PVinvest - Opbrengstcalculator voor je PV-project

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Installatie Land: België
Contacteer:

PVinvest - Opbrengstcalculator voor je PV-project

Bericht door thomasb » 21 mei 2013, 09:20

Dit is een vervolg op het gelijknamige onderwerp op het oude forum (zie http://zonstraal.forumup.be/viewtopic.p ... =zonstraal).

Beste forum-leden,

er is heel wat discussie geweest in de media rond de rendabiliteit van PV-installaties, nu dat de prijzen voor PV-installaties nog verder gedaald zijn. Ook heeft de Vlaamse minister voor energie (Freya Van Den Bossche) beloofd dat er een rendement zou zijn van 5% op 15 jaar, rekening houdend met de netvergoeding en de lage GSC steun van 21.39 Euro/MWh. Het VEA (Vlaams Energie-Agentschap) heeft voor de bepaling van het nodige steun-niveau een Excel-tool ontwikkeld, maar volgens Zonstraal VZW is er onvoldoende rekening gehouden met de realiteit. Een aantal parameters worden, volgens ons niet of misleidend gebruikt door het VEA:
- een gemiddelde stroomprijs en niet de werkelijke
- degradatie v/d panelen
- onderhoudskosten/verzekeringen

Vandaar hebben we beslist om een eigen tool te ontwikkelen dat wel rekening houdt met realistische kosten en baten van het plaatsen van een PV-installatie. We hebben de parameters binnen het bestuur/stichters reeds besproken, maar als jullie vragen/opmerkingen hebben kunnen jullie die hier posten.

Het tool is gedoopt op PVinvest, en is op de Zonstraal VZW website te vinden:
http://www.zonstraal.be/vzw/pvinvest.php

Groetjes,
het Zonstraal VZW team

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Re: PVinvest - Opbrengstcalculator voor je PV-project

Bericht door thomasb » 10 jan 2016, 20:42

Eindelijk eens tijd gehad om PVinvest aan te passen met de laatste marktprijzen, de turteltaks etc.
Zie: http://www.zonstraal.be/vzw/pvinvest.php

Het toont toch duidelijk dat investeren in een PV geen zin meer heeft, want ten vroegste na 30 jaar heb je je gewenst rendement gehaald. Ik denk dat de 12000 nieuwe PV installaties in 2015 enkel zijn geplaatst door mensen met een nieuwbouw om zo het vereiste e-peil te halen.
Voor iemand met een bestaande woning maakt het echt geen zin.

Als je echt echt een PV wilt plaatsen, en je ervan uitgaat dat:
- er geen enkel onderhoudskosten zullen zijn
- je installatie perfect zuid gericht is zonder schaduw (ook niet in de winter)
- er geen enkel degradatie is bij je panelen
- en je bovendien geen enkel rendement vereist (dus je spaargeld brengt helemaal nergends iets op de volgende 10 jaren en je moet niet lenen om te investeren)
dan kun je deze link gebruiken en haal je een terugverdientijd van 9 jaar (afhankelijk van je netbeheerder natuurlijk, hier voorbeeld Iveka):
http://www.zonstraal.be/vzw/pvinvest.ph ... index_nc=2
Maar daar zou ik zeker niet van uitgaan!

Mijn advies: om financiele reden zeker geen PV meer plaatsen. Enkel als je het idee leuk vind om je eigen stroom te maken en zo je CO2-foetafdruk wat te verlagen dan moet je dit nog doen.

Sorry voor het slechte nieuws, groetjes, Thomas

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 11 jan 2016, 08:04

Thomas,

zouden we de ministers hiermee niet rond de oren slaan?
4% rendement, mijn g..., zoals ze in A'pen zeggen.
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 12 jan 2016, 00:19

De berekening van de terugverdientijd is heel gevoelig aan de verschillende waarden die je aan de parameters geeft en daar kan je dus alle kanten mee op (de minister gaat uiteraard uit van een best-case scenario)
Met de groepsaankoop-prijzen en garanties (indien netjes nagekomen) of als je zelf je installatie plaatst of als je hiermee je EPB peil kunt laten dalen en aldus extra premies kunt bekomen of je lening kunt aftrekken via de woonbonus zijn er nog wel goede zaken te doen.

Enkel op zeer lange termijn (met navenant risico) is er nog kans op een mooie financiele opbrengst.

Onderstaande simulatie lijkt mij nochtans niet onrealistisch :
http://www.zonstraal.be/vzw/pvinvest.ph ... index_nc=2

Je komt dan toch op 5% rendement na 13 jaar
Met een defekte omvormer (total loss) wordt dat na 15 jaar

Blijft dan toch meer dan een spaarboekje van 1%, maar uiteraard loop je een risico en dat vergoed moet worden.

Het is wel afkicken nu de tijd van de kip met gouden eieren voorbij is.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 jan 2016, 09:08

Wie zet er zijn geld ook nog op een spaarboekje?
Bedrijven schrijven tegenwoordig (met een kleiner risico dan PV) al vlotjes obligaties uit aan 5% bruto.
(14 dagen geleden nog op ingeschreven).

geert verb
junior lid

Bericht door geert verb » 02 nov 2016, 09:43

Dank voor de berekening.
Ze heeft vooral nut omdat ik deze vergeleek met mijn excel berekening en veel verschil geeft het niet.
Belangrijk bij de berekening is vooral de indexatie van de prijs van elektriciteit die ik liet variëren tussen 2 en 3,5 % per jaar (scenario analyse).
Bij 2 % indexatie, een jaarlijkse onderhoudskost (fix van €50 plus €1 per paneel), een nieuwe omvormer na 12 jaar voor een bedrag van € 1557, rendement 80 % ZWZ plaatsing en vermindering van rendement vanaf jaar 12 tot jaar 20 van 8 %: terugverdiend in jaar 13 en rendement van 5,5 % (IRR) over een periode van 20 jaar
Lijkt mij wel de investering waard bij de huidige lage rentevoeten.

Duurdere panelen geven meer rendement maar dit compenseert de meerprijs blijkbaar niet.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 03 nov 2016, 22:37

Duurdere panelen geven meer rendement maar dit compenseert de meerprijs blijkbaar niet.
Daar zijn geen overtuigende bewijzen van. 1 Wp = 1 Wp, zeker als je binnen dezelfde technologie blijft (poly/mono/CIS) maar het ene paneel kan wel meer Wp/m2 opleveren en dat bepaalt de prijs,
www.zonstraal.be/vzw

geert verb
junior lid

Bericht door geert verb » 04 nov 2016, 05:41

Je hebt gelijk Eric. Ik drukte mij slecht uit.
Meer concreet op basis van twee offertes. Eén Wainico 260 wp panelen (groepsaankoop met naar mijn mening einde reeks panelen) en een andere met 295 wp panelen en duurdere.
De laatste geven meer opbrengst (zelfde aantal panelen) maar het financieel rendement ligt merkelijk lager: IRR 7 % voor de eerste en maar 5,5 % voor de tweede.
Maar natuurlijk is het leven niet zo eenvoudig. Ook de waarborgperiode verschilt grondig. Voor de eerste 12 jaar garantie en voor de tweede 20 jaar (nog een andere offerte geeft zelfs 30 jaar). Hoe verwerk ik de zekerheid en biedt het wel zekerheid? Misschien zijn de meeste failliet binnen 15 jaar.
Iemand zei mij dat ALLE aanbieders bij groepsaankopen al failliet waren. Dan maar rechtstreeks naar de producent? Good luck to you!

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 04 nov 2016, 23:06

Zeker niet alle groepsaankoop winnaars zijn failliet : KTI-WTI, IZEN, ... bestaan nog altijd.

Opbrengstgaranties zijn niet zo veel waard: als je cellen na enkele jaren niet uit elkaar vallen (bij manier van spreken), dan gaan ze nog wel enkele tientallen jaren meegaan.
Abnormale degradatie ga je heel moeilijk kunnen bewijzen.
Productiefouten komen meestal wel na enkele jaren boven water, maar dan hangt het ook af van de goodwill van je installateur of het probleem erkend en opgelost wordt.
Ernstige fouten doen een kleiner producent al gauw failliet gaan (Scheuten,...) en dan sta je ook nergens.

Tenzij je een solide aparte verzekering hebt die alle mogelijke schade dekt kan je maar beter hopen dat je degelijke materialen geleverd krijgt. Op langdurige garanties zou ik niet rekenen.
Tegen de tijd dat je die nodig hebt is het misschien ook interessanter om volledig nieuwe panelen te plaatsen.
www.zonstraal.be/vzw

geert verb
junior lid

Bericht door geert verb » 05 nov 2016, 09:04

Mijn dank voor uw relevante opmerkingen

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 30 mei 2017, 22:21

Dag iedereen, ik heb net PVinvest aangepast met de nieuwe prosumentantarieven die sinds 2017 van toepassing zijn (sorry voor de vertraging). Zie PVinvest: https://www.zonstraal.be/vzw/pvinvest.php

Groetjes, Thomas

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 mei 2017, 22:49

:tu: Bedankt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie