NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door ErikDD » 02 sep 2018, 22:57

Ik heb mijn simulatie nog wat aangepast.

In bijlage nog een simulatie van een bestaande installatie met maandelijks gemeten verbruik en productie (kolom B en C)
Onderaan berekening prosumententarief voor 4 kW omvormer en berekening noodzakelijk percentage zelfverbruik om beter af te zijn met tarief 'digitale meter'.

In kolom G een inschatting van het aantal kWh die je direct zou kunnen verbruiken. In de winter is dat laag omdat er weinig opbrengst is, in de zomer is dat ook releatief laag omdat er weinig verbruik is. Dat verbruik valt wel meer gelijk met het dag/zonlicht, vandaar toch een hoger ingeschat aantal kWh direct verbruikt.

Uit mijn berekeningen blijkt wel dat in het prosumententarief iets lager uitkomt dan de berekening met transmissie en distributiekosten met enkelvouduge meter. Dat maakt dat het % direct verbruik iets hoger uitkomt en het nog iets moeilijker maakt om via direct verbruik minder te moeten betalen dan het prosumententarief.

In de simulatie zijn te te betalen netkosten (distributie + transmissie) = 385 euro, iets lager dan het prosumententarief = 411 euro.
Maar alles hangt dus af van de haalbaarheid van het direct verbruik in kolom G.

schatting_zelfverbruik.xlsx
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 03 sep 2018, 13:38

Allemaal mooie cijfers en ik geef toe dat ik ook al een paar excelletjes gemaakt heb om de rendabiliteit en ROI trachten uit te testen. Want we proberen natuurlijk ons mentale rust te vrijwaren en onszelf te overtuigen dat we onze broek niet gaan scheuren.

Maar we gaan aan een paar basisprincipes voorbij/
1) de prosumentenvergoeding is en blijft voor vele mensen een wijziging van de spelregels en is derhalve niet correct. Idem dito voor dit nieuwe systeem. Het moet dan toegepast worden op nieuwe installaties en niet op reeds bestaande.

2) het is een regelrechte schande dat een overheid een systeem promoot (warmtepompen voor nieuwbouwwoningen waar gas zelfs niet meer wordt aangesloten) om dan de factuur die al belachelijk hoog is voor deze systemen (zelfs installateurs geven achter de schermen eerlijk toe dat het enkel nuttig is voor mensen die er om ecologische redenen voor kiezen en of het dan ECHT ecologisch is???) nog maar eens te gaan belasten via alternatieve financieringswegen.
Even serieus:
22.000 € voor een wp met boring + gemiddeld 7500 € voor een deftige PV instalatie om dit verbruik op te vangen (en vaak noodzakelijk om aan het E-peil te voldoen). Sta mij toe dit op 30.000 € af te ronden. Nu moeten ze mij eens uitleggen hoe je dat nog rendabel kan noemen. In een doorsnee deftig geïsoleerde nieuwbouw kan je met 30.000 € minstens 45 jaar verwarmen - ik hou ook rekening met de installatiekost (los van het hoofdstuk aardgas/CO/...). En dan hebben we het nog niet gehad over de levensduur van zo'n systeem en de kostelijke defecten als er iets aan het systeem hapert...
Ofwel kies je beleidsmatig voor Wp ofwel niet. Dat is een keuze, maar dan moet je dat systeem niet verkrachten met dure energiefacturen. Dan moet dat goedkoper zijn dan systemen die vervuilender zijn. Maar waarschijnlijk is dat gewoonweg té logisch.

3) Als ze langs de ene kant ons extra willen belasten, moeten ze ons ook belonen voor de elektriciteit die we op het net zetten en aan onze buren aan de volle pot verkopen. Ik ben akkoord dat in de zomer de elektriciteit goedkoper is, maar mijn buur betaalt wel altijd ongeveer hetzelfde bedrag hoor. Dus geen onnozele bedragen voor onze overschot.

4) Het is niet omdat de DNB's het geld langs alle kanten - onnodig?? - verspillen/investeren, dat ze plots nieuwe inkomsten moeten gaan creëren.

5) Is dit potentiële systeem weer alleen voor Vlaanderen? Ik vermoed van wel. Komaan zeg ...

6) hoe ga je mensen nog zover krijgen om in voldoende groene energie te investeren? Als ze kerncentrales willen sluiten, zal er nog veel moeten gebeuren. Ik weet ook wel dat je met PV niet alles kan opvangen, maar in de zomerperiodes zal dat toch wel wat schelen. En zo'n nieuwe alternatieven voor die centrales kosten natuurlijk bommen geld, maar daarom moeten PV eigenaars niet op het offerblok worden gelegd.

7) Waarom wordt er in de media als de dood gezwegen over het capaciteitstarief? Je schaft eerst de turteltax van 100 € af met veel show en steekt dan een nieuwe belasting van 300-400 € gemiddeld (voor sommigen met 3-fasen nog meer) in de mensen hun "brievenbus". Deze nieuwe belasting - want dat is nu eenmaal de enige juiste term voor een forfaitair bepaalde kost - is nochtans al in 2016 !!!! besproken (en beslist??) geweest. Ze staat zelf al 2 jaar op de site van de Vreg.

Voila, ik wou het eens kwijt en ook al is misschien niet alles wat ik schreef 100% juist, het zal alleszins veel accurater zijn dan alle nonsens en politieke leugens die ze ons de laatste paar weken door ons strot hebben geduwd.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 03 sep 2018, 14:27

Het percentage direct (verbruik) in functie van productie houdt steek. De graad van "zelfconsumptie" wil je zo hoog mogelijk maken. Dat is goed voor de prosument én de distributienetbeheerder.
Het percentage direct (verbruik) in functie van verbruik lijkt me kunstmatig en zorgt m.i. enkel voor verwarring.

In het geval van het prosumentarief is de jaarrekening snel gemaakt. Je produceert meer dan je verbruikt, dus enkel 411 € aan prosumententarief.

In het geval van de digitale meter is het inderdaad iets complexer. Van de 4.371 kWh (100%) geproduceerd, verbruik je 1.093 kWh (25%) direct. De andere 3.278 kWh (75%) gooi je op het net en krijg je geen vergoeding voor. Je hebt daarnaast nog 2.190 kWh nodig van het net op momenten dat de zon niet schijnt. Daar betaal je 578 € voor.

Het break-even punt ligt in jouw geval bij 40% zelfconsumptie. Dan is de kost in beide scenario's (prosumententarief en digital meter) dezelfde.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 03 sep 2018, 16:07

In alle geval is dit een systeem dat moeilijk rendabel is voor normaal werkende mensen die overdag niet thuis zijn. Ja, je kan enkele dingen wel programmeren, maar of dat zo wenselijk, handig en ook veilig is? Vraag maar eens aan de doorsnee brandweerman, hoe regelmatig een droogkast faalt en brand veroorzaakt. Een wasmachine die water lekt, ... Als alles altijd opstaat als je niet thuis bent... Ik wil het niet dramatiseren ook niet maar het is toch wel een bedenning. Het zal altijd negatiever zijn tov van mensen die wel thuis zijn overdag. Sommige dingen kan je nu eenmaal moeilijk van o verplaatsing doen.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 03 sep 2018, 21:14

Het percentage direct (verbruik) in functie van verbruik lijkt me kunstmatig en zorgt m.i. enkel voor verwarring.
Die berekening staat er bij omdat dat iets is dat je moet gaan inschatten: welk percentage van je verbruik denk je te kunnen verbruiken als de zon schijnt. Dat vond ik toch wel nuttig.
Maar als je dat niet nuttig vindt, dan mag je die kolom gerust deleten ;-)
www.zonstraal.be/vzw

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 04 sep 2018, 10:21

Ik heb even mijn situatie bekeken.
Omvormer 2,5
jaarlijks verbruik 2500
Jaarlijkse opbrengst zonnepanelen (rond de 2750)
Leverancier: ecopower
Netbeheerder: gaselwest, kan niet duurder denk ik
prosumententarief: 303,65 euro

Om de berekening te maken wel andere leverancier genomen bij v-test, want bij ecopower staat transmitie en distributie er niet bij.

net geen 0,22euro/kwh die niet terug draaien.
Ik moet dus 45% van mijn energie op moment zelf gebruiken om voordeliger te zijn dan nu. Ik werk overdag, dat is eigenlijk onmogelijk.

Nu, klopt het dat de distributietarieven bij nachttarief lager liggen dan die bij dagtarief? Volgens de V-test wel.

Dus dan moet ik mijn enkelvoudige meter bij de digitale meter weer laten opsplitsen in dagtarief en nachttarief (of gaat men daar van afstappen?).
Als ik bv 1300 dagverbruik heb en 1200 nachtverbruik, heb ik net geen 0,19euro/kwh , moet zelfconsumptie maar 35% zijn. Ik denk dat het sowieso voor iedereen met panelen voordeliger is terug te gaan naar dag/nacht tarief (weekend = ook nachttarief dacht ik?) aangezien de distributietarieven dan lager liggen, hoe klein het verschil ook is?

Of zie ik iets over het hoofd?
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 04 sep 2018, 10:37

Je panelen leveren 5/7 op de dagteller & 2/7 op de nachtteller.
Dan heb je nog meer verlies :-|
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 04 sep 2018, 11:04

ja lap, volledig vergeten. :oops:
Ik wek natuurlijk meer op dan dat ik verbruik (door gewijzigde gezinssituatie), waardoor ik een beetje speling heb.
Als mijn opbrengst 2900 Kwh is (dit haal ik toch laatste 3 jaar, ook al was maar 2750 beloofd), is dat ongeveer 2071 dagtarief en 828 nachttarief.... Dat wordt inderdaad wat krap om het te halen.

Maar ik geef dus 400kwh gratis weg en moet nog 45% meteen zelf verbruiken... pfff
Voor mij misschien interessanter als we voor geleverde stroom een habbekrats krijgen :-s
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 04 sep 2018, 11:10

Lanius, of de overschot, alle zon die echt veel te veel is in een vat steken met warm water tot pakweg 70 of 80 Gr. zodat je snachts of in de vroege ochtend al geen warm water moet bereiden?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 04 sep 2018, 11:16

De nachtteller is, samen met de autoroute-verlichting, een reliqua uit het verleden toen ze verbruikers zochten om de (over)productie van de kerncentrales (die grotendeels door de staat gefinancierd waren) constant op vollast te laten draaien.
Een duidelijk signaal daaromtrent is dat het prijsverschil tussen dag en nacht door de jaren heen flink afgebouwd is en bij sommige leveranciers zelfs niet meer bestaat dacht ik. Er bestaat amper nog een economische model en logica voor, maar ze kunnen het moeilijk compleet afschaffen bij alle bestaande installaties.

Op termijn zie ik variabele tarieven ontstaan in functie van het wind- en zon- en kernenergie (over)aanbod en zouden slimme meters (of minder domme) toelaten om in functie van een gekozen tarief of laagste marktprijs toestellen te activeren. Dit zou ook moeten helpen om de netwerken te stabiliseren. Maar dat zal wel nog een lange tijd vragen en de vraag is hoeveel mensen in een dergelijk onvoorspelbaar systeem gaan instappen. Validatie en prijsvergelijking van dergelijke systemen wordt een heikele klus.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 04 sep 2018, 11:28

bartgo schreef:
04 sep 2018, 11:10
Lanius, of de overschot, alle zon die echt veel te veel is in een vat steken met warm water tot pakweg 70 of 80 Gr. zodat je snachts of in de vroege ochtend al geen warm water moet bereiden?
Heb al een zonneboiler die dat doet (als hij werkt, want slaat af en toe eens tilt)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 04 sep 2018, 14:22

@foroa
We zijn over distributietarieven aan t spreken, niet over leveranciersprijzen van centrales

@bartgo
Al een keer het rendement bekeken van een boiler op 70 of 80°? Stilstand verliezen zijn enorm (op jaarbasis), we willen toch geen systeem op poten zetten waar we groene stroom verkwisten.

@lanius
Denk je dat je met dag/nachtteller je overschot van dagproductie zou mogen terug halen op nacht. Dat ware super aan een goedkoper nachtdistributie tarief.
Ik vrees dat jij met je installatie nog een groter probleem hebt. Met een omvormer van 2,5kW en een grote verbruiker van 2kW zal jij telkens je die gebruikt wel meteen je productie opgebruiken maar tevens energie gaan aankopen. Immers je omvormer zal maar beperkt 2kW leveren.
Hetgeen ertoe zal bijdragen dat je % direct verbruik zal dalen ipv stijgen.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 sep 2018, 14:58

Dat is inderdaad een probleem. Bvb met een warmtepompboiler moet je eentje hebben met een (zeer laag) ingangsvermogen, tenzij je met een soort sturing enkel de stroom verbruikt die je op dat moment op overschot hebt.
Anders ga je in de winter toch nog veel extra verbruik hebben bovenop je eigen productie.

http://www.golantec.be/Warmtepompboiler.html
als we voor geleverde stroom een habbekrats krijgen
Ik hoop op (heel wat) meer dan een habbekrats: als je ziet wat leveranciers aanrekenen : 6 a 7 cent per kWh tov een marktprijs van rond de 4 cent ...
+ een vergoeding voor groene stroom ipv die te moeten betalen als je 1 kWh afneemt.

"t zal wel niet waar zijn, maar hoop doet leven ...
www.zonstraal.be/vzw

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 04 sep 2018, 15:20

Waarom geen 50% - 50% ? Is dat geen mooie deal?
Maw de verbruikte elektriciteit aan de helft van de prijs betalen. Dat moet ruim voldoende zijn om de overhead kosten/distributie te compenseren, vooral als je weet dat ze je overschot ook vaak kunnen verkopen aan de volle pot. Plus: makkelijk begrijpbaar voor iedereen en geeft stimulans aan de sector voor bijkomende investeringen. Maar dan wel zonder capaciteitstarief want anders betaal je dubbel distributiekosten.

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 04 sep 2018, 22:10

Als ik zie hoeveel moeite het mensen die hier bij wijze van spreken alle dagen mee bezig zijn kost om een correcte inschatting te maken van welk "systeem" het voordeligst is, hoe kan je dan van de gemiddelde burger verwachten dat hij hiertoe in staat zal zijn!? En in de simulator waar de VREG aan bezig is zou ik m'n lot niet leggen.

Alle respect voor de vele tijd die je hier in steekt @ErikDD maar naar mijn mening had de nieuwsbrief (toch zeker naar de politiek en de VREG toe) gerust een streepje harder gemogen. Het blijft voor mij, met een installatie zonder noemenswaardige GSC's, een keuze tussen de pest en de cholera.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Plaats reactie