Raad van State verliest zijn bevoegdheid

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Raad van State verliest zijn bevoegdheid

Bericht door ivob » 07 okt 2015, 10:16

jammer genoeg is de wettelijke intrest maar 2,45
Een veelvoud van de bankintresten, je reële verlies van het geld dat je van je bankrekening naar de DNB moet doorschuiven.
Je sprak over gederfde inkomsten = de intrest die je verliest door de som die niet op je bankrekening staat maar naar de DNB gaat.
Hoe kan je daar nu al bedragen op plakken? Voor 2015 is dat max. 6 maanden intrestverlies. En dan jaarlijks tot de nieuwe regeling van
kracht wordt en/of er een terugbetaling is als je inging op het betalen van voorschotten (zelf heb ik voor 1.0 nooit netvergoeding betaald en voor
2.0 nog geen afrekening ontvangen dus inkomstenderving uit intresten is voorlopig 0).
Dus hoe je nu al 600 euro van je bankrekening hebt moeten doorsluizen is mij een raadsel.
Persoonlijk ben ik al lang blij dat de VZW voor mij 1.0 al heeft kunnen schrappen en de moeite doet om het met 2.0 de VREG nog wat moeilijk te maken
en mogelijk weer een uitstel te bekomen. Heeft me tot nu toe al 100'den euro's netto opgeleverd. Van die paar euro intrest die mijn zichtrekening mogelijks
minder zal opstrijken lig ik echt niet wakker. De 10 euro jaarlijkse bijdrage aan de VZW kost me al tig meer (zoals 90% van de PV bezitters ook in de praktijk toepast).

RoelandK
lid
Installatie Land: België

Bericht door RoelandK » 07 okt 2015, 10:35

ivob schreef:
jammer genoeg is de wettelijke intrest maar 2,45
Een veelvoud van de bankintresten, je reële verlies van het geld dat je van je bankrekening naar de DNB moet doorschuiven.
Je sprak over gederfde inkomsten = de intrest die je verliest door de som die niet op je bankrekening staat maar naar de DNB gaat.
Hoe kan je daar nu al bedragen op plakken? Voor 2015 is dat max. 6 maanden intrestverlies. En dan jaarlijks tot de nieuwe regeling van
kracht wordt en/of er een terugbetaling is als je inging op het betalen van voorschotten (zelf heb ik voor 1.0 nooit netvergoeding betaald en voor
2.0 nog geen afrekening ontvangen dus inkomstenderving uit intresten is voorlopig 0).
Dus hoe je nu al 600 euro van je bankrekening hebt moeten doorsluizen is mij een raadsel.
Persoonlijk ben ik al lang blij dat de VZW voor mij 1.0 al heeft kunnen schrappen en de moeite doet om het met 2.0 de VREG nog wat moeilijk te maken
en mogelijk weer een uitstel te bekomen. Heeft me tot nu toe al 100'den euro's netto opgeleverd. Van die paar euro intrest die mijn zichtrekening mogelijks
minder zal opstrijken lig ik echt niet wakker. De 10 euro jaarlijkse bijdrage aan de VZW kost me al tig meer (zoals 90% van de PV bezitters ook in de praktijk toepast).
Voorschot is gestegen, is inderdaad nog geen 600euro maar een deel ervan .
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 okt 2015, 12:35

Niemand verplicht U voorschotten te betalen of die voorstellen van uw leverancier niet tot 0 terug te brengen.

tcbelgium1
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door tcbelgium1 » 07 okt 2015, 14:06

alfa schreef:
ErikDD schreef:Heb je eigenlijk het arrest zelf al eens gelezen ?
http://www.raadvanstate.be/Arresten/232 ... 4837201529

Die 'ooit' tussen haakjes is mijn interpretatie in mensentaal en staat niet letterlijk zo in het arrest.
En die tekst is van 1oktober !!
Dan heb jij iedereen misleid met die tekst gisteren en ik de rest van politiekers en kranten
Goed bezig ,dank u wel
Ben nu wel ferm te k.kken gezet.
Waarom heb je dan die tekst hier niet(vroeger) volledig geplaatst?
GVD
Ik ga er gewoon mee stoppen .
Wegens misleiding door VZW mag dit topic verwijderd worden.
Denk dat je je volgende maal maar beter informeert ipv onzin uit te kramen in reactie op een bericht waarvan iedereen op dit forum begreep dat het Erik zijn interpretatie was van wat de rvs had geoordeeld. Je bent je overigens zelf verwarring aan het zaaien met uitspraken die geen kant of wal raken (dat de rvs niet bevoegd zou zijn omdat zij vind dat dit KORTgeding niet hoogdringend is). Dit heeft niets met bevoegdheid te maken maar is nu eenmaal een basisvoorwaarde om een geldig kortgeding te starten.
Wat mij betreft mocht de titel aan gepast worden naar 'Raad van State verliest bevoegdheid (zegt alfa)'. Zo weten we gelijk als het topic het waard lezen is. :roll:
10785wp, 2 zonneboiler 60 heatpipes,500L backup warmtepomp + 25 heatpipes,200 liter, verwarming 17kw lucht/water en 6kw lucht/water met ventilo
warmtepompen & zonneboilers, interesse? >PB

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 07 okt 2015, 14:36

RoelandK schreef:
ivob schreef:Het staat je vrij, bij een positieve uitspraak voor de VZW en verwerping van de eis van de VREG, een rechtzaak aan te spannen om je
'gederfde inkomsten' te vrijwaren.

Maar laten we het simpeler houden: Als je daar echt op staat zal ik bij winst en kwijtschelding van de netvergoeding je die 10 cent 'verlies' persoonlijk komen betalen. ;-). En jaarlijks stort je dan een deel van de uitgespaarde netvergoeding in de kas van de VZW.
In ruil betaal jij, bij verlies van de VZW en als de VREG de juridische kosten van het geding dan verhaalt op de particuliere verzoekers, de gerechtskosten?
Moratorium interesten, is 7%.... 600euro * 7% is toch 42 euro....
jammer genoeg is de wettelijke intrest maar 2,45 is toch nog steeds 15...
Ik denk dat de contractuele intrest nog steeds op 7 of 7,5% staat.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 okt 2015, 15:20

Je hebt het over de contractuele intrest tussen handelaars die geacht worden de wet te kennen.
Het gaat dan over de dervingskost van niet betaalde facturen, wat hier niet aan de orde is.

Voor het jaar 2015 is de wettelijke interestvoet verlaagd van 2,75% naar 2,50%. In fiscale en RSZ zaken blijft de interestvoet voorlopig 7%.
Als particulier kan je volgens mij dus maar aanspraak maken op de wettelijke intrestvoet van 2.50 % gezien het noch om een fiscale noch om een
zaak van sociale zekerheid gaat.

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door Bollocks » 07 okt 2015, 15:45

Volledig correct... en dan zijn er nog uitzonderingen waar je zelfs geen recht hebt op interesten... wie al eens een bedrag van de fiscus terug trekt, kan dat beamen....het juiste bedrag, ook al heeft dat geld een jaar op hun rekening gekampeerd... en geld opgebracht voor hen...niet voor 'de eigenaar die teveel betaald had' (maar dat is weer een andere discussie die ons te ver off-topic zou brengen :roll: )
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 okt 2015, 16:53

Idd, die 7% is uiteraard als wij de fiscus niet op tijd betalen of uitstel van betaling vragen.
Niet andersom :td:
Net zoals men jou een rechtsplegingsvergoeding kan opleggen als je een zaak verliest maar daar dan weer geen
recht op hebt (dat was toch het voorstel) als jij een zaak wint van de fiscus.

Benny
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door Benny » 07 okt 2015, 21:59

alfa schreef:
ivob schreef: Moest ik dat paard zijn had ik al lang gezegd trek uw eigen kar dan maar als ge het allemaal beter weet.
Een dag later en alles ééns laten sudderen.
Oké , liep wat hard van stapel door een misverstand in teksten.
zit wel aan de juist kant maar ben soms wat hevig.
Dus, Erik sorry .
Het siert je alfa om na een deftige discussie niet te blijven doordrammen om "ergens" je gelijk nog proberen te halen. peace

Bestuur van de VZW, Eric, Ivo en co. , bedankt voor jullie inzet!
Vanwege mezelf, maar ook zeker samen met de vele stille mee-lezers van onder andere deze topic. :tu:
Lid nr 29 van zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2015, 07:11

Het siert je alfa om na een deftige discussie niet te blijven doordrammen om "ergens" je gelijk nog proberen te halen.
+1 (en overigens volkomen begrijpelijk dat iemand het noorden verliest in de 'beleidsbeslissingen' van de laatste jaren).
Het wordt langzamerhand te gek voor woorden. In dit dossier zullen uiteindelijk alleen nog verliezers te vinden zijn terwijl het, met een beetje nadenken,
een win-win situatie voor alle partijen had kunnen zijn.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 08 okt 2015, 15:07

ivob schreef: Een schorsing van betaling aanvragen tot uitspraak ten gronde is gewoon een standaard juridische vraag (ook al weet je dat ze waarschijnlijk niet toegekend zal worden). Alleen al, zoals hier ook blijkt, om nadien het verwijt niet te krijgen dat je ze niet gevraagd hebt. Bij 1.0 werd de schorsing ook verworpen maar de uiteindelijke vernietiging niet.
Een tip voor de volgende zaak (we gaan er van uit dat we netvergoeding 2 winnen en dat netvergoeding 3 eraan komt ;-) )

Je bent helemaal niet verplicht een schorsing aan te vragen. Hier waar ik werk (een vzw) gaan we ook al eens naar de RvS en we hebben geleerd dat schorsing vragen enkel maar tijdverlies is (het duurt langer vooraleer men over de grond van de zaak zich uitspreekt) en ook geldverlies (meer werk voor de advocaat). We vragen dus bijna nog enkel de vernietiging aan. Wel maken we soms gebruik van schorsing bij uiterst dringende noodzakelijkheid, maar dat is hier ook niet van toepassing. Hou het in het achterhoofd (tenzij in die nieuwe netvergoeding er iets zou staan dat wel een ernstig nadeel zou kunnen omvatten).
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 okt 2015, 17:28

we gaan er van uit dat we netvergoeding 2 winnen en dat netvergoeding 3 eraan komt
Nu ik in elk geval niet. Er zal geen netvergoeding 3 komen.
Er zal een algemene capaciteitsvergoeding aangerekend worden.
Als we verliezen zal dat langer duren voor ze dat ingevoerd hebben.
Als we winnen zal dat versneld doorgevoerd worden.
Just my 2 ct.
Gezien een capaciteitsvergoeding een algemene regel is en niet tegen het gelijkheidsbeginsel is zal
deze eis tot nietigheid dus al niet meer van tel zijn.
Als het degelijk in elkaar gestoken is zal er ook geen procedure mogelijk zijn.
Als het een redelijke maatregel is is er zelfs geen grond om dit aan te vechten.
Maar de VREG kennende sluit ik uiteraard niet uit dat ze daar nog een haastklus met wat kemels van maken nadat ze
al 2 keer de pap ingegoten gekregen hebben wat ze vooral NIET moeten doen. En nog eens overgoten met de honger
van de DNB is een redelijke maatregel misschien weer wat te veel gevraagd?

Ze hebben (tot nu toe) blijkbaar nog altijd niet geleerd dat een billijke belasting meestal zonder morren geslikt wordt en
in de praktijk netto meer oplevert dan een van de pot gerukte eenzijdige maatregel die bijna iedereen op de kast jaagt en
die men op allerlei manieren wil omzeilen/ontduiken. De verlaging van de registratierechten en de 6% BTW regel zijn daar
mooie voorbeelden van.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 08 okt 2015, 22:57

Bij het HvB was vorige keer ook de formulering 'om te schorsen en te vernietigen' gebruikt (zonder dat dat een probleem heeft gegeven) en die copie is ook naar de RvS gestuurd.
Ik wist ook niet (en onze advocaat heeft daar in de korte tijdspanne mogelijk ook niet aan gedacht) dat de RvS blijkbaar in 2 stappen werkt :
eerst in kortgeding-mode om te schorsen en dan ten gronde om te vernietigen.
Nu ja, dat weten we dan ook weer en het is nu toch te laat om daar nog iets aan te veranderen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 09 okt 2015, 10:03

het maakt allemaal niet zoveel uit, behalve wat tijdswinst (paar maanden); belangrijkste is dat de vzw de vernietiging heeft aangevraagd. of die nu vroeg of laat komt, maakt geen wereld van verschil :mrgreen:
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 09 okt 2015, 11:29

De vraag is nu of de RvS lang zal treuzelen om te kijken wie bevoegd is, want nu is het antwoord nog steeds in beraad en hoe lang kan dit antwoord nog op zich wachten?
Tot in 2018 en dan stilletjes afvoeren onder de mom van "ze hebben toch al enkele jaren betaald"?
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

Plaats reactie