Info LL warmtepomp kenners

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
GianniV
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Info LL warmtepomp kenners

Bericht door GianniV » 25 jul 2018, 14:49

In de (verre) toekomst plan ik in mijn rijwoning ook nog een LL warmtepomp te plaatsen.

Het plan zou zijn om alle kabels en leidingen via mijn schouw naar zolder te brengen om vanop zolder terug naar buiten te gaan, zo hoef ik maar weinig te gaan breken in huis.

Volgens de warmteverlies berekening op bouwinfo.be kom ik op een capaciteit van
~ 7,5 kW die zou zijn om het op 20 gr te krijgen bij -8 buiten, 60% van de woning

Ik zou werken met 1 buiten unit en 3 binnen units, 1 voor beneden en 2 voor in de 2 slaapkamers waar de schouw ook aan grenst.

Mijn bureau, de badkamer en de slaapkamers verwarm ik dus ook maar wanneer het nodig is, maar in de zomer zou ik deze kamers wel wat willen 'verkoelen' door de binnenunits in de slaapkamers, binnendeuren dus open laten.

Beneden woonkamer met 'open keuken' (aparte keuken met deurgat maar zonder deur in :D) heb ik 3 elektrische convectoren voorzien die gestuurd worden door een centrale unit, samen goed voor 2800W. Dit moet nog uitgetest worden komende winter(s) of dit volstaat, normaal gezien wel met de recent gerenoveerde veranda/uitbouw. Heb nu nog mijn gaskachel als back-up maar deze zou als de elek verwarming volstaat verdwijnen.

Hier dus 1 binnen unit om alles vooral zomers koeler te kunnen houden en samen met de elek convectie te kunnen verwarmen.

Elek aansluiting is 40A mono.

Zou dit haalbaar zijn met bepaalde toestellen? Heb al veel bijgeleerd over PV op het forum en we leren zeker ook graag bij over het warmtepomp verhaal. ;-)
Laatst gewijzigd door GianniV op 25 jul 2018, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
-> Samen (5,42 kWp) gemonitord met SMA Sunny Home Manager.
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Info LL warmtepomp kenners

Bericht door janus » 25 jul 2018, 14:56

Waarom wil je een warmtepomp en converters?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 25 jul 2018, 15:02

Ik heb al gelezen dat een LL warmtepomp puur om te verwarmen toch moeite heeft in de winter?

Kennis is momenteel vaag over warmtepompen dus vandaar de vraag naar de eventuele mogelijkheden
PV1: 12x IBC Polysol 265 (3180 WP) - west (265°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 2.5 1VL-40.
Opgestart 03/03/2017
PV2: 8x Bisol BMU 280 Poly (2240 WP) - oost (85°) - helling 30° - SMA Sunnyboy 1.5 1VL-40.
Opgestart 05/07/2018
Minime schaduw mast anemometer weerstation 's morgens op west en 's namiddags op oost

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jul 2018, 15:16

Het rendement wordt wat minder als het echt koud is maar hoeveel dagen komt dat voor per jaar?

Zet er desnoods een paar elektrische vuurtjes bij op die momenten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk » 26 jul 2018, 10:23

GianniV schreef:
25 jul 2018, 14:49
Volgens de warmteverlies berekening op bouwinfo.be kom ik op een capaciteit van
~ 7,5 kW die zou zijn om het op 20 gr te krijgen bij -8 buiten, 60% van de woning

Ik zou werken met 1 buiten unit en 3 binnen units, 1 voor beneden en 2 voor in de 2 slaapkamers waar de schouw ook aan grenst.
Hier draait al een LL sinds 2011.
Bij -8°C buiten is tot 20°C verwarmen niet genoeg, je zal het te koud vinden.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 jul 2018, 11:00

Al gedacht aan een split WP?
Hier geplaatst in 2013 en operationeel sinds februari 2014.
Nog geen hardwareproblemen mee gehad (de software is al eens vervangen moeten worden maar dat was op kosten van de invoerder).
Wij doen ongeveer wat jij in gedachten hebt maar dan met een split WP en dat werkt al vier jaar uitstekend.
Eén buitenunit.
In de slaapkamers L/L binnenunits (tegen plafond) die zowel kunnen dienen als verwarming en airco.
In de badkamer een overgedimensioneerde buisradiator (kan tevens dienen als handdoekdroger/-hanger en de tocht van een L/L lijkt
ons geen goed idee in een badkamer).
In de leefruimte W/L convectoren met aanvoertemperatuur gestuurde ventilo's.
Hierdoor kan de WP (wat betreft verwarming) steeds werken op een max. temp. van 35°C.
Het individuele verbruik van de WP voor CV ken ik niet maar het totale energieverbruik (incl. SWW en huishoudelijk verbruik) is nooit hoger
dan 5.000 kWh op jaarbasis.
Alles ook aangesloten op een mono 40A (met het oog op een toekomstig capaciteitstarief).

Bij -8°C buitentemp. moet de buitenunit idd op vol vermogen draaien.
Maar zoals Janus al stelt zo'n lage aanhoudende negatieve temp. is eerder een uitzondering van korte duur waar je een volledige installatie niet op moet berekenen.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 26 jul 2018, 12:17

Dank voor de reacties!

Ja mijn badkamer heb ik ook een handdoek radiator met een elektrische weerstand, daarnaast nog een kleine convector als het snel moet gaan, want de elek weerstand in handdoek radiator duurt wel even.

Bureau ruimte verwarm ik enkel wanneer nodig met een losse elek kachel, ook de slaapkamers, ik geniet meer van een 'koude' kamer en onder dik dons kunnen slapen.

Natuurlijk het zijn allemaal nieuw gekochte kachels, geen dure merken maar toch een mooi design en ze warmen snel op dus om ze nu meteen terug weg te doen zou een beetje zot zijn :D

Zijn Doe-Het-Zelf pakketten een optie? Had onlangs een website tegengekomen waar voorgevulde leidingen tot 15m mogelijk zijn. Of toch beter met een vakman werken?
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 26 jul 2018, 12:46

Voor alle duidelijkheid:
- de badkamerradiator werkt op water (vandaar oversized) en niet op elektriciteit.
- de slaapkamer worden in de praktijk nooit verwarmd. Een L/L heeft echter beide functies zodat het
altijd mogelijk blijft (bij ziekte, een slaapkamer gebruiken als bureelruimte, e.a.)
Laatst gewijzigd door ivob op 26 jul 2018, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 26 jul 2018, 12:47

Zijn Doe-Het-Zelf pakketten een optie? Had onlangs een website tegengekomen waar voorgevulde leidingen tot 15m mogelijk zijn. Of toch beter met een vakman werken?
Wij weten niet hoe handig je bent ;-)
.

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 26 jul 2018, 13:00

janus schreef:
26 jul 2018, 12:47
Wij weten niet hoe handig je bent ;-)
Nou, ik denk redelijk handig :D
(=> Zelf elektrische voorbereid 2de PV, zelf wat elektriciteit aangepast in de woning zelf, zelf mijn badkamer volledig gerenoveerd m.u.v., het pleisteren van de muren, zelf zowat gans mijn huis met vlies geplakt en geschilderd etc)

@ivob ach ok, hier is de badkmr radiator gevuld met water en warmt op dmv de weerstand.
Inderdaad, het zou vooral voor koelen dienen op de slaapkamer(s) en eventueel wanneer echt heel koud te verwarmen.
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 27 jul 2018, 18:05

Alles is redelijk makkelijk te doen.

Het moeilijkste gedeelte is eigenlijk: capaciteit berekenen, afweging prijs en SCOP.

Buiten unit: zorgen dat je genoeg steun aan de muur hebt, de juist rubbers etc gebruikt voor vibraties tegen te gaan, juiste kabels trekken.. en 'goten' voorzien voor mooi af te werken
Binnen units: redelijk van zelf sprekend stuk minder zwaar dus makkelijker..

Moeilijke/wettelijk ambetant gedeelte is de vacuum buizen aansluiten. Indien nodig F-gas bij doen.

Als je warmtepomp gaat kopen let dan ook op welk gas ze gebruiken sommige zijn verboden van 202X.
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 21:10

RoelandK schreef:
27 jul 2018, 18:05

Buiten unit: zorgen dat je genoeg steun aan de muur hebt, de juist rubbers etc gebruikt voor vibraties tegen te gaan, j
Je kan een buitenunit ook gewoon op silentblocs op de grond zetten. Die moet niet noodzakelijk aan de muur hangen.

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 27 jul 2018, 21:39

dat is waar, maar dan doen ze toch altijd eerst beton gieten.. ik dacht niet dat hij het op de grond kon doen ivm dat hij een schouw wou gebruiken voor de leidingen.. :)
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

GianniV
Master lid
Contacteer:

Bericht door GianniV » 28 jul 2018, 08:18

Inderdaad, zou de buiten unit tegen de westgevel hangen.
Dank voor de reeds gegeven info.
Opgestart 03/03/2017
Opgestart 05/07/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 jul 2018, 13:48

RoelandK schreef:
27 jul 2018, 21:39
dat is waar, maar dan doen ze toch altijd eerst beton gieten.. ik dacht niet dat hij het op de grond kon doen ivm dat hij een schouw wou gebruiken voor de leidingen.. :)
Met silentblocks moet je geen beton gieten (hier staat het al vijf jaar op silentbloks en nog geen mm verschoven)
Als hij niet vanaf de begane grond vertrekt of geen plat dak ter beschikking heeft moet het uiteraard aan de muur bevestigd worden.

Plaats reactie