Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
LvA
Master lid
Installatie Land: België

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door LvA »

ivob schreef: 22 apr 2021, 17:04 ...
Windmolens op land zijn ook niet meer echt nodig. o.a. DEME begint nu al met diepzee drijvende windmolenparken.
Er is op aarde constant genoeg wind- en zonne-energie voorhanden om in alle huidige en toekomstige energiebehoeften te voldoen.
Het enige wat wel ontbreekt is de wil en vooral de moed om tegen het korte termijn winstbejag van de gevestigde waarden in te gaan.
Laat me je uitspraak in twijfel trekken.

Windenergie ontstaat bij een temperatuurverandering in de luchtlagen. Dus windenergie is lokaal zeer beinvloedbaar door bewolking en door weerkaatsing van de zon op de grond (basiskennis van een zweefvliegpiloot, hij maakt gebruik van deze bewegingen die als ze een vertikale component hebben, thermiek genoemd worden). Het is daarom belangrijk dat de zo lokaal ontstane energie (verplaatsing van lucht) ook daar gecapteerd wordt, vooral omdat lokaal wind ontstaat wanneer de zon minder de zonnepanelen bereikt. Het is dus de lokale captatie van windenergie die aanvullend is op de lokale captatie van licht- en thermische energie uit de zon. Wil je dus een betrouwbaar energiesysteem hebben met een minimum aan benodigde opslagcapaciteit (opslagcaapaciteit is steeds een pleister op de wonde ... ook voor kernenergie trouwens, daarom hebben we COO gebouwd ...)

Dus windenergie van op zee is zeer welkom, maar is niet altijd de juiste aanvulling die we nodig hebben voor ons lokaal energiegebeuren. Het is wel een enorme opportunitiet om het net te stabiliseren als dit net groot genoeg is en toegang heeft tot verschillende windstreken en tot verschillende (dit vooral) tijdszones. Maar onze windmolens op zee zullen niet altijd de oplossing zijn voor onze energietoevoer, maar het kan dat de windmolens/zonnepanelen/hydro van 1000/2000 km verderop dit wel zijn in onze nieuwe Europese geconnecteerde netstructuur met interconnecties. Onze windmolens op zee zullen dan ook mee een deel van de oplossing zijn voor de invulling van de energievraag buiten en in ons land. Maar de meest geschikte en primaire oplossing is de windmolen in de achtertuin in combinatie met het zonnepaneel op ons dak.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

LvA schreef: 23 apr 2021, 10:01 Maar de meest geschikte en primaire oplossing is de windmolen in de achtertuin in combinatie met het zonnepaneel op ons dak.
In theorie wel.
Maar de praktijk - zeker in Vlaanderen - wijkt nogal eens af van de theoretische mogelijkheden.
Technisch en economisch is er ook geen enkel probleem meer voor een transitie.
Maar dat staat heel ver van de realiteit van iedere dag.
Er is in Vlaanderen meer draagvlak voor een partytent in iedere achtertuin dan een windmolen.
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

Interessante podcast trouwens in deze materie, klik hier:
Gaan de lichten uit als we alle kerncentrales sluiten?

De sluiting van de kerncentrales zijn voer voor heel wat verhitte discussies. In 2025 moeten de kerncentrales in België sluiten, dat heeft de federale regering beslist. Maar hoe realistisch is dat? Zullen we tekort aan stroom hebben op windloze dagen en zal het licht uitgaan? Zal de CO2-uitstoot gigantisch stijgen? Moet België elektriciteit uit het buitenland importeren? Hebben we genoeg groene energie? Komt er een windmolen in jouw achtertuin? Gaat je energiefactuur verdubbelen?
soundsystem
lid

Bericht door soundsystem »

ivob schreef: 23 apr 2021, 11:10 Er is in Vlaanderen meer draagvlak voor een partytent in iedere achtertuin dan een windmolen.
Soms misschien ook terecht?
Sinds vorig jaar staat er op het industrieterrein waar ik werk een nieuwe windmolen, in vogelvlucht ongeveer 1km van onze kantoren.
Bij laaghangende zon hebben wij enorm veel last van slagschaduw, op dat moment achter een pc zitten is echt niet te doen.
Voor het hele gebouwd is nu zonnewering aangeschaft, maar deze filtert jammer genoeg niet voldoende.
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

LvA schreef: 23 apr 2021, 10:01 ..... Het is dus de lokale captatie van windenergie die aanvullend is op de lokale captatie van licht- en thermische energie uit de zon. Wil je dus een betrouwbaar energiesysteem hebben met een minimum aan benodigde opslagcapaciteit (opslagcaapaciteit is steeds een pleister op de wonde ... ook voor kernenergie trouwens, daarom hebben we COO gebouwd ...)
....
Zonder opslagcapaciteit kan je nog steeds in de problemen geraken, ook praktisch. Batterijen heb op zich hebben een rendement van +90 %. Met de omvormer verliezen erbij kom je nog steeds boven de 8O%. Voordeel is ook dat die dingen zo goed als onderhoudsvrij zijn. De Amerikanen hebben dit blijkbaar al begrepen : https://www.energy-storage.news/news/at ... -is-up-and Dat komt qua vermogen ( MW ) al dicht in de buurt van een kleine kerncentrale.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

soundsystem schreef: 23 apr 2021, 11:36
ivob schreef: 23 apr 2021, 11:10 Er is in Vlaanderen meer draagvlak voor een partytent in iedere achtertuin dan een windmolen.
Soms misschien ook terecht?
Sinds vorig jaar staat er op het industrieterrein waar ik werk een nieuwe windmolen, in vogelvlucht ongeveer 1km van onze kantoren.
Bij laaghangende zon hebben wij enorm veel last van slagschaduw, op dat moment achter een pc zitten is echt niet te doen.
Voor het hele gebouwd is nu zonnewering aangeschaft, maar deze filtert jammer genoeg niet voldoende.
Ik ben een aantal jaren geleden ook bezwaar gaan aantekenen op 2 (van de 10-ish) nieuwe windmolens die ze hier wilden zetten (Zeehaven Gent).
We zouden slagschaduw in de burelen gehad hebben, en de mast en slag schaduw zou recht op ons (zelf gefinancierde) PV park vallen (100kWp).
Heb dat destijds moeten staven met simulaties naar minderopbrengst oa. Flinke dossiers overigens, voor die windmolen aanvragen!
Het gebied waar die stonden ingepland staat vol met grote industriële daken, die echt tot de nok gevuld zijn met PV. Zover ik begrepen had hebben zowat alle bedrijven bezwaar ingediend.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Bedankt allemaal om per direct mijn punt vanuit de praktijk kracht bij te zetten. ;-)
@LvA Ik moet je het NIMBY effect toch niet meer uitleggen?
Dat is in Vlaanderen een verplicht vak vanaf de kleuterschool.

Nu ja, doet in dit topic (en België) momenteel niet ter zake.
De keuze gaat momenteel tussen verouderde kerncentrales open houden en er nog wat geld insteken en doen alsof ze later gratis gedemonteerd gaan worden of het bouwen van gascentrales die nooit meer uit de kosten zullen geraken.
Budgetten die sowieso voor altijd verloren zijn voor hernieuwbare energie.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

ivob schreef: 23 apr 2021, 13:06
De keuze gaat momenteel tussen verouderde kerncentrales open houden en er nog wat geld insteken en doen alsof ze later gratis gedemonteerd gaan worden of het bouwen van gascentrales die nooit meer uit de kosten zullen geraken.
Wie doet alsof ze gratis gedemonteerd gaan worden? Jij weet toch even goed als ik wie uiteindelijk die afbraak en opruimingswerken gaat betalen.
Nog over NIMBY, ik vraag me dan af wat jouw reactie zal zijn als ze morgen een windmolen in je buurt komen plaatsen en jij er slagschaduw of andere nadelen van zal ondervinden.
Krikke
Senior lid

Bericht door Krikke »

ivob schreef: 23 apr 2021, 13:06 De keuze gaat momenteel tussen verouderde kerncentrales open houden en er nog wat geld insteken en doen alsof ze later gratis gedemonteerd gaan worden of het bouwen van gascentrales die nooit meer uit de kosten zullen geraken.
De podcast hierboven haalt aan dat de nieuw te bouwen gascentrales op lange termijn ook op synthetisch gas zullen kunnen werken, en dus niet per definitie een verloren kost zijn.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

MrD schreef: 23 apr 2021, 13:51 Wie doet alsof ze gratis gedemonteerd gaan worden?
Is er dan al ergens een fonds dat de volledige kosten van die werken gaat bekostigen?
Of gaan we daar eens naar kijken als het zo ver is? Problemen oplossen als ze zich pas stellen?
Jij weet toch even goed als ik wie uiteindelijk die afbraak en opruimingswerken gaat betalen.
Nee, vertel het eens.
[
Nog over NIMBY, ik vraag me dan af wat jouw reactie zal zijn als ze morgen een windmolen in je buurt komen plaatsen en jij er slagschaduw of andere nadelen van zal ondervinden.
Het gaat niet wat jij of ik daar van vinden.
Goed beleid gaat over een oplossing van algemeen belang opstellen en uitvoeren. Dat levert altijd wel een nadeel op voor een groep en een voordeel voor een ander.
Je kan niet telkens rekening houden met ieders indivdueel belang. Zeker niet in een volgestouwd land als dit.
Je zal toch ooit eens moeten gaan kiezen wat je nu eigenlijk wil:
- werken vanuit algemeen overkoepelend belang? Schrap dan het nimby principe maar. Je trapt dan in Vlaanderen altijd wel op iemands tenen.
- werken vanuit het individu? Dat mag blijkbaar ook niet want dat schijn niet voor iedereen te werken. :mrgreen:

Kerncentrales zijn overigens ook in dicht bevolkte gebieden gebouwd. Ondanks de protesten.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Krikke schreef: 23 apr 2021, 14:00 De podcast hierboven haalt aan dat de nieuw te bouwen gascentrales op lange termijn ook op synthetisch gas zullen kunnen werken, en dus niet per definitie een verloren kost zijn.
Daar verschillen we dan van mening.
Jij gaat er vanuit dat we nog een lange termijn als oplossing kunnen aanhouden.
Ik niet.
Afspraak over tien jaar. :D
En ik zal ook happy zijn als ik groot ongelijk krijg.
Maar daar ga ik toch niet op inzetten.
Ik heb liever al een oplossing voor de problemen onontkoombaar worden. Niet met de rug tegen de muur nog vlug beginnen te brainstormen.

Ik heb niets tegen kerncentrales op zijn tijd en niets tegen gascentrales op het juiste ogenblik.
Beiden komen hier ruimschoots te laat. Een goede oplossing is er niet meer.
Integendeel, ze gaan het nog even 'aanzien'.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

ivob schreef: 23 apr 2021, 14:11 Is er dan al ergens een fonds dat de volledige kosten van die werken gaat bekostigen?
Of gaan we daar eens naar kijken als het zo ver is? Problemen oplossen als ze zich pas stellen?
Jij stelde : "De keuze gaat momenteel tussen verouderde kerncentrales open houden en er nog wat geld insteken en doen alsof ze later gratis gedemonteerd gaan worden "
Ik vraag : wie doet/zegt dat?
Nee, vertel het eens.
klik hier
Het gaat niet wat jij of ik daar van vinden.
Goed beleid gaat over een oplossing van algemeen belang opstellen en uitvoeren. Dat levert altijd wel een nadeel op voor een groep en een voordeel voor een ander.
Je kan niet telkens rekening houden met ieders indivdueel belang. Zeker niet in een volgestouwd land als dit.
Je zal toch ooit eens moeten gaan kiezen wat je nu eigenlijk wil:
- werken vanuit algemeen overkoepelend belang? Schrap dan het nimby principe maar. Je trapt dan in Vlaanderen altijd wel op iemands tenen.
- werken vanuit het individu? Dat mag blijkbaar ook niet want dat schijn niet voor iedereen te werken. :mrgreen:

Kerncentrales zijn overigens ook in dicht bevolkte gebieden gebouwd. Ondanks de protesten.
Mooi de vraag ontweken ;-)
Wel akkoord met je opmerking 'Goed beleid gaat over een oplossing van algemeen belang opstellen en uitvoeren. '
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik zie geen contradictie tussen wat ik eerder schreef en je laatste reactie.
De overheid houdt momenteel geen enkele rekening met die te verwachten kosten.
Er is geen enkel plan voor. De rekening zal pas gepresenteerd worden als ze niet meer ontweken kan worden.
Het langer openhouden van die afgeleefde centrales zal de eindrekening alleen nog maar verhogen.

Ik ga me overigens niet baseren op een oud artikel in De Morgen.
Het enige wat er toe doet zijn de plannen van de bevoegde overheden.
En dan nog "de Belgische bevolking"? Vrijblijvender kan het niet. Dat kan iedereen en niemand zijn.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

LvA schreef: 23 apr 2021, 10:01
ivob schreef: 22 apr 2021, 17:04 ...
Windmolens op land zijn ook niet meer echt nodig. ...
Laat me je uitspraak in twijfel trekken.

Windenergie ontstaat bij een temperatuurverandering in de luchtlagen. Dus windenergie is lokaal zeer beinvloedbaar ...

... Maar de meest geschikte en primaire oplossing is de windmolen in de achtertuin in combinatie met het zonnepaneel op ons dak.
Beste Ivob,

Jouw bovenstaande uitspraak heb ik dus in twijfel getrokken omdat je in je besluit liet uitschijnen dat dit een logisch gevolg was van een analyse dat windparken op zee zomaar windmolens op het land kunnen vervangen.

Mijn uitleg wou dan ook, gebaseerd op zuiver wetenschappelijke en technische argumenten, jouw uitspraak bijstellen. Dit heeft dan ook niets te maken met al je latere opmerkingen over draagvlak, eigenschappen van inwoners in Vlaanderen of van ... die je later in deze discussie als tegenargument gebruikte.

Problemen met draagvlak is zeker geen alleenrecht voor windmolens... Het is evengoed van toepassing op aardgascentrales en kernergie in Vlaanderen/nederland en Wallonië/Duitsland, zelfs over energiemeting in Vlaanderen bestaat er geen draagvlak. Dus het is geen onderscheidend argument meer om een voorkeur deze of gene richting te sturen in het energiedebat.

Anderen (@MrD en @soundsystem ) hebben hier meer "concrete" argumenten gebruikt over dit onderwerp. Die bezorgdheden en argumenten moeten wel uitgeklaard worden.

In de link hieronder wordt het onderwerp geluid (hoorbaar en niet hoorbaar) behandeld vanuit een wetenschappelijk standpunt, er wordt ook uitgelegd wat slagschaduw is, hoe men het kan berekenen en hoe men deze hinder zelfs tijdsgebonden en precies kan voorspellen, hoe we als gemeenschap dit kunnen reglementeren zodat de mens er geen hinder van ondervindt en toch nog energie kan opwekken, ...

Om terug te komen op het echte onderwerp van deze discussie "Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?", heb ik ook een podcast "Kan Kernenergie het klimaat redden?" toegevoegd van Prof. V. Quaschning die ook dit onderwerp heeft behandeld. Hij geeft duidelijkheid over de gekende en ook over de vermoedelijke hoeveelheden grondstoffen voor kernbrandstoffen die op onze aarde beschikbaar zijn. Hij geeft uitleg over de kostenstructuur van energieproductie met kernbrandstoffen en vergelijkt deze met de kostenstructuur met hernieuwbare energie. Hij gaat ook het chinese investeringsplan in kernenergie niet uit de weg en legt uit waarom china dit doet en maakt ook de vergelijking van de chinese investeringen in hernieuwbare energie, waardoor je kernenergie en zijn rol in het klimaatvraagstuk tot zijn juiste proporties kan herleiden. Hij spreekt ook over de elektrische energievraag die er in de toekomst nodig is en gaat de energietransitie niet uit de weg.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Vandaag in Mo Magazine een nieuw artikel over het onderwerp kernenergie, gebaseerd op een UK report
Perceptie is vooral het resultaat van jarenlang lobbywerk (https://www.mo.be/nieuws/rapport-maakt- ... atkampioen )
Rapport maakt brandhout van kernenergie als klimaatkampioen ( www.jonathonporritt.com/wp-content/uplo ... .04.21.pdf )

1 van de in het oog springende bevindingen is de volgende:

In 2020 waren er grote verschillen in de genivelleerde energiekosten van het produceren van een megawattuur (MWh) elektriciteit, naargelang de bron. (cijfers uit het Verenigd Koninkrijk)

Zonne-energie op grote schaal bleek de goedkoopste energiebron met omgerekend 31 euro per MWh, gevolgd door windenergie op land (34 euro).
De goedkoopste gasinstallaties produceerden aan 50 euro per MWh, gevolgd door windenergie op zee (72 euro) en steenkool (95 euro).
Stroom uit kernenergie kostte maar liefst 139 euro per MWh.
Plaats reactie

Terug naar “Zonstraal VZW”