Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door janus »

Ik heb ergens ook gelezen dat er binnen Europa een overeenkomst bestaat om bij overproductie nooit de productie van groene stroom terug te schroeven
In Duitsland is dat verplicht hoor, alle omvormers regelen zichzelf terug als de spanning te hoog oploopt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan »

janus schreef: 10 jun 2019, 12:35
Ik heb ergens ook gelezen dat er binnen Europa een overeenkomst bestaat om bij overproductie nooit de productie van groene stroom terug te schroeven
In Duitsland is dat verplicht hoor, alle omvormers regelen zichzelf terug als de spanning te hoog oploopt.
... of schakelen zichzelf uit. Dat is in Belgie ook verplicht. Maar wat ik bedoel is wat er op het hoogspanningsnet gebeurt. De grote producenten met hun onzaglijke velden met zonnepanelen die rechtstreeks op het hoogspanningsnet of midspanningsnet aangesloten zijn hoeven blijkbaar bij overproductie hun eigen productie niet te verlagen als de zon vollop schijnt.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Ondertussen is dit weer een hot item, zie bv.: Ik hoop dat in de media vooral de inhoudelijke discussies aan bod komen en niet de politieke spelletjes.
Christiaan
Master lid

m2ts schreef: 22 nov 2020, 12:51 Ondertussen is dit weer een hot item, zie bv.: Ik hoop dat in de media vooral de inhoudelijke discussies aan bod komen en niet de politieke spelletjes.
:D
De Wever vergist zich toch een beetje ... hij beweert : "Als we de kerncentrales sluiten gaan we dure stroom uit Frankrijk moeten invoeren" ..... Die kerncentrales zijn reeds Franse Engie centrales, de winst vloeit al naar Frankrijk en of die hier staan of in Frankrijk maakt geen verschil in prijs. Engie wil er trouwens vanaf geraken, de onderhoudskosten worden te groot. In noodgevallen kan men ook buitenlandse stroom aan ons leveren die niet aan marktprijzen onderhevig zijn. Dat is in 2014 al eens gebeurd.
waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

Ik vraag mij af voor welk land de kosten zullen zijn om die centrales te ontmantelen. Dat wordt pas een gepeperde rekening.
Franse centrale betekend dat dan ook Franse belastingbetaler laten betalen?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Christiaan
Master lid

waldonk schreef: 22 nov 2020, 14:26 Ik vraag mij af voor welk land de kosten zullen zijn om die centrales te ontmantelen. Dat wordt pas een gepeperde rekening.
Franse centrale betekend dat dan ook Franse belastingbetaler laten betalen?
:D "dat zal nog een flink politiek gekibbel worden"

Vergeet niet dat er naast een kerncentrale nog een berg bovengronds reactief afval gestockeerd ligt die men continu moet koelen om niet in brand te laten vliegen door de resterende nucleaire reacties. Die berg moet er nog voor jaren blijven liggen vooraleer die voldoende afgekoeld is en getransporteerd kan worden. Die koeling is voor jaren een blijvende kost en wie gaat die betalen ? En verder dan nog, waar gaat men met dat afgekoeld restafval naartoe ? Niemand wil dat. Of misschien willen de Finnen dat in hun ondergrondse opslagplaatsen voor kernafval betonneren, en dat zal ook een pak geld kosten. Ik heb al ergens gelezen dat de afbraak van een kerncentrale op zich ook al 10 jaar kan duren ...
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Er is een Synatom-fonds dat o.a. moet dienen voor die ontmanteling. Maar door een lacune in de wetgeving zou uitbater Engie Electrabel de kosten daarvan kunnen ontlopen.[1]

Daarom overweegt minister Tinne Van der Straeten dit miljardenfonds uit handen van Engie Electrabel te halen. De verantwoordelijkheid voor de financiering van de nucleaire schoonmaak moet wel bij Electrabel blijven, zodat de Belgische staat straks geen eventuele tekorten moet aanvullen.[2]

[1] https://www.demorgen.be/nieuws/miljarde ... ~b365c496/
[2] https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 63658.html
[3] Aanvullend een mooi overzicht ivm kernenergie: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/02 ... d-verhaal/
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen »

Tof om lezen!
https://www.knack.be/nieuws/belgie/de-w ... 69717.html

En niet vergeten: welke verantwoordelijke mens stopt hoogradioactief afval (alleen afkomstig van kerncentrales) dat honderdduizenden jaren hoog radioactief blijft onder de grond, beseffend dat men hier beslist over een tijdsduur die veel langer is dan het menselijke bestaan.
Welke wetenschapper durft met zekerheid te zeggen dat alles daar honderdduizenden jaren correct zal blijven zitten?
Natuurlijk kun je er cynisch van uitgaan dat tegen dan er toch geen mensen meer zullen bestaan...
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.
Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen »

Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.
Christiaan
Master lid

Thorium nieuws uit China : http://www.thoriumenergyworld.com/press ... om-thorium
Zij hebben wel veel woestijn om die dingen neer te zetten, en blijkbaar hoeven ze ook niet over massa's koelwater te beschikken. Anyway NIMBY , kerncentrales in dicht bevolkte gebieden blijven gevaarlijk speelgoed.
Plaats reactie