Rechtszaak mogelijk tegen Vlaamse Regering ivm terugdraaiende teller

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Rerdvr46
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Rechtszaak mogelijk tegen Vlaamse Regering ivm terugdraaiende teller

Bericht door Rerdvr46 »

Er zijn volgens de VREG test 18 leveranciers actief in Vlaanderen. Daarvan zijn er 9 die elektriciteit kopen van de klanten. Sommigen bieden meerdere contracten aan. Luminus heeft bijvoorbeeld 11 verschillende contracten met teruglevering. In totaal staan er 36 verschillende contracten voor teruglevering in de VREG test. Alleen bij Engie kan men levercontracten afsluiten zonder verplichting om daar ook een afnamecontract bij te nemen.

Van de anderen zou men kunnen zeggen dat zij aan koppelverkoop doen en dat is bij wet verboden.

De injectietarieven verschillen nogal. Er is concurrentie en als consument kan je kiezen voor de voordeligste aanbieder. Er is niet echt behoefte aan regulering tenzij zou blijken dat er concurrentievervalsing gebeurt.

Ik vind wel dat wij als producent van elektriciteit uit zonne-energie ook de ongeveer 2,90 eurocent groene stroom en WKK bijdrage per geïnjecteerde kWh zouden moeten krijgen. Wat we betalen voor afname moeten we ook betaald krijgen voor injectie. Demir heeft daar volgens mij de bevoegdheid voor.
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

We stellen vast dat het Grondwettelijk Hof niet akkoord ging met het compensatiemechanisme bij digitale meters zoals het artikel van het Energiedecreet dat had ingevoerd. Prosumenten met ee
n digitale meter moeten met andere woorden getarifeerd worden op basis van hun volledige afname van het distributienet, waarbij het aanvullend prosumententarief vervalt. Alleen prosumenten waarvan de aansluiting is uitgerust met een klassieke, analoge meter met terugdraaiende Ferrarisschijf behoren dan nog tot de klantengroep ‘prosumenten met terugdraaiende teller’.

Overeenkomstig het arrest van het Grondwettelijk Hof zal deze wijziging van de tariefmethodologie pas in werking treden op de dag van de publicatie van het arrest in het Belgisch Staatsblad.
BESL-2021-07 (https://www.vreg.be/nl/document/besl-2021-07)
Wil dit zeggen in mijn geval dat ik vanaf dat dit in het Belgisch staatsblad verschenen is :
- geen terug draaiende teller meer heb.
- geen procumenten vergoeding meer betaal.
- ik beter ''niet thuis was'' geweest toen ze die DM kwamen plaatsen?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
turboke27
lid

Bericht door turboke27 »

freddy schreef: 09 feb 2021, 12:57 Wil dit zeggen in mijn geval dat ik vanaf dat dit in het Belgisch staatsblad verschenen is :
- geen terug draaiende teller meer heb.
- geen procumenten vergoeding meer betaal.
- ik beter ''niet thuis was'' geweest toen ze die DM kwamen plaatsen?
- Ja
- Ja
- Hangt van uw situatie af, ik vermoed dat ik eigenlijk geen compensatie nodig heb, omdat ik grote installatie heb en het wegvallende prosumententarief mijn verbruik grotendeels zal dekken.
Ik vrees dat ik dus eigenlijk wel tevreden ben met digitale meter, want nu zie ik mijn verbruik, zonder dat ik elders energiemeters heb moeten kopen of met RasberryPi of... moet gaan bricoleren.

Denken we, tenzij er nog andere apen uit mouwen komen.
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

Mijn situatie: met 2 gaan werken en 2 tieners op school overdag. Tijdens de dag stroom op het net zetten aan +- 4 cent(of is het 4,4cent bij Ecopower?) en s'avonds die stroom terug kopen aan +- 28,91 cent (fluvius gaselwest gebied Ecopower) Om te koken, huishouden en ev op te laden.. Ik heb die DM sinds eind augustus. Bij mij is er (op maandbasis) geen transfer van ''goedkope zomer stroom'' naar '' dure winterstroom''.
Dat verbruik '' zien'' op de fluvius app ok, maar daar had ik vroeger ook idee over. Ik hou hier alles bij op de ouderwetse manier: met balpen en papier.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik vrees dat ik dus eigenlijk wel tevreden ben met digitale meter, want nu zie ik mijn verbruik, zonder dat ik elders energiemeters heb moeten kopen of met RasberryPi of... moet gaan bricoleren.
Je moet dat niet vrezen. Als het dat is wat ze willen kunnen ze het krijgen ook.
Omdat er niets zeker is behoud ik ook zo lang mogelijk de analoge meter. Al was het maar om nog een tijdje in alle comfort het begin van het capaciteitstarief door te komen.
En als de digitale meter er komt volstaan bij mij een paar manuele ingrepen (zonder rekenwerk en allerlei sturingen in boilerinjecties) om minder te moeten betalen dan het huidige prosumententarief. Er is immers ook nog altijd een injectievergoeding welke zonder thuisbatterij nog maximaal is.
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
turboke27
lid

Bericht door turboke27 »

freddy schreef: 09 feb 2021, 13:25 Mijn situatie: met 2 gaan werken en 2 tieners op school overdag. Tijdens de dag stroom op het net zetten aan +- 4 cent(of is het 4,4cent bij Ecopower?) en s'avonds die stroom terug kopen aan +- 28,91 cent (fluvius gaselwest gebied Ecopower) Om te koken, huishouden en ev op te laden.. Ik heb die DM sinds eind augustus. Bij mij is er (op maandbasis) geen transfer van ''goedkope zomer stroom'' naar '' dure winterstroom''.
Dat verbruik '' zien'' op de fluvius app ok, maar daar had ik vroeger ook idee over. Ik hou hier alles bij op de ouderwetse manier: met balpen en papier.
Wij zijn hier ook met 2+2; 4.4 injectie, 26.45 voor afname denk ik.
Warmtepomp
8.3kWp panelen
=> in de zomer grote overproductie
=> In de winter groot verbruik
Prosumententarief ongeveer €800

Nieuwe raming: 4500kWh afname per jaar, 5000kWh injectie => ongeveer €1100 afname, 200€ injectie => rekening van €900 tov €800 prosumententarief
Mijn PHEV is sinds 2 maand weg, dus mijn getallen zijn nog beetje inschatting, maar grootteorde zal dat wel juist zijn, ik heb dus neit per se een compensatie van €2400 nodig, maar goed, ik ga ze niet weigeren ook.

Eens het duidelijk is hoe ze nu de overschakeling gaan doen van terugdraaiend naar injectie/afname en iedereen zijn injectietarief gepubliceerd heeft, moet ik wel nog eens kijken of Ecopower wel interessant blijft, volgens V-test zit ik daar zo'n 150€ duurder dan de goedkoopste.
Dag/nacht tarief wordt wellicht ook terug interessant, tot het afgeschaft is natuurlijk... Maar daar doet Ecopower ook niet aan mee.

Ik hield de meterstand ook bij, maar niet op dagelijkse basis, laat staan per kwartier. Met wekelijks of maandelijks te kijken heb je geen idee wat je effectief injecteert of afneemt.
Als ik dus ernstig naar batterij ga kijken, kan dat ook op relevante getallen gebeuren.
Niet dat je nu enkel daarom een DM moet gaan vragen natuurlijk, maar het is toch een leuke bonus, rouwig ben ik er niet om.
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

Tèwattattè.
Wallace
Senior lid

Bericht door Wallace »

Leiepisser een belofte is nog geen contract !
Een ingebrekestelling tegen een belofte is dan ook kansloos.
Odul
Senior lid

Bericht door Odul »

Wallace schreef: 25 feb 2021, 20:57 Leiepisser een belofte is nog geen contract !
Wees daar maar niet zo zeker van.
Alles hangt af van wie de belofte komt, in welke functie ze is gesteld enz...
16 sunpower X22 360WP met p500 optimizers. Omvormer Solar edge SE5000HD
helling 35° 170°Zuid gericht. Schaduw van oktober tot maart door bomen
mabo
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door mabo »

De advokaten verdien er in ieder geval goed aan, 10500 mensen die ieder 25€ betalen, om te kijken of er enige kans is om een rechtszaak te starten, en een ingebrekestelling te doen.
Egolf
junior lid

Bericht door Egolf »

Dit was bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad in publicatie 2019-06-05

Art. 4.1.30/1. In afwijking van artikel 4.1.31, § 3, 2°, is gedurende een periode van 15 jaar na indienstneming van de installatie voor prosumenten met een installatie die uiterlijk in dienst genomen is op 31 december 2020, de tariefdrager het vermogen van de installatie uitgedrukt in kilowatt of in het geval van een installatie op basis van zonne-energie het maximale AC-vermogen van de omvormer uitgedrukt in kilowatt. Indien de nettoafname van de prosument tussen twee afrekeningsfacturen groter is dan 0 kWh, wordt voor dat gedeelte van de afname de tariefdrager bepaald op afname uitgedrukt in kilowattuur.

netto-afname: de afname op een toegangspunt verminderd met de injectie van een productie-installatie aangesloten op hetzelfde toegangspunt.

Geheel kansloos zou ik dit zeker niet noemen, al ben ik geen jurist.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ap ... 2019012842
20x LG Neon 2 340Wp mono
SMA tripower 6.0
SMA home manager 2.0
SMA EV Charger 22
WP Nibe F1245PC 8kW
E-GOLF 35.5kW
dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

Die ingebrekestelling kan enkel gebeuren tegen de vorige Vlaamse regering die de 15 jaar terugdraaiteller in het leven geroepen heeft dus kans op falen van de ingebrekestelling want deze Vlaamse regering heeft niks met deze beslissing van terugdraaiteller te maken.
Odul
Senior lid

Bericht door Odul »

mabo schreef: 25 feb 2021, 21:50 De advokaten verdien er in ieder geval goed aan, 10500 mensen die ieder 25€ betalen, om te kijken of er enige kans is om een rechtszaak te starten, en een ingebrekestelling te doen.
En wat is het probleem ervan?
Het is goed dat er zoveel ingeschreven hebben, dat toont aan dat er weldegelijk een ernstig draagvlak is en 'geen geroep in verte'.
16 sunpower X22 360WP met p500 optimizers. Omvormer Solar edge SE5000HD
helling 35° 170°Zuid gericht. Schaduw van oktober tot maart door bomen
leiepisser
Senior lid

Bericht door leiepisser »

Wallace schreef: 25 feb 2021, 20:57 Leiepisser een belofte is nog geen contract !
Ten eerste hoeft een ingebrekestelling niet noodzakelijk tegen een contract gericht te zijn.
Ten tweede betreft het hier wel meer dan een belofte, namelijk een decreet.

Ik ben niet rechtstreeks betrokken bij voormelde vordering, dus ik weet niet wat er exact in die ingebrekestelling staat.
En mogelijkheid is ook dat men zich (bijkomend) verzet tegen huidige regeling ter compensatie van het vernietigde decreet.
Tèwattattè.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Odul schreef: 26 feb 2021, 09:19 Het is goed dat er zoveel ingeschreven hebben, dat toont aan dat er weldegelijk een ernstig draagvlak is en 'geen geroep in verte'.
Echt? 2% Van de betrokkenen, dat noem jij een groot draagvlak? :lol: :lol: :lol:
Ik denk dat vooral het draagvlak van de bankrekening van de aangestelde lobyist gegroeid is. :mrgreen:
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
Plaats reactie

Terug naar “Zonstraal VZW”