Afweging nieuwbouw

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
foopah
lid
Installatie Land: België

Afweging nieuwbouw

Bericht door foopah » 17 feb 2019, 10:42

Hallo,

eerste post hier :)

We zijn momenteel onze nieuwbouw aan het voorbereiden en ik zoek wat advies ivm de keuze van energietype voor de verwarming. Ik heb nog niet alle details van de energieprestatie, maar volgens de bouwfirma zouden we voor een warmtepomp voor onze woning een geschat verbruik van 3500kWh (houtskelet met vloerverwarming) moeten tellen. Laat ons hier dan even de simulatie mee doen.

* 3500 kWh elektrisch verbruik = gemiddeld 10500 kWh thermisch verbruik indien SCOP van 3. Prijs is ongeveer 800euro indien ik dit verbruik ongeveer 2/3 in nachttarief en 1/3 in dagtarief steek.
* 10500 kWh thermisch = ongeveer 1100 m3 gas. Prijs is ongeveer 600euro.

Eerste conclusie lijkt me dan dat gas goedkoper is, en zeker als je de meerprijs van een warmtepomp meetelt (dacht een 3000euro meerprijs tov gasinstallatie).

Maar dan, indien we een warmtepomp zouden nemen, willen we ook extra zonnepanelen plaatsen om het meerverbruik te dekken (we hebben al zonnepanelen voor het gewone elec verbruik). Bij een terugdraaiende teller zou ik dus de 600euro gaskost per jaar besparen (indien we gas vergelijken met WP+PV). Maar wij bouwen dit jaar en gaan dus waarschijnlijk niet meer mogen rekenen met een terugdraaiende teller, maar enkel voor het gedeelte van de elec-component, die ongeveer 1/3 van de totale elec-kost is. Van de 800euro elec-kost zonder PV, blijft er dus nog 530euro over indien PV.

DUS, gas komt op een 600euro per jaar en WP+PV komt op een 530euro per jaar mét een extra investering van 3000euro WP + 5000euro PV. Ik moet dus een investering van 8000euro terugverdienen a rato van 70euro per jaar ? Dit is terugverdientijd van 114 jaar.

Klopt deze redenering enigzins ?

Alvast bedankt voor alle feedback !

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Afweging nieuwbouw

Bericht door janus » 17 feb 2019, 11:28

Je redenering klopt wel maar er is nog steeds geen uitsluitsel over de terugdraaiende teller, dat is dus de grootte onbekende in het verhaal.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 17 feb 2019, 11:59

Bij een gasketel moet je ook de gasaansluiting meerekenen, net als het 2-jaarlijkse verplichte onderhoud. Maar veel zal dat niet veranderen aan het totaalplaatje. De drogredenen die gebruikt worden om het invoeren van de slimme meter te verantwoorden geven ook weinig vertrouwen, bv. dat analoge meters niet meer gemaakt zouden worden :roll: . De werkelijke reden is dat er geld in het laatje van de distributienetbeheerder moet komen en dat men op termijn de prijs variabel zal maken: dure stroom in de winter en als het buiten donker is, spotgoedkope stroom in de zomer. Anderzijds zouden de fossiele brandstoffen op termijn ook duurder gemaakt worden (CO2 taks). Moeilijke oefening dus. Het best is zorgen dat je zo weinig mogelijk nodig hebt door goed te isoleren. 3500 kWu elektrisch en 10500 kWu thermisch lijkt me voor een nieuwbouw met L/W warmtepomp ook heel hoog, je zou vlot onder de 2000 kWu elektrisch moeten kunnen raken.

foopah
lid

Bericht door foopah » 17 feb 2019, 13:40

Alvast bedankt voor de feedback.

Het geschatte verbruik voor WP is heel ruw geschat, zonder details over onze woning. Nu meer en meer details van onze keuzes gaan vastliggen, zullen we wel snel weten wat een realistisch verbruik voor ons zal zijn.

Ik merk net dat ik precies het prosumententarief niet meegenomen heb, maar dat valt waarschijnlijk weg als je de volledige terugdraaiende teller niet meer hebt ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 feb 2019, 13:42

Ik merk net dat ik precies het prosumententarief niet meegenomen heb, maar dat valt waarschijnlijk weg als je de volledige terugdraaiende teller niet meer hebt ?
Vermoedelijk wel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 18 feb 2019, 22:47

Beste Foopha,

Door de investeren in WP en PV zit je al snel aan aan een E-peil waardoor je 5 jaar geen kadastraal inkomen betaald.
Netbeheerder geeft subsidie voor WP en betaald 50EUR per E-peil punt wanneer je onder een bepaald peil gaat...

De zonnepanelen worden door betaald door vadertje staat (belastingbetaler:-))

Zou toch je EPB verslaggever maar eens contacteren.

Mag
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

foopah
lid

Bericht door foopah » 19 feb 2019, 07:24

jeroen beeckx schreef:
18 feb 2019, 22:47
Beste Foopha,

Door de investeren in WP en PV zit je al snel aan aan een E-peil waardoor je 5 jaar geen kadastraal inkomen betaald.
Netbeheerder geeft subsidie voor WP en betaald 50EUR per E-peil punt wanneer je onder een bepaald peil gaat...

De zonnepanelen worden door betaald door vadertje staat (belastingbetaler:-))

Zou toch je EPB verslaggever maar eens contacteren.

Mag
Wij zitten waarschijnlijk zonder WP en extra PV al onder E-peil 20, dus sowieso al 5 jaar geen KI.

Ivm premie voor WP lees ik: Vlaams Gewest: de subsidie geldt voor woningen in het Vlaams Gewest die voor 01/01/2014 op het elektriciteitsnet werden aangesloten. => Dus niet voor nieuwbouw in 2019.

Ivm premie voor E-peil punten: De E-peilpremie is er alleen voor nieuwbouwwoningen of -appartementen in het Vlaamse gewest waarvoor de energieprestatieregelgeving (EPB) geldt en waarvoor de bouwaanvraag werd ingediend uiterlijk op 31-12-2016. => Dus ook niet voor nieuwbouw in 2019.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 19 feb 2019, 09:35

Gemeentes geven ook soms premies voor WP.
Welke datum is uw bouwaanvraag afgestempeld ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

foopah
lid

Bericht door foopah » 19 feb 2019, 10:18

DaRkMaN_FX schreef:
19 feb 2019, 09:35
Gemeentes geven ook soms premies voor WP.
Welke datum is uw bouwaanvraag afgestempeld ?
Geen premies via de gemeente hier. Bouwaanvraag ingediend op 6 december 2018, goedgekeurd op 13 februari 2019.

foopah
lid

Bericht door foopah » 19 feb 2019, 10:24

Leverancier van de warmtepomp heeft me net ook op mail bevestigd dat het momenteel goedkoper is om op gas te verwarmen.

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 19 feb 2019, 14:23

Ik verwarm al enkele jaren de woonvertrekken met een LL warmtepomp met overdag continu 23°C. Sinds juni 2018 inclusief koelen vorige zomer (en het was soms heeeel warm) tot vandaag heb ik 1880 kWh aan stroom verbruikt. Dit aan € 0,257 per kWh is € 483.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 19 feb 2019, 21:11

Foopa,

Oei dat was dan oude info van die punten... :oops:

Onder de E20 doe je niet met standaard bouw methoden?
Heb je details?

Ik erger me blauw aan zogenaamde BEN nieuwbouw en dergelijke met dubbel glas (ipv tripel), 12cm pur in muren, 20 cm glaswol in het dak...
Meestal komen ze bij ons met een E-peil tussen de 50 en 80, maar met WP, PV komt men dan wel laag genoeg...
Zever in pakskes natuurlijk!
Eerst een laag verbruik door doorgedreven isoleren en ventileren en dan techno...
Beetje tegen onze winkel, maar dat is dan maar zo.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 20 feb 2019, 08:31

Jeroen, probleem is toch vaak ook dat e-peil bijvoorbeeld betonbouw bevoordeelt en hout benadeelt. Dit heeft natuurlijk met inertie te maken maar ook met puur lobbywerk.

Zelf 3x glas, houtskelet en alleen natuurlijke isolatie zoals papiervlokken en vlas. Enkel met wp/pv en trucjes kom je dan aan een redelijk peil. En officieel zelfs geen ben woning. Maar we weten beter.

foopah
lid

Bericht door foopah » 20 feb 2019, 12:32

jeroen beeckx schreef:
19 feb 2019, 21:11
Foopa,

Oei dat was dan oude info van die punten... :oops:

Onder de E20 doe je niet met standaard bouw methoden?
Heb je details?

Ik erger me blauw aan zogenaamde BEN nieuwbouw en dergelijke met dubbel glas (ipv tripel), 12cm pur in muren, 20 cm glaswol in het dak...
Meestal komen ze bij ons met een E-peil tussen de 50 en 80, maar met WP, PV komt men dan wel laag genoeg...
Zever in pakskes natuurlijk!
Eerst een laag verbruik door doorgedreven isoleren en ventileren en dan techno...
Beetje tegen onze winkel, maar dat is dan maar zo.

Mvg
We hebben een houtskeletbouw met ventilatie D, zonnepanelen voor het normale elec verbruik, etc. We hebben dus waarschijnlijk de WP niet nodig om onder E20 te geraken. Indien toch nodig, gaan we natuurlijk wel voor de WP, maar dan zonder extra PV om het verbruik van de WP te dekken. Heel spijtig allemaal van die digitale teller...

foopah
lid

Bericht door foopah » 20 feb 2019, 12:33

waldonk schreef:
19 feb 2019, 14:23
Ik verwarm al enkele jaren de woonvertrekken met een LL warmtepomp met overdag continu 23°C. Sinds juni 2018 inclusief koelen vorige zomer (en het was soms heeeel warm) tot vandaag heb ik 1880 kWh aan stroom verbruikt. Dit aan € 0,257 per kWh is € 483.
Dat lijkt me heel mooi. Ik ken de energiebehoefte van onze woning nog niet, dus ik moet voorlopig met ruwe vergelijkingen werken.

Plaats reactie