" de facto te verloochenen door de subsidies op een andere manier terug te vorderen (prosumententarief)?
Nog even teruggrijpen naar 2011 waar PV eigenaren het kind van de rekening werden van stijgende energieprijzen? Of naar 2014?
Ik vind dat ook straf. Maar de gemiddelde inwoner ligt er precies niet al te wakker van. Of laat dat toch niet blijken. Hoeveel van de 290.000 prosumenten in Vlaanderen lezen hier mee?
Giolovin schreef:
05 sep 2018, 15:48
Welke boodschap brengen de mannen van de overheid hier? Je krijgt premies voor warmtepompen en zonnepanelen, maar daarna betaal je de volle pot en bedraagt daarnaast je eindfactuur meer dan mocht je op aardgas (een fossiele brandstof)- verwarmen :(
Welke boodschap? Elk jaar een andere boodschap. :?
Ik vraag me af hoe het er aan toe gaat op de kabinetten. Er moeten daar toch mensen zitten die wel weten wat de boodschap is, ergo waar het naar toe moet. Maar die visie omwille van politieke agenda's niet mogen kenbaar maken, laat staan kunnen verwezenlijken.

Als ik een gok zou moeten doen op vlak van elektriciteit, dan komt denk ik deze blog aardig in de buurt.
Het uitgangspunt is helder: de Waalse regering wil eigenaars van zonnepanelen aanmoedigen om hun opgewekte stroom meer zelf te gebruiken.
De boodschap voor Vlaanderen d.d. 20 juli 2018:
Naar minder fossiele brandstoffen voor woningverwarming
...
Deze maatregelen zijn nog niet definitief goedgekeurd. De details worden later bekendgemaakt.
Over hout/pellets geen woord. Daar hebben we de laatste fijn stof discussie nog niet over gehad.

Afremmen van stookolie en aardgas, dus wat blijft er nog over? Juist ja, elektriciteit.

Dan kunnen we de kerncentrales toch niet sluiten? Rara wie dan in z'n handjes wrijft.
Zonnepanelen en warmtepompen dan maar? Warmtepompen gebruiken quasi geen groene stroom. Tenzij dat beetje dat in de winter van de windmolenparken komt. En als eigenaar van een warmtepomp kan je een hoge graad van zelfconsumptie al helemaal vergeten.
En dan nog eens iedereen elektrisch rijden ook zeker? Zet het afschakelplan alvast maar in je agenda. Een beetje zoals de website van Eandis op dit moment
Screenshot at 2018-09-07 01-47-13.png
Brandstofcellen zijn er ook nog. Maar dat werkt op waterstof (dat van aardgas afgesplitst wordt). Zelfs met Europese subsidies niet rendabel in Vlaanderen (voor iemand die PV kan/wil leggen) en gezien het beleidsparcours van de afgelopen 10 jaar een onzekere investering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 11:24

Ik had meneer Tommelein een mail gestuurd met de vraag of er een speciale regeling zal komen voor warmtepompen.

Ik kreeg deze standaard mail terug, waarin een antwoord op mijn vraag uiteindelijk niet aan bod kwam.

"Viceminister-president Bart Tommelein heeft mij gevraagd uw mail te beantwoorden.

Wij hebben de recente artikelen die in verschillende media verschenen ook gelezen en kunnen u alvast geruststellen dat de minister erover waakt dat het rendement van zonnepanelen behouden blijft. Hernieuwbare energie is noodzakelijk voor de toekomst, minister Tommelein ziet er dan ook op toe dat het draagvlak voor PV niet wordt ondermijnd.

In het ontwerpdecreet staat momenteel dat er voor bestaande installaties (in dienst genomen tem eind 2020) een overgangsregeling komt. De overgangsmaatregel bestaat er in dat deze prosumenten de terugdraaiende teller behouden gedurende 15 jaar vanaf de indienstname.
In de artikelen staat nu dat de VREG bevoegd is voor de distributienettarieven. Dit heeft de minister nooit ontkend. De regulator heeft voor de overgangsmaatregel 2 keuzes. Ofwel beslissen zij dat ook het nettarief virtueel kan terugdraaien en behouden we de huidige situatie. Ofwel schaft de VREG het prosumententarief af en worden de distributienettarieven aangerekend op de reële afname. Minister Tommelein is hierover in overleg met de regulator en dringt erop aan dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt.

Daarnaast vermelden de persartikelen dat de federale overheid bevoegd is voor de federale heffingen. Het klopt inderdaad dat de federale overheid bevoegd is voor heffingen die binnen haar bevoegdheid ligt. Maar de Vlaamse overheid beslist over de terugdraaiende teller. Het is logisch dat gewestelijke maatregelen een impact kunnen hebben op federale maatregelen, zoals heffingen. Dankzij de terugdraaiende teller betaalt u vandaag geen federale bijdrage op de energie die u zelf produceert. Dit is al jaar en dag zo, er is dus geen enkele reden om dit te wijzigen. Dit blijft dus ook binnen de overgangsmaatregel nl. het recht op een terugdraaiende teller gedurende 15 jaar.

Tot slot werkt minister Tommelein ook volop aan een alternatief compensatiesysteem voor nieuwe installaties vanaf 2021. Zonnepanelen die vanaf dan worden geplaatst zullen geen beroep kunnen doen op de terugdraaiende teller, maar de prosumenten zullen hun geïnjecteerde energie wel kunnen verkopen. Wie ook vandaag al zonnepanelen heeft, kan in 2021 vrijwillig overstappen naar dit nieuwe systeem."

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 16:48

Tweede mail van het kabinet van Bart Tommelein:

Geachte heer,

Ik bezorg u graag bijkomende toelichting:

Zoals gesteld is het de VREG die bevoegd is voor de distributienettarieven. De regulator heeft voor de overgangsmaatregel 2 keuzes. Ofwel beslissen zij dat ook het nettarief virtueel kan terugdraaien en behouden we de huidige situatie. Ofwel schaft de VREG het prosumententarief af en worden de distributienettarieven aangerekend op de reële afname. Minister Tommelein is hierover in overleg met de regulator en dringt erop aan dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt. Wij kunnen u dus nog geen bijkomende details hierover meegeven.

Viceminister-president Tommelein erkent wel dat de uitrol van groene warmte vandaag drempels ondervindt. Daarom bekijkt hij reeds de mogelijkheid om een lastenverschuiving door te voeren van de elektriciteitsfactuur naar deze van fossiele brandstoffen, zoals bijvoorbeeld aardgas en stookolie. Door een groene taxshift die de aardgasfactuur verhoogt en de elektriciteitsfactuur verlaagt, zal de business case voor warmtepompen verbeteren.

Op 30 maart 2018 heeft de Vlaamse Regering beslist het interfederaal energiepact op te nemen in een Vlaams Energie- en Klimaatplan. In het pact is opgenomen dat overgeschakeld zal worden van aardgas naar duurzame en hernieuwbare alternatieven. Voorbeelden van alternatieven zijn ‘groene warmte’ zoals warmtepompen, warmtenetten enz….

Uiteraard kan dit niet van vandaag op morgen. Het merendeel van de Vlamingen verwarmt zijn woning echter op aardgas. Minister Tommelein zoekt daarom op dit moment dan ook naar mogelijkheden om deze alternatieven voor verwarming aantrekkelijker te maken. Eén mogelijkheid hierbij is om fossiele brandstoffen minder aantrekkelijk te maken en een deel van de lasten op elektriciteit naar aardgas en stookolie te verschuiven. Wanneer de aardgasfactuur en de stookoliefactuur stijgt en deze voor elektriciteit daalt, zal de terugverdientermijn van bijvoorbeeld een warmtepomp gevoelig worden ingekort. Zo wil de minister iedereen overtuigen om zijn steentje bij te dragen aan een duurzame, groene en CO2-arme toekomst. De doelstelling bestaat er alvast in om onze woningen in 2050 niet meer te verwarmen met fossiele brandstoffen maar met hernieuwbare technologieën.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 16:56

Mijn antwoord en eigen bedenkingen:

Zonder volledige terugdraaiende teller en zonder zonnepanelen is er momenteel geen sprake van een reële of haalbare terugverdientijd voor warmtepompen. Dit maakt de investering zonder zonnepanelen minder interessant. Als er in de toekomst dan ook nog gesleuteld wordt aan de volledig terugdraaiende teller zonder extra maatregelen te nemen voor warmtepompen dan zal de warmtepomp een stille dood tegemoet gaan.

Warmtepomp - zonnepanelen:

warmtepompen gebruiken de elektriciteit van het tweevoudig tariefsysteem (met hoge distributietarieven, extra heffingen, ...) want exclusief nacht mag/kan hiervoor niet gebruikt worden. Er is dan ook geen sprake van een reële en haalbare terugverdientijd.

Warmtepomp + zonnepanelen : prosumententarief (huidige regeling)

Dan betaal je weliswaar een vast prosumententarief op de grootte van je omvormer voor zonnepanelen maar kun je met het overschot aan opgewekte energie van de zomer a.d.h.v.  een volledig terugdraaiende teller hiermee wel het verbruik van je warmtepomp opvangen in de winter.

Warmtepomp + zonnepanelen (nieuwe regeling):

kom je als eigenaar van een warmtepomp in de problemen tijdens de winter aangezien warmtepompen gedurende deze periode het meeste verbruik hebben. Indien de terugdraaiende teller enkel van toepassing is op de elektriciteitsprijs, zal dit uiteindelijk leiden tot een grote meerkost als de reële afname van de warmtepomp in de winter hiervoor in rekening gebracht wordt. Een aanzienlijke kost aangezien de distributiekosten een groot deel uitmaken van de elektriciteitsfactuur. Ook hier is er geen enkele sprake meer van een (degelijke) terugverdientijd. Bovendien is een combinatie warmtepomp + zonnepanelen financieel niet meer interessant/rendabel.

De groene taxshift kan een hulpmiddel zijn maar dat zal de terugverdientijd niet voldoende terugschroeven om het aantrekkelijk te houden om er in te blijven in investeren.

Een beter voorstel zou zijn om warmtepompen te laten genieten van een specifiek voorkeurstarief en dit volledig los te koppelen van de huidige tariefsystemen en problematiek rond slimme meters en zonnepanelen.

Het debacle (want dat is het) rond injectie en reële afname van elektriciteit is te complex om dan ook nog eens rekening te moeten houden met een degelijke regeling waardoor mensen blijven investeren in warmtepompen. Dan is het naar mijn mening beter en eenvoudiger om een aparte regeling te voorzien en dit volledig los te koppelen van de huidige tariefstructuren en de problematiek rond energieopwekking.

Zou een aparte meter met een gunstiger tariefsysteem voor warmtepompen zoals dit ook voorheen is gebeurd voor "traditionelere" systemen (accumulatieverwarming) met het exclusief nachttariefsysteem niet interessanter zijn? Lagere elektriciteitsprijs, lagere lagere distributiekosten, geen problematiek rond extra en reëel verbruik in de winter, ...

Kortom als er geen volledig terugdraaiende teller meer zou bestaan voor zonnepanelen dan zijn er eigenlijk maar twee keuzes voorhanden om de terugverdientijd enigzins financieel interessant te houden: het huidige prosumententarief behouden of een apart tariefsysteem te ontwikkelen speciaal voor warmtepompen.

Het zal een hele uitdaging worden om voor alle systemen (warmtepompen, zonnepanelen, "slimme" meters) een klinkklare oplossing te vinden.

Het probleem opdelen in deelproblemen en voor elk probleem een oplossing vinden zou het alvast minder complex maken.

Mocht de overheid toch kiezen om het reële verbruik in rekening te brengen bij het gebruik van zonnepanelen, dan zal een apart tariefsysteem de enige manier zijn om warmtepompen nog te laten renderen want dan is er zelfs geen sprake meer van een terugverdientijd. Die is er dan gewoonweg niet.

Extra nota:

Mensen die overschakelen van accumulatieverwarming naar warmtepomp laten hun exclusief nachtmeter merendeels staan zonder deze nog te gebruiken want hiervoor moet geen vaste kost worden betaald. Kan deze meter intussentijd niet zorgen voor een goedkoper/gunstiger tarief? Dat maakt dat er geen extra investeringskost meer moet gedaan worden.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 07 sep 2018, 17:16

Giolovin schreef:
07 sep 2018, 16:56
Extra nota:

Mensen die overschakelen van accumulatieverwarming naar warmtepomp laten hun exclusief nachtmeter merendeels staan zonder deze nog te gebruiken want hiervoor moet geen vaste kost worden betaald. Kan deze meter intussentijd niet zorgen voor een goedkoper/gunstiger tarief? Dat maakt dat er geen extra investeringskost meer moet gedaan worden.
Exclusief nachtmeter zijn ze overal stilletjes aan het verwijderen hebben de mensen van eandis mij persoonlijk verteld.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 17:19

dyckie schreef:
Giolovin schreef:
Extra nota:

Exclusief nachtmeter zijn ze overal stilletjes aan het verwijderen hebben de mensen van eandis mij persoonlijk verteld.
Wij hebben deze meter nog steeds staan en is enige jaren nog maar geplaatst geweest.

Het zou uiteindelijk wel een oplossing zijn om deze meters 24/24 aan een gunstiger tarief te kunnen gebruiken. = geen investeringskosten

Of het technisch haalbaar is om hiervoor een excl. nachtmeter te gebruiken is natuurlijk een andere vraag.

Laatst gewijzigd door Giolovin op 07 sep 2018, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 17:28

Giolovin schreef:
dyckie schreef:
Giolovin schreef:
Extra nota:

Wij hebben deze meter nog steeds staan en is enige jaren nog maar geplaatst geweest.

Het zou uiteindelijk wel een oplossing zijn om deze meters 24/24 aan een gunstiger tarief te kunnen gebruiken. = geen investeringskosten

Of het technisch haalbaar is om hiervoor een excl. nachtmeter voor te gebruiken is natuurlijk een andere vraag.

En mochten we nu heel utopisch redeneren en ze daadwerkelijk een slimme meter implementeren (met aparte meting voor warmtepomp) + zonnepanelen zouden ze perfect het overschot aan geproduceerde stoom in mindering kunnen brengen van beide meters aangezien opgewekte elektriciteit apart gemeten wordt.

Na aftrek van de gewone meter, het overschot aftrekken op de "groene stroom" meter. Maw waterval systeem. Het is natuurlijk altijd interessanter om eerst de meters met de duurste stroom te verminderen. Ik ben maar aan het denken, maar het zal waarschijnlijk iets te dromerig overkomen Afbeelding

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 07 sep 2018, 17:49

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming

conceptnota ‘'Ontwerp van Vlaams Energieplan 2021-2030 - EPB-regelgeving

"Woningen in nieuwe verkavelingen krijgen vanaf 2021 geen aansluiting meer op aardgas, maar verwarmen met een warmtepomp of kunnen aansluiten op een warmtenet."

"Deze maatregelen zijn nog niet definitief goedgekeurd. De details worden later bekendgemaakt."

Dan zullen ze er toch werk van moeten maken om die groene stroom van een warmtepompen te laten renderen tegen 2021 mocht dit er door komen.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 07 sep 2018, 17:56

Giolovin schreef:
07 sep 2018, 17:49
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... verwarming

conceptnota ‘'Ontwerp van Vlaams Energieplan 2021-2030 - EPB-regelgeving

"Woningen in nieuwe verkavelingen krijgen vanaf 2021 geen aansluiting meer op aardgas, maar verwarmen met een warmtepomp of kunnen aansluiten op een warmtenet."

"Deze maatregelen zijn nog niet definitief goedgekeurd. De details worden later bekendgemaakt."

Dan zullen ze er toch werk van moeten maken om die groene stroom van een warmtepompen te laten renderen tegen 2021 mocht dit er door komen.

Eerst zien en dan geloven of ze dat gaan doen, vroeger promoten ze ook het rijden op gas wat gaan ze daarvoor doen dat ook gaan verbieden.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Plaats reactie