Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
Maarten0
lid
Installatie Land: België

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door Maarten0 »

ivob schreef: 10 mei 2021, 20:06
Mercier schreef: 10 mei 2021, 18:22 Ik heb zo een vermoeden dat de gascentrales er moeten komen om de energieproductie terug in Belgische handen te krijgen.
En wie denk je dat die gascentrales gaat bouwen en daarvan de subsidies gaat opstrijken?
Uiteindelijk één of andere Chinees, want dat zijn zowat de enigen die nog willen investeren om hier meer voet aan de grond te krijgen.
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

Maarten0 schreef: 11 mei 2021, 09:40
ivob schreef: 10 mei 2021, 20:06
Mercier schreef: 10 mei 2021, 18:22 Ik heb zo een vermoeden dat de gascentrales er moeten komen om de energieproductie terug in Belgische handen te krijgen.
En wie denk je dat die gascentrales gaat bouwen en daarvan de subsidies gaat opstrijken?
Uiteindelijk één of andere Chinees, want dat zijn zowat de enigen die nog willen investeren om hier meer voet aan de grond te krijgen.
Politiek gezien kan en mag dat niet. Het zal Engie/Suez wel zelf zijn die de gascentrales gaat bouwen, zodat, met een Belgisch compromis, die dan ook voor de afbraak van de kerncentrales zullen moeten zorgen.

Het hoogspanningsnet binnen Europa is al heel sterk uitgebouwd, het is al even complex als de Europese wegenkaart van E-snelwegen en N-wegen : https://webkaart.hoogspanningsnet.com/i ... .953/3.675 en uitzoemen. Het zou wel eens best kunnen dat de import van stroom op korte en middellange termijn stukken goedkoper uitvalt dan de bouw van nieuwe centrales voor ons vermeend stroomtekort. Per slot van rekening gaan die nieuwe centrales nooit Belgisch blijven, we zijn immers kampioen in de uitverkoop van onze eigen industrie.
turboke27
Senior lid

Bericht door turboke27 »

Christiaan schreef: 11 mei 2021, 10:46 Het hoogspanningsnet binnen Europa is al heel sterk uitgebouwd, het is al even complex als de Europese wegenkaart van E-snelwegen en N-wegen : https://webkaart.hoogspanningsnet.com/i ... .953/3.675 en uitzoemen. Het zou wel eens best kunnen dat de import van stroom op korte en middellange termijn stukken goedkoper uitvalt dan de bouw van nieuwe centrales voor ons vermeend stroomtekort. Per slot van rekening gaan die nieuwe centrales nooit Belgisch blijven, we zijn immers kampioen in de uitverkoop van onze eigen industrie.
Daar heb ik toch andere dingen gehoord dan jij, kan je dat wat staven?
Of heb je zelf wat zitten klikken op je website, dan zie je ook al dat het allemaal niet zo gigantisch is.
Voor zover ik begrijp zitten we al geregeld in de buurt van maximum capaciteit van de lijnen met onze buurlanden. Vandaar dat men ook volop bezig is met extra lijnen te bouwen en voor te bereiden.
Eerste verbinding met Duitsland is pas vorig jaar in gebruik genomen en is 1000 MVA, dat is niet niets, maar ook maar 1 kerncentrale.
Lijn naar GB werd paar jaar geleden in gebruik genomen, maar is vooral voor export naar GB dacht ik. 1000MVA
2e lijn naar GB is in studie of aanbouw?
Lijnen naar Nederland zijn ze aan het proberen verzwaren aangezien ze geregeld verzadigd zijn. zitten nu ergens op 5000-6000 MVA denk ik
Lijnen naar Frankrijk weet ik zo niet, die hebben misschien nog wat capaciteit over.

Ons eigen verbruik is op dit moment 10GW, ik heb niet zitten kijken naar pieken en gemiddelde, puur steekproef
Die lijnen moeten dus allemaal tegelijk met volle capaciteit naar België voeren om ons eigen verbruik te dekken.
Dat is niet de bedoeling he, en daar zitten ze in de buurlanden ook niet op te wachten.
Christiaan
Master lid

turboke27 schreef: 11 mei 2021, 12:19 ....

Lijn naar GB werd paar jaar geleden in gebruik genomen, maar is vooral voor export naar GB dacht ik. 1000MVA
...
Het GB heeft gemiddeld een overschot aan stroom met hun steenkoolcentrales. Dat betekent export naar België en niet omgekeerd. Het onderhoud van hoogspanningsleidingen beperkt zich doorgaans ook maar tot "inspectie", dus stukken goedkoper dan het onderhoud van een centrale.

Ik denk dat er rond het open houden van de kerncentrales een politiek geurtje hangt. Het zou best kunnen dat de Antwerpse industrie geen gratis stroom meer zou kunnen krijgen als alle kerncentrales zouden sluiten, en daar wringt voor velen het schoentje.
turboke27
Senior lid

Bericht door turboke27 »

Christiaan schreef:

...
Het GB heeft gemiddeld een overschot aan stroom met hun steenkoolcentrales. Dat betekent export naar België en niet omgekeerd.
Ok, deze morgen was het 400 MVA export, maar zou kunnen dat het gemiddeld import is.
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

Christiaan schreef: 11 mei 2021, 12:57

...
Het GB heeft gemiddeld een overschot aan stroom met hun steenkoolcentrales. Dat betekent export naar België en niet omgekeerd. Het onderhoud van hoogspanningsleidingen beperkt zich doorgaans ook maar tot "inspectie", dus stukken goedkoper dan het onderhoud van een centrale.

Ik denk dat er rond het open houden van de kerncentrales een politiek geurtje hangt. Het zou best kunnen dat de Antwerpse industrie geen gratis stroom meer zou kunnen krijgen als alle kerncentrales zouden sluiten, en daar wringt voor velen het schoentje.
Ik raad je aan om de verschillende websites van de TNO's of van ENTSO-E een beetje meer in het oog te houden.
Zowel de verbindingen vanuit F, NL als B dienen voor het overgrote deel voor transport richting GB.
De steenkoolcentrales in GB staan trouwens meestal uit.
https://gridwatch.co.uk/
Christiaan
Master lid

Maarten0 schreef: 11 mei 2021, 13:37

...

Ik raad je aan om de verschillende websites van de TNO's of van ENTSO-E een beetje meer in het oog te houden.
Zowel de verbindingen vanuit F, NL als B dienen voor het overgrote deel voor transport richting GB.
Ik denk niet dat import en export meteen te maken hebben met een tekort of een teveel. Men kan evengoed van ergens importeren en terzelfdertijd naar ergens anders gaan exporteren. Export en import worden ook bepaald ( en misschien zelfs voor het grootste deel ) door de prijzen op de stroommarkt.
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

Christiaan schreef: 11 mei 2021, 14:21
Maarten0 schreef: 11 mei 2021, 13:37

Ik denk niet dat import en export meteen te maken hebben met een tekort of een teveel. Men kan evengoed van ergens importeren en terzelfdertijd naar ergens anders gaan exporteren. Export en import worden ook bepaald ( en misschien zelfs voor het grootste deel ) door de prijzen op de stroommarkt.
Ik hoop dat ik mezelf niet constant moet herhalen, maar GB heeft intussen 5 GW interconnecties met het Europese vasteland, verdeeld over B (1GW), NL (1CW) en F (3GW)
Als je de dashboards bekijkt, gaat de stroom daar het grootste deel van de tijd op alle interconnectoren tegelijk in de richting van GB.

GB is dus een netto importeur omdat de prijzen daar gemiddeld hoger liggen en de Belgische interconnector wordt voor een overgroot deel gebruikt om eletriciteit vanuit B uit te voeren naar GB.
Je moet mij niet geloven, maar op de website van Nemo link vind je daar meer info over: https://www.nemolink.co.uk/news-news/ne ... r-of-2020/

Ik ga datzelfde niet opzoeken voor de andere verbindingen, maar je mag het ook van mij gewoon aannemen.

De reden daartoe is oa. het feit dat er relatief gezien heel veel interconnecties zijn tussen de TSO's op het vasteland, waardoor het vrij eenvoudig is om pakweg 2 GW uit NL te importeren en tegelijk ook 2GW uit Frankrijk, wat onmiddellijk een substantieel deel is van de belasting van het Elia netwerk. Hierdoor zijn de elektriciteitsprijzen op het Europese vasteland (productie) gemiddeld wel een beetje lager dan in GB.

Doordat ze in GB wel heel sterk inzetten op windenergie in combinatie met een aantal nieuwe kerncentrales, is de kans reëel dat deze situatie binnen een aantal jaren wel anders zal zijn.
Christiaan
Master lid

Ik geloof je best hoor. Als ze de stroom goedkoper kunnen importeren dan wat hun kolencentrales voor dezelfde kWh kosten, dan zou het dom zijn om die kolencentrales efkens op te starten. Hoe zou je zelf zijn.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

De veiligheid van kernenergie is toch nog steeds een dingetje. Zo bevestigt China voor het eerst berichten dat er problemen zijn in de kernreactor Taishan-1 niet zo ver van Hongkong. Daar zouden vijf brandstofstaven beschadigd zijn en er is sprake van gasophoping. Volgens Peking is de situatie onder controle en is er geen sprake van verhoogde straling buiten de reactor, maar niet iedereen is daarvan overtuigd. (bron) Zoals al eerder geschreven: uiteraard is ook de extra luchtvervuiling van steenkool/bruinkool en extra CO2-uitstoot van gascentrales óók "een dingetje".

En we zouden al eens wijzen naar China die zaken achterhoudt, maar met alles van PFOS-vervuiling is het ook niet zo dat er open communicatie was. Hendrik Schoukens (Onderzoeker Europees milieu- en natuurbeschermingsrecht aan de UGent) heeft net een opinie-artikel geschreven "De mythe van een zorgzame overheid". Volgens hem is de bescherming van het leefmilieu bij grote projecten vaak niet de prioriteit voor de overheid. Als dat inderdaad zo is, slaat dat de bodem uit draagvlak voor allerhande milieu - en klimaatregelgeving (houtstook, rekeningrijden, ...) bij de gewone burger. Zucht.
Plaats reactie

Terug naar “Zonstraal VZW”