Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Gesloten
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Bericht door ivob » 24 feb 2016, 12:45

alfa schreef:
Rubanov schreef:........Het zou kunnen dat de combinatie PV + WP bij mensen met een hogere warmtevraag, of een minder efficiënte WP, minder rendabel is met een bidirectionele meter......
:tu:
Eerlijk gezegd, na alle beschikbare info eens doorgenomen te hebben, denk ik niet dat er veel PV bezitters momenteel voordeel hebben bij een bidirectionele meter.
De netbeheerders gaan uit van een scenario van een onmiddellijk verbruik van 37,8% wat al vrij hoog is en dan is de bidirectionel meter nog niet voordelig.
En je eigen onmiddellijk verbruik kan je alleen kennen als je overal kWh meters plaats op je toestellen voor een periode verspreid over meerdere seizoenen.
Hoe je aan een hoger onmiddellijk verbruik kan komen (want hoe hoger je onmiddellijk verbruik hoe vlugger de bimeter voordeliger wordt) met een WP + zonnecollectoren (deze
laatste doen het onmiddellijk verbruik in de zomer toch dalen?) is me niet duidelijk.
Daarenboven is de installatiekost van een bimeter aanzienlijk en de periode waarover je die kost kan afschrijven onbekend.
Wat je ook in het axchterhoofd moet houden is de regel: "de opgewekte stroom van de injectieteller wordt bij de verrekening in de factuur afgetopt op maximaal het verbruik op de consumptieteller". Dus, als ik het goed begrijp, volop injecteren en bijna niets afnemen gaat ook niet op.

Een klein rekeningvoorbeeld (quote Ecopower):
Een voorbeeld voor het netgebied Imewo – berekening met prijzen vanaf 1/9/’15:

- Stel u heeft een jaarlijkse energiebehoefte van 3000 kWh
- U heeft een zonnepanelen die jaarlijks 3000 kWh opwekken en met een omvormer maximaal AC vermogen 3,5 kW

Optie 1: een terugdraaiende teller.
Uw afname is op jaarbasis 0 kWh. Bij Ecopower betaalt u hiervoor 0 euro. Voor het prosumententarief moet u jaarlijks een bedrag van 309,54 euro betalen (3,5 kW x 88,44 euro/kW*). Totaal 309,54 euro (*prosumententarief vanaf 1/9/’15).

Optie 2: een bidirectionele teller. Als we uitgaan van een onmiddellijke afname van 37,8 % zal van de 3000 kWh opgewekte stroom 1866 kWh worden geïnjecteerd en 1134 kWh meteen worden opgebruikt. Met een energiebehoefte van 3000 kWh zal er nog afname overblijven van 1866 kWh (3000 kWh – 1134 kWh) Hiervoor zal aan 0,2598 euro/kWh 462,21 euro moeten betalen aan Ecopower. Er zal dus ook 1866 kWh worden geïnjecteerd: aan het tarief van 0,0685 €/kWh zal u daarvoor 127,82 euro (incl. btw) krijgen van Ecopower. Totaal 334,39 euro.

criticus
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door criticus » 24 feb 2016, 19:32

Mooie berekening.

Als ik mijn gasverwarming 100% gebruik in plaats van elektrische verwarming met bijverwarming op gas, kom ik met een bidirectionele meter aan volgende verbruikscijfers:

2200 kW verbruik maximum - 35% direct gecompenseerd met mijn PV (8750kWp) zijnde 770kW - rest dus nog van het net te halen en te betalen : 1430 kW
Overschot aan zon wordt geïnjecteerd (8240kW - 840kW) of 7400 kW Hiervoor krijg ik bijna 1/4 van de elektriciteitsprijs gelijk aan zo'n 1800 kW. ik heb dus 370kW overschot!

Met andere woorden ik heb nul euro elektriciteit te betalen aan ecopower in plaats van zo'n 1000 euro...

Met die 1000 euro meer kan ik mijn huis 2 jaar full op gas verwarmen.
14 panelen Sanyo HIT met omvormer Solarmax, pal op 't zuiden - 2007
17 panelen Bisol - Sunny Boy, pal op 't zuiden - 2009
10 panelen Bauer - Sunny Boy, 1/2 op oostzijde en 1/2 op westzijde - 2011

alfa
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door alfa » 24 feb 2016, 20:14

ivob schreef: Wat je ook in het achterhoofd moet houden is de regel: "de opgewekte stroom van de injectieteller wordt bij de verrekening in de factuur afgetopt op maximaal het verbruik op de consumptieteller". Dus, als ik het goed begrijp, volop injecteren en bijna niets afnemen gaat ook niet op.
@criticus
Ik denk dat u de tekst hier niet goed gelezen hebt!!
Het injecteren gaat in minderheid gebracht worden van wat u afgenomen hebt en zal niet voorbij vorig eindfactuur zakken .
Vb. 10kwh verbruikt zal met 20 kwh injecteren maar 10kwh in afrekening nemen de ander 10KWh injectie bent u kwijt.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 24 feb 2016, 20:27

criticus schreef:Mooie berekening.

Als ik mijn gasverwarming 100% gebruik in plaats van elektrische verwarming met bijverwarming op gas, kom ik met een bidirectionele meter aan volgende verbruikscijfers:

2200 kW verbruik maximum - 35% direct gecompenseerd met mijn PV (8750kWp) zijnde 770kW - rest dus nog van het net te halen en te betalen : 1430 kW
Overschot aan zon wordt geïnjecteerd (8240kW - 840kW) of 7400 kW Hiervoor krijg ik bijna 1/4 van de elektriciteitsprijs gelijk aan zo'n 1800 kW. ik heb dus 370kW overschot!

Met andere woorden ik heb nul euro elektriciteit te betalen aan ecopower in plaats van zo'n 1000 euro...

Met die 1000 euro meer kan ik mijn huis 2 jaar full op gas verwarmen.
Graag een beetje op de eenheden letten
2200 kWh verbruik maximum - 35% direct gecompenseerd met mijn PV (8750Wp) zijnde 770kWh - rest dus nog van het net te halen en te betalen : 1430 kWh
Overschot aan zon wordt geïnjecteerd (8240kWh - 840kWh) of 7400 kWh Hiervoor krijg ik bijna 1/4 van de elektriciteitsprijs gelijk aan zo'n 1800 kWh. ik heb dus 370kWh overschot!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 feb 2016, 07:38

alfa schreef:
ivob schreef: Wat je ook in het achterhoofd moet houden is de regel: "de opgewekte stroom van de injectieteller wordt bij de verrekening in de factuur afgetopt op maximaal het verbruik op de consumptieteller". Dus, als ik het goed begrijp, volop injecteren en bijna niets afnemen gaat ook niet op.
@criticus
Ik denk dat u de tekst hier niet goed gelezen hebt!!
Het injecteren gaat in minderheid gebracht worden van wat u afgenomen hebt en zal niet voorbij vorig eindfactuur zakken .
Vb. 10kwh verbruikt zal met 20 kwh injecteren maar 10kwh in afrekening nemen de ander 10KWh injectie bent u kwijt.
dat zegt ivob toch?
"de opgewekte stroom van de injectieteller (20KWh) wordt bij de verrekening in de factuur afgetopt (op 10KWh) op maximaal het verbruik op de consumptieteller (10KWh)"

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 25 feb 2016, 10:51

ivob schreef: De netbeheerders gaan uit van een scenario van een onmiddellijk verbruik van 37,8%
Ik dacht dat er uitgegaan was van 28% onmiddellijk lokaal verbruik, staat ergens op dit forum.
ivob schreef: Daarenboven is de installatiekost van een bimeter aanzienlijk
Ergens op dit forum staat deze kost ook, maar ik vind het zo niet terug. Ik dacht dat dat iets van een 280€ was (mss wel excl BTW), en mss ook al wel hoger geworden intussen.
ivob schreef: Een klein rekeningvoorbeeld (quote Ecopower):
309,54 tov 334,39, een verschil van 8%, komt redelijk in de buurt van elkaar, niet? Als je al een enkele teller hebt, lijkt dat natuurlijk een zotte kost, 300-400€ betalen om ongeveer even veel te blijven betalen. In mijn geval is het echter zo dat wij nu nog een piek-dal-teller hebben, en dan is er dus weinig verschil dus tussen een enkele teller en een bidirectionele teller.

Verder is het ook zo dat bij mij de omvormer overgedimensioneerd is, en dus betaal ik eigenlijk te veel netvergoeding. Dit maakt de bidirectionele meter in mijn geval dus extra voordelig. Ik zal het rekenvoorbeeld eens aanpassen met mijn data:

Een voorbeeld voor het netgebied Iveka – berekening met prijzen vanaf 1/1/’16:

- jaarlijkse energiebehoefte van 4200 kWh
- zonnepanelen die jaarlijks 3800 kWh opwekken en met een omvormer maximaal AC vermogen 5,6 kW

Optie 1: een terugdraaiende teller.
Uw afname is op jaarbasis 400 kWh. Bij Ecopower betaalt u hiervoor 103,92 euro. Voor het prosumententarief moet u jaarlijks een bedrag van 521,47 euro betalen (5,6 kW x 93,12 euro/kW*). Totaal 625,39 euro (*prosumententarief vanaf 1/1/’16).

Optie 2: een bidirectionele teller. Als we uitgaan van een onmiddellijke afname van 28 % zal van de 3800 kWh opgewekte stroom 2736 kWh worden geïnjecteerd en 1064 kWh meteen worden opgebruikt. Met een energiebehoefte van 4200 kWh zal er nog afname overblijven van 3136 kWh (4200 kWh – 1064 kWh) Hiervoor zal aan 0,2598 euro/kWh 814,73 euro moeten betalen aan Ecopower. Er zal dus ook 2736 kWh worden geïnjecteerd: aan het tarief van 0,0685 €/kWh zal u daarvoor 187,42 euro (incl. btw) krijgen van Ecopower. Totaal 627,32 euro.

Verschil: 1,92 € of 0,3%, dus een erg klein verschil.

Bovendien geeft een bidirectionele meter mogelijkheden om meer eigenverbruik te laten renderen, bvb met batterijen. Stel dat ik aan 40 % eigenverbruik kom, dan betaal ik 85,30 € minder, met 50% wordt het al 158,00 € minder en met 60% is het 230,70 € minder.

Het enige dat me op dit moment dus tegenhoudt, is de onzekerheid voor 2018, waarbij opnieuw een onzekerheid voor de toekomst investeringen tegenhoudt in een verdere verduurzaming van onze stroom.
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 25 feb 2016, 11:08

Het is zelfs zo dat wij nu met onze dubbele teller met een restverbruik op onze dalteller van 1400 kWh 363,72€ betalen in 2016 voor de stroom en nog eens 521,47 € netvergoeding, dus 885,19 € samen. En als ik nu de keuze moet maken tussen enkele terugdraaiende teller of bidirectionele teller, dan denk ik toch eerder aan de bidirectionele teller, door de mogelijkheden die die geeft. Ik bespaar een 260 € per jaar met beide, dus in principe is 2 jaar voldoende om 500€ te compenseren. Misschien moet ik het toch maar gewoon doen, zo behoor ik dan ineens niet meer tot de standaard geviseerde doelgroep van "prosumenten met terugdraaiende enkele teller" en kan ik misschien nog specifieke maatregelen ontwijken in de toekomst...

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 25 feb 2016, 11:20

Het is zelfs zo dat je met een bidirectionele meter en hieraan gekoppeld batterijen en omvormers, misschien wel het maximaal benodigde aansluitingsvermogen kan beperken (vooral bij 3-fasige aansluitingen als je uit drie fasen naar 1 fase kan gaan, maar ook bij 2-fasige aansluitingen mits bijladen van de batterij op netstroom zodat er altijd energie beschikbaar is om hoger te gaan). Op die manier kan je dan ook met het toekomstige tarief met een deel van de vergoeding berekend met het aansluitingsvermogen goedkoper uitkomen. Al kost een batterij-systeem en zeker de nodige omvormers het nodige geld, en is dit zeker niet goedkoop te noemen. Dit zal dan moeten bekeken worden als er meer info is over die nieuwe tarifering.

Maar in afwachting daarvan ben ik met een bidirectionele meter niet (veel) duurder af, en heb ik meer mogelijkheden om minder te gaan betalen aan de netbeheerders. En willen we dat niet allemaal?

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 25 feb 2016, 12:41

alfa schreef:
Rubanov schreef: Maar ik vind hier dus geen argumenten terug die uw stelling onderbouwen, dus nogmaals, waarop baseer jij je uitspraak "Een bidirectionele meter en zou verwarmen met elke vorm van WP volledig ondermijnen"?
ik heb het berekend!
Vb. Huishoudelijk verbruik 3000kwh verwarming 21000 kwh
In alle gevallen gebruiken wij een WP aan bidirectionele meter zonder GSC

1) stroom kopen voor huishoudelijk gebruik en WP
2) pv installatie van 3Kwp en 25 % stroom kopen + stroom kopen voor WP
3 Pv installatie van 10Kwp voor huishoudelijk gebruik en WP
Als we dit voorbeeld uitwerken, dan kan je volgende getallen berekenen (ik ga uit van 0,2598€/kWh verbruikte elektriciteit, 0,0658€/kWh op het net gezette elektriciteit, netbeheerder Iveka)

0) verwarming op gas: 2039€/j
1) verwarming met WP (COP3): 2598€/j
2) WP + PV 3kW: 2098€/j (35% eigengebruik verondersteld)
3) WP + PV 10kW: 931€/j (10% eigengebruik verondersteld)
4) WP + PV 3kW + bidirectionele meter: 2197€/j
5) WP + PV 10kW + bidirectionele meter: 1746€/j

Conclusie: een WP met COP3 is enkel rendabel in combinatie met PV en meest voordelige geval is scenario 3. Een WP met COP3 geeft dus geen besparing op zich in dit geval, energetisch gezien geeft deze WP wel een besparing van 7% op primair energieverbruik. Dus op dit vlak kloppen de conclusies van alfa.

Een WP met COP5 en aangepaste maximale PV geeft voor scenario's 1) 1871€/j, 2) 1371€/j, 3) 670€/j, 4) 1440€/j en 5) 1187€/j. Deze WP geeft dus altijd een besparing, het meeste opnieuw in scenario 3. Maar wel minder met een bidirectionele meter dan met een terugdraaiende enkele meter (100-500€/j). Nu is natuurlijk een WP met COP5 een stuk duurder dan een WP met COP3, en zijn die al niet echt rendabel door de hoge aanschafkost. Deze worden dan nog iets minder rendabel, maar of dat voor de mensen die voor een dergelijke WP kiezen een argument zal zijn valt nog te bekijken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 feb 2016, 12:54

Ik dacht dat er uitgegaan was van 28% onmiddellijk lokaal verbruik, staat ergens op dit forum.
Inderdaad, dat is de berekening voor het prosumententarief.
Voor de rendementsberekening van de bidirectionele meter gaan de netbeheerders uit van een gemiddelde van 37.8 %
Ik dacht dat dat iets van een 280€ was
Volgens de laatste gegevens die ik ontvangen heb van Ecopower (23/02/2016) bedraagt dit 400-500 €, afhankelijk van de netbeheerder.
Bij de netbeheerder zelf kan ik het niet navragen. Deze willen alleen een exact bedrag geven als je een reële offerte aanvraagt.
Maar bij Eandis kostte het vervangen van een gewone meter drie jaar terug al bijna 300 € (exclusief keuringskosten want je hele installatie
moet herkeurd zijn of een keuringsverslag hebben van minder dan een jaar oud voor ze een meterwissel doen).
komt redelijk in de buurt van elkaar, niet?
Inderdaad:
- bij een eigen verbruik van 37.8% (lager eigen verbruik is nadeliger voor de bimeter).
Als de overheid/netbeheerders al zo'n uiteenlopende cijfers hanteren kan je alleen maar een besluit nemen als je voorafgaandelijk over een gans jaar
je eigen verbruik hebt berekend.
- zonder rekening te houden met de installatiekost.
- zonder te weten over welke periode je deze kost kan spreiden (2 jaar, 10 Jaar?)
In mijn geval is het echter zo
Ik zal de laatste zijn om jouw geval tegen te spreken. Alleen jij kan je rekening maken.
Alleen zal het in het algemeen niet voordelig zijn.
Ik zal de eerste zijn om op iets nieuws over te schakelen als ik de meeste parameters ken om een berekening te maken en kan vertrouwen op
een sluitende wetgeving. Als het om investeren gaat doe ik liever niet (meer) aan vogelpik.
Bovendien geeft een bidirectionele meter mogelijkheden om meer eigenverbruik te laten renderen, bvb met batterijen
Maar dan moet je weer de aankoop- en installatiekost van zo'n pack incalculeren (en er van uit gaan dat je PV panelen per dag genoeg kunnen
opwekken om je batterij dagelijks te vullen) en mogelijks nog de prijs van een compatibele omvormer.
Het enige dat me op dit moment dus tegenhoudt, is de onzekerheid
Inderdaad het beleid remt tegenwoordig af ipv te stimuleren.
zo behoor ik dan ineens niet meer tot de standaard geviseerde doelgroep van "prosumenten met terugdraaiende enkele teller" en kan ik misschien nog specifieke maatregelen ontwijken in de toekomst...
Valt af te wachten. Als er meer die weg ingaan zal de weg naar een foraitaire belasting nog vlugger genomen worden.
Maar ik begrijp je principe. Heb zelf ook een back up voorzien maar volledig onafhankelijk van welke overheidsbeslissing dan ook. Allee bijna toch want je kan
nooit alles voorzien wat ze nog uit hun mouw te voorschijn toveren. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 feb 2016, 18:05

@Rubanov
Ben je een verkoper of politieke voorstander van dergelijke netmeter?
Als iedereen zegt en schrijft dat het een domme meter is in combinatie PV en Wp en u niet??
Dat het nu met prosumenten tarief voor u niet goed uitkomt ligt aan uw zware omvormer.
Een voorstander van dergelijke meter is zo slim als de meter zelf. ;-)

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 25 feb 2016, 18:21

Ivob, benieuwd naar jouw Back-up oplossing.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 feb 2016, 18:36

Dat is geen geheim. Heb dat her en der (waarschijnlijk voor sommigen tot vervelens toe ;-) ) al vermeld.
Een back up, volgens mij toch, moet tegengesteld werken aan het primair systeem (dus niet zoiets als PV+zonnecollectoren want dat
heeft zijn up- en downmoment op hetzelfde ogenblik) en liefst ook nog eens inzetbaar zijn als primair systeem (moest het andere systeem het
begeven of om een of andere reden onbetaalbaar worden).
Daarom heb ik nu primair: PV welke het verbruik van een WP dekt. De WP voedt de CV en het SWW vat (met dubbele spiraal waarvan de bovenste is
aangesloten op de WP).
Secundair is er een speksteenkachel van 2700 kg. Deze gaat (nu toch) in werking wanneer de temp onder het vriespunt gaat (daling COP WP) en heeft
een warmtewisselaar welke is aangesloten op de onderste spiraal van het SWW vat.
Moest er ooit een ogenblik komen dat PV niet meer interessant is (stijgende belastingen, stuk, hoge vergoeding voor netgekoppelde woonunit, verdwijnende GSC's...)
kan heel eenvoudig het secundaire systeem het primaire worden. De weinige stroom die dan nog nodig is (een kleine 1000 kWh) kan opgehaald worden via een mini PV installatie
(of gewoon van het net, of een andere bron, wat de situatie op dat ogenblik verrechtvaardigd) gekoppeld aan een opslagbatterij en losgekoppeld van het net.
Maar zo ver is het (gelukkig) nog niet.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 25 feb 2016, 18:43

De speksteenkachel had ik inderdaad al zien voorbijkomen maar was ik even vergeten. Slim. Ik heb zelf geïnvesteerd in wp en Pv (13000 wp op oost-west). Door de opstelling zou er al een iets langer durende opbrengst zijn. Ik heb gelukkig zeer goedkoop Pv kunnen kopen (1.085 EUR excl btw)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 feb 2016, 18:44

Beste remedie is 50% PV eigenaars en 50 % micro WKK eigenaars , groep 1 in zomer en groep 2 in winter.
Als ""straks"" iedereen met eli vervoer zit ....

Gesloten