Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door Passiefzonnen » 17 mei 2018, 16:48

Hierbij een link naar "De Standaard" i.v.m. de verplichte reserve van Electrabel om de kerncentrales te ontmantelen en ALLE (vooral hoogradioactief) afval te bergen. Wie zal betalen als er straks nog weinig in de pot zit...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180517_03517358
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 18 mei 2018, 00:35

In de nucleaire spaarpot zit momenteel 10 miljard euro. Dat geld is wel voor 75 procent uitgeleend aan Electrabel en Engie.
Dus als Engie/Electrabel failliet gaat (laat gaan) is ook die pot weg en mag de belastingbetaler het maar weer oplossen.
Beetje zoals het zilverfonds dus: niet veel meer dan een lege doos.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 18 mei 2018, 19:06

Van de zesdelige reportage Watt kan je online de aflevering over kernenergie bekijken. Ik heb zéker geen argumenten gehoord om nieuwe kerncentrales te bouwen. Om de huidige langer open te houden is het complexer, want als je ze sluit zal dat zeker op kortere termijn voor extra CO2-uitstoot zorgen. Toch zou ik IMHO blijven pleiten om dat te doen, zowel omwille van het kernafval, als voor een mogelijke kernramp van een (verouderde) kerncentrale. Voor beide zaken blijkt de nucleaire pot alvast geen vetpot...

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 23 aug 2018, 10:28

Nog een artikel waardoor ik steeds minder zou durven pleiten voor kernenergie: "Berging kernafval kost niet 3,2 maar 10 miljard euro".
  • Oorspronkelijk idee: 200m diep bergen, maar niet veilig genoeg. Nu een raming voor 400m, die uiteraard de kosten opdrijft. Nieuwe schatting: 8 miljard, maar realistischer 10 miljard. Zwitserland onderzoekt trouwens 950m diepte.
  • Te betalen door uitbaters kerncentrales. Id huidige spaarpot zit meer dan 10 miljard, maar daarvan moeten ook nog andere zaken betaald worden. Bv. ontmanteling, geschat op 15,1 miljard euro.
  • Zelfs met eenvoudige wiskunde en economie zie je dat voorgaande twee punten onder de streep niet op 0 EUR uitkomen.
  • ... en er zijn dan nog twijfels over de garantie dat Electrabel geld zal terugbetalen. Hmm, waar zouden ze het geld halen als Electrabel dat niet kan...
Als je het mij vraagt: het stinkt.

11221
lid

Bericht door 11221 » 23 aug 2018, 11:49

Als puntje bij paaltje komt draait de belastingbetaler er weer voor op.
Evenals de kosten die we nog gaan moeten ophoesten voor de windmolenparken op zee.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 aug 2018, 13:11

11221 schreef:
23 aug 2018, 11:49
Als puntje bij paaltje komt draait de belastingbetaler er weer voor op.
Evenals de kosten die we nog gaan moeten ophoesten voor de windmolenparken op zee.
Andere inkomsten bronnen heeft de staat toch niet?
Het is de kunst om met een zo laag mogelijke belasting druk zoveel mogelijk te doen en daar gaat het vaak fout.
Maar betalen moet je toch.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 23 aug 2018, 20:19

Of we verder kiezen voor kernenergie of niet, de kosten voor de afbraak van de bestaande centrales en voor de berging van het afval moeten vroeg of laat toch opgehoest worden.

De uranium centrales die we nu kennen hebben geen toekomst. Er zijn betere technologieën mogelijk maar voor het productierijp maken daarvan is er in Europa geen politiek draagvlak. Die nieuwe generatie van kerncentrales zal dus in China ontwikkeld worden

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 19 sep 2018, 12:19

Veel details zijn er nog niet, maar het artikel "Ook betonbetondegradatie bij Doel 4 en Tihange 2" stemt me niet zo hoopvol over kernenergie of het verlengen van de levensduur van kerncentrales...

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 21 sep 2018, 18:06

Nog wat meer info in "Tihange 3 en 2 nog maanden uit, slechts 1 kernreactor beschikbaar vanaf eind oktober."

De reactie van minister Marghem "Het is een voorbode van wat er gaat gebeuren vanaf 2022, 2023 en 2025, als we uit kernenergie stappen. Die energietransitie zal de burgers geld kosten. Ik ben daar altijd eerlijk in geweest." vind ik wel héél flauw. Ze wil de onvoorziene betonproblemen en bijhorende kosten vergelijken met een voorziene kernuitstap. Een voorziene en goed geplande kernuitstap had op het einde van de rit het beste scenario kunnen zijn. Maar zo is het helemaal niet gelopen, zoals al bleek uit de kroniek sinds 2003.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 22 sep 2018, 12:14

Rerdvr46 schreef:
23 aug 2018, 20:19
Of we verder kiezen voor kernenergie of niet, de kosten voor de afbraak van de bestaande centrales en voor de berging van het afval moeten vroeg of laat toch opgehoest worden.
De afbraak duurt meer dan tien jaar , en het hoogreactief kernafval dat nu naast de centrales wordt gestockeerd ( en afgekoeld moet worden ) kan er nog honderd jaar liggen. Men heeft geen methode of plaats waar men dit kan onderbrengen. Een blijvende erfenis die energie kost en we blijven gaan betalen. Dit sceniario is met andere types kerncentrales niet anders , ook niet met de zo geprezen thorium centrales.

Kerncentrales horen in een dichtbevolkt land zoals het onze niet thuis , ik hoef geen jodium tabletten opgedrongen te worden ...

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 24 sep 2018, 22:52

Pff, het blijft moeilijk. Bart De Wever zegt "Dus zeggen dat dit met het rood-groene beleid had kunnen worden voorkomen - dat dit met zon en wind opgelost zou zijn geweest - is een totaal sprookje.", alleen kan ik me niet herinneren dat het rood-groene beleid ooit beweerd heeft dat alles opgelost kan worden met enkel zon en wind... Aan de andere kant vind ik Kristof Calvo van Groen ook niet echt overtuigend in concrete oplossingen. En in beide links vind ik dat de journalistiek vooral "weergeeft", maar zelf niet genoeg doorvraagt/opzoekt/onderzoekt...

EricG
lid

Bericht door EricG » 25 sep 2018, 10:08

Het is allemaal politiek gezever en zwarte pieten doorspelen. In Maasbracht, iets over de grens in Nederlands Limburg staat een gerenoveerde gascentrale te roesten. Met enkele km kabel had men op korte tijd, en op een goedkope manier al een deel van het probleem opgelost. Maar neen, dat was te simpel voor onze excellenties, liever aftandse kerncentrales aan het bollen houden, dan opteren voor een alternatief. We zijn bijna 4 jaar verder met deze regering, en nog steeds is geen enkele stap genomen om te voorzien in een stabiele energielevering. Ze zullen die oude brol wel moeten open houden, puur omdat ze weigeren om er iets aan te doen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 sep 2018, 11:33

Kabeltje leggen ? Lees dit eens helemaal door :
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/25/ni ... n-a1775817

De kabels liggen er , misschien niet allemaal voldoende sterk om het nodige vermogen te transporteren , maar toch kan men zo schakelen dat bvb. Limburg en een stuk van Wallonie volledig vanuit Nederland bevoorraad worden. Het is de primaire taak van Elia om hiervoor te zorgen. De laatste passage in dat artikel vertelt boekdelen. Er is geen enkele reden waarom wij na de uitval van kerncentrales meer voor onze stroom zouden moeten betalen , men gaat van het voorval profiteren om sommigen nog wat meer te spijzen.

We kunnen zelfs stroom vanuit Noorwegen binnenhalen , en die hebben daar doorgaans een ruim overschot.

EricG
lid

Bericht door EricG » 28 sep 2018, 19:36

Dat gaat wel over een andere centrale, deze in Maasbracht ligt enkele km van Kinrooi, en zou dan uitsluitend België bevoorraden. Maar niettemin zou die andere voor meer back-up kunnen zorgen. Daaraan zie je dat het probleem niet van technische aard is, maar van politieke aard.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 28 sep 2018, 20:30

EricG schreef:
28 sep 2018, 19:36
Dat gaat wel over een andere centrale, deze in Maasbracht ligt enkele km van Kinrooi, en zou dan uitsluitend België bevoorraden. Maar niettemin zou die andere voor meer back-up kunnen zorgen. Daaraan zie je dat het probleem niet van technische aard is, maar van politieke aard.
Alle centrales zijn sowieso met elkaar verbonden. Het komt er gewoon op aan of de hoogspanningsleidingen het gevraagde vermogen aan kunnen. Men kan zondermeer rechtstreeks stroom vanuit Noorwegen naar hier transporteren , kwestie van de juiste "kranen" te openen en te sluiten. Stel dat men in het noorden van Nederland de stroom vanuit Noorwegen binnenhaalt , en wat er in het noorden of iets zuiderlijker aangemaakt wordt , naar ons doorstuurt , dan gaat het noorden van Nederland niet zonder tekort komen te zitten. Wat ze in het noorden aan stroom binnenkrijgen rekenen ze dan door aan Belgie. Aan een electron hangt geen etiketje "made in Norge" , en het heeft ook geen "groen" of "bruin" ( bruinkool ) kleurtje.

Erger wordt als men alles op zijn beloop laat. Stel dat er in Frankrijk een reuzepanne zou optreden , dan kan zelfs gans Europa zonder stroom vallen waarbij iedere centrale als een domino steentje de andere doet omvallen omdat die overbelast geraakt. Herinner je dat de netfrequentie een paar maanden geleden te laag was en dat hierdoor een aantal klokken achter liepen omdat die de netfrequentie volgen. De oorzaak lag , als ik me niet vergis , in een centrale in Bulgarije wiens alternatoren te traag draaiden. Zo zie je maar hoe alles zowat met iedereen verbonden is.

De buitenlanders hebben er dus ook belang bij dat er hier in Belgie geen problemen met de stroomvoorziening optreden , bvb. dat de overblijvende kerncentrale overbelast zou worden en zich zou afschakelen. Dat wordt ons allemaal uiteraard niet wijsgemaakt , men zou dan geen reden meer vinden om de prijs van electriciteit te verhogen. Vroeger zei mijnheer de baron tegen mijnheer pastoor : "hou jij ze dom , zal ik ze kort ( van geld ) houden" , en dat is nog steeds niet anders , al moet je nu de baron en de pastoor door andere "heerschappen" uit de politiek en de industrie vervangen.

Plaats reactie