NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Bj0rn
Senior lid
Installatie Land: België

Re: NIEUWSBRIEF: Invoering digitale meter vanaf 2019

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 07:19

@janus Ik tracht de redenering te volgen, maar ik mis een aantal stappen.
Als ik goed begrijp dan is de oude 230V norm waarbij spanningen tussen 207V - 253V (-10% / +10%) binnen de norm vallen gewijzigd?
Is de norm dan uitgebreid naar boven (en onder)?

Als er veel lokale productie is en dus de effectieve spanning richting 253V gaat, dan zou de norm nu hoger liggen?
Doordat de norm hoger ligt is er minder nood om de vraag te sturen?
En dus zijn de baten van vraagverschuiving in 2017 maar 1/3 t.o.v. 2014?
2009: PV installatie
2014: elektrische wagen
2020: off-grid?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 okt 2018, 08:42

Ik zit fout, de laatste aanpassing was in 2011 (waar blijft de tijd :roll: )
In juli 2011 heeft Synergrid, de federatie van de netbeheerders elektriciteit en aardgas in België, een update gepubliceerd van de C10/11 norm. Sindsdien zijn nieuwe grenswaarden voor de maximale netspanning van kracht en mag de omvormer tot andere spanningswaarden dan voordien aan het net gekoppeld blijven:

Op 264,5V netspanning moeten automatische scheidingssystemen (zoals in PV omvormers) zich onmiddellijk afkoppelen van het net.
Indien de gemiddelde maximale netspanning, gemeten over 10 minuten, meer dan 253,0 V bedraagt, moet er eveneens afgekoppeld worden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 09:35

De tijd vliegt inderdaad!

Is de uitspraak "het net is door de residentiële PV productie (bijna) uit balans" nu effectief waar is of niet?
Want dat is toch dé reden die aangevoerd wordt voor de digitale meter...
Iemand die een poging wil wagen? :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 28 okt 2018, 10:06

Dan moet je eerst de vraag beantwoorden "wanneer is het net uit balans"?

Als je uitgaat van 230V is dan 250V al niet ver uit balans?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 28 okt 2018, 17:47

Bj0rn schreef:
28 okt 2018, 09:35
De tijd vliegt inderdaad!

Is de uitspraak "het net is door de residentiële PV productie (bijna) uit balans" nu effectief waar is of niet?
Want dat is toch dé reden die aangevoerd wordt voor de digitale meter...
Iemand die een poging wil wagen? :-)
Vroeger schakelden de omvormers hier af omwille van een te hoge netspanning (253 V). Met de update van de nieuwe netparameters was het euvel van de baan. Ik merk ook dat de spanning gemiddeld lager geworden is dan voorheen. Er zijn ook kortstondige stroomonderbrekingen geweest ten gevolge van werken aan het net, dus ik vermoed dat men volop bezig is om de netten te optimaliseren/aan te passen. Cijfers ontbreken echter.

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 20:28

bke schreef:
28 okt 2018, 17:47
Cijfers ontbreken echter.
Niet echt cijfers, maar toch iets!

Ik vond dit terug onder een dikke laag stof.
Klopta? Groene stroom valt uit in straat met veel PV-panelen
Auteur: Geert Houben
14/05/2012

Vreemd bericht in de Waalse krant Vers L’Avenir: zonne-energie valt uit in wijk waar veel PV-panelen liggen. Het netwerk in het Naamse Fosses-la-Ville was verzadigd door een teveel aan spanning en sloot daarop de installatie van enkele bewoners automatisch van het circuit af. Klopta?

De vraag stellen, is ze beantwoorden. Wij schotelen ze voor aan Alex Polfliet, voorzitter van PV-Vlaanderen. Kan dat?

“Dat kan. Het gebeurt nog, maar het is eerder uitzonderlijk. Twee jaar geleden kwam het veel frequenter voor. Dat kwam omdat de netbeheerders (Eandis, Infrax) de spanningsfrictie of schommelingen veel te scherp afgesteld hadden. Maar ze hebben geleerd uit de Duitse situatie door meer schommelingen toe te laten.”

Het is nu dus zo goed als uitgesloten?

“Het kan nog altijd in straten waar extreem veel zonnesystemen zijn. De PV-panelen worden dan 15 minuten of langer van het net afgesloten. Vervolgens gebeurt de aansluiting weer automatisch. Dit is het geval voor de meeste installaties, want het kan zijn dat je de omvormer manueel weer moet opstarten. Overigens kan je een schadevergoeding bij de netbeheerder vragen als je systeem langdurig uitgeschakeld geweest is. Wel moet je kunnen bewijzen dat de fout ligt bij het net en niet bij je eigen installatie.”

De netbeheerder kan die spanningen toch niet eeuwig blijven opvangen door de schommelingen minder scherp te stellen? Er blijven immers toch maar panelen bijkomen?

“Dit verschilt van regio tot regio. Eén van de mogelijkheden is om slimme elektriciteitsmeters te installeren bij eigenaars van zonne-energiesystemen. Als er een hoge productie van stroom is, zouden hun vaatwasser, wasmachine en andere stroomvreters kunnen aanslaan. Omdat ik nu midden in de sector zit, houd ik daar al rekening mee. Vanmorgen is het bewolkt, maar in de namiddag zonnig. Op mijn vaatwasser staat een timer opdat deze pas binnen enkele uren aanspringt.”

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... v-panelen/

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 21:15

De prosumenten maken 8% uit van het totale aantal residentiële aansluitingen.
De residentiële aansluitingen verbruiken jaarlijks 24% van de elektriciteit.
Screenshot at 2018-10-28 21-01-50.png
M.a.w. de prosumenten stellen ocharme 2% voor van de gehele elektriciteitssector. Maar het is wel bij die 2% dat we de digitale meter moeten invoeren om het net terug in balans te brengen??? :roll:

Een ander punt:
Bj0rn schreef:
27 okt 2018, 15:02
Zolang de meeste mensen overdag gaan werken en de industrie vooral overdag energie nodig heeft, blijft elektriciteit overdag duurder dan 's nachts of in het weekend.
Bij deze is mijn uitspraak ook met cijfers onderbouwd.
Voor wie zich nog zou afvragen waarom de elektriciteitsprijs als de zon schijnt meer kost: 3/4 van de elektriciteit gaat naar de industrie en tertiaire sector. M.a.w. die twee sectoren bepalen de vraag. En die vraag is het hoogst overdag. En dus is de prijs ook het hoogst als de zon schijnt. Waar blijft die royale Einspeisevergütung? :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 okt 2018, 21:37

Niet helemaal akkoord met je prijssetting:
Zolang de stroom door een centrale geproduceerd wordt, eventueel ondersteund door zon of wind akkoord.
Vanaf dat er ook veel zon en wind bij betrokken is niet akkoord, immers met onze eli productie leven we nog in de jaren 70 waarbij ons productiepark op 0,5% van zijn uitbating vergunning draait.
En dan geven ze nog liever geld toe

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Bj0rn
Senior lid

Bericht door Bj0rn » 28 okt 2018, 22:45

Op lange termijn zullen PV en wind systemen ook moeten kunnen bufferen. Maar daar zijn we nog niet aan toe...
Screenshot at 2018-10-28 22-40-59.png
Vlaanderen heeft 347.504 PV installaties, goed voor een vermogen van 2668 MW. Da's gemiddeld 9,2 kWp per installatie. Aangezien de gemiddelde residentiële installatie geen 9200 Wpiek is, zitten in dat cijfer ook de grote/industriële installaties.
Screenshot at 2018-10-28 22-35-17.png
https://www.energiesparen.be/barometer
Wat ook bevestigd wordt door het feit dat er 290.000 prosumenten zijn (cf. studie VREG), geen 347.504.

Zoals je aanhaalt, ons productiepark uit de jaren '70 is absoluut niet moduleerbaar. Dáár wringt inderdaad het schoentje. "Base load" was in de jaren '70 wellicht een zinvolle zaak. In deze energietransitie is een installatie die niet kan bufferen en continu moet draaien om rendabel te zijn nonsens. Enkel installaties die kunnen inspelen op vraag/aanbod hebben zin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 29 okt 2018, 17:17

Jullie vergeten de lobby van de energiesector zelf. Die zijn ook vragende partij voor de digitale meter. Nu betalen we allemaal een gemiddelde prijs op jaarbasis.
In de zomer liggen vele grote centrales stil (stand-by) omdat alle hernieuwbare bronnen samen (PV groot en klein maar ook wind on- en offshore) al een groot stuk van de landelijk behoefte kunnen dekken. In de winter zijn alle centrales wel nodig want er is amper PV-productie en een grotere vraag.
Met de digitale meter kan men ook voor de gewone verbruiker, de energieprijzen ook laten meebewegen met vraag en aanbod. Op zonnige en winderige zomer-, lente- of herfstdagen kan men de stroom goedkoop aankopen en verkopen wegens veel aanbod. In de winter zal men veel betalen voor zijn verbruik.
Dit is misschien nog niet voor de eerste 4/5 jaar, maar eenmaal die 'gegarandeerde 15 jaar terugdraaiende teller' voor heel wat installaties voorbij is, staat er niets de energieleveranciers nog in de weg staat om de 'vrije markt' te laten spelen. Zij kopen onze geïnjecteerde kWh dan aan aan een minimum tarief terwijl we in de winter dure kWh mogen terug kopen.
Dit zorgt er tevens voor dat het businessmodel van de huisbatterij een stuk interessanter wordt.
Variabele prijzen kunnen ook mee vraag en aanbod sturen. Want de gewone verbruiker wordt door lage prijzen ook aangezet om te verbruiken op momenten dat er veel (hernieuwbaar) aanbod is. Maar daarvoor heeft iedereen, of toch zij die ervan willen profiteren, een digitale meter nodig.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 29 okt 2018, 17:33

@DaanW

De producerende bedrijven zijn geen vragende partij noch de Eli leveranciers, zij willen hun eigen aanstuurbare box gebruiken. Voor hen is de 'slimme meteen reeds voorbij gestreefd. Met hun box in t achterhoofd dat een veel grotere functionaliteit heeft dan wat dat 'slim' ding ooit zal kunnen doen.
Lees wel, zij verhuizen hun leveranciers model naar een datacollectie model, waar veel meer geld mee te verdienen is dan de stroom an dicht.

Ik vermoed dat het de DNB's zijn die dingen naar zich toe willen trekken.
Alsof is postbode de van wie naar waar een poststuk zou bijhouden en net om dit bijhouden er dan nog eens voor betaald zou willen worden.
Immers indien DNB's datacollectie worden van het kwartiervermogen van ons verbruik en dat wordt uitgewisseld met een leverancier dan moet die leverancier ook nog eens een gelijkaardig systeem opzetten om met die data aan de slag te kunnen gaan!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 30 okt 2018, 13:00

Kan je met zo'n huisbatterij ook kiezen wanneer je stroom van het net haalt, om ze op te laden (bv in winter of dagen zoals vandaag met weinig opbrengst)?
Zo zou je stroom kunnen opladen als hij het goedkoopst staat, in de veronderstelling dat ze meerdere tijdszones met wisselend tarief willen hanteren. Overdag zou de stroom goedkoper moeten zijn dan s'avonds, nachttarief, enz...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 01 nov 2018, 13:54

Verschillende stroomtarieven adhv vraag & aanbod is de toekomst denkt ik.
In laden zoals Zweden / Noorwegen / Oostenrijk is dit al actief.
Enkele merken van warmtepompen zetten dit ook al in hun software, zodat die dynamisch gaat kijken wanneer de stroom het goedkoopste is.

Zet hier dan nog thuisbatterijen bij en het zal een complex stukje programmatie worden.
Ik wacht nog altijd op antwoord van Eandis (Fluvius) waarom als je 10 kVa omvormer vermogen hebt, geen batterijbank meer mag zetten !?!
Tot op heden geen enkel antwoord of feedback :!:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 01 nov 2018, 14:15

Zet hier dan nog thuisbatterijen bij en het zal een complex stukje programmatie worden.
Ik wacht nog altijd op antwoord van Eandis (Fluvius) waarom als je 10 kVa omvormer vermogen hebt, geen batterijbank meer mag zetten !?!
Tot op heden geen enkel antwoord of feedback :!:
is dit iets nieuws ?? of zo maar een hersenspinsel :vraag:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 01 nov 2018, 15:39

Izen wou mij geen offerte maken voor een LG Chem omdat ik 10kVa omvormer vermogen heb.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Plaats reactie