Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Gesloten
Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Bericht door Rubanov » 25 feb 2016, 19:07

alfa schreef:@Rubanov
Ben je een verkoper of politieke voorstander van dergelijke netmeter?
Als iedereen zegt en schrijft dat het een domme meter is in combinatie PV en Wp en u niet??
Dat het nu met prosumenten tarief voor u niet goed uitkomt ligt aan uw zware omvormer.
Een voorstander van dergelijke meter is zo slim als de meter zelf. ;-)
Nee geen verkoper en ook niet met politiek bezig. Ik bestudeer voor een studiebureau op de vlakken veiligheid (Seveso), bodemsaneringen en een beetje rond energie. Bij een vorige werkgever ben ik bezig geweest met LCA, en dus wil ik nog altijd af en toe de milieu-impact van bepaalde zaken berekenen. Op persoonlijk vlak ben ik sterk bezig met duurzaamheid, en vandaar komt dan ook mijn interesse.
Ik zou wel willen vragen om een beetje op uw woordgebruik te letten, we zijn het misschien niet in alles eens (alhoewel :roll: ), maar iemand dom noemen gaat toch een brug te ver volgens mij. Je kan het toch niet dom vinden dat iemand tegen wat algemeen gezegd wordt vindt dat het bij hem wel gaat? Dom is zomaar accepteren wat anderen zeggen.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 feb 2016, 19:27

micro WKK eigenaars
Had ik ook al achter gehoord. Totaal niet rendabel (op dit ogenblik) voor huishoudelijk gebruik.
En je hebt een externe energiebron nodig dus weer afhankelijk van iemand anders.
Door de opstelling zou er al een iets langer durende opbrengst zijn.
De opbrengst is het probleem niet. Opbrengst op overschot indien netsalering. De limiet (momenteel) is de capaciteit van
batterijen. Geen haalbaar praktisch nut in dit klimaat.
Slim.
Maar relatief "duur". Maar gezien ik het psychologisch verwerkt heb als een investering in comfort is een ROI
berekening dus niet nodig. :D
Laatst gewijzigd door ivob op 25 feb 2016, 19:32, 2 keer totaal gewijzigd.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 feb 2016, 19:29

Rubanov schreef: Ik zou wel willen vragen om een beetje op uw woordgebruik te letten, we zijn het misschien niet in alles eens (alhoewel :roll: ), maar iemand dom noemen gaat toch een brug te ver volgens mij.
Excuseer ,waar heb ik gezegd dat u dom bent?
Ik heb geschreven dat iemand een voorkeur heeft voor deze domme meter zelf ook dom is en dat is algemeen maar niet persoonlijk naar u toe.
U leest wat u zelf denkt te willen lezen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 feb 2016, 20:24

ivob schreef:
micro WKK eigenaars
Had ik ook al achter gehoord. Totaal niet rendabel (op dit ogenblik) voor huishoudelijk gebruik. .....
Stel dat het wettelijk en technisch zou kunnen zoals ik een combinatie op een woonboot heb gezien .
gelijkaardige generator
http://www.ts24.be/product_info.php/inf ... Generator/
4 uur laten draaien in winter en stroom via omvormer PV(*) op net injecteren , thermische Kw's van olie en uitlaat wisselaar naar boilers voor CV
18 kwh injectie en ( 74 thermische kwh/80%) 59 thermische kwh in boilers
Verbruik 9,2 liter mazout dekt uw huishoudelijk stroomverbruik en warmtevraag
* op uren dat een switch kan.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 25 feb 2016, 21:14

En ? Hoe zit dat nu eigenlijk met die bidirectionele meter ? Voordelig of niet ? He een installatie van 34 x 327 wp verwarm elektrisch heb een jaarlijks verbruik van ca. 9500 a 10000 kWh en een meter met dubbel uur tarief. Overschakelen naar een enkelvoudige meter kost mij 300 € . ik wacht af tot ze van zelf komen met een slimme meter . is dan waarschijnlijk gratis
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 feb 2016, 23:21

ivanacke schreef:En ? Hoe zit dat nu eigenlijk met die bidirectionele meter ? Voordelig of niet ? He een installatie van 34 x 327 wp verwarm elektrisch heb een jaarlijks verbruik van ca. 9500 a 10000 kWh en een meter met dubbel uur tarief. Overschakelen naar een enkelvoudige meter kost mij 300 € . ik wacht af tot ze van zelf komen met een slimme meter . is dan waarschijnlijk gratis
Is gemakzuchtig toestel voor DNB zelf (geen fysieke meter opname, wanbetalers van op afstand afsluiten, controle op privé enz..)
Heeft totaal geen toegevoerde waarde .
Zelfs gratis kunnen zij die steken waar de zon nooit schijnt :mrgreen:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 25 feb 2016, 23:58

Is gemakzuchtig toestel voor DNB zelf (geen fysieke meter opname, wanbetalers van op afstand afsluiten, controle op privé enz..)
Die twee zinnen staat toch compleet haaks op elkaar :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 26 feb 2016, 07:02

ivanacke schreef:En ? Hoe zit dat nu eigenlijk met die bidirectionele meter ? Voordelig of niet ? He een installatie van 34 x 327 wp verwarm elektrisch heb een jaarlijks verbruik van ca. 9500 a 10000 kWh en een meter met dubbel uur tarief. Overschakelen naar een enkelvoudige meter kost mij 300 € . ik wacht af tot ze van zelf komen met een slimme meter . is dan waarschijnlijk gratis
Een bidirectionele meter is meestal niet voordelig. Enkel bij een hoog lokaal verbruik of een overgedimesioneerde omvormer kan het tot een jaarkost komen die vergelijkbaar is met die van een terugdraaiende enkele teller. Met puur elektrische verwarming zullen de maanden met het hoogste verbruik in de winter liggen, terwijl de maanden met de hoogste zonneopbrengst in de zomer zullen liggen. Hierdoor zal het lokaal verbruik lager liggen dan zonder elektrische verwarming, ik verwarm zelf met een warmtepomp en kom aan een 28% lokaal verbruik, met puur elektrische verwarming lig je hier nog onder. In mijn geval is mijn omvormer 5,6 kW terwijl mijn panelen slechts 3,27 kWp zijn, dit maakt dat een bidirectionele teller in mijn geval even voordelig is als een enkele teller. Uw omvormer is 10 kW terwijl uw panelen 11,118 kWp zijn, geen overgedimensioneerde omvormer dus.

Ik denk wel dat je best de dubbele teller laat vervangen door een enkele, dit zal wsl meer dan die 300€ per jaar besparen. Je moet wel opletten dat de meterwissel gebeurt rond het moment van de jaarlijkse meteropname, er gebeurt dan immers een extra meteropname, wat gevolgen kan hebben.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 26 feb 2016, 10:50

janus schreef:
Heeft totaal geen toegevoegde waarde voor ons.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 26 feb 2016, 11:14

alfa schreef:
janus schreef:
Heeft totaal geen toegevoegde waarde voor ons.
Ik veronderstel dat dit over de slimme meter gaat? Alfa blijft maar algemene stellingen lanceren zonder enige nuance, die wel deels correct zijn, maar in sommige omstandigheden ook niet kloppen.

Ik zal maar eens wat meer genuanceerde info geven over de slimme meter. Op de website van Eandis staat hier wat uitleg over (zie http://www.eandis.be/nl/veelgestelde-vr ... mme-meters). Het komt erop neer dat een slimme meter zich gedraagt als een bidirectionele meter die elke 15 minuten de meterstanden van injectie en afname doorstuurt naar de netbeheerder. Ze zeggen ook dat "de jaarlijks opgenomen meterstanden van de slimme meters door de energieleveranciers [worden] gebruikt voor hun eindafrekening. Die meteropneming gebeurt wel op afstand. Op de eindafrekening van jouw energieleverancier zie je precies op welke dag de meteropneming is gebeurd.". Natuurlijk opent dit wel de mogelijkheid voor de netbeheerder om op termijn te factureren over periodes korter dan een jaar, wat natuurlijk voor een PV-eigenaar nadelig kan zijn, afhankelijk van hoe dit dan precies zou gebeuren. En daarnaast is er ook een issue naar privacy, gegevens die op regelmatige basis worden doorgestuurd, kunnen onderschept worden door malafide organisaties. Deze kunnen de data dan bvb gebruiken om te kijken wanneer je niet thuis bent of zo... In feite is het zo dat enkel de benodigde data zouden doorgestuurd mogen worden, dus bvb op 15-minuutbasis enkel de voltages voor hun netstabilisering, maar de actuele meterstanden slechts éénmaal per jaar. Natuurlijk valt het af te wachten hoe het precies zal uitgewerkt worden.

Maar dus komt het er momenteel op neer dat een slimme meter hetzelfde resultaat geeft als ene bidirectionele meter, en dus interessant kan zijn bij een hoog eigengebruik of een overgedimensioneerde omvormer, en anders niet interessant is.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 26 feb 2016, 15:24

Een slimme meter of een biditectionele meter is alleen maar interessant als je op momenten dat je PV-panelen volop produceren je ook een hoog ogenblikkelijk verbruik kan hebben.
Een PV installatie van 5 kW levert op piekmomenten ook 5Kwh
Welke verbruikers ga je dan inschakelen om die 5kW direct te verbruiken? Boilervat, wasmaschine, droogautomaat, oven, warmtepomp.
De meeste elektrische toestellen volgen en programma. Een droogautomaat, wasmachiene, oven, koelkast verbruiken niet constant hun maximum vermogen, hun vermogen schommelt permanent door de thermostaat/ het programma.
Bij maximale PV productie zal er bijna altijd nog een deel stroom naar het net gaan.
En in de winter, of als het donker is of als er teveel wolken zijn zal je stroom van het net moeten halen.
Dure baterijopslag zou ervoor kunnen zorgen dat je het aandeel 'ogenblikkelijkverbruik' kan verhogen maar om de donkere wintermaanden te overbruggen zal je met 1 setje batterijen niet toekomen. ;-)

Ik geloof niet dat de 'slimme meter' en smartgrid de oplossing is voor mensen met PV. De kost zal hoger zijn dan het voordeel.

Alle investeringen in hernieuwbare bronnen hebben er uiteindelijk toe geleid dat stroom voor veel mensen onbetaalbaar is geworden.
De consument betaalt nu 40 tot 60% meer voor zijn stroom dan 8 jaar geleden.
Bij een verbruik van 3600kwh (1900 nacht en 170 dag) betaal je nu met Tuteltaks in Limburg minstens 905€/jaar of gemiddeld 25,13€cent/kWh. In 2008 was dat minder dan 17€cent
Bij enkel dagtarief betaal daarvoor je bij de zelfde leverancier 948€ of 26,33 €cent/kWh

Slimme meters, smartgrid, batterijopslag, slimme huishoudtoestellen... het gaat ons nog handen vol geld kosten om effect te laten hebben.
Maar wie zal er financieel beter van worden? ù%
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 26 feb 2016, 18:02

Rubanov schreef:............. en dus interessant kan zijn bij een hoog eigengebruik of een overgedimensioneerde omvormer, en anders niet interessant is.
Kan dus nooit met een WP en daarom zal deze meter de combinatie van PV en WP de nek omdraaien.
Daar zijn we nu toch gelijkgestemd .
Op sterk aandringen van overheid hebben wij geïnvesteerd in deze groene verwarming energie, maar voor deze mensen is er geen oplossing aangeboden.(was wel beloofd door "tijdelijke (*)"minister Turtelboom)
* is bij volgende verkiezing toch politiek dood met te lage voorkeurstemmen .

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 27 feb 2016, 10:31

Een hoog eigengebruik halen met een WP is inderdaad erg moeilijk, en dus bij mensen met een goed gedimensioneerde omvormer zal een bidirectionele of slimme meter inderdaad de combinatie van PV en WP moeilijker maken. Op dit punt ben ik het nooit oneens geweest met wat je zei.

Maar heb aub wat respect voor mensen die door omstandigheden in een andere situatie zitten. Wij hebben een overgedimensioneerde omvormer door een aantal verschillende redenen, onder andere omdat ik toen wij ons huis bouwden wisten dat we op termijn met een grond WP gingen verwarmen, en die vind je vooral in de driefasige variant. Op het moment dat we dan PV legden, leek het ons logisch om het net meer gebalanceerd te belasten door een driefasige omvormer te gebruiken. Volgens de installateur was er geen driefasige omvormer met een kleiner vermogen. En ik had ook onvoldoende door hoe groot de impact zou zijn van de netvergoeding. Al deze redenen hebben ertoe geleid dat onze omvormer overgedimensioneerd is, waardoor een bidirectionele meter of zelfs een slimme meter ineens niet meer zo financieel nefast is in ons geval.

Het grote probleem van WP is dat het ofwel niet efficiënt genoeg is om voldoende te besparen op energie, ofwel is het een te grote investering om een meer efficiënt systeem te kopen dat meer bespaart op energie. Dus ofwel is de return te laag, ofwel is de investering te hoog.

PV is door historisch gegroeide redenen tijdelijk bijzonder rendabel, en die rendabiliteit kan inderdaad gebruikt worden om het ondrendabele van een WP te compenseren (wat inderdaad door de politiek werd gestimuleerd, of toch zeker onder de aandacht gebracht), maar dat neemt niet weg dat een WP an sich niet financieel rendabel is. De oorzaak hiervan is dat aardgas en mazout te goedkoop zijn, en dat elektriciteit te duur is. Het is namelijk zo dat als je rekent met een gasprijs van 0,06 €/kWh, en een elektriciteitsprijs van 0,26€/kWh, je eigenlijk goedkoper af bent als je met gas elektriciteit kan maken met een rendement dat hoger ligt dan 23%! Een WP kan alleen rendabel worden op zich als ofwel de elektriciteitsprijs sterk zou dalen (wat ik eerlijk gezegd niet zie gebeuren), ofwel als de aardgas- en mazout-prijs sterk zou stijgen. Dit laatste zou kunnen, maar de vraag is op welke termijn natuurlijk.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 27 feb 2016, 11:14

@ janus
Zijn hier volledig aan het afdwalen.
Kan je de laatste antwoorden (slimme meter nefast voor combinatie PV en WP)van dit topic bij het juiste onderwerp plaatsen?
Ergens bij WP?

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 27 feb 2016, 11:45

Het onbeslist arrest van de RvS leidde ertoe dat de netvergoeding in voege is gebleven, wat gevolgen heeft in het elektriciteitsgebeuren voor mij persoonlijk, namelijk dat een bidirectionele meter interessant wordt (in mijn geval). Volgens mij is dit dus niet off topic, en dient dit niet verplaatst te worden. Op welke wijze zou dit off topic zijn dan?

Gesloten