NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door Bj0rn » 01 sep 2018, 17:37

Slimme meter, capaciteitstarief, vergoeding voor overschot, ... gebrek aan lange termijn visie en duidelijkheid zorgt voor een onzeker investeringsklimaat.

Een mogelijk scenario:
  • De eerste 5 jaar voert de DNB de slimme meter in de gevallen waarbij het voor de DNB interessant lijkt (waaronder 290.000 prosumenten). Daarna wordt het programma opgeschort en gebeurt er bij de pakweg 5.000.000 andere aansluitingen niks. Want dat zou alleen maar kosten.
  • Ook al is er vrije keuze, prosumenten die voor een digitale meter gekozen hebben betalen geen prosumentarief meer. Want, zo hebben ze bekeken, het prosumententarief kost hen meer dan de digitale meter. Prima. Dan wordt het capaciteitstarief ingevoerd en het prosumententarief gehalveerd. De dupe: prosumenten met een digitale meter.
  • En die vergoeding voor het overschot? Dat komt er het eerste jaar niet en in de eerste 10 jaar ook niet. Waarom zou die regeling veranderen. De actoren die het zwaarst op het beleid wegen hebben daar geen belang bij. Integendeel.
Ik hoop dat de realiteit ver weg blijft bovenstaand scenario. Een beetje vertrouwen in de beleidsmakers, of niet?
Tegelijk had ik 10 jaar geleden ook niet gedacht dat de GSC regeling met 20 jaar garantie op slinkse wijze zou worden ondergraven met de Turteltaks en het prosumententarief.
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

johan001
lid

Bericht door johan001 » 02 sep 2018, 09:43

johan001 schreef:
01 sep 2018, 09:02
Het valt op dat er staat dat mogelijk de helft zal minder betalen met het tarief digitale meter .
Dit is eigenlijk wel veel , waarom wordt de digitale meter eerst geplaats bij de eigenaars van zonnepanelen ?
En wat gebeurt er met de over productie 1/2 gaat meer betalen en ze moeten hun teveel aan stroom ook gratis leveren. De groene stroom certificaten bandings factor 0 ik heb recht 15 jaar ik heb een maal 93 € ontvangen.
Foutje van mij ik bedoelde eigenlijk dat er ook 50% mogelijk meer gaat betalen.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 02 sep 2018, 11:23

ALS er een capaciteitstarief komt, zullen de nu gekende distributie- en transporttarieven (incl. prosumententarief) ook evenredig verminderen.
Voor sommigen zal dit voordeliger zijn, bijv. een normale aansluiting (9,2kVa of 230V 40A) met een groot verbruik +8000kWh. Maar voor zuinige gezinnen met dezelfde aansluiting en een verbruik van slechts 2000-2500 kWh zou het fors duurder kunnen worden.
:arrow: Dit probleem zou men kunnen opvangen door bijv. bij een aansluiting van 9.2kVa voor de eerst 1000 of 1500 kWh geen distributietarief aan te rekenen zodat REG beloont wordt.
Want dat is het zwakke punt van het huidige voorstel, er is geen stimulans om extra zuinig te zijn. https://www.vreg.be/sites/default/files ... 6_2016.pdf

:!: :!: Als mensen de digitale meter zouden mogen weigeren is het ook onmogelijk om te weten te komen welk netverbruik ze hebben!!! en welk aandeel direct eigenverbruik.
Of ze moeten eerst zelf tussen de 400 à 900€ investereren in meettoestellen en software(Smappee, SMA home manager, ...)om over voldoende meetgegevens te beschikken.
Volgens mij moet de VREG voor een aantal jaar de "vrije keuze" garanderen, waardoor de slimme meter wel zoals voorzien geplaatst kan worden, maar men als consument kan kiezen tussen een afrekening volgens het "principe terugdraaiende teller" mèt prosumententarief of volgens de meetgegevens injectie en afname.
Ondertussen krijgt iedereen (consument, DNB, overheid, handel en industrie) de kans om met de massa aan beschikbare data de juiste keuze te maken.

We hebben in de eerste plaats zekerheid nodig die er voor zorgen dat we met zijn allen zinvol investeren met kennis van zake.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 sep 2018, 12:02

Ik krijg soms de vraag wat voor een bepaalde situatie de beste keuze zou zijn: digitale meter tarief of prosumententarief.

Dat is een vraag die heel moeilijk te beantwoorden is. Het percentage direct verbruik op een bepaalde dag zegt zeker niet alles.

Vb:
In de zomer, veel en lang licht, opbrengst 30 kWh, verbruik 5 kWh : 100% direct verbruik is mogelijk want zonder veel moeite kan je al je verbruik dekken door de opbrengst. Je zet wel 25 kWh op het net, zonder dat je hiermee de distrubtiekosten zou kunnen laten terugdraaien.

In de winter, koud en donker, warmtepomp moet heel de dag draaien, verbruik 30 kWh, opbrengst 5 kWh : 100% direct verbruik want alle stroom van de korte periode licht heb je nodig. Je moet wel 25 kWh van het net halen die je 100% moet betalen.

In de lente en herfst, opbrengst 15 kWh, verbruik 15 kWh : hier wordt het moeilijker in te schatten hoeveel % direct verbruik je kunt behalen en zal je er goed voor moeten zorgen dat je verbruikt wanneer het licht is. Veronderstel even dat je er toch in slaagt 100% zelfverbruik te realiseren.

Het is dus vooral de transfer van zomer naar winter die een probleem is, en daar kan je zelfs met een batterij weinig aan veranderen.

Dus zelfs met elke dag 100% direct verbruik kan het zijn dat je distributiekosten moet betalen.

Om geen distributiekosten te moeten betalen moet je dus een PV installatie plaatsen dir groot genoeg is om in de wintermaanden uw totale verbruik te dekken.
Je gaat dan in de zomer wel heel veel kWh gratis op het net injecteren.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 02 sep 2018, 12:55

Erik, als je in de zomer 30kWh opwekt en 5kWh direct verbruikt, heb je misschien wel bijna 100% van je dagverbruik gedekt met de zon,
maar eigenlijk heb je slechts 16,66 % van je zonproductie direct kunnen verbruiken de rest 83.33% moet je op een ander moment van het net halen.
In de winter kan je op zonnige momenten misschien wel 60-70% van je PV stroom direct verbruiken maar je dagopbrengst dekt dan amper 30% van je stroom behoefte.
Bij mensen met een PV installatie en WP zullen de verschillen nog groter zijn.
Ook mensen die, door het prosumententarief, de laatste jaren bewust voor een (te) kleine omvormer kozen zal de digitale meter hun RIO zwaar aantasten. En deze hebben al geen recht op GSC.

De VREG beseft veel te weinig de impact van hun beslissingen. En met "hun gemiddelden" kunnen ze natuurlijk alles bewijzen. Maar dat maakt de rekening van velen niet. :-(
En als een minister die amper bevoegd is, dan ook nog uit zijn nek begint te lullen...

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 sep 2018, 14:05

Het is inderdaad nog complexer dan ik dacht.
Hoe meer je erover nadenkt, hoe moeilijker het wordt.

Ik heb geprobeerd een en ander in xls te simuleren, met mijn reële, gemeten data voor opbrengst en verbruik in 2017 (groene kolom).
Daarnaast het veronderstelde % van direct verbruik van de VREG.
In de rode kolom, het door mij veronderstelde aantal kWh die je direct zou kunnen verbruiken. In de zomer gaat dat meer zijn omdat het langer licht is en je dus meer mogelijkheden hebt om te verbruiken als het licht is, ook al verbruik je in de zomer een pak minder stroom.

De volgende kolom is dan het behaalde % direct verbruik.

In mijn geval zou het 'digitale meter' tarief nadeliger zijn dan het prosumententarief, in tegenstelling tot wat ik in de nieuwsbrief heb geschreven :oops:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
www.zonstraal.be/vzw

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 02 sep 2018, 14:16

Wat hadden jullie allemaal gedacht dat ze iets gingen uitbrengen wat voor de maatschappij nadelig zou zijn en voor de mensen met een pv installatie in het voordeel zou spelen dan hebben jullie het mis ze moeten toch nog altijd winst kunnen maken op de kap van de mensen. Ze leggen het allemaal rooskleurig uit maar tot puntje bij paaltje komt is het allemaal in hun voordeel ten opzichte van de gewone mens. Dus denk 2 keer na voor jullie gaan klagen. De maatschappij wint altijd.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 02 sep 2018, 14:52

Het valt mij op dat de netvergoeding relatief lager is dan het distributienettarief; voor hetzelfde bedrag kan je minder kwh afnemen dan theoretisch in de netvergoeding;
Vb :iveka 1Kw omvormer:netv. 100€ voor 900.72%=648 kwh theoretische afname.
Bij gemeten afname;voor 100€/0,18 is goed voor slechts 555 kwh afname! Dat is slechts 62%.Het direct verbruik moet dan 38% worden!
vb :bij Interenerga kan ik 91€/0,15=607kwh afnemen voor het bedrag netvergoeding;dat is 67,5%.Aandeel direct verbruik moet dan 32,5% worden.
(Bij opwek en verbruik zijn gelijk.)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 02 sep 2018, 16:25

Ik probeer even mijn gedachtengang in verband met ogeblikkelijk verbruik neer te pennen en dit na metingen van het wijzigen van aansturing deze week en ooit eens gemeten (ivm naukeurigheid types meters) afname/injectie te bekijken en ook ifv opslagcapaciteit.

Het lijkt simpel maar dit is het niet gezien er meerdere parameters meespelen in dit verhaal
Ik heb een vermoeden dat ogenblikkelijk verbruik afhangt van je installatie en die omschrijf ik als vervat in de curve van PVcalc, daarnaast de grootte van je verschillende verbruikers (Watt), het tijdstip van gebruik en de weersomstandigheden.

Om het begrijpbaar te houden probeer ik even deze post kort te houden.

Installatiegrootte (PVcalc)
Idealiter brengt een installatie op ifv dagtijd de curve van PVcalc op. Hierop kan je op een bepaald tijdstip ontdekken wanneer een bepaald vermogen bereikt wordt, die kan ingeschakeld worden en je verbruikt 100% opgewekte stroom (let op is niet direct verbruik).

We leven echter niet in een ideale wereld en moeten rekening houden met het weer die ervoor zorgt dat de curve niet gehaald wordt.
Hoe groter de installatie, hoe makkelijker het wordt om verbruikers, eventueel gelijktijdig, in te schakelen.
Hoe kleiner de omvormer gekozen wordt hoe moeilijker.

Installatiegrootte en verbruikers grootte vs tijd
Even op mijn locatie een installatie ingegeven in PVcalc met een 3000Wp (eigenlijk zou ik een omvormer moeten kunnen kiezen met 3000W). Op vandaag bij enkel helder weer is er slechts van 12u tot 16u 2000Watt en hoger ter beschikking.
Hoger dan 2440W gaat het niet, totaal op de dag zou het 17,2kWh zijn.
Hier spreken we dan van 1 grote verbruiker die gelijktijdig gebruikt kan worden in het ideale geval, elektrisch koken hoort hier niet bij.

Voor een instalatie met 12500Wp is de cyclus boven de 2kW van 9u05 tot 18u50 met een piek van 10kW net niet afgetopt vandaar de keuze. Van 10u tot 18u kan je 4kw gelijktijdig verbruiken, etc... totale opbrengst 73,3kWh
Gemakkelijker om veel eigen stroom te verbruiken

verbruikers vs tijd en gelijktijdigheid
Indien die verbruikers in een cyclus zitten wordt het al moeilijker om die te onderbreken, het warmen uit te stellen, waardoor het weer nog meer invloed heeft indien de wolk op t verkeerde moment passeert. Indien meerdere toestellen via een cyclus werken en gelijktig lopen heb je kans dat op een bepaald tijdstip beide grote verbruikers gelijktig optreden.

eigen direct verbruik
Het eigen direct verbruik moet niet enkel bekeken worden op 1 dag maar over een heel jaar om te kunnen vergelijken met die 28% waarop het prosumententarief zich baseert.
Of er afname is indien een toestel wordt aangeschakeld, bij kleinere installaties, hangt af van grootte van elementen, en de weersomstandigheden.
Een afstemming verbruiker, opgewekte energie speelt mee om dit % naar boven te brengen, het aantal gelijktijdige toestellen heeft een nadeel. Het weer gooit altijd roet in het eten waardoor het % pijsnel zal dalen.
Bij grotere installaties werkt de grootte van de installatie in het nadeel voor dit % gezien er op 'dode' verbruiksmomenten veel energie geproduceerd wordt voor een later tijdstip. Het is wel makkelijker om toestellen aan te sturen om direct te verbruiken.
Indien het weer minder meezit dan val je terug op een gebruik door een kleinere installatie waardoor het iets makkelijker wordt om nog direct te verbruiken.

Dus hier ben ik nog niet uit welk soort systemen er voor of nadeel bij zal hebben

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 sep 2018, 20:47

Ik denk dat ik weet waar het verschil vandaan komt.

De kosten die de netbeheerder (distributie + transmissie) aanrekent zitten niet allemaal in het prosumententarief.
Als je enkel de distributiekost exclusief de transmissiekost neemt om het prosumententarief te berekenen, dan klopt het wel.

Cijfers overgenomen uit de nieuwsbrief:
1000 W x 0.9 x 0.72 x 571/3600 = 102,78 en dat is exact het prosumententarief.

Het is eigenlijk niet meer dan logisch dat het transmissietarief niet aangerekend wordt want onze zonnestroom maakt geen gebruik van het tranmissienetwerk.
Als je rekent met de de normale prijs van afgenomen stroom die je moet betalen, dan betaal je WEL die transmissiekost.
Dus eigenlijk is het prosumententarief nog redelijk gunstig berekend als je het zo bekijkt.

Conclusie: de tranmissiekost zou OOK moeten terugdraaien bij tarief 'digitale meter'.
In de nieuwsbrief ga ik ervan uit dat dat NIET het geval is.
www.zonstraal.be/vzw

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 02 sep 2018, 20:51

Edit ik was net hetzelfde aan't denken ;-)
Wat ik mij ook nog afvraag zijn de transportkosten!
Waarom zouden PV bezitters deze moeten betalen op de bruto netafname.
Vermits onze stroom bij overproductie sowieso verbruikt wordt binnen het distributienet en andere verbruikers dan reeds de volle pond betalen (distributie- en transportkosten) lijkt het mij logisch dat we niet 2 x voor hetzelfde moeten betalen, daarom is het realistisch dat mensen met PV geen transportkosten zouden moeten betalen.
Dit is een eerste stap om zonne-energie rendabeler te maken.

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 02 sep 2018, 21:02

DaanW schreef:
02 sep 2018, 20:51
Edit ik was net hetzelfde aan't denken ;-)
Wat ik mij ook nog afvraag zijn de transportkosten!
Waarom zouden PV bezitters deze moeten betalen op de brutto netafname.
Vermits onze stroom bij overproductie sowieso verbruikt wordt binnen het distributienet en andere verbruikers dan reeds de volle pond betalen (distributie- en transportkosten) lijkt het mij logisch dat we niet 2 x voor hetzelfde moeten betalen, daarom is het realistisch dat mensen met PV geen transportkosten zouden moeten betalen.
Dit is een eerste stap om zonne-energie rendabeler te maken.
Dus gij wilt het net gratis gebruiken om u overproductie weg te geven dan kunnen ze u beter van het net afsluiten want dan kunt u niet weg met u overproductie en dan heb je niks aan opgewekte stroom. Ze moeten gewoon voor de overproductie die u op het net zet u vergoeden en transportkosten dan maar 1 keer aanrekenen voor de stroom die u op het net zet van u overproductie en die u later terug van het net afhaalt en dan ook nog eens transsportkosten aanrekenen voor de stroom die u extra nodig heeft van het net als u overproductie op is dan is het eerlijk. Een 2de reden stel dat er een kabelfout op u inleiding zit wilt u dan apart voor die kosten opdraaien want nu zitten die kosten in de transportkosten.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 02 sep 2018, 21:48

ErikDD schreef:
02 sep 2018, 20:47

De kosten die de netbeheerder (distributie + transmissie) aanrekent zitten niet allemaal in het prosumententarief.
Als je enkel de distributiekost exclusief de transmissiekost neemt om het prosumententarief te berekenen, dan klopt het wel.
De transmissiekost zit zeker wel verrekend in het prosumententarief! Zie de tariefmethodologie prosumenten;wat wel een rol speelt is de gemiddelde afname kwh van prosumenten van voor zij pv hadden ,deze kan lager zijn dan de pv productie(of overproductie pv?)
Voor interenerga klopt dIe berekening zonder transmissie niet.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 sep 2018, 22:36

Voor interenerga klopt dIe berekening zonder transmissie niet.
Inderdaad, maar het klopt ook niet MET transmissiekosten ...
Althans niet volgens de cijfers uit de V-test voor Hasselt (Inter-energa)
www.zonstraal.be/vzw

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 sep 2018, 22:43

Heeft waarschijnlijk te maken met cijfers die ik gebruik voor enkelvoudige teller terwijl prosumententarief dag/nacht-tarieven gebruikt voor zover ik mij herinner of een combinatie enkelvoudig en dag/nacht
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie