L-L Airco-Warmtepomp merkervaringen

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

L-L Airco-Warmtepomp merkervaringen

Bericht door DaanW » 24 mei 2019, 15:27

Ik ben mijn zoektocht naar een lucht-lucht warmtepomp begonnen. Zoveel keuze... :vraag:
Waar moet ik vooral op letten. Welke merken... Welke opties zijn zinvol of eerder nutteloos...
De warmtepomp moet vooral het comfort verhogen zowel in de zomer als in de winter.
Even de situatie schetsen. We hebben een goed geïsoleerde woning 2001-2003 K30-35. Maar de luchtdichting is een zwak punt en voldoet zeker niet aan de hedendaagse eisen. ;-)
We verwarmen enkel met vloerverwarming gelijkvloers ±80m², verdieping ±8m² (badkamer). Verbruik aardgas ±16000 kWh ook voor SWW en koken.
De dames in huis hebben het graag warm, 23°C in de woonruimtes is het strikte minimum. Liefst nog wat meer ;-) Op de slaapkamers is geen verwarming, de bovenverdieping wordt nooit kouder dan 16°C door de gewone luchtcirculatie via de open trap en de balansventilatie.
Onze vloerverwarming staat eigenlijk altijd te warm omdat de dames 's ochtens onmiddelijk 23-24° willen. Maar bij het minste zonnestraalte stijgt de temperatuur overdag al snel boven de 26° zelfs in de winter. 21°C basistemperatuuur zou ideaal zijn maar de vloerverwarming is te traag om te reageren op snelle warmte-vraag of op snel warmte-aanbod via de ramen.
We hebben bij het ontwerp hier wel deels rekening mee gehouden. Er is plaats voorzien voor een (design)kachel 3 à 8kW maar die kosten ook al snel 3 à 4000€. Leuk en gezellig maar niet altijd even gebruiksvriendelijk en soms ook overkill aan warmte.
Voor snelle warmte heb ik ook een ventilo op de CV ketel overwogen. Dat zou een zeer flexibele oplossing zijn om bij te verwarmen, maar door de warme zomers van de laatste jaren bleek koelen ook een probleem te worden. Afgelopen zomer was het onmogelijk om met natuurlijke ventilatie de temperatuur onder de 28°te houden ondanks zonnewering aan de ramen.

:arrow: Vandaar zijn we nu op zoek naar een betrouwbaar toestel dat snel kan bijverwarmen van 20-21°naar 25-26°en kan koelen in de zomer naar een aangenaam binnenklimaat.
De woonruimte met open keuken in L-vorm is 55,5 m² of 138,6 m³. Ramen 1.1 op Z-W ±6m², raam en schuifraam op N-W 8,4m²
Er is geen berekening gemaakt maar de installateurs die langskwamen stellen allemaal een toestel van 4,2 à 5 kW koeling voor ( 5 à 6 kW verwarming).
Het geluidsniveau is belangrijk, zeker bij het TV-kijken of studeren, ... evenals gebruiksgemak en comfort

:arrow: Nu de keuzes. Ik moet nog enkele prijsoffertes/voorstellen ontvangen. We zoeken geen budgettoestellen. Alle toestellen met R32. Volgende modellen kwamen ter sprake.
Daikin Comfora FTXP-L - Perfera - Emura -Stylisch
Toschiba Shorai - Toschiba Daiseikai
General AS14RIX
Misubishi Electric MSZ-EF en MSZ-SF

Naast het uitzicht want het oog wil ook wat... maar smaken verschillen ;-) , interesseert mij vooral de technische kwaliteit en de betrouwbaarheid van deze toestellen/merken. Onderhoud, defecten/herstellingen beschikbaarheid van onderdelen... Wie kan hier wat meer over vertellen, ervaringen delen,...
Hoe belangrijk of nuttig zijn (extra) luchtfilters (nano, platinum, titanium, ion..., zelfreinigend of uitwasbaar ....) wat zijn uitblinkers of juist niet.

Zijn er andere merken/modellen die ik zeker eens moet bekijken en waarom?
Voila een hele boterham :D
Shoot :lol:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

JoG
lid

Re: L-L Airco-Warmtepomp merkervaringen

Bericht door JoG » 24 mei 2019, 22:20

Wij hebben in de praktijk ruimte van mijn vrouw een daikin FVXS25F hangen (wandmodel) om te verwarmen en te koelen en in de woonruimte een Daikin Stylish. De Stylish hangt er nog maar een paar weken dus veel kan ik er nog niet van zeggen maar de binnenunit ziet er wel OK uit. De andere unit hangt er twee jaar en daar zijn we heel tevreden van. Doet wat het moet doen en problemen hebben we er nog niet mee gehad. De units zijn ook heel stil , zelfs de buitenunit.

Ik zou zeker de online module (standaard bij bepaalde modellen) er bij nemen omdat je dan de unit(s) via een app kan bedienen , zeker voor het instellen van weekprogramma's heel wat eenvoudiger dan de afsandsbediening.

Voor de rest af en toe de filters eens schoonmaken en that's it.

leopard005
Donateur
Donateur

Bericht door leopard005 » 26 mei 2019, 09:22

Panasonic toestellen. Jaren geleden was dit Sanyo. Heb er 2 staan die meer dan 10 jaar oud zijn. Werken nog perfect

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 26 mei 2019, 10:28

Ik heb al sinds 2004 Daikin en er, buiten de geluidsdruk van de wandmodellen, tevreden over.
Nu zijn er wandmodellen die beneden de 27dBa zitten in normale mode (niet eco of fluisterstand) wat in 2004 niet het geval was.
Het is de enige verwarming in huis en kan buiten een dag of 5 per jaar het huis tot 23° verwarmen zonder problemen. De harde winterdagen is t maar tussen 20 en 21.
Rap rap van naar mag je vergeten, buiten unit is beperkt in captatie vermogen (bij mij 9kW bij 7°) en al zeker 24/25° zal zelden gehaald worden.
Koelen: tot eind 25° gebruik ik de ontvochting is minder energieverslindende, er boven verliest dit zijn effect en moet ik koelen, afhankelijk van de parameters is dit 26/25 of uitzonderlijk 24°. Bij warme zomernachten en gekoeld op 26° dan kom je in een (gevoelsmatige) frigo terecht als je opnieuw het lokaal binnen komt.
Er is ooit 1 herstelling uitgevoerd, de voeding, was duur 1500€ maar Daikin heeft héél lang alle vervanging in stock zodat de interventie tijd zich beperkt tot 2dagen bij bestelling door de installateur (dag interventie, dag van de levering, dag van de herstelling).

Plaats reactie