Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Gesloten
Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State

Bericht door Rubanov » 22 feb 2016, 11:44

Wat een bauwde uitspraak, waarop baseer je dat? Bedoel je eerder niet dat een bidirectionele meter verwarmen met WP in combinatie met PV helemaal onrendabel zou maken? En dan nog.

Heb jij gelezen wat ik heb gepost??? Ik heb een WP, en PV panelen, en een bidirectionele meter met een vergoeding van 0,06 €/kWh voor op het net gezette energie zou bij mij (berekend op basis van data van 2015) ongeveer even weinig kosten als een enkele terugdraaiende teller met prosumententarief (in 2016). Het zou 0,8% meer kosten in mijn geval, dus helemaal geen sprake van volledig ondermijnen!

Waarop baseer jij dus die gratuite uitspraak?
10 x SunPower 327 Wp | Platinum 5500 R3-S2B DCT
Thermia Diplomat Optimum G3 (WP grond, 8kW)
15 m² RA Solking vacuumcollectoren | 2 x Rotex (300 L en 500 L)

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 feb 2016, 13:34

Rubanov schreef:Ik heb een WP, en PV panelen, en een bidirectionele meter met een vergoeding van 0,06 €/kWh voor op het net gezette energie zou bij mij (berekend op basis van data van 2015) ongeveer even weinig kosten als een enkele terugdraaiende teller met prosumententarief (in 2016).
Dat is pas een gratuite uitspraak.
In beide gevallen is primaire kost te hoog om zware WP installaties rendabel te maken.
Waarom een hoop technologie in huis halen als het met een simpel CV gas installatie goedkoper kan op een TVT.
Hier zit gas lobby ook voor iets tussen.
Geloof mij als GSC is afgelopen, zullen veel PV installaties afgeschakeld worden van Net .

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 feb 2016, 14:17

Voor simpel huishoudelijk gebruik is een PV installatie en batterij gekoppeld aan dergelijk netmeter een voordeel .
In zomer buffer opbouwen voor WP verbruik in winter is gewoon de nek omgedraaid door prosumenten tarief of bidirectionele meter .
In beide gevallen is de investering van PV installatie overbodig kost .
PS. u krijgt 0,06 euro Kwh voor injectie ,hoeveel betaal je dan voor elke Kwh die je terug neemt?
Want met WP zal u moeten kopen in winter.
Neen , WP technologie is goed en zal nog wel gekocht worden, maar een PV installatie zal daar geen meerwaarde aan brengen.
eerder een onkost(door mogelijk defecten)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 22 feb 2016, 14:30

[mention]alfa[/mention], het gaat hier toch helemaal niet over het al dan niet rendabel zijn van een WP??? Het is de rendabiliteit van een bidirectionele meter in vergelijking met een terugdraaiende enkele meter die hier besproken werd. Niet de rendabiliteit van een WP of gas, je zou in zekere zin hierover zelfs kunnen zeggen dat bij een simpele CV op gas veel kosten die gemaakt worden momenteel niet betaald (kunnen) worden, maar slechts op langere termijn zullen betaald moeten worden. Natuurlijk probeert de gaslobby dit zo lang mogelijk zo te houden. Waarom zou je dat doen (op basis van momenteel gekende info), als de installatiekost van je PV-installatie al lang is afbetaald, en je stroom nog 0,06€/kWh waard is? Of het moet zijn dat de omvormer het begeven heeft natuurlijk.
Maar ik vind hier dus geen argumenten terug die uw stelling onderbouwen, dus nogmaals, waarop baseer jij je uitspraak "Een bidirectionele meter zou verwarmen met elke vorm van WP volledig ondermijnen"?

En trouwens, ik doe toch helemaal geen gratuite uitspraak, ik heb het berekend!

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 22 feb 2016, 14:56

alfa schreef:Voor simpel huishoudelijk gebruik is een PV installatie en batterij gekoppeld aan dergelijk netmeter een voordeel .
In zomer buffer opbouwen voor WP verbruik in winter is gewoon de nek omgedraaid door prosumenten tarief of bidirectionele meter .
In beide gevallen is de investering van PV installatie overbodig kost .
PS. u krijgt 0,06 euro Kwh voor injectie ,hoeveel betaal je dan voor elke Kwh die je terug neemt?
Want met WP zal u moeten kopen in winter.
Neen , WP technologie is goed en zal nog wel gekocht worden, maar een PV installatie zal daar geen meerwaarde aan brengen.
eerder een onkost(door mogelijk defecten)
Mijn berekening is gemaakt met een elektriciteitsprijs van 0,26€/kWh, dus dat is de prijs die in de winter, en het hele jaar, moet betaald worden voor stroom die van het net gehaald wordt.

Wat een hardnekkig getreur voor een bijzonder voordelige regeling die op termijn onhoudbaar is... En dat bufferen, dat gebeurt enkel in uw hoofd hoor, erin gestopt door de idee van een terugdraaiende teller. Een WP en PV zijn technologieën die allebei hun waarde hebben, maar niet noodzakelijk complementair zijn, inderdaad. Een PV installatie doet een WP installatie niet beter renderen, maar heeft onafhankelijk van die WP toch zijn waarde zeker?
Met een WP verbruik je nu eenmaal meer in het verwarmingsseizoen, dus vooral in de winter, maar er is een pak minder aardgas nodig om die elektriciteit te maken dan om rechtstreeks met aardgas te verwarmen.
En een PV installatie levert stroom van de zon die de grootste waarde heeft als je ze zelf gebruikt, overschotten worden op het net geduwd, wat soms gebeurt op momenten van weinig vraag en meestal zeer lokaal verbruikt wordt.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 feb 2016, 15:24

Rubanov schreef: Maar ik vind hier dus geen argumenten terug die uw stelling onderbouwen, dus nogmaals, waarop baseer jij je uitspraak "Een bidirectionele meter en zou verwarmen met elke vorm van WP volledig ondermijnen"?
ik heb het berekend!
Vb. Huishoudelijk verbruik 3000kwh verwarming 21000 kwh
In alle gevallen gebruiken wij een WP aan bidirectionele meter zonder GSC

1) stroom kopen voor huishoudelijk gebruik en WP
2) pv installatie van 3Kwp en 25 % stroom kopen + stroom kopen voor WP
3 Pv installatie van 10Kwp voor huishoudelijk gebruik en WP

1 en 2 is rendabel maar 3 daar is het % PV installatie voor verbruik geen toegevoerde waarde aan WP
Wat neerkomt dat PV installatie leggen "puur" voor WP nodeloze risico kosten zijn met Bidirectionele meter.
Met terugdraaiende meter blijft de opgehaalde Kwh nog altijd gratis , enkel met (*)netvergoeding
* prosumenten tarief
Met bidirectionele meter krijgt u per Kwh 0,06 euro maar als je die stroom terug neemt in winter voor WP zal u stroom kopen + netvergoeding
Prosumenten tarief en Bidirectionele meter draaien hiermee de combinatie van volledige PV dekking voor WP de nek om.
Voorlopig de bidirectionele meter op kop

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 feb 2016, 16:15

Voor alle duidelijkheid:
Ik neem aan dat je met een bidirectionele meter geen slimme meter bedoelt maar de dubbele domme meter?
Hoe tarifeert deze meter (over welke periode, tegen welke tarieven en welk netto volume?
ik heb het berekend!
Berekenen kan je dat toch nooit? Hoogstens inschatten op verbruiken uit het verleden.
Je wordt immers maar afgerekend over iets dat je in de toekomst gaat verbruiken over een welbepaalde periode en deze is,
zeker met een WP variabel. En noch de berekeningswijze noch de tarieven ken je over middellange periode.
Ook al speel je NU break-even, waarom zou je (men) het risico lopen daar kosten in te steken als het tarief over enkele jaren weer kan
veranderen (zoals je zelf al stelt).
Het grootste probleem is niet welk systeem je al dan niet installeert maar wel dat de voorwaarden zo vlot wijzigen op relatief korte periodes dat
geen mens nog kan inschatten wat hij nu eigenlijk het beste zou doen om zijn huishoudrekening te doen kloppen.
Je bent hopelijk nog niet vergeten dat het niet zo lang geleden allemaal begonnen is met de belofte dat je met PV panelen en een terugdraaiende teller tot een
0-factuur kan komen (of dat nu een overdreven of niet houdbare belofte is doet er in deze niet toe, het is de perceptie van onbetrouwbaarheid die er mee gecreëerd is, dezelfde reden
dat ondanks een zeer lage intrest de economie niet aantrekt en niemand zonder (voor)kennis er geld in steekt, bijna niemand betrouwd de banken en hun beloftes nog).

Praeter
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Praeter » 22 feb 2016, 16:28

^¨

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 feb 2016, 16:40

@ Rubanov
Nog even meegeven
Even Vergtest gedaan puur verbruik om te verwarmen.(thermisch 21000 kwh) WP gemiddeld COP 3
gas met 10% verlies (23100 kwh) kostprijs +- 950 euro
7000 kwh stroom aankopen voor WP kostprijs +- 1670 euro
PV installatie 7kwp puur voor WP
7000 kwh volledige PV productie en prosumententarief kostprijs +- 680 euro
7000 kwh volledige Pv productie verkocht en terug aangekocht via bidirectionele meter kostprijs +- (1670 euro - (7000 kwh X 0,06 euro)= 1250 euro

Wat denkt u nu nog van Bidirectionele meter" met PV installatie puur" voor WP ?
Neen man ,slimme meter zal de combinatie van pure PV installatie voor WP systemen de nek omdraaien.

Maar met Turtel taks en prosumeneten tarief gekoppeld aan zwaar risico TVT van PV installatie en WP, zal gas terug aan de top komen.
Prachtig gas lobby werk :tu: echt waar, die hebben hun werk keurig afgeleverd.

frv
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door frv » 22 feb 2016, 17:28

Heeft iemand eigenlijk de volgende combinatie uitgerekend?

Dubbele meter
Pv installatie
Micro wkk op mazout (die dingen bestaan helaas heb ik er geen prijzen van) gecombineerd met buffervat voor overtollige warmte. (te gebruiken op latere momenten voor cv/ sanitair)

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 22 feb 2016, 18:57

Wat is het toch moeilijk hé... Ik heb dus voor mezelf uitgerekend dat het voor ons niet duurder zou zijn met een bidirectionele meter zonder netvergoeding, in vergelijking met een enkele terugdraaiende teller met netvergoeding. Wij verbruikten op jaarbasis 2500 kWh aan basisverbruik (voor de WP) en 1700 kWh aan verwarming in 2015 met WP. Onze PV installatie leverde in 2015 3800 kWh op, waarvan we 28% lokaal hebben verbruikt. Ik heb op 5-minuutbasis gelogd hoeveel we verbruiken en hoeveel we produceren, en het eerste volledige jaar is 2015. Als ik nu met deze data voor 2015 (2016 zal inderdaad wel enigszins anders zijn, maar het geeft wel een goed idee) een simulatie doe met de prijzen voor 2016 zoals die nu gekend zijn, 0,26€/kWh verbruik, 0,06€/kWh productie en 5,6 kW x 93,12 €/kW. Mijn conclusie is dat met deze gegevens een bidirectionele meter, dus een meter die niet terugdraait en die zowel meet wat van het net gehaald wordt als wat er op het net gezet wordt, de jaarlijkse elektriciteitsfactuur in de buurt zou liggen van een enkele terugdraaiende teller. Ik zeg niet dat dit in alle gevallen zo zou zijn, dus leg me geen woorden in de mond. En dit neemt natuurlijk niet weg (zoals ik al eerder zei) dat dit omwille van de onzekerheid door de voor 2018 aangekondigde wijziging naar een deel een capaciteitstarief dit geen verandering die aan te raden is om dit moment.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 feb 2016, 19:14

Nu ben je appelen met citroenen aan het vergelijken.
U gebruikt maar 1/3 van PV opbrengst voor WP.
Is de bedoeling van volledig thermische dekking van woning met PV en WP.
Dus 90% word in winter maanden terug opgehaald.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 22 feb 2016, 19:33

Ik vergelijk geen appelen met citroenen, dat doen jullie!
Onze PV opbrengst is 90% van ons totale verbruik, dus WP+basisverbruik (allemaal verbruik) (3800/4200), hoe je aan die 1/3 komt is mij wederom een raadsel.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 feb 2016, 20:12

Voor de laatste keer :roll: ik heb het niet over huishoudelijk PV dekking of een combinatie ervan .
Enkel over volledig PV aankoop met 100% productie naar WP verbruik .
90% word in winter terug opgehaald.
Voor dergelijke opstelling en werking is een bidirectionele meter de doodsteek van prachtige groene huisverwarming.

Rubanov
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Rubanov » 23 feb 2016, 09:29

Tja, je wil dingen van elkaar scheiden die niet gescheiden kunnen worden, en je wil dingen met elkaar verbinden die niet met elkaar verbonden kunnen worden.

Verwarming is toch een vrij onlosmakelijk deel van huishoudelijk beheer van een woning? Het is maar omdat dat meestal met een aparte brandstof wordt gedaan dat je dat apart beschouwt, maar het is allemaal een vorm van energie die aangewend wordt in een huishouden.

De waarde van PV (financieel of milieutechnisch) zit er in dat je gedurende vele jaren zonder echte meerkost vooral in de zomer en een beetje in de winter productie hebt van elektriciteit uit zonlicht. Hiervoor is een investering nodig, zowel financieel als milieutechnisch, en na enige tijd wordt deze investering gecompenseerd door de opbrengsten.

De waarde van een WP zit er niet in dat die stroom uit de zomer in de winter kan gebruiken voor verwarming, maar dat die normaalgezien minder energie vraagt voor dezelfde energie-output in vergelijking met verwarming op gas/mazout/elektriciteit (direct). Je hebt dus minder energie nodig voor dezelfde hoeveelheid warmte.

Het is niet mogelijk om het net te gebruiken om de zonnestroom uit de zomer op te slaan om dit dan in de winter er terug uit te halen. De terugdraaiende teller creëert deze illusie wel, maar enkel in ons hoofd. Stroom wordt in ons land slechts beperkt opgeslagen, en er dient een continu evenwicht te zijn tussen aanbod en vraag.

In de praktijk is het tot nu toe (zelfs met netvergoeding) mogelijk om de terugdraaiende teller te gebruiken om het extra stroomverbruik uit de winter te compenseren met de extra stroomproductie uit de winter. Dit is echter een extreem voordelige regeling voor de consument, maar een regeling die minder evident is voor het elektriciteitsnet. Logisch dus dat dit op termijn niet behouden kan blijven lijkt mij.

Ik denk niet dat ik hier zaken heb gezegd die nog niet geweten waren, maar omdat uw reacties sterk polariserend zijn en dit niet mee lijken te nemen heb ik het nog maar eens herhaald.

En ook nog, waarom reageer je dan zo op mijn posts als je het over 'totaal iets anders' hebt?

Gesloten