Hoeveel koelcapaciteit nodig

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Bobo
Installatie Land: België

Hoeveel koelcapaciteit nodig

Bericht door Bobo »

Mijn woonkamer is 83m³ groot en is normaal geisoleerd + zon schijnt niet rechtstreeks binnen. Tijdens de warmste zomerdagen (28 à 34°C) loopt de woonkamer temperatuur op tot max. 26.5 °C in de late namiddag .... (ochtend = 23°C).
Ik zou graag gedurende de hele dag 23°C behouden in de woonkamer.
Hoeveel Kw koel energie is er nodig om dit resultaat te verkrijgen. Ik dacht 2.5 Kw of is dit te weinig ?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Hoeveel koelcapaciteit nodig

Bericht door janus »

Zonder meer gegevens zal dat wel ongeveer kloppen.
https://www.noordpool-airconditioning.n ... berekenen/
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Wij hebben een gelijkvloerse woonruimte van ongeveer 160m³ daarin hangt één Daikin met 4.2kW koelvermogen.
De woning is goed geïsoleerd (14cm minerale wol en 12cm massieve silikaatsteen, gewone alu raamprofielen met beglazing 1.1, geen speciale luchtdichting. )
In de zomer voorzien we alle ramen op het zuidwesten en noordwesten (achterzijde) van zonnewering. Op het zuidoosten (voorzijde) zitten 3 ronde ramen Ø60 zonder zonnewering, de andere ramen aan de voorzijde zijn voorzien van beglazing met stopsol supersilver.
Tot 2016 lukte het om de woning 's nachts voldoende te laten afkoelen door tussen 04:00 en 06:00 ramen en deuren open te zetten en het eens goed te laten doorwaaien.
De binnentemperatuur liep op de heetste dagen op tot pakweg 26 à 29 °C maar na koeling hadden we 's ochtens toch weer een aangename 23°C binnen.
Omdat de massieve binnenmuren de warmte teveel accumuleren en het de laatste jaren overdag buiten steeds warmer wordt (tot+ 40°C) en de temperatuur ook tijdens de nacht (19-21°C) niet meer voldoende daalt om efficiënt te kunnen koelen, want dan is 12-16°C noodzakelijk, hebben we beslist een airco te plaatsen.
:arrow: Onze Daikin kan met gemak de ruimte koelen. Hij staat steeds op de laagste stand. De binnentemperatuur zetten we op 25°C omdat anders het contrast met buiten veel te groot is.
's nachts staat hij uit. Persoonlijk vind ik de koude luchtstroom soms zelfs een beetje te koud, ook al staat de ventilator op de laagste stand.
Hij is nauwelijks hoorbaar als het stil is in huis. Als we TV kijken, praten, koken... hoor je de airco niet.
Ik denk dat een toestel van 3 à 3,6 kW voor ons ook voldoende was geweest. Zeker als hij overdag permanent op een laag vermogen mag koelen.
Als je de woning eerst laat opwarmen tot 30°C is natuurlijk een ander verhaal. En als je bovendien geen zonnewering gebruikt moet je natuurlijk voldoende koelvermogen voorzien.
Persoonlijk denk ik dat je met 2 kW ook al voldoende hebt.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Bobo schreef: 03 feb 2020, 10:34 Mijn woonkamer is 83m³ groot en is normaal geisoleerd + zon schijnt niet rechtstreeks binnen. Tijdens de warmste zomerdagen (28 à 34°C) loopt de woonkamer temperatuur op tot max. 26.5 °C in de late namiddag .... (ochtend = 23°C).
Ik zou graag gedurende de hele dag 23°C behouden in de woonkamer.
Hoeveel Kw koel energie is er nodig om dit resultaat te verkrijgen. Ik dacht 2.5 Kw of is dit te weinig ?
Tja, wat is normaal geïsoleerd en waaruit bestaat het materiaal van je woonkamer (steen, hout, glas,...)?
Waaruit bestaat je isolatiemateriaal? Sommige materialen isoleren zeer goed tegen koude maar slecht tegen warmtedoorslag (bv. PUR, PIR) en andere goed tegen koude en warmte (bv. rotswol,...).

Als je geen rechtstreeks instraling hebt begrijp ik niet hoe je woning tot 26.5°C kan oplopen. In het "normale" woongedeelte van onze woning (met de langsgevel met glas volledig zuidgericht) loopt bij een buitentemp. tot 40°C de binnentemp. nooit op tot boven de 22°C (wel met volhouten screens voor alle glasoppervlakten).
Op het volledig glazen deel (67 m³) blijft bij een buitentemp tot 32°C de binnentemp (met kunststof buitenscreens gezien rechtstreekse instraling tussen 09:00 en 16:00 uur) de temp onder de 24°C. Boven de 32°C en nachttemp. boven 25°C volstaat dit niet meer en moet - indien gewenst - de koeling bijspringen tussen 11:30 en 14:00 uur. Eén General/Fujitsu buitenunit en één plafond binnenunit met koelcapaciteit van 4.3 kW en verwarmingscapaciteit van 5.0 kW (omdat hij dit deel in de winter ook snel moet kunnen opverwarmen).

Dit koelvermogen is voldoende (in test) om bij een buitentemp. van 40°C het glazen 0.6 deel (67 m³) beneden de 21°C te houden + de rest - bij opening van een tussensluis van 0.8 glas - van de woonruimte (130 m³) beneden de 20°C.

Jouw idee zou dus zeker voldoende moeten zijn (in een normaal geïsoleerd huis zonder instraling of met screens voor de glaspartijen zou je zelfs geen extra koelvermogen mogen nodig hebben).
Ga je dit dan zelf installeren? Zoniet kan iedere geschoolde technicus die de installatie uitvoert voorafgaand een studie uitvoeren zodat je voldoende (koel)capaciteit ter beschikking hebt.
Of had je een losse verplaatsbare "airco" in gedachten (mijn persoonlijk advies => niet doen, slechts mogelijke oplossing!).
Bobo

Bericht door Bobo »

Huis gebouwd in 1989. De buitenmuren (3 buitenmuren) zijn met 4 cm isolatie plaatmateriaal geisoleerd. Er is slechts 1 raam (dubbel glas) gericht naar de zuid kant (2.2 m * 1.7 m als opp.). De zon kan niet op dit glas schijnen omwille grote oversteek van het dak. De andere 2 ramen zijn in noordelijke richting geplaatst. Alle ramen kunnen met rolluiken verblind worden. Dit doen we ook tijdens de hete dagen ....
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Is er dan warmtedoorslag via het dak? Zijn je rolluikkasten opbouw of inbouw (en indien inbouw geïsoleerd, anders riskeer je warmte en koudedoorslag via de rolluikkasten).
Want je buitenmuren zijn van dezelfde samenstelling en exact hetzelfde geïsoleerd - voor de renovatie van 2019 -als de muren van mijn woning uit 1995 met wel ramen op het zuiden zonder oversteek (Wel dubbel glas met een U-waarde van 0.8 en massief houten (rol)luiken die beter isoleren dan (plastic?) rolluiken. Is je dubbel glas ook nog uit 1989 want dan zal de U-waarde (veel) hoger zijn.

Voor je bijkomend gaat koelen kan je beter alle risico op warmte/koudedoorslag zoveel mogelijk beperken. Is een eenmalige kost die ook het comfort verhoogd. Anders blijf je doorlopend (onnodig) energie verbruiken terwijl je de oorzaak niet hebt aangepakt.
Bobo

Bericht door Bobo »

Om een 10 tal dagen per jaar het in huis wat koeler te hebben .... ga ik niet alle glas en rolluiken vervangen om nadien gedurende deze 10 dagen enkele euro's minder te moeten betalen bij het koelen .... :D
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Laat ons hopen dat het de komende jaren bij tien dagen per jaar blijft. :tu:
Plaats reactie