electriciteitsfactuur Electrabel - wat nu?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Bacco_bob
Installatie Land: België

electriciteitsfactuur Electrabel - wat nu?

Bericht door Bacco_bob » 05 apr 2015, 13:51

Hallo. In het magazine Energiek van Electrabel staat een stukje over het nieuw tarief van 1 juli 2015.

Er staat dat iedereen die zonnepanelen gebruikt, dubbel gebruik maakt van het elektriciteitsnet. Vanaf 1 juli zal er voor de 'prosumenten' (producenten-consumenten) met een terugdraaiende teller er verandering in komen. Want vanaf 1 juli zal er in Vlaanderen een vergoeding aangerekend worden aan alle klanten met zonnepanelen en met een terugdraaiende tellen. Dit prosumententarief zal door de leverancier aangerekend worden via de elektriciteitsfactuur. De leverancier zal het bedrag doorstorten aan de distributiebeheerder.

Het tarief is afhankelijk van het netgebied waar je woont en vermogen van de omvormer(s). Ze schatten een jaarlijkse kost van 340 €.

Nu is mijn vraag, wat kan je hiertegen doen? Wij zijn niet bij de gelukkigen die 450 € per jaar ontvangen voor ons groenstroomcertificaten, dit is voor ons een serieuze meerkost. Bij het afsluiten van het contract is hier nooit of te nimmer sprake van geweest. Wat mij betreft is dit pure contractbreuk. Als dit vooraf geweten was dan ga ik volledig akkoord, maar dit is echt onder de gordel. Men stimuleerde vanuit de overheid de aankoop van zonnepanelen. Per 1000 kw stroom kreeg je een groenstroomcertificaat, dit was het contract met de overheid. Het kan nu toch niet dat diezelfde overheid plots gaat beslissen om het gebruik van het elektricteitsnetwerk door te rekenen aan de houders van zonnepanelen. Daar is bij het afsluiten van het contract toch nooit sprake van geweest. Van een overheid had men toch wel mogen verwachten dat men dit zou vermelden en indien het een vergetelheid is dan stel ik mij toch vragen of dit een goed bestuur was? In ieder geval...moeten houders van zonnepanelen opdraaien voor het geknoei van de overheid en kan een overheid eenzijdig een contract aanpassen???????

Wat moet ik nu doen als men die kosten op de elektriciteitsfactuur zet? Moet ik die effectief betalen? Ik ga niet akkoord hiermee.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: electriciteitsfactuur Electrabel - wat nu?

Bericht door janus » 05 apr 2015, 14:32

Welkom op het forum.
De VZW heeft een rechtszaak aangespannen tegen die vergoeding.
Je kan ze daarin steunen door lid te worden: http://www.zonstraal.be/vzw/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Plaats reactie