Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door juano » 03 okt 2018, 11:43

Christiaan schreef:
03 okt 2018, 11:07
Joske_ schreef:
03 okt 2018, 08:38
Dat heel verhaaltje WKK klopt voor een deel. Maar in een goed geisoleerde moderne woning, (richting of helemaal passief) is de warmtebehoefte zo laag dat een WKK zijn doel helemaal voorbij schiet. Als er geen warmte nodig hebt, gaat dat ook geen stroom opwekken met de restenergie.
Het komt er steeds op aan om zoveel mogelijk extern aangevoerde energie te beperken. Als je de WKK minder wilt laten werken , dan moet ge er voor zorgen dat ge voldoende zonnepanelen kunt installeren. Als ge het stroomverbruik ( en dus zonder de verwarming met al dan niet een warmtepomp ) tot 8 KWh per dag kunt beperken zoudt ge met mijn "concept" in theorie ongeveer tien dagen in een jaar beroep moeten doen op een externe energiebron. Zie topic "10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen" viewtopic.php?f=48&t=19556 . De netondersteuning is zondermeer vervangbaar door een WKK ( + warmtepomp ) en dan zit je voor 100 % off-grid

Nu , met een electrische wagen erbij die 15 kWh/100km verbruikt ga je flink boven die 8 KWh per dag uitkomen , en het zou maar al te gek zijn dat je wegens die beperking nooit zoudt mogen thuisladen.
wat betreft electrische auto , zou je toch kunnen zeggen dat je in de maanden november tot februari je wagen een paar keer bij een snellaadpunt oplaad?
en sommige zeggen dat je een deel comfort moet opgeven in de winter. je zou toch kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld de strijk in de winter door een strijkatelier laad doen en bijvoorbeeld in de winter een maand of 3 de vaatwas niet gebruikt maar de afwas handmatig doet... ( ik gebruik gas voor de boiler ). Stel dat je je energie behoefte op die manier onder de 5 kw per dag zou krijgen, zou je dan niet off grid kunnen geraken? ( voor mensen zonder warmtepomp dus )

Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan » 03 okt 2018, 12:23

juano schreef:
03 okt 2018, 11:43
Christiaan schreef:
03 okt 2018, 11:07
Joske_ schreef:
03 okt 2018, 08:38
Dat heel verhaaltje WKK klopt voor een deel. Maar in een goed geisoleerde moderne woning, (richting of helemaal passief) is de warmtebehoefte zo laag dat een WKK zijn doel helemaal voorbij schiet. Als er geen warmte nodig hebt, gaat dat ook geen stroom opwekken met de restenergie.
Het komt er steeds op aan om zoveel mogelijk extern aangevoerde energie te beperken. Als je de WKK minder wilt laten werken , dan moet ge er voor zorgen dat ge voldoende zonnepanelen kunt installeren. Als ge het stroomverbruik ( en dus zonder de verwarming met al dan niet een warmtepomp ) tot 8 KWh per dag kunt beperken zoudt ge met mijn "concept" in theorie ongeveer tien dagen in een jaar beroep moeten doen op een externe energiebron. Zie topic "10 kW net ondersteund off-grid systeem met 40-48 zonnepanelen" viewtopic.php?f=48&t=19556 . De netondersteuning is zondermeer vervangbaar door een WKK ( + warmtepomp ) en dan zit je voor 100 % off-grid

Nu , met een electrische wagen erbij die 15 kWh/100km verbruikt ga je flink boven die 8 KWh per dag uitkomen , en het zou maar al te gek zijn dat je wegens die beperking nooit zoudt mogen thuisladen.
wat betreft electrische auto , zou je toch kunnen zeggen dat je in de maanden november tot februari je wagen een paar keer bij een snellaadpunt oplaad?
en sommige zeggen dat je een deel comfort moet opgeven in de winter. je zou toch kunnen zeggen dat je bijvoorbeeld de strijk in de winter door een strijkatelier laad doen en bijvoorbeeld in de winter een maand of 3 de vaatwas niet gebruikt maar de afwas handmatig doet... ( ik gebruik gas voor de boiler ). Stel dat je je energie behoefte op die manier onder de 5 kw per dag zou krijgen, zou je dan niet off grid kunnen geraken? ( voor mensen zonder warmtepomp dus )
Niet boven de 5 kWh per dag "kunnen" geraken zou ik toch niet aanraden als ge geen beroep kunt doen op een externe energiebron. Het kan allemaal wel lukken , maar het blijft toch een aanpassing van de levensstijl naar beneden toe , en dus met een verlies aan vrijheid om te mogen "smossen" met energie. Met een WKK ( op gas ) erbij kan die ook voor het boiler SWW zorgen. De WKK zou amper ongeveer een half uur moeten draaien voor 150 liter badwater per dag , en die gaat je batterijenergie hierbij ook nog eens aanvullen.

Het laden van de wagen aan een laadpaal is voor mij eigelijk not done als je zelf die energie kan opwekken. Met een uitgebreide off-grid installatie ga je ook het gebrek aan energie die men nu in Belgie heeft tegengaan. Als 5 miljoen wagens allemaal electrisch zouden rijden heb je een extra Doel met al zijn reactoren nodig. En die zouden dan alleen maar in de winter actief moeten worden. Persoonlijk rij ik al vier jaar met een volelectrische Kangoo ZE , en ik heb nog nooit aan een laadpaal getankt , steeds thuis met mijn mobiele lader aan 10 Ampere. De prijs per kWh aan de laadpaal "pomp" is me te duur. :D

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 03 okt 2018, 14:00

Christiaan, het klopt dat 'terugverdieneffect' niet altijd eenduidig is. In een vergelijking met iets anders is het voor sommige puur financieel (bv. zonnepanelen), comfort (kolenkachel vs CV), een beter gevoel (bv. zonnepanelen),...

Over het financiële zijn we het al zo ongeveer eens. De aantrekkelijkheid van off grid klinkt voor sommige wellicht als 'onafhankelijkheid', maar ik vrees dat dat al eens kan tegenvallen. De betrouwbaarheid van ons elektriciteitsnet zit dacht ik ruim boven de 99%, maar je zal het met je off grid installatie maar eens voorhebben dat in putje winter je je technieker X niet direct kan bereiken, vervolgens de verdeler Y het stuk niet op voorraad heeft, waardoor het moet komen van land Z. Voor je het weet ben je drie dagen verder. Je hebt hoe dan ook ook nog de afhankelijkheid van een externe energiebron, waar je geen/weinig vat op hebt.

Je hebt het over jouw vrees dat de "groene" energie een stijgende vraag niet gaat kunnen waarmaken. Maar als iedereen off grid gaat, zal je per definitie éxtra energie moeten maken. Transporteren in het al bestaande net is nu eenmaal goedkoper dan het op te slaan. Eind september bleek nog dat we een grote import hadden: niet omwille van de uitgevallen kerncentrales, wel omdat het blijkbaar goedkoper was om het te importeren. Als iedereen off grid gaat, lukt dat niet.

En ieder idee dat je hebt om je eigen off grid installatie beter te maken, zal nóg beter renderen bij een installatie on grid. Dat bedrijven meer zouden moeten overschakelen op WKK lijkt me een betere piste dan de individuele consument. Zeker als ze een behoorlijk grote warmtevraag hebben.

Maar eigenlijk zijn we behoorlijk off topic bezig. Een moderator zou de laatste posts beter afsplitsen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 okt 2018, 14:21

Zomaar off-topic lijkt me dit niet te zijn , het is CO2 pest als je volledig off-grid wil gaan omdat je gas , stookolie of biodiesel nodig gaat hebben , en het is beslist cholera omdat er NOOIT nieuwe kerncentrales in Belgie zullen komen - of alleszins veel te laat. Daar is in de verste verte geen geld meer voor. Wil je in de toekomst dan toch voor 99 % bediend worden , bedien dan jezelf. Niemand gaat in de toekomst voor die 99 % stroomvoorziening nog zijn hand in het vuur durven steken , en al zeker niet als de electrische wagens gaan "boomen" . De buitenlanders gaan met hetzelfde probleem te kampen krijgen en of die dan ook zomaar ons goedkope electriciteit gaan verkopen , dat is dan de vraag.

Wat bedrijfzekerheid betreft , dat is afhankelijk van hoe ingenieus men het systeem in mekaar steekt. Als in mijn "concept" iets defect geraakt , kan ik steeds verder op 75 % of minder van de oorspronkele capaciteit.

A propos , in Nederland blijkt het normaal te zijn dat de "slimme meter" slechts 5 jaar meegaat. Dan zit je hier met onze Eandis medewerkers gegarandeerd ook een dag zonder electriciteit. Hoe lang gaat /ging de terugdraaiende teller mee ? 50 jaar ? Zelfs langer.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 03 okt 2018, 14:55

Wat de CO2 pest nog betreft ...
Je zou eens de terugverdientijd kunnen berekenen van de Cogengreen ecoGEN-12SD WKK + COP=4 warmtepomp + een stel batterijen , en dat uitsluitend voor de huisverwarming en SWW ( dus geen off-grid en geen zonnepanelen ). Het stookolieverbruik daalt met dergelijke WKK wegens zijn Watt-electrisch/Watt-thermisch = 1/2 verhouding ook met een factor 2 ( eenvoudig theoretisch te berekenen ) en dus ook de CO2 uitstoot. Daar bespaar je al eventjes 500 Euro per jaar aan stookoliekosten mee uit , en dat zonder het net te belasten met de electriciteit slurpende warmtepompen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 okt 2018, 15:44

juano schreef:
03 okt 2018, 11:43

Hoe ga je die 5 kWh/dag IEDERE dag in huis krijgen off grid zonder grote investeringskosten die maar enkele maanden per jaar hun nut bewijzen?

Ik heb vorig jaar de proef op de som genomen en bij temp. beneden 8°C de WP uitgeschakeld en CV en SWW dan laten draaien op de houtkachel.
Het was dan geen probleem om dagelijks onder de 5 kWh uur te blijven. We dienden er zelfs geen comfort voor op te geven. Integendeel het comfort was hoger dan bij het gebruik van een WP.
Verder smossen wij nu ook al niet met energie en water. Dagdagelijks komen wij met 30-40 liter SWW toe, alle verlichting is LED, laptops kunnen tijdens de daguren opgeladen worden en toestellen zijn minimaal A++. DE vaatwas moeten we in de winter niet uitzetten want verbruikt niet meer energie en zelfs minder water dan bij een handwas (gemeten!). We hebben overwegend strijkvrije kleding en de hemden van het werk die wel dienen gestreken te worden gaan idd naar een strijkatelier naast de werkvloer (geen extra verplaatsing, betaalbaar met dienstencheques met extra 10% korting zodat zelf strijken de moeite niet meer loont).
Maar dit was wel on grid. Ik zou niet weten hoe ik, zonder bijkomende investering van een 25.000-30.000 € dagelijks aan die 5 kWh moest geraken. En dit bij een PV installatie met een omvormer van 5 kVA. Gemiddeld haalt de installatie dat ruimschoots. Dagelijks is een heel ander verhaal.

De meeste voorstellen die je dus doet doen wij nu ook al. En dan nog is off grid in de praktijk niet haalbaar (zonder grote bijkomende investeringen). Dit gebaseerd op eigen meetresultaten, echte simulaties in een echt huis en reële offertes om met onze zuinige levensstijl off grid te kunnen gaan. Niet op één of ander theoretische studie die mogelijk zou zijn in één of andere toekomst.

On grid hebben we nu al geen gas, geen diesel en stookolie noch bijkomende apparatuur nodig. De PV installatie dekt het volledig verbruik, zelfs met 100% inzetbare WP (dan geen nood aan houtkachel voor back up). Alle energie die we eerst op het net injecteren in de zomer halen we er in de winter terug af via energie geleverd door Ecopower. Je kan natuurlijk er van uit gaan dat Ecopower, wat betreft groene stroom, de boel belazert. Zelf denk ik dat de uitbaters van de kerncentrales dit eerder doen.

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 04 okt 2018, 11:42

ivob, Ik begrijp u punt( dat je zonder extra investeringen er niet komt ), maar probeer gewoon is mee te denken...

STEL: zou je met een batterij systeem van bijvoorbeeld 25 kwh niet enkele dagen kunnen toekomen? ( dan kan je bijvoorbeeld toch al 4-5 dagen toekomen indien je maar 5 kwh per dag verbruikt? )
als ik sommige mensen hun opbrengst in de winter zie dan is dat vaak nog 140-150 kwh per maand ( bijvoorbeeld maand december), als je dan een deel zou kunnen opslagen dan heb je toch bijna geen extra energie meer nodig?

en STEL : dat je dan in de winter uw wagen toch eens oplaad aan een oplaadpunt dan kan je deze energie misschien ook gebruiken voor je huis ( bij extreem lange donkere ( weinig zon) perioden... )

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 okt 2018, 12:02

Kleine nuance: ik stel niets. Ik hou wel al 7 jaar mijn cijfers iedere dag bij, zowel productie als verbruik. Dit tijdens alle seizoenen.
Met deze cijfers ga ik dan niet van stellingen uit maar doe ik reële simulaties in real time (100 % WP, 0% WP en 100% houtkachel,...
bij alle buitentemperaturen, bewoners thuis hele dag, door de dag niemand thuis, etc.).
Met deze cijfers maak ik dan vergelijkingen en vraag ik echte offertes van bestaande bedrijven.
Besluit:
1. Gemiddeld is er niets aan de hand en is het a piece of cake om off grid het jaar rond te komen.
2. Als je veel comfort wil opgeven kom je de winter wel door. Ga je zo'n levenswijze ook je huisgenoten opleggen? Hier is dat in elk geval
niet de realiteit.
3. Als je als uitgangspunt elke economische overweging naast je neer wil leggen, minstens 25.000 - 30.000 € wil investeren zonder bijkomend
comfort (integendeel) of minder impact op het milieu, ruimte en tijd genoeg, gewoon om je theoretische gelijk in de praktijk te bewijzen hebt gaat het ook nog wel lukken.

Al de rest is op dit ogenblik theoretisch gefilosofeer op basis van niet in de praktijk gebrachte theorieën.
Aan mij niet besteed.

Ik zal op elk ogenblik graag mijn mening herzien als iemand zijn theorieën uitwerkt in de praktijk en daarbij bewijst dat je geen comfort moet inboeten en je economisch niet veel slechte af bent dan tov de huidige situatie (PV met net als buffer).
Zelf heb ik (uit hobby) in de praktijk al veel meer geïnvesteerd in alternatieven dan de gemiddelde Vlaming (PV+WP+isolatie+kleinere woning dan gemiddeld+open terrein met ideale ligging+houtkachel met eigen lokale productie+volledige elektrische installatie upt to date gebracht,....) en dan is off grid nog geen haalbare kaart als je een beetje normaal wenst te leven.
Ondertussen wacht ik vol ongeduld tot iemand het beter doet en zal ik dat dan zeker als eerste implementeren in mijn bestaande situatie.
Van hersenspinsels kan ik echter niet leven. Zelfs de tijdelijke nieuwe messias Elon Musk blijkt dat in praktijk niet te kunnen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 okt 2018, 12:04

juano schreef:
04 okt 2018, 11:42

en STEL : dat je dan in de winter uw wagen toch eens oplaad aan een oplaadpunt dan kan je deze energie misschien ook gebruiken voor je huis ( bij extreem lange donkere ( weinig zon) perioden... )
Op dat punt moet ik ook niets stellen. Ik ben in de praktijk al verder dan het punt van het onontbeerlijke individuele blik op vier wielen. Daar moet ik dus nog nul in investeren en heb ik nul energie voor nodig.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 okt 2018, 12:20

juano schreef:
04 okt 2018, 11:42
als ik sommige mensen hun opbrengst in de winter zie dan is dat vaak nog 140-150 kwh per maand ( bijvoorbeeld maand december), als je dan een deel zou kunnen opslagen dan heb je toch bijna geen extra energie meer nodig?
Je baseert je weer op gemiddelden en eenmalige pieken.
December is idd ook bij mij (bovengemiddelde particuliere monofase installatie van 5 kVA-producitecapaciteit 5000 kWh/jaar) de maand met de minste opbrengsten (en het grootste e-verbruik). Piekmaand was december 2015 met 125 kWh (wat al een uitzondering was) en dalpunt december 2017 met slechts 53 kWh. De andere jaren zitten maar op 50% van het eenmalige (of veel grotere installatie, dus waarschijnlijk ook veel meer verbruik) cijfer dat jij opgeeft. Om in december onder een daggemiddelde van 5 kWh uur te komen (zonder gebruik te maken van andere energiebronnen dan elektriciteit) moet je al veel inspanningen doen. Hier is het gemiddelde* (in normale leefmodus) in december 13 kWh/dag, 20 kWh/dag in comfortmodus en 5.5 kWh/dag in testmodus (wat is haalbaar als het echt zou moeten). *dagpieken bij -7°C tot 30 kWh zijn geen uitzondering.
In de praktijk dus een heel ander verhaal dan op je gemakje "met wat investeringen" leven van 5 kWh dag. Ik heb zo'n klein vermoeden dat de meeste mensen die dat verkondigen dit nog nooit langdurig in de praktijk hebben nagestreefd.
ps. off grid is voor mij ook echt off grid en niet je e-grid afhankelijkheid verschuiven naar een ander grid zoals de gaspijplijn.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 04 okt 2018, 14:52

A propos , in Nederland blijkt het normaal te zijn dat de "slimme meter" slechts 5 jaar meegaat.
Mijn Spaanse slimme meter hangt hier nu precies 5 jaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 04 okt 2018, 15:37

janus schreef:
04 okt 2018, 14:52
A propos , in Nederland blijkt het normaal te zijn dat de "slimme meter" slechts 5 jaar meegaat.
Mijn Spaanse slimme meter hangt hier nu precies 5 jaar.
In diverse documenten gaat de VREG uit van een levensduur van 15 jaar versus 30 jaar voor de ferrarismeter.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 nov 2018, 21:27

Een olino.org-artikel "Objectieve feiten van nieuwe kerncentrales in Nederland" gaat niet zozeer in op de CO2-uistoot, maar wel op het feit dat kernenergie te duur is (in vergelijking met). Alhoewel het artikel zelf kort is, bevat het wel redelijk wat links naar andere artikels.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 06 nov 2018, 22:36

Prachtig samenvattend artikel !

Als een bouw ervan nu al twintig jaar zou duren , dan zijn we 2038 en is het kalf op gebied van CO2 uitstoot vermindering al verdronken. Het is NU dat dat men de CO2 uitstoot moet terugdringen , niet binnen 20 jaar.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 09 nov 2018, 18:38

Een artikel 'Kernenergie' om aan te geven dat ik niet enkel lees over de nadelen van kernenergie. Er wordt oa. verwezen naar de uitzending van Arjen Lubach, waar WISE ondertussen een persiflage van heeft gemaakt.

Plaats reactie