Airco/verwarming tips gevraagd

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
mabo
lid
Installatie Land: Maak keuze

Airco/verwarming tips gevraagd

Bericht door mabo » 29 jul 2018, 21:38

Voor volgend jaar zou ik overwegen om een split airco te plaatsen.
Liefst eentje waar de buren niet al teveel last van hebben
Kunnen die dingen ook gebruikt worden als verwarming, en heeft dat dan een goed rendement ?

Het zou gaan om koeling en verwarming van de huiskamer van ongeveer 45m2
en koeling van de slaapkamer van 25m2.
Het is de bedoeling om enkel in extra warme periodes te koelen (zoals nu), en enkel in het tussenseizoen te verwarmen.
In de winter zou ik dan mijn stookolie CV gebruiken, omdat dan de COP waarschijnlijk slecht ligt.

Welk systeem zouden jullie hiervoor aanraden ?
Waar zou ik best de buitenunit plaatsen, tegen de NO, oost of ZO muur om het rendement zo hoog mogelijk te krijgen.
Ik ben nogal een doe het zelver, en zou het systeem wel graag zelf plaatsen, uitgezonderd het gas opladen,
want daarvoor heb ik niet de nodige tools in huis.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Airco/verwarming tips gevraagd

Bericht door janus » 29 jul 2018, 22:00

Er zal geen enkele installateur geneigd zijn om je systeem te komen vullen als jij de installatie ergens anders gekocht hebt.

Het rendement van een warmtepomp hangt sterk af van de buitentemperatuur en schommelt tussen de 100% en de 600%

Waar je de buitenunit het beste plaatst is wat lastig, ik de zomer best op een koele plaats en in de winter zo warm mogelijk.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

mabo
lid

Bericht door mabo » 30 jul 2018, 00:36

Even los van het DIY aspect.

Welk systeem zouden jullie aanraden, liefst betrouwbaar, niet veel lawaai, en goed rendement voor koelen in de zomer en verwarmen in het tussenseizoen.
Ik heb totaal geen idee wat betrouwbare merken zijn, en wat zoiets zou kosten.

ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob » 30 jul 2018, 06:23

En hoe zou je verwarmen in de woonplaats (vloerverwarming, oversized radiatoren, convectoren,...)?
Hier draait al vijf jaar een split WP van Samsung.
https://www.ambrava.be/producten/warmte ... tem-split/
In de slaapkamers L/L voor sporadische verwarming/airco
https://www.ambrava.be/producten/warmte ... -maldives/
In de badkamer water buisradiator (oversized)
In de woonruimte (keuken/living) drie DBE convectoren van Jaga (45m²).
https://www.jaga.be/benl/technologie/verwarmen/dbe.html
In de leefruimte hebben wij geen koeling voorzien (niet nodig). Dat is wel mogelijk met convectoren maar dan moet je wel vanaf iedere
convector een afvoer voor water naar buiten (of een ondergrondse leiding) kunnen voorzien.
In de gang standaard convector van Jaga.
In totaal een 100 m²
Een WW-vat van 150 liter voor SWW.
Eén buitenunit op de noordzijde.
Voor de plaatsing van buitenunit moet je een keuze maken tussen koelen en verwarmen (hun rendement is tegengesteld).
Gezien oververhitting op een zuidwand meer voor de hand ligt dan onderkoeling op de noordwand hebben wij voor de noordwand gekozen (W en O was
geen optie). Als het mogelijk is zou ik voor een westwand kiezen. Oostzijde vermijden voor koude oostenwind in de winter (ontdooifunctie buitenunit gaat dan meer moeten werken).
Van koeling ga je weinig last hebben van geluid (buitenunit is een inverter).
Het meeste geluid produceert een buitenunit wanneer hij SWW moet aanmaken. Gezien dat voor jou geen optie is zal het nogal meevallen.

mabo
lid

Bericht door mabo » 30 jul 2018, 19:34

Bedankt, voor de links, op die manier weet ik in welke richting ik wat verder kan zoeken.
Die Samsung Maldives in multisplit vorm lijkt op het eerste zicht wel interessant.

Enig idee hoe die vergelijkt op gebied van prijs/kwaliteit/efficiëntie met andere merken ?
Daikin en Mitsubishi heb ik al van gehoord, andere merken ken ik niet.
Ik wist niet dat Samsung ook Airco's verkocht.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 16:50

Daikin en Mitsubishi waren toen bij mij ook in de running.
Daikin heeft het niet gehaald (in die tijd en voor mij) wegens technisch minder.
Mitsubishi was technisch gelijkaardig maar duurder. Daarom is het Samsung geworden.
Voor mij was de aircofunctie eigenlijk maar een bijproduct van de CV en SWW.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 31 jul 2018, 19:15

Voor mij was waren Daikin en Mitsubishi ongeveer even duur. Wat voor mij de doorslag gaf waren
-) de binnenmodules in bureau en slaapkamer waren tienertijd de stilte 26dBA
-) beide merken konden in overdrive gaan voor pakweg 20 min en het supplementaire verbruik was bij Daikin het laagst, ook iets minder verbruik VS warmte bij vriestemperaturen

Het is dus Daikin geworden. Al 1 maal een technische interventie nodig gehad na bliksem, hersteller zei spontaan dat de herstelstukken bij Daikin wel duurder zijn dan bij Mitsubishi maar dat die dubbel zo lang verkrijgbaar zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 31 jul 2018, 19:51

Naar verbruik heb ik niet gekeken gezien het een all/in systeem was (CV-airco-SWW).
Gezien mijn totaal opgewekt vermogen groter is dan het verbruik is het voor mij ook geen issue.
Ik heb één keer een interventie gehad omdat de airco's warme lucht bliezen in koelmodus.
Is kosteloos rechtgezet door de invoerder door een software update te doen.
Was een gekend item voor een bepaald serienummer maar de installateur had nagelaten dat te controleren en een update
te laten uitvoeren voor installatie.
Bij ons zijn ook alleen de binnenunits in de slaapkamers van Samsung. In de leefruimte zijn het jaga's en die zijn in standaardmodus onhoorbaar.
Alleen tijdens autoboost hoor je de verticale binnenunit. De horizontale hoor je zelfs dan niet. De horizontale hebben een grotere opening (bovenaan) dan de verticale (zijdelings).
Prijs hangt natuurlijk ook af hoe ver de installateur bereid is te gaan in het toekennen van korting. Bij hetzelfde merk kan het dus al schelen van installateur tot installateur.

juano
lid

Bericht door juano » 02 aug 2018, 19:22

Wij hebben hier sinds 7 juli een split warmtepomp van daikin. Tot hier toe super tevreden uiteraard met het warme weer!
We hebben gekozen voor 3 binnenunits : kamer zoon ( zolder), onze kamer en de leefruimte.
leefruimte is +/- 50 vierkante meter en het toestel krijgt het gemakkelijk op gevraagde 24 graden tijdens warme dagen ( 35 graden buiten).
In de kamer en zolderkamer is het nu ook super goed. Zoon kan sinds de airco op zijn kamer staat hier terug slapen ( is een vloermodel).

tot hier toe dus zeer tevreden :D ( verbruik eigenlijk geen idee)

bedoeling is ook om in het tussenseizoen te verwarmen ( in leefruimte) maar dit ga ik pas doen als er zonnepanelen zijn.

stegero
VZW erelid
VZW erelid

Bericht door stegero » 04 aug 2018, 15:02

En welk type binnenunits van Daikin hebt ge dan gekozen? Zelfs met nu maar 23,6°heb ik last van de warmte (zonder airco).
Lid nr 47 van zonstraal.be/vzw
Power to the people!

omerpr
lid

Bericht door omerpr » 05 aug 2018, 20:33

Indien je een Lucht/Water,of Water/Water warmtepomp met captatienet neemt heb je geen gedoe met gasvullen !
Je kan een warmtepomp nemen voor alleen verwarmen of verwarmen en koelen,ik heb ze beiden hier bij mij geplaatst,samen met ventilo convectoren,doch ik geef de voorkeur voor passief koelen,veel energiezuiniger !
Tracker Deger NT9000 met ( 42 x 240 Wp )10.080 Wp ; Zonneboiler met 5 vlakplaten en 500L backup ,Warmtepomp verwarming 12kw water/water met ventilo's

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 06 aug 2018, 07:12

mabo schreef:
29 jul 2018, 21:38
Voor volgend jaar zou ik overwegen om een split airco te plaatsen.
Liefst eentje waar de buren niet al teveel last van hebben
In 2011 liet ik 2 LL Warmtempompen plaatsen waarbij één buitenunit, die voor de slaapkamer, aan de zijgevel (met één meter tussenruimte met de buren) werd geplaats. Dat gaf een enorm gedreun omdat de uitgeblazen lucht tegen de muur van de buur botst en terugkomt in de uitgeblazen lucht. Ik heb die moeten verwijderen omdat het lawaai niet te harden was.

De anderen buitenunit een split werd tegen een muur boven het plat dak geplaatst, die is binnen en zelfs buiten onhoorbaar.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 aug 2018, 09:32

Wij hebben een L/L WP voor verwarming, echter er kan ook gekoeld of ontvocht worden.
Ons gebruik tijdens warme zomerdagen/nachten.
indien de temperatuur lager is dan 24° dan wordt de ontvochter opgestart, verbruik in 9u +/-400Wh
Bij temperaturen hoger dan 23° dan zetten we de airco functie op op 26, 25 ,24 zo hoog mogelijk afhankelijk van de temperatuur, verbruik ligt dan tussen de 600Wh-1kWh in een periode van 9u

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 06 aug 2018, 17:31

bruma schreef:
06 aug 2018, 09:32
Wij hebben een L/L WP voor verwarming, echter er kan ook gekoeld of ontvocht worden.
Ons gebruik tijdens warme zomerdagen/nachten.
indien de temperatuur lager is dan 24° dan wordt de ontvochter opgestart, verbruik in 9u +/-400Wh
Bij temperaturen hoger dan 23° dan zetten we de airco functie op op 26, 25 ,24 zo hoog mogelijk afhankelijk van de temperatuur, verbruik ligt dan tussen de 600Wh-1kWh in een periode van 9u
Dat is wel héél weinig.
Meet je dan uw split unit ook ?

Een mobiele airco op volle kracht verbruikt ongeveer 1kWh per uur.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 06 aug 2018, 20:48

T sja er staat een kWh meter op de totaalcombinatie

Plaats reactie