Gaskachel vervangen door L/L warmtepomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
DimitriB
Installatie Land: België

Gaskachel vervangen door L/L warmtepomp

Bericht door DimitriB » 19 feb 2019, 10:34

Hallo,
Wij zijn al een tijdje aan het overwegen om onze gaskachel te vervangen door een L/L warmtepomp. De keuze om elektrisch te verwarmen is een pure ecologische beslissing, ook al zou het ons meer kosten. We hebben geen CV of zo, enkel 1 gaskachel in de leefruimte. Het is wel een relatief recente kachel, ongeveer 10j oud.
Enkele gegevens over onze leefruimte: ik probeer zo veel mogelijk info te geven
- totale inhoud 125m3
- We hebben deze ruimte 2 jaar geleden laten renoveren en er zit nu overal 3dubbel glas (0.8), buitenmuren zijn nu ytong blokken met 12cm PUR tegen. Ook het stuk plat dak heeft nu 18cm PUR isolatie. Gezien het een rijhuis is in de stad, is het percentage buitenmuur maar 30% ongeveer.
- Onze huidige kachel geeft 6,4Kw warmte. Deze brand nooit continu, zelfs bij -10 buiten. Als test heb ik hem eens 8u laten branden en was het van 16° naar 25° gestegen terwijl het buiten -4 was. Dus 6.4kw is ruim voldoende denk ik.
- Het is een kachel met open verbranding, dus er wordt continu koude lucht binnengetrokken in de leefruimte. Warme lucht verdwijnt via de schoorsteen. Daar verliezen we dus nog extra warmte nu.
- Ons jaarlijks gasverbruik ligt rond 700m3. Kachel heeft een rendement van 75-80%.

We zouden opteren voor:
De Mitsubishi MSZ-LN50VG binnenunit
De Mitsubishi MXZ-2E53VAHZ buitenunit
- Heeft een nominaal vermogen van 6kw voor verwarmen (range 1,8kw-8,7kw) ook bij -10 want het is een hyperheating.
- De keuze voor hyperheating is omdat de warmtepomp onze enige verwarmingsbron is. Dus bij temperaturen tot -15 willen we graag behoorlijk kunnen verwarmen.

Zouden we hier op een behoorlijke manier onze leefruimte mee kunnen verwarmen? Of zie ik details over het hoofd?
Graag jullie mening.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Gaskachel vervangen door L/L warmtepomp

Bericht door janus » 19 feb 2019, 15:55

De keuze om elektrisch te verwarmen is een pure ecologische beslissing, ook al zou het ons meer kosten.
Wat is daar dan ecologisch aan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 19 feb 2019, 16:04

Ja dat kan, wel even nakijken wat de geluidsdruk is in dbA zodat het lawaai van de ventilator niet storend is.
De plaatsing in zo'n grote ruimte is wel van belang voor een gelijkmatige temperatuursverdeling.
Indien je dan nog een Eli contract groene stroom onderschrijft dan ben je op weg naar een betere ecologische voetafdruk.

DimitriB

Bericht door DimitriB » 20 feb 2019, 12:21

We hebben een contract bij de cooperatie Ecopower dus 100% groene stroom. Lijkt mij toch ecologischer dan fossiele brandstoffen te verbranden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 feb 2019, 13:01

Er is niemand die garandeert dat er dan ook werkelijk groene stroom uit je stopcontact komt ;-)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 20 feb 2019, 20:24

janus schreef:
20 feb 2019, 13:01
Er is niemand die garandeert dat er dan ook werkelijk groene stroom uit je stopcontact komt ;-)
Inderdaad, je denkt groene stroom te krijgen maar is heel vaak gewoon een gekocht certificaat.
Uit je stopcontact zal zeer waarschijnlijk gewoon grijze of een mix komen
We leven nu eenmaal in Europa wat al dat gesjoemel toelaat.
En waarom zal Belgie afwijken van onderstaand

Dit vindt je op internet:

Het kan niet anders: Grijze stroom wordt in Nederland als groen verkocht. Om te begrijpen hoe dit werkt moeten we de handel in Garanties van Oorsprong (GvO's) bekijken. Bij de productie van hernieuwbare elektriciteit wordt voor elk megawattuur (MWh) een GvO aangemaakt. GvO's dienen om te bewijzen dat de geleverde energie daadwerkelijk duurzaam is opgewekt. Bijna alle Europese landen zijn aangesloten bij het GvO-systeem. Handelaren kunnen de certificaten door heel Europa vrij aan elkaar verkopen. Het tekort aan groene stroom in Nederland kan opgevangen worden door GvO's uit het buitenland te kopen. Dit klinkt vreemd; want hoe kun je een fysiek tekort aan groene elektriciteit opvangen met een digitaal certificaat?

DimitriB

Bericht door DimitriB » 20 feb 2019, 21:23

Dus mijn vraag was of deze warmtepomp mijn leefruimte voldoende zou kunnen verwarmen... maar blijkbaar is de hoofdvraag irrelevant voor jullie. Ik hoopte op dit forum wat nuttige info te krijgen. Helaas.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 20 feb 2019, 21:34

Oei spijtig dat ik een geantwoord heb

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 20 feb 2019, 21:35

Je geeft zelf het antwoord in je vraag dat de wp voldoende kw geeft bij lagere temperaturen.
Je rendement is dan wel totaal weg bij zulke extremen maar dat gebeurd niet veel in Vlaanderen of staat je woning ergens anders?
.

Plaats reactie