Prosumententarief -> capaciteitstarief

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Prosumententarief -> capaciteitstarief

Bericht door DaRkMaN_FX » 01 jun 2016, 09:38

De installaties die je nu plaatst hebben geen recht meer op GSC.
Dus deze proconsumenten hebben ook geen GSC teller.

Even kort door de bocht bekeken, maar ze hadden die beter kunnen aanpakken imho.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 jun 2016, 11:00

Eigenlijk begrijp ik al die heisa niet over "overgesubsidieerde PV panelen uit het verleden" die nu met allerlei bijkomende tarieven moeten afgestraft worden.
Dit terwijl de subsidie eigenlijk vrolijk verder gaat maar gewoon van een ander budget komt (maar dat wel door dezelfden moet aangevuld worden).
Als praktijkvoorbeeld: een collega zet een nieuwbouw en legt zijn dak vol PV + WP voor SWW en CV. Alleen al door 5 jaar lang vrijgesteld te zijn van OV (is dus effectieve
belastingvermindering) is zijn PV + WP op 7 jaar terugbetaald.
Hoezo gaten dichten uit het verleden?

stef71
lid

Bericht door stef71 » 01 jun 2016, 14:53

DaRkMaN_FX schreef:De installaties die je nu plaatst hebben geen recht meer op GSC.
Dus deze proconsumenten hebben ook geen GSC teller.
Ik had in eerste instantie ook geen recht op GSC (door invoering van het procumententarief nu ineens weer wel, da's ook zoiets onlogisch maar goed da's 'n ander topic) er is bij mij wel meteen een GSC teller geplaatst en heb m'n panelen ook gewoon moeten aanmelden ookal kreeg ik geen GSC.
Anders is ook nog de mogelijkheid: GSC teller hebben, aanschaffen, of anders een royale schatting moeten afrekenen

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 01 jun 2016, 15:45

Je moet uw panelen niet aanmelden, maar wel de omvormer :mrgreen:
Betekent dat uw installatie nog met de bandingsfactor werkt. Dus installatie met AREI keuring voor datum : 14 juni 2015

Ik begin meer en meer te vermoeden dat alle redenen goed zijn om "slimme" meters door te duwen
Al is het via 2 dubbele domme meters ipv slimme meter :evil:

Tot 01/2017 zitten we al vast aan de proconsumententarief tenzij dit via Zonstraal kan worden afgevoerd.
Echter vanaf 01/2017 tot 01/2021 zitten ze nu op iets te broeden. Als ik dan kijk naar mijn buren in NL die hebben een vast rechttarief. Is dit niet rechtvaardiger?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 02 jun 2016, 13:19

Er loopt momenteel een consulatie over de tariefmethodologie 2017-2020
http://www.vreg.be/nl/document/cons-2016-04
Het capaciteitstarief is identiek gebleven.

Anderzijds wordt er volop gedacht aan het (al dan niet vrijwillig) invoeren van de slimme meter.
Maar dat gaat ook nog een paar jaar duren:
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1057998
Ze willen allemaal zo snel mogelijk de invoering van de slimme meter, maar 'zo snel mogelijk' = binnen enkele jaren ...

Het TRDE zal dan al zeker aangepast moeten worden (recht op terugdraaiende teller).
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 jun 2016, 13:26

Tiens, tiens en ik dacht (waarschijnlijk weer verkeerdelijk) dat een vorige studie had uitgewezen dat de slimme meters geen enkel voordeel opleveren voor
de consument? En werd een massale veldtest (10.000den geplaatste slimme meters bij proefpersonen) al niet uitgevoerd?
En weten ze in die toren nog niet dat de verkoopprijs van een meter niets te maken heeft met de installatiekost door een DNB (cfr. huidige prijspolitiek Eandis vervangen
meter).
Er zijn heel wat mensen die zo’n meter al op vrijwillige basis willen hebben. Ik denk aan mensen met zonnepanelen of een warmtepomp.
Ja, sommigen kan je alles wijsmaken zelfs dat Teslabatterijen in je garage je betaalbaar energieonafhankelijk kunnen maken.
Er zijn ook mensen die hun verlichting hebben aangepast door het plaatsen van led-spotjes en die moeten nu een jaar wachten om te zien of dit een effect heeft op hun rekening. Sommigen willen dat onmiddellijk zien
Dan zakt je broek toch helemaal af. :lol: :lol: :lol:
Ik heb nog een boodschap voor Groen: u spreekt over de gevaren, maar benoem ze dan ook.
En ik heb een boodschap voor U: benoem mij eens de voordelen als prosument van zo'n meter (en ik ben er zelf perfect toe in staat om het verschil tussen een
ledlamp en een gloeilamp in te schatten, zelfs aan de hand van een eenvoudig excel bestandje periodiek mijn totale opbrengst en verbruik weer te geven aan kostprijs nul (0).
Niet de voor de hand liggende voordelen voor de DNB en de overheid. :mrgreen:

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 jun 2016, 14:09

De elektriciteitsdistributienetbeheerders hanteren voor de reguleringsperiode 2017-2020 dezelfde
berekeningswijze voor de bepaling van de hoogte van het aanvullend capaciteitstarief als gehanteerd voor de
reguleringsperiode 2015-2016
Tot eind 2020 zitten we dus vast aan de proconsumentenvergoeding :-(
Voor de bepaling van het aanvullend capaciteitstarief voor prosumenten met terugdraaiende teller, wordt per
distributienetbeheerder vertrokken van de beste raming van het gemiddelde verbruik (zowel tijdens de
normale uren als de stille uren) van die netgebruikers die PV-installaties hebben, op het moment dat ze nog
geen PV-installaties hadden geïnstalleerd, afgeleid uit de gegevens van de distributienetbeheerder.
Er van uitgaan van "de beste raming", deze zal wel naar boven afgerond zijn :mad:
En wat met nieuwbouwwoningen die direct PV hebben, deze zullen toch minder verbruiken dan iemand die pas later PV heeft geplaatst.
Een gemiddelde per distributienetbeheerder, benieuwd naar de details hiervan.

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 02 jun 2016, 23:57

@Ivob wat is OV?
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 153,60 Wp (was tweedehands-materiaal) =9216Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 jun 2016, 08:37

Onroerende voorheffing

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 03 jun 2016, 10:04

Voor de bepaling van het aanvullend capaciteitstarief voor prosumenten met terugdraaiende teller, wordt per
distributienetbeheerder vertrokken van de beste raming van het gemiddelde verbruik (zowel tijdens de
normale uren als de stille uren) van die netgebruikers die PV-installaties hebben, op het moment dat ze nog
geen PV-installaties hadden geïnstalleerd, afgeleid uit de gegevens van de distributienetbeheerder.
En wat als je sindsdien het huis hebt geïsoleerd, nieuwe ramen hebt gestoken en je kinderen het huis uit zijn.
In mijn geval zit ik met mijn huidig effectief verbruik aan minder dan de helft van 5 jaar geleden.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 07 jun 2016, 13:40

DaRkMaN_FX schreef: @Stef71
het is nog een ontwerp, dus concrete details zullen ze nog niet hebben momenteel
Inderdaad, nog geen concrete details, kreeg wel een lijstje met de tarieven voor berekening procumententarief naar vermogen omvormer en een rekenvoorbeeldje daarvoor
Knipsel Vreg.JPG
Ik neem aan dat dat betekend dat ze huidige methode voorlopig handhaven ?!?!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 07 jun 2016, 15:28

Dat staat ook zo in de tekst.
De tarieven die er nu zijn blijven gehanteerd tot 2020.
Wel kan er een index aanpassing op toegepast worden.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 21 jun 2016, 15:22

Nieuwe consultatie over capaciteitstarief. http://us5.campaign-archive2.com/?u=21a ... eb9e579f51
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 21 jun 2016, 16:03

Bij een mogelijke invoering van slimme meters zal niet de technische maximale capaciteit in rekening
worden genomen, maar wel het vermogen waarop de automaat van de slimme meter is ingesteld.
Dit vermogen kan lager ingesteld zijn dan de maximale capaciteit van de aansluiting.
Dus uw vast tarief is aanpasbaar via de slimme meter :eek:
In bovenstaande figuur stellen we vast dat het aansluitvermogen van de aansluiting hoger is dan de
toekomstige vermogensbehoefte. Dit is ook logisch, er zijn occasionele momenten waarop een
netgebruiker meerdere elektrische toepassingen in zijn huishouden gelijktijdig gebruikt waardoor zijn
vermogensbehoefte occasioneel hoger is dan zijn gemiddelde. In een toekomst na invoering van een
capaciteitstarief zal de netgebruiker hier meer aandacht moeten aan schenken wil hij de kosten voor
het gebruik van het net beperken. Pas als de netgebruiker zelf de juiste prikkel krijgt en hierop kan
inspelen, zal ook de netbeheerder zijn netten optimaal kunnen dimensioneren.
Echter tarieven volgens vraag / aanbod creëren dus.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 26 jun 2016, 17:36

Bij de netbeheerders (DBN) hebben ze duidelijk nog geen ervaring/tarieven voor het naar beneden aanpassen van je aansluitvermogen, dat mocht blijken deze week bij vraag van een klant aan de DBN.

Klant heeft 63A en vroeg om deze aan te passen naar 40A. Nog nooit had de DBN deze vraag gekregen, tarief wist men dus ook niet.

Vermoedelijk zullen we op termijn terug naar 10A of 20A gaan, gekoppeld aan zonnepanelen en batterij opslag.
Wanneer je tijdelijk meer nodig hebt dan die 10 of 20A, zal die extra uit een batterij komen.

Wanneer je de gemiddelde ampèrage berekent van een jaarverbruik van 4000kWh, kom je slechts op een gemiddelde van 2,23A.

Hopelijk kunnen we al die technologie op een verantwoorde manier recycleren... ;-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie