Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door bruma » 02 mar 2018, 08:04

Met mijn kennis even brainstoren:
ErikDD schreef:
01 mar 2018, 22:47
Persoonlijk ben ik geneigd om 2 centrales (D4 + T3) 10 jaar langer open te houden.
Ik heb ook de gewoonte om iets te blijven gebruiken tot het echt onherstelbaar versleten is alvorens iets te vervangen.
Er is wel een groot verschil tussen uw wagen oprijden en, indien die onherstelbaar versleten langs de kant van de weg staat, waar een takelwagen uit de nood helpt, dan een kerncentrale met radioactieve straling.
Bij deze laatste voeren ze pro-actief onderhoud uit zodat ze ten alle tijde x*100% zeker zijn dat er geen risico's zijn en 100% zeker zijn ze nooit

Veel gascentrales bijplaatsen lijkt mij geen goed idee voor de CO2 uitstoot.
Het zal al een hele uitdaging zijn om het sluiten van de andere centrales op te vangen met zon/wind en deels gas.

Die 2 overblijvende centrales gaan ook niet 100% van de tijd draaien, die moeten ook hun onderhoud krijgen. En dat kan dan best in de zomermaanden gebeuren als er veel minder verbruik is.
En zo zitten de (onze) kerncentrales niet in elkaar, de levensduur van de onderdelen volgen niet de jaargetijden.
Indien je dit wel zou doen dan vervang je onderdelen die nog 6 maand (of langer) dienst kunnen doen of neem je een groot risico indien je dit niet zou doen en uitstellen tot de volgende zomer (indien ze normaliter aan vervanging toe zijn tussen 2 zomers)
Ik meen te weten dat er een shedule zit van 18maand of zo

Als het ETS systeem goed zou werken (CO2 uitstootrechten zijn nu veel te goedkoop), dan zal gas een pak duurder worden en steenkool nog meer. Ik heb niet de indruk dat daar in de berekeningen veel/genoeg rekening mee gehouden wordt.
Volledig mee akkoord, is ook de reden waarom de GSC prijs is gekerdeld toch?
Maar mochten ze alle kosten van nucleair ook doorrekenen dan denk ik dat we over een totaal ander kostenplaatje spreken.
HET probleem lijkt me dat men NU de KOMENDE kosten van het nucleaire niet kan berekenen noch inschatten.

Als tegen bvb 2022 blijkt dat er genoeg groene energie is en de nucleaire centrales groene stroom in de weg zouden staan, dan moeten die maar in die periodes maar enkele weken platgelegd worden. Technisch kunnen die centrales wel op vrij korte termijn stoppen en weer opstarten, maar dan draaien die niet meer rendabel en daar zal het echte probleem wel zitten.
Volledig stoppen en opstarten is een probleem, die hot stand-by houden een ander. Temperatuur en drukken en de marges waarbinnen gewerkt moet worden (of wanneer je erbuiten gaat) bepalen hoofdzakelijk de levensduur van de componenten.

Anderzijds is het probleem van starten stoppen van om het even welke centrale een probleem, en financiëel een probleem als die niet op zijn max (rendement) draait. Voor niet nuc-centrales komen de opstart en stopverliezen er nog eens bij.
Men heeft dit ooit opgelost door de bouw van o.a. COO die op korte termijn (seconden) kan pompen tot een capaciteit van 1 van de centrales van tihange. Een waterkrachtbuffer met een roud-trip rendement van 70%, niet echt rendementen waar wij van wakker liggen maar kosten/baten gezien wel het interessants.

Er zijn (waren), toestand minder zeker, wel plannen om een DC HS net uit te bouwen over héél lange afstanden. De plannen waren N/Z wat eigenlijk enkel ideaal is om energie uit meer zonrijke gebieden naar hier te halen. Idealiter produceren we beter zelf op ons deel van het half rond maar met een O/W DC HS net, zodat waar er ook overschot van groene stroomproductie is dit doorgesluisd kan worden naar buurlanden in een andere tijdszone (bv. BE/UK koppeling evenwel toch wat beperkt). Vegelijk het met de O/W opstelling van PV panelen nu ten opzichte van de Z opstelling een paar jaar terug en dit omwille van de prosumententaks.
Echter beide botsen op souvereiniteit* van staten en onstabiele regimes, risico's die te groot zijn op economisch vlak. Denk maar aan oekraine en het russisch gas.

*incl de belangen van de staat en zijn staatsburgers (o.a. (bruin)koolindustrie en de bijhorende tewerkstelling)

m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door m2ts » 03 mar 2018, 11:40

[mention]bruma[/mention], bedoel je HVDC met 'DC HS'? Een voorbeeld is Nemo, tussen Zuid-Engeland en Zeebrugge. Een voordeel is daar idd de tijdszone.
ErikDD schreef:Persoonlijk ben ik geneigd om 2 centrales (D4 + T3) 10 jaar langer open te houden. Ik heb ook de gewoonte om iets te blijven gebruiken tot het echt onherstelbaar versleten is alvorens iets te vervangen.
Ik ook. Nu zit er bv. een slag in de wiel van mijn fiets en moet ik mijn remmen ervan toch zeker dit weekend vervangen (maar dat zei ik vorig weekend ook al). Maar mochten ze de kerncentrale onderhouden, zoals ik mijn fiets onderhoud, dan zouden we met een serieus probleem zitten. M.a.w.: ik vind dit geen correcte vergelijking.
ErikDD schreef:Als het ETS systeem goed zou werken (CO2 uitstootrechten zijn nu veel te goedkoop), dan zal gas een pak duurder worden en steenkool nog meer. Ik heb niet de indruk dat daar in de berekeningen veel/genoeg rekening mee gehouden wordt.
Als de kostprijs en vooral het risico van kernenergie correct zou worden doorgerekend, dan zou ook kernenergie een pak duurder zijn. De kans op kernramp is klein (mits goed en dus relatief duur onderhoud), maar áls het gebeurd is de kost ervan niet direct te overzien.
ErikDD schreef:Technisch kunnen die centrales wel op vrij korte termijn stoppen en weer opstarten, maar dan draaien die niet meer rendabel en daar zal het echte probleem wel zitten.
Dat vrees ik ook ten sterkste. Engie zal zich zéker niet zomaar neerleggen bij het stilleggen van hun kerncentrale. En het is geen kleine speler, waar de regering zomaar mee doet wat ze willen (en het is een Frans multinationaal energiebedrijf). Dat "Electrabel" niet meer in "onze" handen is, is uiteraard geen voordeel. En zeggen dat dit met Eandis ook bijna het geval was.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 03 mar 2018, 22:31

ik vind dit geen correcte vergelijking
Ik ga er wel vanuit dat ik met mijn auto nog wel thuisgeraak.
Voor kerncentrales liggen de normen uiteraard veel hoger.
Als je met een beperkte investering kunt garanderen dat de centrales nog x jaar veilig meegaan, dan zie ik geen probleem.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

YveST3
Master lid
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 03 mar 2018, 23:04

Ja, Fukushima was ook gebouwd voor jaren, een tsunami later en het was gedaan met de garantie
Tchernobyl daar mankeerde ook niets aan et poef in de lucht :eek:
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 04 mar 2018, 09:54

ErikDD schreef:
03 mar 2018, 22:31
ik vind dit geen correcte vergelijking
Ik ga er wel vanuit dat ik met mijn auto nog wel thuisgeraak.
Voor kerncentrales liggen de normen uiteraard veel hoger.
Als je met een beperkte investering kunt garanderen dat de centrales nog x jaar veilig meegaan, dan zie ik geen probleem.
Net dit bestaat niet in de nuc-energie: er mag immers geen enkel onderdeel falen (zeker niet in het nuc gedeelte)
dus is het werken met marges die groot genoeg zijn en preventief onderhoud. Componenten vervangen door nieuwe die weer jaren zouden kunnen meegaan.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 04 mar 2018, 11:15

als dat zo is moesten de scheurtjes reactoren al lang gesloten zijn, voor hen telt enkel de productie .
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 27 mar 2018, 19:23

Café Apache: Kunnen we zonder kernenergie? Nu donderdag een debat op de redactie van Apache (Borgerhout). Ze starten om 20u stipt. De deuren gaan om 19u30 open. Ook te volgen via het internet.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 12 apr 2018, 19:17

Vanaf dinsdag 17 april is er op Canvas een zesdelige reeks 'Watt' over de energie- en klimaatproblematiek in de wereld en in ons eigen land. Aflevering drie gaat over kernenergie.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 13 apr 2018, 10:51

https://www.ode.be/ode/publicaties/nieu ... ene-stroom

Blijkbaar zijn er landen die er wel in slagen.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 13 apr 2018, 12:18

Mooi van Portugal! De uitspraak "Portugal toont daarmee aan dat ook zonder een bloeiende economie en een hoge levensstandaard, men een energiemix kan samenstellen die resoluut kiest voor een koolstofvrije economie. Zonder black-out of bankroet." snijdt wel aan twee kanten. Als je economie niet bloeit heb je minder inkomsten (om bv. te investeren in hernieuwbare energie), maar aan de andere kant heb je ook minder verbruik, die bovendien ook minder 24/24 7/7 nodig zal zijn. Als je nu bv. 2% groene energie hebt en het totale energieverbruik daalt, dan kan je het aandeel groene energie laten stijgen (en het aandeel grijze energie dus laten dalen), zonder er een cent in de investeren ;-). Uit statistieken blijkt alvast dat Portugal aan 4338,76 kWh/inw zit en België aan 7132,32 kWh/inw elektriciteitsverbruik.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 apr 2018, 17:20

Niet zo moeilijk als je beschikt over waterkracht, kustlijn en bergen voor windenergie en een groot deel van de woningen bijna niet verwarmd moet worden.

Mercier
lid

Bericht door Mercier » 17 apr 2018, 09:15

Portugal is wel niet het enige land met dezelfde voordelen.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 28 apr 2018, 14:05

Gelukkig hebben we kernenergie om onze electriciteitsproductie te verzekeren :roll:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ke ... ~a619aaa5/
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 28 apr 2018, 14:27

lanius schreef:
28 apr 2018, 14:05
Gelukkig hebben we kernenergie om onze elektriciteitsproductie te verzekeren :roll:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ke ... ~a619aaa5/
Amaai Gelukkig ???!! neem dat maar met een grove korrel zout, desnoods met een vol zoutvat, nu dat doel 1 een waterlek heeft op het nucleair gedeelte.dat is pure elende en het begin van het einde van een kernreactor. welke reactor is de volgend in het rijtje
:mrgreen: :eek: :evil:
Of moeten we de ogen sluiten voor een naderende kern ramp en het leven zien door (groene ) roze bril :geek:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 28 apr 2018, 14:42

"gelukkig"... was sarcastisch bedoeld ;-)
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

Plaats reactie