Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Kernenergie of CO2 uitstoot: de pest of de cholera?

Bericht door m2ts » 09 jan 2018, 18:45

Vandaag op De Standaard: ‘Ook gas kan klimaat helpen’.
Het onderzoekscentrum Energyville berekende dat de CO2-uitstoot in België stijgt van 15,4 miljoen ton CO2 in 2016 naar 19,3 miljoen ton na de sluiting van de kerncentrales (...) Alleen is dit niet de juiste manier om een en ander voor te stellen. België wordt niet afgerekend op de CO2-uitstoot van zijn energieproductie, maar wel op de uitstoot van verkeer, woningen, landbouw of kleinere bedrijven. (...) ‘Op Europees vlak hebben nieuwe gas­centrales klimatologische voordelen’, zegt professor Johan Albrecht (UGent). ‘Ze kunnen concurreren met oudere gascentrales en met vervuilende kolencentrales in Duitsland of Nederland en die waarschijnlijk zelfs uit de markt duwen. Dat is een goede zaak voor het klimaat.’ (...) Dat is het gevolg van het Europese systeem van uitstootrechten, waarbij energieproducenten moeten betalen om CO2 uit te stoten. (...) De sluiting van de kerncentrales en de vervanging door gasgestookte centrales kunnen daar zelfs toe bijdragen, aangezien die de vraag naar uitstootrechten zullen doen stijgen.
Uiteraard lees je best het volledig artikel, want enkele zinnen heb ik weggelaten.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 feb 2018, 07:21

Aansluitend bij het vorig bericht, vandaag in het nieuws: Jos Delbeke, directeur-generaal voor Klimaat bij de Europese Commissie: "Beter om te investeren in gascentrales dan levensduur kerncentrales te verlengen". I.v.m. CO2-uitstaat staat op het einde van het artikel "De Europese Commissie stelde voor België een vermindering met 35 procent voor, te bereiken tegen 2030. Dat wordt een aartsmoeilijke opgave, vooral omdat de uitstoot door het verkeer maar blijft stijgen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 feb 2018, 09:13

En dat op het ogenblik dat half Jemen uitgemoord wordt voor datzelfde gas?
Ik denk dat ze er daar een beetje anders over denken. De ver van mijn bed show?
Iets dichter bij dan: het Noorden van NL is aan het verzakken door het leeg trekken van de bodem voor gas, dat voor een deel naar
België gaat. Allemaal krampachtige korte termijn oplossingen. Tegen dat al die gascentrales af zijn zitten we met hetzelfde probleem.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 06 feb 2018, 18:01

Ivob, het is me niet helemaal duidelijk waarvoor je dan wel pleit, als het niet voor gas is.
  • Pleit je voor kernenergie? Want daarvoor heb je bv. Uranium nodig en ook dat groeit niet aan Belgische bomen. Zie bv. 'Uranium mining debate'. Je kan ook zoeken in artikels, bv. Uraniummijnen vergiftigen Niger: "Toen in de jaren zestig uranium werd ontdekt in Niger, dachten velen dat het radioactief mineraal het land zou verlossen van alle economische en sociale problemen waar het al jaren mee worstelde. Vijftig jaar later suggereren onderzoeken dat uranium letterlijk een vergiftigd geschenk blijkt, zowel voor de bevolking als voor de politiek van het land." Ik denk dus bv. in NIger dat ze over kernenergie een beetje anders nadenken, al is het voor ons een ver van mijn bed show. Alle andere problemen met kernenergie ga ik niet opnieuw ophalen.
  • Pleit je voor hernieuwbare energie? Zowel het procentuele, als de opslag zijn nú een probleem. Het voordeel van de combinatie met gas is wel dat een gascentrale een gans pak gemakkelijker te "dimmen" is dan kernenergie. Pleiten voor kernenergie zal een rem zetten op hernieuwbare energie en een rem zetten op opslagmogelijkheden.
  • Pleit je voor serieuze energiebesparing? Zo kunnen we bv. kerncentrales gewoon kunnen uitzetten, zonder dat er extra centrales nodig zijn. Op korte termijn is ook dat niet haalbaar... tenzij we genoegen nemen met nu en dan een black-out.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 feb 2018, 13:08

1. De overgang op korte termijn zal een "en" "en" verhaal zijn en geen "of" verhaal.
2. Op termijn zal alleen een transitie succesvol zijn als men overschakelt naar oneindige energiebronnen op verschillende locaties die, al naargelang de beschikbare energie op een plaats (zon, wind, water,....), herverdeeld worden vanuit deze locatie naar verschillende locaties ipv "ieder voor zich).
3. Dat kan uiteraard alleen met
- een politieke lange termijn visie.
- multinationale overeenkomsten tussen verschillende regio's ipv enge nationalistische politiek.
- positief sturen van de overheid (belonend waar kan, straffend waar nodig) top down om de natuurlijke evolutie (als je die haar gang laat gaan is het
sowieso te laat) te versnellen.

Pragmatisch: geen van de drie onvermijdelijke opties zie ik gebeuren. Eerder het tegendeel: behoud van het bestaande, afremmen van vernieuwing, gebrek aan visie.
Normaal is het geen probleem de economische ontwikkelingen zijn gang te laten gaan. Maar ik vrees dat men nu zo lang besluiteloos gewacht heeft (en nog wacht) dat de keuze nu of nooit geforceerd zal moeten worden of niet meer nodig zal blijken.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 07 feb 2018, 14:11

Ivob, merci voor de verduidelijking. Volledig akkoord.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 21 feb 2018, 08:59

Vandaag in De Standaard: "Kerncentrales sluiten kost 15 euro per gezin": "Albrecht had van Marghem de opdracht gekregen om de gevolgen van het Ontwerp energiepact dat de vier Belgische energieministers eind vorig kaar afsloten, door te rekenen. Een studie van het onderzoeksbureau Energyville deed al ook al eens en kwam op een bedrag van 21 euro per jaar. Albrecht komt zelfs op een nog lager bedrag uit: 15 euro per jaar voor een modaal gezin. (...) Deze studie bewijst dat het geen groot verschil maakt om de kerncentrales te sluiten of er toch twee of drie open te houden"

[mention]ErikDD[/mention], met al die posts van iedereen: is het al gelukt om een persoonlijke mening te vormen en deze van Zonstraal VZW?

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 21 feb 2018, 11:24

elektriciteit goedkoper ?? Extra betalen voor de sluiting van kerncentrales + de kosten van de uitrol van de digitale meter.
Wat gaat er nog volgen ?
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

stef71
lid

Bericht door stef71 » 21 feb 2018, 12:30

Op de lange termijn zijn kerncentrales ook niet de oplossing, maar de bestaande oude centrales blijven oplappen is zeer zeker geen goed idee. Om de CO2 uitstoot (en vergeet het fijnstof niet) zijn gas en kolencentrales ook geen goed idee, maar met zonne en windenergie alleen gaan we het niet redden, tenminste niet met de technologie die we nu toepassen. Ik zou zeggen blijven werken aan zonne en windenergie en bouw nieuwe kerncentrales zodat die anderen dicht kunnen, en stop in godesnaam met het promoten van elektrisch rijden want als iedereen dat gaat doen zitten we dadelijk met de nieuwe kerncentrales, gas en kolen en word alsnog die ouwe meuk in Doel opgelapt

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 21 feb 2018, 14:42

[mention]ivanacke[/mention] Noch in het artikel, noch in mijn bericht staat dat elektriciteit goedkoper zal worden. Of lees ik over iets? Ooit moet een kerncentrale ontmanteld worden en dat zal inderdaad niet goedkoop zijn. Je moet maar eens zoeken naar de kerncentrale van Litouwen....

[mention]stef71[/mention] Nieuwe kerncentrales lijkt me nu ook niet de oplossing. Ik daag je uit om drie recente kerncentrales te vinden die én binnen budget én binnen tijdsbestek gebleven zijn. Zelfs als je er eentje vindt zou ik het al knap vinden. En elektrisch rijden lost sommige problemen op, maar als iedereen die nu 'fossiel' rijdt binnenkort 'e' rijdt, zijn we inderdaad even ver van huis :-(.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 21 feb 2018, 14:58

nieuwe kerncentrales lijken me ook de oplossing niet. Als je meer op zonne- en windenergie gaat inzetten, heb je net centrales nodig die vlug kunnen pieken en stoppen. Dat heb je niet met een kerncentrale (wel met een gascentrale bv).
Is het duurder? Tja, zolang de eventuele rampen met kernenergie niet gebeuren en de kosten op de gemeenschap worden geschoven en de winsten aan de uitbater, is kernenergie inderdaad goedkoper. Maar ik zou graag eens het ganse plaatje zien, inclusief de kostprijs voor een definitieve opslag van hoog radioactief materiaal... aja, dat hebben ze nog niet...
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 21 feb 2018, 17:11

m2ts »

Het is geen bericht tegen u , maar een algemene beschouwing
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 24 feb 2018, 09:01

[mention]ivanacke[/mention] Ok. Ik denk dat we er alvast moeten van uitgaan dat energie (elektriciteit, diesel,...) sowieso duurder zal worden. De vraag is vooral hoeveel en wie welke lasten zal dragen. Er blijkt alvast een fout te zitten in de studie van prof. Johan Albrecht: "Een analyse gebaseerd op de aanname van goedkoop gas, doet de prijs van 0 gigawatt nucleaire capaciteit dalen van 900 miljoen euro tot “maar” 15 150 miljoen euro in 2030." Nog steeds niet onoverkomelijk, dus blijven Tommelein en Marghem bij hun standpunt. NV-A ziet wel een probleem.

stef71
lid

Bericht door stef71 » 01 mar 2018, 08:32

m2ts schreef:
21 feb 2018, 14:42
@stef71 Nieuwe kerncentrales lijkt me nu ook niet de oplossing. Ik daag je uit om drie recente kerncentrales te vinden die én binnen budget én binnen tijdsbestek gebleven zijn. Zelfs als je er eentje vindt zou ik het al knap vinden. En elektrisch rijden lost sommige problemen op, maar als iedereen die nu 'fossiel' rijdt binnenkort 'e' rijdt, zijn we inderdaad even ver van huis :-(.
Dat nieuwe kerncentrales niet de oplossing zijn gaf ik al aan he, maar ik zie liever een paar nieuwe dan dat de oude meuk opgelapt blijft worden, en zoals ze nu bezig zijn is dat wat gaat gebeuren. En wat elektrisch rijden betreft; enkel als het met volledig groene energie te doen is lost het de problemen op, anders is het enkel het probleem verleggen van de uitlaat naar de schoorsteen van een of andere centrale.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 01 mar 2018, 22:47

Persoonlijk ben ik geneigd om 2 centrales (D4 + T3) 10 jaar langer open te houden.
Ik heb ook de gewoonte om iets te blijven gebruiken tot het echt onherstelbaar versleten is alvorens iets te vervangen.

Veel gascentrales bijplaatsen lijkt mij geen goed idee voor de CO2 uitstoot.
Het zal al een hele uitdaging zijn om het sluiten van de andere centrales op te vangen met zon/wind en deels gas.

Die 2 overblijvende centrales gaan ook niet 100% van de tijd draaien, die moeten ook hun onderhoud krijgen. En dat kan dan best in de zomermaanden gebeuren als er veel minder verbruik is.

Als het ETS systeem goed zou werken (CO2 uitstootrechten zijn nu veel te goedkoop), dan zal gas een pak duurder worden en steenkool nog meer. Ik heb niet de indruk dat daar in de berekeningen veel/genoeg rekening mee gehouden wordt.

Als tegen bvb 2022 blijkt dat er genoeg groene energie is en de nucleaire centrales groene stroom in de weg zouden staan, dan moeten die maar in die periodes maar enkele weken platgelegd worden. Technisch kunnen die centrales wel op vrij korte termijn stoppen en weer opstarten, maar dan draaien die niet meer rendabel en daar zal het echte probleem wel zitten.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Plaats reactie