Afweging nieuwbouw

Allerlei warmtepompen.
shreknel
lid
Installatie Land: België

Re: Afweging nieuwbouw

Bericht door shreknel » 25 feb 2019, 21:43

jeroen beeckx schreef:
25 feb 2019, 19:18
Trouwens met een LW warmtepomp schrijf je dat maar op je bil dat 1/4
De laatste 12 maanden zitten we met een COP van 3.9 (totaal elektriciteitsverbruik warmtepomp ~2500kWh).
Het is ook niet dat je je hierop moet doodstaren; een COP van 3.3 komt overeen met ongeveer 500kWh extra verbruik op een jaar.

Aan huidige elektriciteitsprijzen is dit (het verschil tussen 3.9 en 3.3) gelijk aan 150 euro per jaar.
12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

foopah
lid

Bericht door foopah » 26 feb 2019, 12:22

Met standaard isoleren bedoel ik de standaard van de houtskeletfirma, ons S-peil is 28. In de bouwplannen vind ik volgende info, ik weet niet of je daar iets mee bent:

* Buitenmuur (houtskeletwand SLS) geïsoleerd met cellulose - 18.4cm met µ-waarde 0.040 W/mK + rockwool 418 - 4cm met µ-waarde 0.035 W/mK. Totale buitenmuurdikte 42.5cm * max U-waarde 0.24 W/m²K.

* Hellend dak geïsoleerd met cellulose - 22cm met µ-waarde 0.040 W/mK * max U-waarde 0.24 W/m²K.

* Vloer boven kruipkelder geïsoleerd met gespoten pur-schuim met µ-waarde 0.027 W/mK - dikte 10cm * max U-waarde 0.24 W/m²K.

* Vensters (raamprofiel in pvc + beglazing) * max U-waarde 2.0 W/m²K.

* Beglazing U1.0 W/m²K * max U-waarde 1.1 W/m²K.

* Buitendeur * max U-waarde 2.0 W/m²K

* Ventilatie type D

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 26 feb 2019, 15:52

Wie kiest er in een nieuwbouw nu nog voor een beglazing van U-waarde 1.0 W/m²K?
0.8 (dubbel glas) kost nauwelijks meer en na wat onderhandelen krijg je tegenwoordig vlot driedubbel glas (0.6) aan de prijs van 0.8.
Maar ja, als je profielen maar 2.0 zijn maakt het niet veel uit. Warmteverlies kiest steeds de gemakkelijkste weg.

Overigens zeggen je cijfers, naar verbruik toe, weinig als je het beschermd volume niet kent.
Onze verbruikscijfers, met (veel) lagere (vloer/dak) tot iets betere (glas) isolatiewaarden in een klassieke stenen bouw met spouwmuur liggen veel lager
dan jouw voorgerekende verbruikscijfers. Maar waarschijnlijk zal onze woning dan ook maar een fractie van jouw beschermd volume innemen.
Het is maar om aan te tonen dat je met deelcijfers nog steeds alle kanten op kan.

ps. een S-peil zegt al helemaal niets. Het is eerder een streefindicatie. Laat het door vier man berekenen en je krijgt vier verschillende waarden. Hoort eerder thuis in de sector jobcreatie en de verplichte certificatenhandel om je woning later verkocht te krijgen.

stef69
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stef69 » 01 mar 2019, 15:29

hoe verdeel jij je elektrische verbruik 1/3 dag en 2/3 nacht?
WP draait als er verwarming nodig is, NIET als tarief laag is.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 01 mar 2019, 19:28

Ik weet niet aan wie je die vraag stelt maar wij hebben alleen een dagteller en Ecopower als leverancier. Tarief maakt dus niet uit.
Dat is dag en nacht gelijk, alle kosten incl.
Zo lang er genoeg eigen opgewekte stroom voorhanden is draait de WP naar de ingestelde warmtevraag.
En de laatste 7 jaar was er steeds meer productie dan afname.

foopah
lid

Bericht door foopah » 01 mar 2019, 21:28

stef69 schreef:
01 mar 2019, 15:29
Dat is een aanname. Er is 45% dagtarief per week en 55% nachttarief. Meestal is het 's nachts kouder, dus lijkt het me niet onlogisch dat er minstens 2/3 van het gebruik van de warmtepomp op nachttarief gebeurt. Waarschijnlijk nog meer.

shreknel
lid

Bericht door shreknel » 01 mar 2019, 21:34

foopah schreef:
stef69 schreef:
01 mar 2019, 15:29
Dat is een aanname. Er is 45% dagtarief per week en 55% nachttarief. Meestal is het 's nachts kouder, dus lijkt het me niet onlogisch dat er minstens 2/3 van het gebruik van de warmtepomp op nachttarief gebeurt. Waarschijnlijk nog meer.
Op basis van onze warmtepompverbruikmetingen, is het inderdaad ongeveer 2/3 daltarief.

Iets minder in putje winter, omdat dan verwarming ook meer tijdens de "dag" draait.
12x Trina Solar 300 (3600 Wp) - Oost (100) - West (280) - Solax X1 Boost 3.0

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 09:13

foopah schreef:
01 mar 2019, 21:28
Meestal is het 's nachts kouder, dus lijkt het me niet onlogisch dat er minstens 2/3 van het gebruik van de warmtepomp op nachttarief gebeurt. Waarschijnlijk nog meer.
Toch niet gemeten over een heel jaar?
En een goed geïsoleerde nieuwbouw "verliest" 's nachts hoogstens 2°C tov de dagtemperatuur.
Die extra 2°C heb je tijdens de nacht niet nodig. Het is dus perfect mogelijk dat je WP overdag meer energie verbruikt dan 's nachts.
Zelfs wij, met een woning uit 1995*, slagen hierin.
*Weliswaar zo goed mogelijk energetisch gerenoveerd maar door technische beperkingen (voornamelijk vloerplaat) nooit te brengen op het niveau van een nieuwbouw.
Ik zou trouwens, na het invoeren van de digitale meter, ook niet meer te veel inzetten op dag/nachttarief.
Komt daar nog eens bij dat als je de energie voor WP voornamelijk uit PV productie haalt de verhouding "eigen gebruik" nog negatiever zal uitvallen. 's Nachts levert je PV immers geen energie als je ook niet inzet op thuisbatterijen.
Voor een nieuwbouw is dat al de "nabije toekomst".
Ik zou bij het inplannen van een nieuwbouw dus toch even verder kijken en rekenen dan het "nu".

foopah
lid

Bericht door foopah » 02 mar 2019, 09:25

Klinkt ook wel logisch. In principe is mijn keuze gemaakt, er komt een warmtepomp en enkel zonnepanelen voor het geschatte elec-verbruik zonder de warmtepomp (zoals gezegd, zijn die sowieso inbegrepen in de deal).

Dan is de volgende keuze inderdaad of we voor een dag/nachttarief gaan of voor een enkel tarief, net omwille van jouw punt. Is dit ergens voldoende realistisch te simuleren/berekenen ? Of gaan we voor het eerste jaar de ervaringen hier op het forum volgen (wat die ook zijn) ?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 09:30

Jij alleen kent de cijfers van jouw (toekomstige) woning. Dus jij alleen kan die berekeningen in detail maken.
Moest ik vandaag in jouw situatie verkeren zou ik mijn budget eerder investeren in bijkomende isolatie om passief te
benaderen zodat ik geen WP voor CV meer nodig zou hebben.
Isolatie is een eenmalige investering met blijvend effect. Een WP, zeker als ze niet gedekt is door eigen energieproductie en/of zonder
alternatief, blijft een lopende rekening. Een rekening die waarschijnlijk nog eens blijft oplopen ook.
Een totaal ander uitgangspunt dus.

foopah
lid

Bericht door foopah » 02 mar 2019, 14:02

Als ik beetje een rondlees, dan zie ik dat onze isolatie overal tussen lage-energiewoning en passieve woning zit. Dit kan trouwens niet aangepast worden, het hangt vast met de wandopbouw etc van Ecohuis. De details van onze ramen heb ik nog niet ontvangen, maar ik ben er zeker van dit ik hierboven de max waarden uit de bouwaanvraag heb gepost, en niet de effectieve waarden van onze keuzes.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 02 mar 2019, 19:43

Nu kan ik helemaal niet meer volgen.
Ben je nu nog in de situatie van offertes? Dan kan je toch alles nog naar eigen goeddunken laten aanpassen. Het is toch de bouwheer die zijn eisen stelt en niet de bouwfirma die de hare opdringt?
Of heb je al gekocht? Begrijp ik dan goed dat je een woning hebt gekocht zonder vooraf alle waarden te kennen?

foopah
lid

Bericht door foopah » 03 mar 2019, 08:44

Zoals ik in mijn eerste post stelde, zocht ik enkel advies ivm gasinstallatie, WP of WP + extra PV. Al de rest ligt al vast en uiteraard zijn wij gebonden aan de wandopbouw en isolatie van de bouwfirma. Dit is sleutel-op-de-deur houtskelet, dus zij hebben hun standaard wandopbouw met bijhorende isolatietechnieken. De ramen zijn wel een persoonlijke keuze, daar hebben we net offertes laten maken maar die heb ik nog niet ontvangen, dus ik weet niet vanbuiten welke isolatiewaarden uiteindelijk gelden voor de gekozen profielen en het glas.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 03 mar 2019, 11:28

Je kiest toch eerst zelf de minimale U-waarde van het glas als je een offerte vraagt en gaat dan ev. onderhandelen voor nog beter voor dezelfde prijs?
Je kiest voor een nieuwbouw voor zo iets belangrijk als glas en profielen de bekomen U-waarde toch niet op basis van de prijs?
Glas en profielen kan je de eerste jaren niet meer vervangen zonder grote kosten. Dan doe je daar best het max. haalbare en bespaar je wat meer op luxe. Dat kan je later nog toevoegen.
Standaard biedt men nu idd. 1.0 aan. Zelf zou ik niet onder de 0.8 gaan. Wij hebben dus overal offertes gevraagd voor 0.8. En door aannemers tegenover elkaar uit te spelen kregen we al heel vlug driedubbel glas aangeboden voor de prijs van 0.8. Of andere voordelen. Want driedubbel glas heeft, afhankelijk van het gebruik, niet altijd een voordeel op HR++ 0.8 dubbel glas.

bartgo
Master lid

Afweging nieuwbouw

Bericht door bartgo » 03 mar 2019, 13:47

Driedubbel is dan 0,6? Dat is alleszins wat wij hebben. Helaas voor houten raamwerk was er geen getal beschikbaar. Daar zit nu helaas ook het grootste verlies hoewel minimaal. Maar in een huis als dat van ons of van zo huis is dat minimale toch opvallend, de zwakste schakel zeg maar. Ik denk dat het raamwerk idd daarom zeer cruciaal is in isolatiewaarde. Let ook op dubbel rubberwerk in deuren en probeer kurk als tussenlaag te bekomen. Ook dat zou ik nu doen maar wist ik destijds nog niet.

Plaats reactie