Airco/verwarming tips gevraagd

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Airco/verwarming tips gevraagd

Bericht door juano » 08 aug 2018, 12:20

Wat ik mij wel nog afvraag is het volgende...

Laat ik mijn warmtepomp (L/L ) het best van s ' morgens vroeg tot s avonds opstaan ( tussenseizoen, in de winter ga ik op gas stoken) of laat ik ze best opspringen op de momenten dat ik thuis ben?
Ik ben bijvoorbeeld wel elke middag vanaf half 12 tot 13 uur thuis! Laat ik ze dan best opspringen rond 11 uur of gewoon van s 'morgens opstaan?

Luc6580
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 08 aug 2018, 13:06

Als je het te warm hebt zet je ze op...; daar dient ze voor.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 08 aug 2018, 13:50

Of je de temperatuur in huis constant laat of niet hangt erg van van de isolatie van je woning.
Als je perfect geïsoleerd hebt is het vaak beter om de temperatuur constant te houden.
Als de warmte of de kou langs kieren en ramen binnen en buiten kan, beperk de de tijden best dat je verwarmt of koelt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 08 aug 2018, 14:49

WP L/L is luchtverwarming echter met een beperkt vermogen (afhankelijk van buitentem en buitenunit capaciteit).
Lucht warmt redelijk snel op, objecten en muren heel traag met warme lucht. De ervaringstemp is de gemiddelde temp van alle oppervlaktes incl objecten.
Als je van buiten naar binnen komt dan heb je heel snel het warmte of koude gevoel van de lucht, blijf je geruime tijd in het lokaal dan ervaar je na een tijd de ervaringstemp.
Wens je langere tijd te blijven dan kan je beter je temp een paar graden lager zetten bij het verlaten van de woning, je woning op die temp houden en bij het binnen komen de normale temp terug opzetten.
Vandaar dat bepaalde types toestellen een home leave knop hebben en bepaalde toestellen er een bijkomende PIR detectie bij hebben (o.a. Daikin).
Enerzijds zet je manueel de temp iets lager (home leave) en anderzijds zorgt de PIR er voor dat de temp hysteresis zone anders is binnen de normale temp en de home leave temp. Of m.a.w. je vertrekt zet home leave op, temp gaat naar beneden, PIR detecteert niemand, temp zakt nog iets. Je komt thuis PIR detecteert u en start meteen de WP om zich naar (iets boven) de home leave temp te begeven. Ondertussen kan je rustig thuiskomen/uitpakken/e.a. en daarna de temp op normale modus zetten terwijl de temp stijgt heb je de hele periode van het thuiskoomen het gevoel van een aangename temp te hebben.
Loop je van het ene naar het andere lokaal met wat tijd tussen beide dan zorgt de PIR ervoor dat de temp in het lokaal waar niemand is ervoor dat er wat bespaard wordt op de verwarmingskosten door de temp (beperkter dan bij home leave) iets te laten zakken.
Meestal kan je de WP's/airco's wel programmeren, indien die bedienbaar zijn via IR dan kan je altijd overwegen om een broadlink mini RM IR aan te schaffen (10-16€) waarmee je meer (onbeperkte) mogelijkheden hebt om het toestel aan te sturen, afhankelijk van de instelling ook via gsm 4G.

juano
lid

Bericht door juano » 08 aug 2018, 21:36

bruma schreef:
08 aug 2018, 14:49
WP L/L is luchtverwarming echter met een beperkt vermogen (afhankelijk van buitentem en buitenunit capaciteit).
Lucht warmt redelijk snel op, objecten en muren heel traag met warme lucht. De ervaringstemp is de gemiddelde temp van alle oppervlaktes incl objecten.

Vandaar dat bepaalde types toestellen een home leave knop hebben en bepaalde toestellen er een bijkomende PIR detectie bij hebben (o.a. Daikin).

met pir : bedoel je hiermee de stand intelligent eye?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 09 aug 2018, 12:32

juano schreef:
08 aug 2018, 21:36
bruma schreef:
08 aug 2018, 14:49

met pir : bedoel je hiermee de stand intelligent eye?
passive infrared sensor

Plaats reactie