Hoe netvergoeding terugvorderen

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
imhotep
lid
Installatie Land: België

Hoe netvergoeding terugvorderen

Bericht door imhotep » 27 nov 2013, 10:24

Zonet op de radio het heugelijke nieuws gehoord dat de particulieren GEEN netvergoeding moeten betalen.

Voor de mensen die ze reeds betaald hebben is de vraag is nu:

Hoe moeten we deze terugvorderen?

beauceron
junior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Hoe netvergoeding terugvorderen

Bericht door beauceron » 27 nov 2013, 11:10

Dit vraag ik mij ook wel af. Hoe zal octa+ mij terugbetalen?? Via de volgende maandelijkse tussen factuur of houden ze het geld bij tot de volgende eindafrekening.

Graag zou ik ook weten of ze op die som nu ook interest moeten betalen, daar ze die gelden onwettig hebben aangerekend?? Ik hoop van wel want octa+ en anderen hebben toch enkele maanden van deze gelden kunnen gebruik maken. Als wij te laat zijn met een betaling krijgen we ook extra kosten dus hopelijk zij nu ook.

freddy
Senior lid

Bericht door freddy » 27 nov 2013, 11:15

Uw intrest zal geen vette zijn.
Het gaat denk ik al meer kosten om alles terug te storten (aan personeel)dan er intrest is geweest.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 nov 2013, 11:20

beauceron schreef:Dit vraag ik mij ook wel af. Hoe zal octa+ mij terugbetalen?? Via de volgende maandelijkse tussen factuur of houden ze het geld bij tot de volgende eindafrekening.

Graag zou ik ook weten of ze op die som nu ook interest moeten betalen, daar ze die gelden onwettig hebben aangerekend?? Ik hoop van wel want octa+ en anderen hebben toch enkele maanden van deze gelden kunnen gebruik maken. Als wij te laat zijn met een betaling krijgen we ook extra kosten dus hopelijk zij nu ook.
Inhouding was wel wettig, alleen is die wet nu terug gedraaid, dus leveranciers hebben ter goede trouw gehandeld.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

geertg
Senior lid

Bericht door geertg » 27 nov 2013, 11:21

Denk dat wij ons geen zorgen moeten maken, onze leverancier zal ons wel aanschrijven.

Als je een brief wil schrijven dan kan je evt. naar artikel 1235 B.W. verwijzen : "Iedere betaling onderstelt een schuld: hetgeen betaald is zonder verschuldigd te zijn, kan worden teruggevorderd". Dit is wat juristen de theorie van de onverschuldigde betaling noemen.

geertg
Senior lid

Bericht door geertg » 27 nov 2013, 11:25

janus schreef:
beauceron schreef:Dit vraag ik mij ook wel af. Hoe zal octa+ mij terugbetalen?? Via de volgende maandelijkse tussen factuur of houden ze het geld bij tot de volgende eindafrekening.

Inhouding was wel wettig, alleen is die wet nu terug gedraaid, dus leveranciers hebben ter goede trouw gehandeld.
Denk dat goede trouw niets te maken heeft met het al dan niet moeten betalen van interesten. Er zijn pas interesten verschuldigd vanaf de ingebrekestelling.

Fopflugel
junior lid

Bericht door Fopflugel » 27 nov 2013, 11:49

http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 84#p118584

Antwoord op terugbetaling van Ecopower
10 x 330wp Sunpower met Power Optimizer OP-400
Solaredge SE4000
Dakhelling 40°
Oriëntatie: 185°

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 27 nov 2013, 14:03

Dit is ook een optie (via mail ontvangen)
Het is volledig wettelijk om een schuld te voldoen via schuldvergelijking : het
bedrag wat je teveel betaald hebt aan netvergoeding hou je gewoon in op de
eerstkomende factuur.
Voor de inhouding zal later nog wel een creditnota volgen.
Best duidelijk op schrift communiceren welke actie je onderneemt zodat je achteraf
geen discussies krijgt.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

imhotep
lid

Bericht door imhotep » 27 nov 2013, 15:31

hieronder een reactie van Belpower:
Geachte Mevrouw / Geachte Heer ,

Op 27-11-2013 , heeft u contact opgenomen met onze Klantendienst. Gelieve hieronder onze antwoord te vinden:
Vandaag, op 27 november 2013, heeft het 'Brussels hof van beroep' de forfaitaire netvergoeding als nietig verklaard.
De verschillende netbeheerders hebben deze forfaitaire netvergoeding aan de leveranciers aangerekend, waardoor Belpower deze ook aan haar klanten diende door te rekenen. Wij, als leverancier, dienen de bedragen met betrekking tot de forfaitaire netvergoeding van de netbeheerders terug te krijgen, zoals dit ook voor u als klant bij Belpower met plezier zal worden teruggevorderd.
Zodra de beslissing officieel wordt gemaakt en we hierover de duidelijke richtlijnen ontvangen, zal Belpower u informeren over de wijze waarop de annulatie van de netvergoeding zal worden doorgevoerd.

Indien u meer inlichtingen wenst, aarzel niet om ons te contacteren.
Met vriendelijke groet,

Julie Hoogland
Afdeling Back Office

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 27 nov 2013, 15:43

Denk aan de rente die je misgelopen bent als je de centen op een rekening had kunnen laten staan.
Al is het maar 5 eurocent, hadden ze maar niet zo dom moeten doen.
Betalen zullen ze jullie :lol: :lol: :lol:

geertg
Senior lid

Bericht door geertg » 27 nov 2013, 15:48

Mari schreef:Denk aan de rente die je misgelopen bent als je de centen op een rekening had kunnen laten staan.
Al is het maar 5 eurocent, hadden ze maar niet zo dom moeten doen.
Betalen zullen ze jullie :lol: :lol: :lol:
Betalen ja, maar zonder interest.

santafab
lid

Bericht door santafab » 27 nov 2013, 20:41

13 x Ubbink Atrium 230Wp (ZW) + 12 x Sanyo HIT-H250E01 250Wp (NO)
http://users.telenet.be/santafab
Zonstraal lidnummer 69

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 28 nov 2013, 15:22

Geef die mannen nu eens een week of 2 de tijd om dat voor te bereiden.
Ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat correct zullen doen.

En interest....
Ik denk dat ik intussen een kleine 160€ betaald heb, gemiddeld dus 80€ die een jaar zou 'uitstaan'.
Aan een rentevoet van 1% is dat dus 0,8€. Die mogen ze van mij houden.
Allé, ik ga daar toch geen brieven voor schrijven.

geertg
Senior lid

Bericht door geertg » 29 nov 2013, 10:19

Tommie1 schreef:Geef die mannen nu eens een week of 2 de tijd om dat voor te bereiden.
Ik heb er alle vertrouwen in dat ze dat correct zullen doen.

En interest....
Ik denk dat ik intussen een kleine 160€ betaald heb, gemiddeld dus 80€ die een jaar zou 'uitstaan'.
Aan een rentevoet van 1% is dat dus 0,8€. Die mogen ze van mij houden.
Allé, ik ga daar toch geen brieven voor schrijven.
Twee weken lijkt mij niet realistisch, het zou mij al verbazen indien de DNB'S dit tegen dan al terugbetaald hebben aan de leveranciers.

frankeningrid
Senior lid

Bericht door frankeningrid » 29 nov 2013, 19:56

Hi Allen,

Nu de netvergoeding eindelijk verdwenen is moeten we ook nog wachten om onze centen terug te krijgen.
Heb vandaag een mail ontvangen van mijn leverancier Lampiris

Dit is de mail van Lampiris

[mod]brief van Lampiris is al diversen malen geplaatst op het forum, tekst dus ingekort.[/mod]

Ik geef hier graag nog ff commentaar op:
Vele zonnepaneel eigenaars vonden het sinds de oprichting van de VZW niet nodig zich aan te sluiten en een kleine bijdrage te leveren.
Nu de netvergoeding achter de rug is mogen we ons gerust verwachten aan andere maatregelen, wacht maar af.
Nu heeft PVV (de sector) de kosten gedragen om de vele bedrijven te redden van de "ondergang"
De maatregelen die ons nog te wachten staan zullen misschien niet meer gefinancierd worden door PVV om een proces te starten
Het is dus in ieders belang dat IEDERE zonnepaneel eigenaar zich AUB aansluit bij de VZW Zonstraal
Als iedereen zich solidair opstelt zich aansluit en een "peanuts" bijdrage betaald dan heeft de VZW in de toekomst zelf de mogelijkheid juridisch stappen te ondernemen
De VZW heeft sinds begin dit jaar enorm véél werk verzet maar kon ook niet anders dan wachten op de vernietiging van het arrest.
De VZW heeft een kern met zéér competente mensen die weten waar ze mee bezig zijn
Advokaten heeft de VZW niet nodig gehad maar.....het kan altijd wél nodig zijn in de toekomst.
Daarom ,als je nog geen lid bent van de VZW sluit je dan aan want de volgende keer zou het wél eens héél anders kunnen zijn.
Mocht het zijn dat we NOOIT een advokaat moeten aanspreken kunnen we met al dat geld wél iets doen voor het goede doel
Niet om de zakken te vullen van de VZW...
Het maakt mij niet uit hoe sommige nu op mijn relaas zullen reageren (want ik denk ook aan andere zonnepaneel eigenaars)
Ik heb van bij de start de VZW Zonstraal gesteund en zal ze blijven steunen voor de prijs van.....juist,"peanuts"
Het is nu aan alle andere die nog geen lid zijn hetzelfde te doen zodat we financieel sterk staan mocht er in de toekomst weer zo een monster op ons afkomen.

Groeten
Frank

Plaats reactie