Afweging nieuwbouw

Allerlei warmtepompen.
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Afweging nieuwbouw

Bericht door ivob » 03 mar 2019, 16:08

foopah
lid
Installatie Land: België

Bericht door foopah » 04 mar 2019, 11:46

Ecohuis werkt maar met 1 leverancier voor aluminium ramen, er is dus niks uit te spelen tussen leveranciers. We hebben de ramen in eerste instantie gekozen obv wat we mooi vonden (aluminium) en zijn dan gaan kijken welke verschillen er waren. Zoals reeds een aantal keren gezegd, heb ik de details van de verschillende varianten nog niet gekregen, dus ik weet niet vanbuiten welke isolatiewaarden de verschillende profielen en de soorten glas hebben. Obv deze details en de prijs uiteraard zullen we een definitieve keuze maken. Is precies allemaal moeilijk om te begrijpen en nog moeilijker om vriendelijk te blijven.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 04 mar 2019, 12:02

Ik denk dat het zeer jammer is dat je maar 1 fabrikant voorgeschoteld krijgt en geen keuze hebt behalve de materiaalsoort. Ik gun je het beste huis en de opbouw van muren isoleren is volgens mij juist maar ik zou onmiddellijk afhaken bij de beperkte keuzes. Maar nogmaals, de muuropbouw zit goed in elkaar! Misschien eens aandringen om de cijfers asap te krijgen en of je met de ramen buiten de lijntjes mag kleuren en zelf op zoek mag. Ik zeg het maar omdat ik zelf niet heel tevreden ben van raamkeuze (of beter: leverancier) en ik had wel de vrije keuze...

foopah
lid

Bericht door foopah » 04 mar 2019, 13:13

bartgo schreef:
04 mar 2019, 12:02
Ik denk dat het zeer jammer is dat je maar 1 fabrikant voorgeschoteld krijgt en geen keuze hebt behalve de materiaalsoort. Ik gun je het beste huis en de opbouw van muren isoleren is volgens mij juist maar ik zou onmiddellijk afhaken bij de beperkte keuzes. Maar nogmaals, de muuropbouw zit goed in elkaar! Misschien eens aandringen om de cijfers asap te krijgen en of je met de ramen buiten de lijntjes mag kleuren en zelf op zoek mag. Ik zeg het maar omdat ik zelf niet heel tevreden ben van raamkeuze (of beter: leverancier) en ik had wel de vrije keuze...
We kunnen wel kiezen tussen verschillende varianten, uiteraard heeft de leverancier een heel gamma. Het is misschien wel een nadeel dat we aan 1 leverancier (per materiaaltype) gebonden zijn, anderzijds is er het voordeel van een bepaalde korting omdat we via de bouwfirma kopen. Ik heb de details nog eens opgevraagd, we kunnen altijd naar betere versies gaan als we dat wensen.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 04 mar 2019, 14:29

Dat is het nadeel van SOD, of het nu massief of HSB is, je hangt eraan vast, en je keuzes (betaalbare) zijn beperkt.
Vandaar dat ik nooit via een SOD zou willen bouwen, maar ieder zijn meug natuurlijk.

Probleem is dat de SOD's tegenwoordig dikwijls met de gronden gaan lopen....

foopah
lid

Bericht door foopah » 04 mar 2019, 14:51

We hebben gelukkig onze droomgrond zelf gevonden: 82a, afgelegen, tegen natuurgebied, omgeven door grote eiken. Kon niet beter.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 04 mar 2019, 14:58

foopah schreef:
04 mar 2019, 14:51
We hebben gelukkig onze droomgrond zelf gevonden: 82a, afgelegen, tegen natuurgebied, omgeven door grote eiken. Kon niet beter.
jammer dat deze percelen anno 2019 nog altijd bebouwd mogen worden....

foopah
lid

Bericht door foopah » 04 mar 2019, 15:11

Van die 82a zal enkel het grondoppervlak van onze woning bebouwd worden (120m2) en de rest zal altijd natuurlijk blijven. Iedereen die deze kans had gekregen, zou ze genomen hebben.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 04 mar 2019, 15:22

Het is aan de overheid om op dergelijke plaatsen geen vergunningen meer uit te reiken.

Dit zorgt voor almaar meer versnipperde natuur.

Als deze 82a waren samengevoegd met het natuurgebied, en jij niet zo "afgelegen" had gebouwd, zou 2x winst zijn.

foopah
lid

Bericht door foopah » 04 mar 2019, 15:49

Dat is dan jouw mening.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 04 mar 2019, 15:54

Zalige locatie. En uitzonderlijk. Geniet ervan.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 04 mar 2019, 15:55

foopah schreef:
04 mar 2019, 15:49
Dat is dan jouw mening.
Niet alleen die van mij, maar ook die van de vlaamse bouwmeester, en anderen.
Maar de politiek wil nog niet mee, die zijn bang stemmen te verliezen.

Hoewel ze met de woningpas en kadastraal inkomen, in de toekomst wel wat sturend kunnen gaan werken.

bartgo
Master lid

Afweging nieuwbouw

Bericht door bartgo » 04 mar 2019, 15:59

11221. Ik heb ook zo een terrein en laat mij niet doen door die Bouwmeester. Het is goed voor mijn gezondheid om dicht bij de natuur te wonen en zalig voor de lichtinval en het uitzicht. Die Bouwmeester heeft enkel als verborgen agenda vanuit de elite meegekregen om de middenklasse nog verder plat te drukken ten voordele van de vastgoedbonzen.

En bovenal: het terrein maakt me ook anafhankelijker van de taxerende overheid. Zalig!

Jammer en ironisch wel dat foopah zich na deze schitterende keuze vervolgens wel vol in de armen van de projectontwikkelaars heeft gestort.

11221
Senior lid

Bericht door 11221 » 04 mar 2019, 16:07

bartgo schreef:
04 mar 2019, 15:59
11221. Ik heb ook zo een terrein en laat mij niet doen door die Bouwmeester. Het is goed voor mijn gezondheid om dicht bij de natuur te wonen en zalig voor de lichtinval en het uitzicht. Die Bouwmeester heeft enkel als verborgen agenda vanuit de elite meegekregen om de middenklasse nog verder plat te drukken ten voordele van de vastgoedbonzen.

En bovenal: het terrein maakt me ook anafhankelijker van de taxerende overheid. Zalig!

Jammer en ironisch wel dat foopah zich na deze schitterende keuze vervolgens wel vol in de armen van de projectontwikkelaars heeft gestort.
Als je die redenering doortrekt, zou iedereen "dicht bij de natuur" moeten gaan wonen, en is er geen "natuur" meer.

Het ongebreidelde woonbeleid in Vlaanderen zorgt er al voor dat het al bijna onmogelijk wordt om de verschillende natuurgebieden met elkaar te verbinden, omdat er overal wel iemand woont.
Dan is op ruimtelijke ordening Frankrijk, Nederland of Duitsland veel aangenamer qua beleving.

foopah
lid

Bericht door foopah » 04 mar 2019, 16:34

bartgo schreef:
04 mar 2019, 15:59

Ik zou niet weten waarom dit jammer of ironisch zou zijn. Wij willen graag heel rustig wonen, met veel groen en plaats voor paarden. Dat hebben we allemaal gevonden met deze grond. We bouwen SOD omdat we beide een heel drukke job hebben, dus bijna geen tijd om zelf iets te doen aan de bouw en omdat we zelf geen ervaring hebben met zaken van een bouw zelf te doen, alsook zelfs niemand in de familie hebben met ervaring. Dus SOD is voor ons de ideale oplossing. We hebben het huis zelf getekend dus we hebben zeker geen standaard SOD uit de catalogi. Isolatie is uiteraard wel standaard maat voldoet aan hedendaagse normen van lage-energie. Vind je opmerking dus maar vreemd.

Plaats reactie