Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Gesloten
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Bericht door ivob » 29 okt 2015, 21:38

Wat Alfa vertelt is een uitzonderingssituatie, een maas in het net.
Hoeveel mensen hebben een buur die zo'n deal wil afsluiten?
Trouwens hoeveel gaan zich de moeite getroosten dat systeem in balans te houden
zonder in hun eigen vel te snijden.
Dat gaat goed zolang er niet teveel mazen zijn.
Dan nemen ze natuurlijk maatregelen.
Net zoals het goed ging zolang niet teveel mensen een PV installatie hadden.
Het is natuurlijk ook niet slim daar open over te communiceren.
Bovendien is, volgens mij, het sop de kool niet waard. Je moet constant je eigen verbruik/opwekking
monitoren om het boeltje in evenwicht te houden, vooral in de winter een bijna ondoenbare klus.

Gezien ik zelf geen buren heb op aanvaardbare afstand moet ik er ook al niet wakker van liggen ;-)
Er zijn trouwens veel eenvoudiger middelen die lonender zijn, zonder er derden in te betrekken die er
misschien op café over willen opscheppen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ivob op 29 okt 2015, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Thundercat
lid
Installatie Land: België

Bericht door Thundercat » 29 okt 2015, 21:44

Persoonlijk denk ik niet dat bvb Eandis nog meters plaatst die NIET terugsraaien!! Vraag me zelf af of dat nog geplaatst word, laat staan "bestaat"?
Iemand hier ervaring mee bij Eandis bvb?
ù%

Patrick
Master lid

Bericht door Patrick » 29 okt 2015, 21:46

ErikDD schreef: Dus ofwel mis ik hier iets of je bent illegaal bezig.
Ik heb een terugdraaiend teller, en 5,5kwh aan omvormers en omdat ik nu mij SWW elektrisch aanmaak soupeer ik ongeveer mijn volledige productie op. En vergt een klein beetje rekenwerk en ik zal er wel in slagen een minimaal verbruik te laten optekenen op de teller. Volgens de uitleg van Alfa zou ik zo geen netvergoeding moeten betalen omdat ik dan een verbruik heb. En dat de netvergoeding alleen telt bij een negatief verbruik, zou wel heel straf zijn.
Zonstraal lid 007

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 okt 2015, 21:56

Niks illegaal wij hebben een batterij (heeft buur aangeschaft) en daar kan Vreg niks tegen of over beginnen.
Ps. er zal geen enkel KWh in zomer op net komen alles word rechtstreeks verbruikt.(buur heeft koelkamers voor vlees)
Als die prosumenten tarief niet vlug word afgeschaft zullen er nog volgen met deze uitwerking,voor mij niet gelaten.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 okt 2015, 21:59

Patrick schreef: Ik heb een terugdraaiend teller, en 5,5kwh aan omvormers en omdat ik nu mij SWW elektrisch aanmaak soupeer ik ongeveer mijn volledige productie op. En vergt een klein beetje rekenwerk en ik zal er wel in slagen een minimaal verbruik te laten optekenen op de teller. Volgens de uitleg van Alfa zou ik zo geen netvergoeding moeten betalen omdat ik dan een verbruik heb. En dat de netvergoeding alleen telt bij een negatief verbruik, zou wel heel straf zijn.
Dan moet je een slimme meter plaatsen,is voor u voordeliger met die uitwerking

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 okt 2015, 22:15

Batterij of niet, op uw injectie betaal je toch niets.
Op de VTEST, als je 'nee' invult, dan gaat de VREG ervan uit dat je een bidirectionele teller hebt (of een niet-terugdraaiende teller) en dan betaal je inderdaad geen netvergoeding. Maar hoe ga je er ooit (legaal) in slagen om geen enkel verbruik te registreren op uw niet-terugdraaiende teller ?
Gaat uw buur dan dagelijks (op nachttarief) uw batterij opladen zodat je overdag op die batterij kunt leven en werken ?
Dan heb je zelfs helemaal geen teller meer nodig en kan je off-grid gaan, maar dan zal je aan uw buur toch stroom en distributiekosten moeten betalen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 okt 2015, 22:19

Als die prosumenten tarief niet vlug word afgeschaft zullen er nog volgen met deze uitwerking,voor mij niet gelaten.
Dat zal dan toch een heel straffe batterij moeten zijn om er praktisch nut uit te halen.
Moest mijn verbruik maar zo laag zijn dat een betaalbare batterij dat kon overbruggen kon ik idd beter off grid gaan, of nog beter dan was
een PV installatie niet eens nodig geweest.
Laatst gewijzigd door ivob op 29 okt 2015, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 okt 2015, 22:54

Zit volledig off grid want mijn huisverbruik( ook Wp L/L) is afgesloten van net.
Enkel de pv installatie en omvormer hangt aan mijn net meter en die zal in zomer alles afgeven aan koelkamers.
Nu met weinig injectie hangt die aan batterij en dient om eli. vorklift te laden.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 30 okt 2015, 01:18

@alfa
Ik denk dat je toch ferm aan het fantaseren bent, je hebt ofwel vrienden of collegas of buren die dit en dat hebben en allemaal trukken aan het zoeken bent om zo min mogelijk of zelfs niets te betalen maar ik geloof er niet veel van.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

pascal waltenier
Senior lid

Bericht door pascal waltenier » 30 okt 2015, 01:51

Zijn buur is een grootverbruiker denk ik .
Hij geeft zijn opgewekte stroom overdag aan zijn buurman(dewelke zijn verbruik hoger ligt dan de opwekking van de panelen/injectie) .
Zijn zekeringskast krijgt voeding door een kabel van het bedrijf welke hij dan krijgt in ruil .
Situatie dat het voor de buurman niet echt uitmaakt of de electriciteit nu van de panelen komt of van het net .
Win win situatie voor beiden als de installatie meer produceert dan alfa zijn jaarlijks electriciteits verbruik .
20 x 245w shine time xtp 6 / Omnik 4000 TL (4900/4.4) Orientatie Z H : 20°

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 30 okt 2015, 06:43

[mention]Patrick[/mention]: Natuurlijk klopt het niet dat als je een (klein) verbruik blijft hebben, je dan geen netvergoeding zou moeten betalen. Dit impliceert immers dat uw teller wel terugdraait. Wat wel klopt is dat je op dit moment met een bi-directionele meter geen netvergoeding moet betalen. Dit heeft dan wel tot gevolg dat uw werkelijke verbruik wordt geregistreerd, stel 5000 kWh - 1350 kWh (27% PV stroom lokaal verbruikt, cijfer dat VREG gebruikt denk ik) = 3650 kWh, volle pot te betalen. Aan de andere kan wordt dan ook de injectie geregistreerd, waarschijnlijk 5000 kWh productie - 1350 kWh lokaal verbruikt = 3650 kWh. Volgens mij is er echter geen leverancier die voor deze injectie een tarief heeft, dus in de praktijk krijg je daar op dit moment geen vergoeding voor. Maar dan betaal je wel 3650 kWh * 0,25 €/kWh = 912,5 €.

Uiteraard zijn dit fictieve cijfers, maar ik denk dat dit voorbeeld het toch enigszins verduidelijkt.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 30 okt 2015, 07:59

Giet dit in een xls en je kan perfect berekenen waar het kantelpunt ligt met
-) eigen verbruik versus supplementair verbruik
-) idem met een batterij voor piekverschuiving

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 okt 2015, 12:18

alfa schreef:Zit volledig off grid want mijn huisverbruik( ook Wp L/L) is afgesloten van net.
Enkel de pv installatie en omvormer hangt aan mijn net meter en die zal in zomer alles afgeven aan koelkamers.
Nu met weinig injectie hangt die aan batterij en dient om eli. vorklift te laden.
Nu ik ga er nog altijd van uit dat je niet met onze voeten speelt.
Dan heb ik toch nog enkele vragen:
- Je bent of volledig on grid of off grid. Iets ertussen bestaat tocht niet? (PV wel, verbruik niet).
- Welke batterij kan in de winter genoeg capaciteit opladen om een WP efficiënt de klok rond te laten draaien
zonder bijkomende energie van andere dragers (gas, mazout).

Ik begrijp nog dat je kan vermijden te injecteren door dit over te hevelen naar de buren.
Maar waar haal je dan je energie 's nachts en in de winter vandaan als je off grid bent?

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 30 okt 2015, 12:42

Zal eerlijk zijn ik heb mij zelf de das omgedaan door meer PV te leggen om te verwarmen met WP L/L
Door een simpele ingreep verbruiken wij met gas minder dan vroeger de bijstook van energie met Wp is niet meer nodig .
4000 kwh injectie stroom mag weg, gebruik WP enkel om op te starten s'morgens en uit te bollen in de avond.
Samen met de prosumenten tarief is dit geen meerwaarde meer enkel de GSC houden mij aan het net.
Buur krijgt volledige opbrengst van mijn PV installetie en ik krijg van hem volledig huishoudelijk stroomgebruik .
Hiermee kan ik een meter plaatsen die niet terug draait en prosumenten tarief laten wegvallen.
Voor +-740 euro kan ik wel wat gas kopen.
Met dank aan deze regering grijp ik terug naar fossiele brandstof.
Wie kan mij ongelijk geven?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 30 okt 2015, 13:02

Nou ja als je het zo bekijkt.
Maar dan is het meer een principekwestie dan een economisch gegeven.
Hier draait ook alles (SWW - WP W/L - huishouden) met ruim overschot op een PV van +/- 5000 kWh.
Back up is voorzien voor CV en SWW via speksteenkachel en gratis (eigen kweek) hout.
In de zomer en voor/najaar zou hier dus alles in principe op de PV kunnen draaien en in de winter op de kachel
en een off grid batterij (alles LED en A+++).
Praktisch zou hier dus alles al off grid kunnen draaien.
Maar ik behoed me ervoor weer extra investeringen te doen (off grid omvormer/batterij) die door een eenvoudige
overheidsmaatregel weer teniet gedaan kunnen worden en nog eens aan luxe in te boeten.
Dus ik kijk de kat nog wel even uit de boom en recupereer die extra belastingen in tussentijd dan wel op een eenvoudiger
wijze (in het kwadraat).
Het is de eindrekening die tenslotte telt. :mrgreen:
Heb inmiddels de eindknoop ook doorgehakt en mijn werk opgezegd per 31/12/2016.
Nog een jaartje tijd om rond te kijken, tellen en te vergelijken en ze kunnen hier de boom in.
0 euro belastingen krijgen ze vanaf 01/01/2017 nog van mij. Zal hun enkele straten jaknikkers kosten om dat goed te maken. :roll: ?%

Met dank aan deze regering gaat er nu een jaar lang ong. ****den kWh de lucht in ipv "de grond in te sijpelen" en nog wat extra
verbrandingsgassen door de schoorsteen en krijgen ze over een jaar een paar 10.000den euro minder inkomsten omdat ze zo graag een paar 100
euro achterover wilden slaan. Ik schenk die dan wel aan een andere staat met een redelijker inzicht en vooral lange termijn perspectief.

Gesloten