Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State [OT]

Voor vragen en opmerkingen over de Zonstraal VZW
Kijk hier voor nieuws over de ZonstraalVZW !!!
Afbeelding
Plaats reactie
robbevl
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State [OT]

Bericht door robbevl » 03 aug 2017, 09:33

ivob schreef:
03 aug 2017, 09:27
Juist wel. De beurs biedt idd geen garanties op korte termijn maar over een termijn van 10 jaar en zeker 20 jaar
betere rendementsgaranties dan de overheid of eender welke bank. Daar zijn statistieken en studies in overvloed over.
Gemiddeld wel ja. Maar als je pech hebt koop je een Fortis of Dexia of LH. Geen garanties dus. Het is altijd mogelijk dat alles weg is.
Dus: meer risico, maar ook meer kans op grote winsten. Hoe minder risico, hoe minder potentieel rendement. Denk aan klikfondsen etc.

Maar goed, besides the point ;)

Bollocks
VZW erelid
VZW erelid
Contacteer:

Bericht door Bollocks » 03 aug 2017, 09:58

Waren de subsidies te hoog? Als je eerlijk bent moet je toegeven dat ze te hoog waren, zelfs van in het begin.... zelfs aan de toen algemeen aangenomen stroomopbrengst van 80% van het gelegd vermogen, waren je panelen terugbetaald op 7-8 jaar, de resterende 12 jaar was pure winst....
Natuurlijk was er een stimulans nodig om de mensen zover te krijgen, en er is geen betere wortel, dan een financiële... dus zijn er vanaf midden 2009-2010 massaal mensen gebruik gaan maken van de mogelijkheden die de staat ons gaf (opmerking: GEBRUIK maken van)... Pas in een een tweede fase zijn een aantal grote bedrijven mee in de boot gesprongen omwille van de grote subsidies en de toenmalige economische crisis (en toen kregen ze daarvoor zelfs felicitaties van regeringsladen voor - http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf05122009_018 ).... de rekening werd echter later gepresenteerd en er werd vrij snel duidelijk dat deze ook "gebruik" gemaakt hebben van de wetgeving...( lees MISBRUIK van een achterdeur in de wetgeving ter grote van de poort van de Heizelpaleizen - wie herinnert zich de discutie over de hoogte van de subsidies van Katoennatie toen ze panelen legden ten tijde van de 'lagere' subsidies, maar het wettelijk toch geregeld kregen om de 450€ van de eerste fase van hun project door te kunnen trekken op de resterende projecten die nog in uitvoering waren of nog moesten uitgevoerd worden????)
De grote fout is dat subsidies nodig waren voor huishoudelijke installaties (geen verkoop van stroom) maar niet of veel minder voor mastodont installaties (wel verkoop van stroom, en dan nog eens voordeel boekhoudkundig want het waren bedrijfsinvesteringen op lange termijn, dus aftrekbaar over een lange termijn).

Waren de subsidies te hoog? Ja!
Heb ik er gebruik van gemaakt? Ja!
Voel ik me daardoor een paria van de maatschappij (zoals zonnepaneeleigenaars wel eens voorgesteld worden)? Nee
Voel ik me bedrogen door de regering(en) omwille van de gewijzigde spelregels tijdens het spel? Ja
Is mijn investering daardoor een mislukking geworden? Eerlijk gezegd, neen, er zal iets minder opbrengst zijn dan eerst berekend, maar het blijft rendabel.
Wil ik iets bedragen voor het gebruik van het net? Ja, met plezier, maar maak dan een duidelijke regeling bv vast bedrag per aansluitpunt.
(en zo denken de meesten er over denk ik)

Juist maar mijn gedacht hé .... ?%
32 x Atersa 230W, helling 40°, 160°, 2 x SMA 3300TLHC, plaatsing 12 mei 2009 - Merchtem

VZW Zonstraal; lid 33

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 03 aug 2017, 20:14

Eigenlijk zouden ze de oude overeenkomsten gerust moeten laten, er was een afspraak met overheid.
Dat de nieuwe Pv eigenaars moeten betalen onder nieuwe overeenkomsten is de logica zelf.
Stel je voor dat uw "vaste huislening" ineens 30% duurder werd??? Dat zal nooit gebeuren of de bank kan de boom in.
Of een kasbon van 10 jaar met vaste intrest 2% word ineens 0,2%, dan is het bank fraude.
In de eerste overeenkomsten staat dat PV eigenaars het "net" gratis mochten gebruiken,die regeling zou voor oude overeenkomsten haalbaar geweest zijn in groep rechtspleging.
Normaal had VZW zonstraal in tweeluik deze materie moeten verdedigen, recht voor twee verschillende PV groepen.
Maar ja , een echte "vakbond" hebben wij niet .
En wat op moment gebeurd is vechten tegen de bierkaai.

stef71
lid
Contacteer:

Bericht door stef71 » 09 aug 2017, 08:21

alfa schreef:
03 aug 2017, 20:14
Eigenlijk zouden ze de oude overeenkomsten gerust moeten laten, er was een afspraak met overheid.
Dat de nieuwe Pv eigenaars moeten betalen onder nieuwe overeenkomsten is de logica zelf.
Stel je voor dat uw "vaste huislening" ineens 30% duurder werd??? Dat zal nooit gebeuren of de bank kan de boom in.
Of een kasbon van 10 jaar met vaste intrest 2% word ineens 0,2%, dan is het bank fraude.
In de eerste overeenkomsten staat dat PV eigenaars het "net" gratis mochten gebruiken,die regeling zou voor oude overeenkomsten haalbaar geweest zijn in groep rechtspleging.
Normaal had VZW zonstraal in tweeluik deze materie moeten verdedigen, recht voor twee verschillende PV groepen.
Maar ja , een echte "vakbond" hebben wij niet .
En wat op moment gebeurd is vechten tegen de bierkaai.
Bestaande PV eigenaren hebben al het voordeel van een vastgestelde periode GSC's en voor wie al langer PV's heeft liggen zelfs aan vastgesteld bedrag, alle andere overeenkomsten zijn geen 'vaste' overeenkomsten en kunnen per periode herzien worden. Nieuwe PV eigenaars krijgen geen GSC's meer en de andere kosten (procumententarief) gelden voor alle PV eigenaars. Uw vergelijking met huislening slaat de plank volledig mis, het is meer van: de huislening blijft wat het is, maar we laten je gewoon dubbel rioolbelasting betalen en daar is niks anders tegen te doen dan de koppen samen steken en protest aantekenen, precies wat nu ook gebeurt, alleen blijven ze ons aan het lijntje houden ....

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 18 aug 2017, 18:46

Nog eventjes en ze zijn uit hun gerechtelijk verlof :? door het uitblijven van arrest zijn ze al anderhalf jaar op gerechtelijk verlof. :lol:

Kaliko
lid
Installatie Land: Maak keuze
Contacteer:

Bericht door Kaliko » 19 aug 2017, 07:27

Hopen jullie daar nu echt nog op ?

alfa
Master lid
Contacteer:

Bericht door alfa » 19 aug 2017, 11:40

Kaliko schreef:
19 aug 2017, 07:27
Hopen jullie daar nu echt nog op ?
Ik niet meer, maar ben wel benieuwd hoe dat politiek spelletje eindigt.
Word gerekt tot volgende verkiezingen.
RvS rechters laten nu wel duidelijk zien welke politieke kleur ze hebben.
Bij politiek is laatst nog een vies geurtje naar boven gekomen "graaicultuur", zou er niet van verschieten dat zoiets ........ :?
Ben ik weer te ver gegaan? Alle pastoors zijn toch ook vrij van zonden.

Plaats reactie