Rechtszaak tegen de netvergoeding 2.0 dreigt.

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Rechtszaak tegen de netvergoeding 2.0 dreigt.

Bericht door DaanW » 29 mar 2015, 12:49

Mensen die een subsidie kregen van de DNB (Infrax-Eandis) voor hun zonneboiler, dak- of muurisolatie of voor hun isolerende beglazing betalen wel degelijk een deel van hun subsidie terug via de nettarieven op voorwaarde dat ze geen PV hebben. Als er ook PV hebben bataalden ze tot op heden door hun NUL verbruik niet mee.
Er zijn natuurlijk andere voorbeelden van ondersteuning die via de algemene middelen gaat (belastingen, accijnzen, sociale bijdrage).

Probleem is tegenwoordig dat distributiekosten veel hoger zijn dan de energiekost. De diensten kosten meer dan het produkt dat kan/mag niet de bedoeling zijn.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 mar 2015, 16:21

DaanW schreef:Mensen die een subsidie kregen van de DNB (Infrax-Eandis) voor hun zonneboiler, dak- of muurisolatie of voor hun isolerende beglazing
En PV installatie, kosten door subsidie 40% meer dan normaal.
Vormde een sneeuwbal effect op schuldenberg en dit nu verpakken in netvergoeding is niet de juist oplossing.
Leveranciers moeten splitten van netbeheer in hun facturatie om te beginnen.
DNB moeten in kosten - baten plaatje grondiger worden doorgelicht door "Vreg"
Vreg komt niet geloofwaardig meer over met hun dictatuur politiek
Netbeheer is in eerste instantie voor algemeen nut en hoeft niet winstgevend te zijn.
Onze Vlaamse Annemie heeft geen ruggengraat en tegengewicht hierin.
Zij moet het handeltje van GSC uit "buitenland " eens met een loep onderzoeken.
Productieprijs van CO2 moet terug de hoogte in, Europa heeft die verlaagd met alle gevolgen vandien.
GSC zullen dan terug opgewaardeerd zijn.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 29 mar 2015, 18:40

Toch even corrigeren : niet de netbeheerder en niet de VREG hebben de GSC uitgevonden maar de politici.
De DNB is verplicht zich aan het energiedecreet te houden en moet de GSC uitbetalen.
Ze mogen nu ook (zoals voorzien in het decreet) de GSC-kosten doorerekenen 1 op 1 in de distributiekosten.
De politiek heeft die doorrekening tijdelijk tegengehouden en zit nu met de gebakken peren : een grote schuldenput bij de DNB die gedempt moet worden.
Daarvoor wordt alles uit de kast gehaald en worden vroegere beloftes gebroken.
De VREG heeft voor de netvergoeding zeker het fiat van diezelfde politiekers.
Enkel Zonstraal VZW wringt nog echt tegen, vergeet dat niet.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 29 mar 2015, 20:03

ErikDD schreef: Enkel Zonstraal VZW wringt nog echt tegen, vergeet dat niet.
Dan heb ik nog goed nieuws voor zij die een familiepolis hebben met uitgebreide rechtsbijstand.
Sommige mogen/kunnen rechtsbijstand gebruiken tegen opgelegde vergoedingen berekend via omvormer vermogen.
De voorwaarden zijn hier eenzijdig onwettig geschonken.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 29 mar 2015, 20:05

+1 voor ErikDD
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 29 mar 2015, 20:07

Onze politiekers, Madamme Turtelboom incluis, zijn allemaal pro groene stroom.
Zolang de winsten maar naar (bij voorkeur buitenlandse) energie concerns gaan. Als die ergens een nieuw windmolenpark openen staan ze mekaar te verdringen van mediageilheid!
Je zou haast gaan geloven dat deze politici op een of andere manier "compensaties" krijgen van deze multinationals?

Daarnaast wordt dan ook nog de onwetendheid van de bevolking misbruikt om te "bewijzen" dat pv zelfs met netvergoeding een interessante investering is.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 29 mar 2015, 20:50

Tsja, als je de bevolking verplicht PV's te installeren dan moet je ze wel overtuigen. OK ze hebben nog andere keuzes maar enkel met de PV's kunde ze achteraf nog uitmelken met vergoedingen, belastingen of taksen.

indras
junior lid

Bericht door indras » 31 mar 2015, 16:37

Ik voel me alleszins serieus gesjosd. Toen wij onze panelen plaatsten (in augustus 2014) gingen ze zich volgens de leveranciers binnen de 10 jaar terugverdienen (naar onze berekeningen 12 jaar). We kregen geen enkele vorm van subsidie/ondersteuning, geen recht op gsc en we betaalden 21% btw en nog kozen we voor deze investering omdat we in groene energie geloven. We wilden er geen geld aan verdienen maar natuurlijk ook niet op verliezen, zolang het zichzelf op termijn kon terugbetalen en wij daarenboven groene energie produceerden was het ok voor ons. Volledig foute investering dus. Ze zullen zich tijdens hun levensduur niet terugbetalen als de netvergoeding een feit blijft. Onze elektriciteit is 60% duurder geworden. We zitten bij Ecopower en tot vlak voor de zonnepanelen betaalden wij 600 euro per jaar voor elektriciteit en op basis van dat bedrag rekenden we uit dat we er 12 jaar over zouden doen om onze investering terug te verdienen. Onze netvergoeding zal maar liefst 391 euro zijn, een heel groot bedrag voor ons om zomaar ineens extra voor elektriciteit te betalen. We hebben een bescheiden inkomen. Ons dak is slecht georiënteerd en hierdoor hebben we omvormer met een groter vermogen dan we ooit zullen opbrengen en ook nog een beetje verbruik (dus onze tellers gaan niet "onder nul gaan"). Ik mailde naar VREG met een vraag om uitleg, en vooral de vraag of ze hun vergoeding niet op het WERKELIJK gebruik van het net kunnen baseren. Eerst kreeg ik een nietszeggende mail terug met het antwoord op een vraag die ik niet eens stelde ("Op dit moment is er nog geen mogelijkheid dat kleine zonnepaneleneigenaars voor een overschot aan energie (terugdraaiende teller) worden vergoed, maar dit betekent niet dat dit in de toekomst niet mogelijk kan worden. Hierover wordt alleszins nagedacht, maar dat zal zeker niet voor de nabije toekomst zijn.") wtf, ik vroeg hier echt niets over. Hebben die dan gewoon copy paste van hun eigen website gedaan of zo?
Ik mailde terug om te zeggen dat dat niet het antwoord op mijn vraag was en dan kreeg ik dit antwoord: "Het enige wat u zou kunnen doen is de bestaande omvormer vervangen door een nieuwe omvormer met een langer AC-vermogen. Hierdoor zal u minder moeten betalen." ok, met dit antwoord ben ik ook superveel :roll:
Wat ik momenteel zeg tegen iedereen die het horen wil, is dat zonnepanelen een volledig foute investering zijn en dat kleine verbruikers hier serieus hun broek aan scheuren. Als ik dit geweten had, ik zou er NOOIT geplaatst hebben en het braafjes bij Ecopower gehouden hebben voor mijn groene energie. Wij doen heel erg ons best om zuinig én ook ecologisch te leven. We hebben soms moeite om rond te kunnen komen tot het einde van de maand en nu worden wij op deze manier bestolen door de overheid. Onze zuurverdiende centjes gewoon weg.
Allemaal terug naar de goede oude, goedkope kernenergie zou ik zeggen :-(

PatrickA.
lid

Bericht door PatrickA. » 31 mar 2015, 21:33

Kunnen ze hun netvergoeding niet baseren op de GSC's .
Stel ik krijg 90 euro voor 1 gsc op 1 jan. '15 , netvergoeding 90 euro / GSC .
Kreeg ik in 2014 120 euro per GSC dan nog 90 euro en 30 euro overschot. Zo tot 180 euro.
Vanaf dat er 181 euro en meer per GSC kon verkregen worden 50% netvergoeding per GSC .
Iemand die nu zonnepanelen legt krijgt op die manier geen gsc meer maar moet niks betalen aan vergoeding . Voor iemand die 400 euro krijgt betaald ( en overgesubsidieerd wordt) wordt dat 200 euro / GSC .
Zo wordt er op de duurdere panelen op het einde van de rit niks verdient op de installatie , maar is er enkel het voordeel van gratis elektriciteit . Iets wat toch eigenlijk de bedoeling was .
Als ik morgen zonnepanelen aankoop ga ik er ook niks op verdienen , maar ze zijn natuurlijk wel een stuk goedkoper geworden .

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 31 mar 2015, 21:49

PatrickA. schreef:Kunnen ze hun netvergoeding niet baseren op de GSC's .
Uw voorstel is dus een belasting op een subsidie?

Stel ik krijg 90 euro voor 1 gsc op 1 jan. '15 , netvergoeding 90 euro / GSC .
Kreeg ik in 2014 120 euro per GSC dan nog 90 euro en 30 euro overschot. Zo tot 180 euro.
Vanaf dat er 181 euro en meer per GSC kon verkregen worden 50% netvergoeding per GSC .
Iemand die nu zonnepanelen legt krijgt op die manier geen gsc meer maar moet niks betalen aan vergoeding . Voor iemand die 400 euro krijgt betaald ( en overgesubsidieerd wordt) wordt dat 200 euro / GSC .
wat voor mij betekent dat mijn panelen niet terugbetaald zijn in 10j (via een groene lening) maar je roomt de helft daarvan af de laatste 5 jaar dus ik moet 5 jaar langer betalen?
Zo wordt er op de duurdere panelen op het einde van de rit niks verdient op de installatie , maar is er enkel het voordeel van gratis elektriciteit . Iets wat toch eigenlijk de bedoeling was .
Als ik morgen zonnepanelen aankoop ga ik er ook niks op verdienen , maar ze zijn natuurlijk wel een stuk goedkoper geworden .
Mensen die vandaag investeren investeren aan 1,3€/KWh, die in 2009 aan 6,5-4,6€/KWh afhankelijk van type en tijdstip (begin, midden of eind 2009)

O ja, je bent van oordeel dat mensen die geen GSC krijgen ook niets hoeven te betalen? Brandt er dan in jullie straat geen licht? Is maar 1 van de punten van algemeen nut welke nu (foutievelijk) vervat zit in uw bijdragen tot verbruikt, indien je betaalt voor je verbruik. Zoek de logica, wie meer verbruikt betaalt meer voor de openbare verlichting, met uitzondering van de veelverbruikers op uitsluitend nachttarief (accumulatie).

PatrickA.
lid

Bericht door PatrickA. » 31 mar 2015, 22:07

Mijn goedkopere panelen zonder GSC zijn ook niet terugbetaald op 10j . Want ik schreef dat mijn GSC als netvergoeding dient . Dus betaal ik evenzeer .
En belasting op subsidie ? Is er al iets onmogelijk geweest als het over geld gaat .
Op een tv , auto enz wordt toch ook niks verdient .
Zelfs als de installatie met verminderde GSC betaald is na 15 jaar heb je nog altijd 5 jaar gratis stroom en heb je 20 jaar het milieu gespaard . Of niet ?

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 31 mar 2015, 22:14

De Vlaamse regering heeft de minimumwaarde gegarandeerd en in een decreet vastgelegd (zelfs met een recht op schadevergoeding wanneer daar aan geprutst wordt). Daar kunnen ze dus niet aankomen met een of andere belasting (anders hadden ze dat al lang gedaan).
Juridisch gesproken is de GSC overigens geen subsidie maar een vergoeding voor opgewekte hernieuwbare energie.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 31 mar 2015, 22:45

bruma schreef: wat voor mij betekent dat mijn panelen niet terugbetaald zijn in 10j (via een groene lening) maar je roomt de helft daarvan af de laatste 5 jaar dus ik moet 5 jaar langer betalen?
De panelen die ik in maart vorig jaar aan 1,44€ per Wp zullen met netvergoeding ook niet op 10 jaar terugverdient zijn hoor!

Los daarvan... De politiek heeft natuurlijk niet liever dan dat we mekaar gaan afschieten! De publieke opinie zonder pv hebben we sowieso al tegen dus laat ons ten minste overeen trachten te komen.

Het kan niet zijn dat men de spelregels tijdens het spel wijzigt. Wil men de spelregels veranderen, dan kan dit wat mij betreft enkel voor de spelers die vanaf dat ogenblik deelnemen!

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 31 mar 2015, 22:48

En ondertussen blijven grote projecten met geïmporteerde pellets 'groene' stroom produceren en GSC's opstrijken. Maar ja... Die winsten gaan dan ook naar de vriendjes van onze heren en dames politici!

licen
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door licen » 01 apr 2015, 08:06

ze zouden beter de subsidies voor kolen/gas/kern centrales afschaffen en dan hebben ze meteen overschot om de gsc's te betalen!
Maarja dan worden hun vriendjes boos en dreigen ze weer met black outs! (terwijl een groot deel van de centrales stil liggen omdat ze meer winst maken als ze het int buitenland aankopen)

Plaats reactie