Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Gesloten
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Bericht door ivob » 23 feb 2016, 11:02

De waarde van PV (financieel of milieutechnisch) zit er in dat je gedurende vele jaren zonder echte meerkost vooral in de zomer en een beetje in de winter productie hebt van elektriciteit uit zonlicht. Hiervoor is een investering nodig, zowel financieel als milieutechnisch, en na enige tijd wordt deze investering gecompenseerd door de opbrengsten.
Denk niet dat buiten een paar uitzonderingen veel consumenten van dit waardeoordeel zullen wakker liggen. Moesten er geen compensaties gegeven worden (of dat nu via GSC
is of via korting/tijdelijke kwijtschelding op het KI) stortte deze markt gewoon in en al helemaal als er geen winter/zomer saldering meer zou zijn.
En dit komt vooral omdat de nadelen van de andere energievormen (kernenergie-schaliegas/olie, energietransport/...) niet wordt doorgerekend (en het in het hoofd van politici en
gebruikers dus nog steeds de meest betaalbare energie is) terwijl de nadelen van "groene energie" kost wat kost moeten benadrukt worden en liefst nog individueel doorgerekend dienen te worden ook.
Het tweede grote gevaar is, en dat wordt hen nu wel duidelijk, is dat als de technologie er nog een klein beetje op vooruit gaat individuen met deze energievormen in staat zullen zijn autonoom in het grootste deel van hun energie te voorzien (netonafhankelijk). En dat mag uiteraard in geen geval gebeuren.
Laatst gewijzigd door ivob op 23 feb 2016, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 23 feb 2016, 11:08

Inderdaad!
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 feb 2016, 12:54

Rubanov schreef:Inderdaad!
U snapt niet wat Ivob hier schrijft over uw stuk.
Ps.u moet mijn bronstelling eens terug zoeken wat betreft pv installatie voor WP met een bidirectionele meter.
Het was GEEN antwoord op uw situatie maar een
een stelling en een bevestiging dat domme meters niet werken voor pv en wp combinatie

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 23 feb 2016, 13:56

Waarom zou ik dat niet snappen? Ik ben het eens met alles dat hij had gezegd.

En wat betreft uw "bronstelling", bedoelt u dan dit?
Een bidirectionele meter zou verwarmen met elke vorm van WP volledig ondermijnen
Dit is namelijk een zeer algemene stelling die in veel gevallen niet klopt, zoals in mijn geval, met PV en WP, en zeker ook bij mensen die geen PV hebben maar wel een WP. Het zou kunnen dat de combinatie PV + WP bij mensen met een hogere warmtevraag, of een minder efficiënte WP, minder rendabel is met een bidirectionele meter, daar sprak ik me niet over uit. Ik heb het over mijn geval, u maakt er een dogma van, dat aantoonbaar onjuist is in minstens een aantal gevallen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2016, 14:56

Het zal toch een hele berekening vergen om te zien of men voordeel kan halen uit een injectiemeter.
Zowel de Vreg als Ecopower zelf raden het ten stelligste af.
Zeker als je nog geen injectiemeter hebt want dat kost, afhankelijk van de netbeheerder, tussen de 400-500 euro op kosten van de
gebruiker zelf. En dat voor misschien tot eind dit jaar, einde 2017? Dat vermeerderd de jaarkost al onmiddellijk met 200-250 euro.
De injectievergoeding bedraagt 0.0658 euro incl BTW doch dient nog verminderd te worden met gebruikskosten aangerekend per kWh.
En de aanrekening is zo ingewikkeld dat ik ze eerst eens schriftelijk moet doornemen want mondeling kon ik het niet eens volgen.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 23 feb 2016, 16:56

en een installatie die deze zachte winter heel weinig verbruikt wegens hoge buitentemp kan komende winters met bijna dagelijks vriestemp wel eens voor een pak meerverbruik zorgen.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 23 feb 2016, 18:01

Rubanov schreef:........Het zou kunnen dat de combinatie PV + WP bij mensen met een hogere warmtevraag, of een minder efficiënte WP, minder rendabel is met een bidirectionele meter......
:tu:

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 23 feb 2016, 20:29

Eigenlijk is het poepsimpel:

Zet overal slimme meters, maak een sterk variërende automatische tarifering én op slag is vraag en aanbod al een véél kleiner probleem.
Dal : 1 cent/kWh .... EN in 10 stappen naar 1EUR/kWh. (soms krijgen WKK's geld om te verbruiken, dus dit is geen zever...)

MAAR geef de prosumenten een redelijke vergoeding voor hun stroom, bv. 20cent per Kwh. Uiteraard afhankelijk van vraag/aanbod.
EN annuleer uiteraard de prosumenten vergoeding.

Waarom moet ik per se als producent "verbruiken" wanneer mijn panelen produceren?
Het kan veel zinvoller zijn NIET te verbruiken op momenten dat er tekort is en de stroom beter op het net gaat.
Die WP kan gelijk wanneer draaien op 24uur. Die auto opladen ook.

NU zijn we bezig met elke kW geïnstalleerd PV of Wind vermogen te "backuppen" met klassiekere centrales. Dit is waanzin!
Evenveel waanzin is het van off-grid te gaan als je grid-connected kan zijn: economische, maar vooral ecologische waanzin.

Beter wat meer overgedimensioneerde PV die je wat tempert in de zomer, maar zo heb je tenminste nog wat in de winter.

Oh Ja, en subsidieer misschien micro WKK's, die verkleinen tenminste de discrepantie tussen winter en zomer.
De bijna black-out van vorige winter was wel degelijk "gesubsidieerd" en rechtstreeks een gevolg van subsidies aan WP én PV, die vraag en aanbod uit elkaar drijven.

Nu de politiek nog...

Laat maar komen die reacties!:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 feb 2016, 21:00

Dan zullen prosumenten wel eerst een lobbygroep van enige betekenis moeten oprichten want anders lachen ze zich in Parijs een
ongeluk.
Voor mij niet gelaten. Als ze me 20 cent per kWh willen geven voor geproduceerde stroom en de prosumentenvergoeding schrappen
leg ik onmiddellijk mijn WP stil en verkoop ik 80% van mijn stroom aan het net. :D. Leuke 13de maand. :mrgreen:

molenveld
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door molenveld » 23 feb 2016, 21:39

Jeroen, klopt, en in (Zuid?) Frankrijk bestaat er al een systeem met 6(!) tarieven, waarbij het hoogste tarief geldt op hele koude winterdagen (wegens piekvraag elektrische verwarming).

Men heeft daarbij een "indicatiebakje" in huis met gekleurde ledjes dat het tarief van de volgende dag aangeeft, zo kan men anticiperen door zware verbruikers op voorhand of nadien pas opzetten. Zo zijn vraag en aanbod dus inderdaad beter in evenwicht. De duurste dagen zijn geloof ik wel wettelijk beperkt tot X aantal per jaar.

Ook in België zou men de bestaande dag/nacht kunnen gebruiken voor een piek/dal tarief op basis van vraag en aanbod, ipv het huidige dag/nacht tarief, daar deze ook netgestuurd zijn. Stroom goedkoper in de zomer en duurder in de winter, zou niet meer dan logisch zijn. Het huidige dag/nacht tarief is ontworpen voor de kerncentrales om de vraag 's nachts op peil te houden...

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 23 feb 2016, 21:47

Ik heb het al eerder geschreven dacht ik, hier heb je ook een beperkte keuze tussen welk tarief je op een bepaald uur van de dag wilt hebben.
Ideaal voor mensen in ploegen of die thuis werken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 24 feb 2016, 07:08

Jeroen, dat is de logica zelve vind ik, maar hoe lang het gaat duren voor men dit realiseert? Vraag is of de netbeheerders wel als prioriteit de balancering hebben. Bovendien is het Electrabel die op dit moment via de pompcentrale van Coo voor een redelijk groot deel van de balancering zorgt en daar volgens mij goed aan verdient. Zij weten goed aan welke touwtjes zij moeten trekken om dat zo te houden.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 24 feb 2016, 08:09

De bijna black-out van vorige winter was wel degelijk "gesubsidieerd" en rechtstreeks een gevolg van subsidies aan WP én PV, die vraag en aanbod uit elkaar drijven.
Ik denk niet dat dit de enige of belangrijkste oorzaak was. Vergeet niet dat er toen een aantal kerncentrales eruitlagen, en dat er nog een heel deel mensen, voor een groot deel in minder goed geïsoleerde huizen, puur elektrisch verwarmt, wat een minstens 2 à 3 maal hoger vermogen vraagt, en in de praktijk vermoedelijk zelfs meer omdat de huizen die met WP verwarmd worden volgens mij gemiddeld genomen een lagere warmtevraag hebben.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 24 feb 2016, 08:26

Rubanov schreef:
Ik denk niet dat dit de enige of belangrijkste oorzaak was. Vergeet niet dat er toen een aantal kerncentrales eruitlagen, en dat er nog een heel deel mensen, voor een groot deel in minder goed geïsoleerde huizen, puur elektrisch verwarmt, wat een minstens 2 à 3 maal hoger vermogen vraagt, en in de praktijk vermoedelijk zelfs meer omdat de huizen die met WP verwarmd worden volgens mij gemiddeld genomen een lagere warmtevraag hebben.
Ik viseer geen mensen met WP hé:-) voor alle duidelijkheid! Wel het beleid...
Inderdaad hadden die kerncentrales er veel mee te maken...

Ik had het dan nog niet over die al de pV bezitters die hun dacht/nacht er hebben uitgegooid en om 1700h thuis komen om was en plas te doen.
In de winter zien we dat we nog wat over hebben én we zetten een vuurtje bij...

Eigenlijk een wonder dat we er niet zijn uitgegaan vorige winter!:-)

Mvg

Eigenlijk wel beetje off-topic...
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 24 feb 2016, 08:58

Ik viseer geen mensen met WP hé:-)
Ik voel me in elk geval al niet geviseerd. WP gaat er dan in de winter 100% uit en zal alleen draaien (als ze dan nog draait) in de tussenseizoen.
Als het betaalbaar wordt een klein batterijtje erbij voor huishoudelijk gebruik (zo'n 1000 kWh/jaar) en de rest verkopen. Laat maar komen. :D
Je voorstel heeft ook negatieve kantjes inzake energiebalans: overbodige luxe (ik denk maar aan een in de zomer bijverwarmd zwembad, airco in de zomer)
wordt dan plots spotgoedkoop en goedkope (bijverwarming) die je niet in luxe villa's zal vinden in de winter peperduur. De loonkloof wordt dan nog eens
extra overgeheveld naar de energiekloof. Ik denk dat je meer elektrische vuurtjes vindt aan de onderzijde van de maatschappij dan bij de bovenklasse.
Zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt is het dus allemaal niet. Of je zou het uitsluitend moeten bekijken vanuit het energiestandpunt en niet in zijn geheel.
Eigenlijk een wonder dat we er niet zijn uitgegaan vorige winter!:-)
Of een bewijs dat dat allemaal schrikpraatjes waren tot een bepaalde lobby hun zin kreeg (en gekregen hebben).

Gesloten