consultatie nieuwe tariefstructuur: capaciteitstarief

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: consultatie nieuwe tariefstructuur: capaciteitstarief

Bericht door ErikDD » 06 aug 2016, 22:51

Met een echt slimme meter zou je continu je verbruik moeten kunnen monitoren (zoals de Smappee, maar die is nu nog niet slim genoeg).
Als je maar om de maand of 2 maanden een overzicht krijgt van uw verbruik ga je nooit minder verbruiken en is de 'slimme' meter gewoon dom.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: RE: Re: consultatie nieuwe tariefstructuur: capaciteitstarief

Bericht door bruma » 06 aug 2016, 23:15

ErikDD schreef:Met een echt slimme meter zou je continu je verbruik moeten kunnen monitoren (zoals de Smappee, maar die is nu nog niet slim genoeg).
Als je maar om de maand of 2 maanden een overzicht krijgt van uw verbruik ga je nooit minder verbruiken en is de 'slimme' meter gewoon dom.
Een slimme meter spuugt ook maar om de x seconden zijn waardes (+/-500bytes) naar buiten, zelfs al zou hij dat continue kunnen doen, dan nog is het maar een momentopname. Vandaag de intern ingebouwde 2 richtingtelwerken (voor elk tarief)
Anderzijds een netwerk en dB om elke 6 seconden de info te krijgen, succes met de opbouw en uitbating ervan (een historische dB kan dit aan een ERP - relationele dB niet).

tapatalk with smartphone

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 aug 2016, 23:17

Flukso kan slimme meters in NL via de P1 poort uitlezen
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid

Re: RE: Re: consultatie nieuwe tariefstructuur: capaciteitstarief

Bericht door bruma » 06 aug 2016, 23:34

DaRkMaN_FX schreef:Flukso kan slimme meters in NL via de P1 poort uitlezen
Je hebt slimme meters die on request uitsturen, je hebt er die om de x seconden (6 of 10 sec is gebruikelijk) uitsturen. De meeste zijn een combinatie van beide, achteraan en niet toegankelijk voor de user niet on request en vooraan (user) on request.
Beide zijn historische waardes van enkele seconden geleden, geen ogenblikkelijke meetwaardes.
De achterliggende reden zou kunnen zijn dat die waardes een uitleestijd, een netwerk traveltijd en een decoderings en stockeringstijd nodig hebben.
En voor huis tuin en keukengebruik, wie ligt daar wakker van?
IK, omdat er 2 telwerken inzitten die alleen maar verhogen en niemand mij tot op heden kan garanderen dat de tijden bij de gemeten waarden niet manipuleerbaar zijn door de DNB.
En als het terugdraaiend tellerprincipe wordt weerhouden voor een andere tijdspanne dan elk jaar (BE) dan is dit wel héél belangrijk.

tapatalk with smartphone

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 aug 2016, 00:04

Wat een Smappee kan, dat zou een slimme meter ook moeten kunnen.
En die momentdata die moet helemaal niet bewaard worden, laat staan verzonden naar de DNB.
Met gegevens zoals van de SMA omvormer+ Sunny Explorer (lokaal uitlezen van de momentwaarden en 63 dagen logging van de 5-minuten gegevens, opvraagbaar vanop PC via BT of Wifi) zou ik al tevreden zijn.

Ik vrees dat de meters die de DNB wil plaatsen gewoon 2 tellers zijn die (zoals 2 domme unidirectionele meters) injectie en afname apart meten.
Dus even een wolk voor de zon als uw waterkoker opstaat en er wordt afname geregistreerd.
Dus continu naar buiten kijken en de wolken in het oog houden vooraleer je de waterkoker insteekt :roll:
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 07 aug 2016, 10:26

@ErikDD
Je eerste paragraaf omschrijft wat jij als gebruiker wenst, een SM die je kan gebruiken om verbruikers te sturen.
Bij de DNB liggen ze daar niet wakker van (inkomsten dalen) maar ze moeten wel de klant 'iets' aanbieden (ondertussen een verplichting denk ik)

De laatste paragraaf omschrijft de functionaliteit welke een DNB naar streeft (kassa, kassa).
Eerst weg jaarlijks terugdraaiende teller, over andere (kortere) periodes tot het terugdraaiprincipe volledig weg is.

Enige toestellen die daar momenteel kunnen op inspelen zijn een powerrouter, sunny island en in beperkte mate een inverter van sma met 2KWh batterij. Omdat deze verbruiken als er injectie zou optreden en injecteren in de huisinstallatie als er verbruik zou optreden. Net genoeg om de tellers zo stil mogelijk te houden.

tapatalk with smartphone

davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 » 24 aug 2016, 16:22

@ Bruma,
is het niet zo dat vanaf 2019 samen met het capaciteitstarief ook het nachttarief zal verdwijnen? dit met de bedoeling om de dagelijkse piekbelastingen wat meer uit te smeren.

zijn er nog mensen die denken om hun hoofdautomaat te laten verkleinen in kaliber? ik ga alvast even informeren hoeveel het kost. zelf heb ik 3x230V - 40A, met 15.9kVA brengt mij dat net in de 5e groep
ik kan, denk ik, gemakkelijk een trapje terug nemen en naar 32A overschakelen. even langdurig de stroom monitoren zou moeten uitwijzen als ik naar 25A kan overschakelen (dan kom ik in de 3e categorie terecht). weet dat een automaat, 1uur lang 1,19x de nominale stroom moet vasthouden en hij maximum 1uur lang 1.37x de nominale stroom mag vasthouden. ik ben dus niet zo direct bang voor piek verbruik. de magnetische uitschakeling van een automaat ligt op 5à6 x de nominale stroom voor een type C automaat (hmm is het een type C dat eandis geinstalleerd heeft? ù% ) een piekstroom van de regenwaterpomp of slijpschijf moet zo zeker kunnen

ook jammer vind ik dat ze puur de klasses maken op het aangesloten vermogen. het is in een 3x230V net een stuk moeilijker op de verbruikers te verdelen dan op een 3N400 net.
een 3x230V-40A aansluiting (15.9kVA), lijkt mij daardoor serieus wat meer benadeeld dan een 3N400V-25A aansluiting (17.3kVA)
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 aug 2016, 16:37

het is in een 3x230V net een stuk moeilijker op de verbruikers te verdelen dan op een 3N400 net.
Ben niet helemaal mee?

Zoals al eerder gezegd een 5,5kw aansluiting is meestal meer dan genoeg. (hier toch)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 » 25 aug 2016, 09:21

wel in een 3N400 net kun je iedere fase maximaal belasten. de stroom in de nulleider heft zich dan (normaal) op

in een 3x230V netwerk belast je altijd 2 lijndraden als je monofasig belast. als je daar 1 fase maximaal belast heb je niets meer aan die resterende lijndraad. je hebt 2 lijndraden nodig om stroom te voeren en de andere 2 zijn reeds maximaal belast. je kan dus de volle capaciteit van dit net niet gebruiken in dit geval 1/wortel(3)

in een 3N400 net kan je iedere lijndraad mooi 'vol' steken. in een 3x230 net wordt het soms puzzelen. het wordt helemaal leuk als je zit met combinaties van resitieve, (zwaar) inductieve of niet lineaire belastingen over iedere fase

als je asymmetrisch gaat belasten (huishoudelijk) ben je gemakkelijker af met een 3N400 net (mijn perceptie)
als je symmetrisch belast wil je eigenlijk ook een 3N400 net (hogere lijnspanning = kleinere stroom= minder verliezen / spanningsval)

alee, eigenlijk is 3x230V niet meer van deze tijd. jammer genoeg kun je ze niet zomaar wegtoveren en heb je niet te kiezen

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 25 aug 2016, 09:41

in een 3x230V netwerk belast je altijd 2 lijndraden als je monofasig belast. als je daar 1 fase maximaal belast heb je niets meer aan die resterende lijndraad. je hebt 2 lijndraden nodig om stroom te voeren en de andere 2 zijn reeds maximaal belast. je kan dus de volle capaciteit van dit net niet gebruiken in dit geval 1/wortel(3)
De kennis zit wat ver weg maar volgens mij kun je elke fase maximaal belasten, door de fase verschuiving zullen de automaten niet springen.
Maar ik hoor het graag als ik fout zit.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 » 29 aug 2016, 15:39

Als je 2 fases gelijk belast voor 23A heb je in de gemeenschappelijke lijndraad 40A (bij een net 3x230) (2 sinussen optellen met gelijke amplitude (23*wortel2) die 120° verschoven zijn)

je kan dus 3 fasen hebben, alle drie voor 23 A belasten en dan stroomt er 3 keer 40A door de lijndraden. dan is uw net ten volle belast. wortel (3)*230*40 (=3x230x23)

maar

je kan ook 1 fase hebben (2 lijndraden) waar je ten volle 40A uit trekt (vb 4 frietpotten waarvan allen tesamen het lampje brandt. $* )
met de resterende lijndraad kan je niets meer aanvangen, want die heeft geen andere lijndraad meer ter beschikking om zijn stroom te laten vloeien

je hebt dan 40x230 = 9.2kVA terwijl het net een capaciteit heeft dat wortel (3) keer groter is (15.9kVA) en je krijgt er niets meer bij

in ster of in driehoek, een goede faseverdeling blijft belangrijk.

voor wie het nog belangrijker is de netbeheerder (en wij allemaal want wij betalen de netbeheerders :evil: )
hoe groter de stroom, hoe groter de warmteverliezen (die ook moeten betaald worden).
stel: ik heb 3 monofasige verbruikers die elk 23A consumeren, netjes verdeeld over de 3 fasen
in een net 3x230V loopt er dan 3x 40A door de lijndraden (3x230Vx23A =± wortel3x230Vx40A)
in een net 3N400V loopt er dan 3x 23A door de lijndraden (3x230Vx23A =± wortel3x400Vx23A)

de warmteverliezen in het distributieniet kun je simpel als volgt berekenen. P=I²*R. deze zijn kwadratisch afhankelijk van de stroom. Stel de weerstand van het net is onveranderlijk. dan heb je 3x zoveel warmteverliezen in uw net wanneer er 40A door loopt dan als er 23A door loopt (40²/23²)

door de spanning van het distributienet met factor wortel (3) te verhogen (230-->400V) creeert de distributienetbeheerder 3x minder warmteverliezen in zijn kabels

alleen al het ecologische aspect zou een reden moeten zijn om te kiezen voor 3N400V. maar goed. je hebt niet te kiezen. een distributieniet ombouwen kost stukken van mensen. niet alleen de transformator moet vernieuwd worden. alle borden bij de eindgebruikers moeten omgebouwd worden.

Eric De Bedotte
junior lid

Bericht door Eric De Bedotte » 26 sep 2016, 20:45

Misschien rijkelijk laat, maar nu pas tijd gevonden om het voorgestelde capaciteitstarief te bestuderen. Het is immers een flink doordacht en uitgebreid werk, dat me voorkomt als een eerlijke poging een en ander recht te zetten. Maar er resten me nog vragen, die mogelijks ook anderen interesseren.
Daarom schreef ik, na telefonisch contact, onderstaande mail naar de Vreg. Men beloofde te antwoorden. Hou jullie op de hoogte.

Beste Vreg-medewerker,

Als consument probeer ik energiebewust te handelen en volg met belangstelling reeds jaren het energiebeleid. Het voorliggende werkstuk van de Vreg geniet dan ook mijn volle aandacht.
Eerlijkheidshalve zijn ook een aantal koude douches op energiegebied niet vreemd aan deze belangstelling. Niettegenstaande 50000€ investeringen in zonnepanelen én een warmtepompverwarming ter vervanging van accumulatiekachels (met beloofd maar onder valse voorwendsels niet gekregen premie) die resulteerden in een energieneutrale woning betaal ik momenteel een hogere elektriciteitsfactuur dan voordien. Als ik het geluk heb 150 jaar te worden, en de installatie solidair is, kom ik uit de kosten (flauw grapje).
Een prikkel vanwege de energiedistributeur voor energie-efficiëntie kan je dat niet noemen.
Mijn belangstelling wordt ook gevoed door de vaststelling dat de distributietarieven en bijhorende lasten de laatste jaren de pan uitswingen, opvallend hoger en complexer zijn dan in een ontwikkeld land bvb. Nederland. Er bovendien soms sprake is van stroomuitval en er nog steeds chaos heerst in het energiebeleid. Eén voorbeeld: consumenten met elektrische verwarming krijgen een EPC-waarde *2.5 en tezefdertijd een belangrijke korting op de Turteltaks. Dat ipv. van dat weggegooide geld (doorgerekend naar de andere consumenten) te gebruiken om hen te stimuleren om te switchen naar bvb; warmtepompen.

Het was dan ook een verademing het doorwrochte voortsel van de de Vreg te bestuderen. Uit de bijhorende rondvraag getuigt de wil tot overleg om tot een eerlijke, transparante verdeling vd. distibutietarieven te komen, mét viezie op de toekomst.

Resten me nog enkele vragen (en soms opmerkingen) die voornamelijk gericht zijn op de niet-piekgegemeten consumenten.

1. Waarom een onderscheid maken tussen PTT en gewone residentiële consumenten in de kostenberekening voor de niet-netgerelateerde kosten? Is het de bedoeling dat dit onderscheid leidt tot een méér-of minkost voor de PTT tov. de gewone residentiële consument? Waar wordt die bedoeling duidelijk gemaakt in het Vreg-ontwerp?

Naar ik begrepen heb geldt voor gewone residentiele consumenten (€/KWh) en PTT (€/KVAschijf of €/KVA. Netgerelateerde kosten(€/KVA) zijn immers voor iedereen dezelfde op gerelateerd aan de hoofdzekeringscapaciteit.*
Afgaande op de gegeven voorbeelden komt dit (volgens mij terecht) op een minkost.Terecht omdat, wat huishoudelijke PV-installatie's betreft, het bestaande netwerk kan behouden blijven en zelfs eerder ontlast wordt tijdens de injectie. In elk geval worden geen nieuwe investeringen of meer onderhoud gevergd. . Het is mij echter onduidelijk hoe die cijfers ontstaan zijn, welke redenering en motivatie zit hierachter? Of komt het toevallig zo uit?
- Prosumenten moeten aangemoedigd worden deel te nemen aan de energieomschakeling? Zij betekenen een verlichting voor de netbelasting.
- Of blijft men volhouden (ondanks Kirchoff en superpositie) dat prosumenten 2 maal van het net gebruik maken en het dus meer belasten met als gevolg dat het niet abnormaal is dat ze zelfs meer betalen. De gegeven voorbeelden zijn dan enkel bedoeld om de lichtgelovige prosument zoet te houden.
* Aanname dat de maximale capaciteit bepaald wordt door het soort net en de automaat-amperage geplaatst door de netbeheerder en niet door de capaciteit van aansluitkabel.

2. Pagina 10
Wat dient men te verstaan onder? "Zonder gerichte maatregelen kan gelijktijdigheid van gebruik van het net optreden"
De fysische realiteit van bedoelde gelijktijdigheid lijkt me een evidentie, maar ik gis maar naar "gerichte maatregelen".
Dient men dat te zoeken in variabele tarieven met slimme meters en andere ontradende maatregelen tot zelf sturing van verbruikers en PV-panelen via (zeer) slimme netten? Dreigt het hele net in elkaar te klappen zonder forse investeringen in het net en of het subsidiëren van stilliggende centrales in stand-by?

3. Pagina 36

Exclusief nachttarief: - eenzelfde capaciteitsmeting. Wat bedoelt men hier precies? Is dat een capaciteitstarief voor het nachttarief gelijk en surplus aan dat van de dagtarief. Of volstaat 1 maal capaciteitstarief op dezelfde hoofdzekeringen?
- ODV van 25 tot 50% van normaaltarief. Idem als hierboven, wellicht hier wel als surplus bedoelt, dus totaal 125 à 150% van normaaltarief?

4. Verder meen ik begrepen te hebben dat men bij de berekeningen (simulatie's) uitgaat van hetzelfde totaalbedrag aan te ontvangen distributienetvergoedingen zolals nu doorgerekend wordt. Inbegrepen een historische schuld en een voorziening van toekomstige investeringen om tot een smartgrid te komen. Hoe wordt dat bedrag, evenals de eventuele jaarlijkse toe- of afname over de onderscheiden consumentengroepen verdeeld? De verdeling tussen de niet-piekgebonden consumenten en de piekgebonden consumenten is onduidelijk voor mij. Van de piekgebonden consumenten worden in het voorstel immers geen cijfervoorbeelden gegeven.
De vrees bestaat dat de residentiele consumenten onevenredig meebetalen in bvb. de nodige extra netwerken veroorzaakt door de industiële groene stroom leveranciers, terwijl de baten hen nauwelijks ten goede komen door een scheefgetrokken verhouding energie/distributiekost.

Met vriendelijke groet,

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 26 sep 2016, 22:29

Ik heb ondertussen ook een reactie bij elkaar geschreven.
Ik moet het nog wel eens nalezen, maar je kan nog tot morgen commentaar geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
www.zonstraal.be/vzw

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 26 sep 2016, 22:32

Ik dacht tot 30 september middernacht, heb ik dan zo verkeerd gelezen?

Sent from my D6000 using Tapatalk

thomasb
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door thomasb » 26 sep 2016, 22:39

bruma schreef:Ik dacht tot 30 september middernacht, heb ik dan zo verkeerd gelezen?
Pas op: De VREG zal de stroom laten afzetten op 30 september zodat er geen ongewenste reacties binnenkomen ;-)

Plaats reactie