nieuw stookolie installatie of HT warmtepomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
zesender
Installatie Land: Maak keuze

nieuw stookolie installatie of HT warmtepomp

Bericht door zesender » 24 jul 2018, 15:09

Dag allemaal

Het verbod op stookolieketels vanaf 2021 heeft maar 2 dagen stand gehouden, maar dit toch nog in gedachte 😊.
Ben zoekende naar advies en vooral ervaringen over hoge temperatuur LW warmtepompen (bv daikin Altherma hoge temp).
Had graag getoetst wat - voor mijn situatie - technisch mogelijk is en economisch verantwoord

Huidige situatie is als volgt:
- Woning 30 jaar oud, vrijstaand, matige isolatie, 4 cm in spouw, 12 cm plafond, gewoon dubbel glas, gewone radiatoren
- Verwarming op Stookolie ketel Saint Roch Couvin Optimelior 90 – 30 jaar oud (brander 10 jaar) – verbruik laatste jaar 1750 L – ketel temp staat meestal op 65 grad
- Sanitair water: electrische boiler Ariston 150 L
- Elektriciteits verbruik 5500 kwh/jaar waarvan een 5300 kwh word opgewekt door PV installatie

Mogelijke nieuwe situatie
a) Gas geen optie want niet aanwezig in de straat, geen ruimte voor pellets.
b) Behoud van alle leidingen en hoge temp radiatoren en begrijp dat dan enkel een hoge temp warmtepomp mogelijk is?
Aldus zijn de mogelijkheden
1) Nieuwe mazoutketel en behoud van elec boiler
2) Warmtepomp volledig electrisch LW (hoge temp) met ook de aanmaak van sanitair water
3) Warmtepomp hybride stookolie LW (hoge temp) met ook de aanmaak van sanitair water

Een nieuwe stookolieketel is natuurlijk zeer verleidelijk want aankoopkost is relatief laag, verbruikskosten zijn gekend, en het comfort is verzekerd. Dit samen met de elec boiler waarvan de elec word verwekt door de PV installatie. Langs de andere kant is dit een “verouderde” techniek en niet zo milieuvriendelijk.

Een warmtepomp kost een pak meer, maar vooral voor mij onbekend (onbemind) is de technische performantie (vooral dan de hoge temp versie in combinatie met radiatoren en geen super geïsoleerd huis).
Ook verbruikskost lijkt mij zeer moeilijk in te schatten. Gezien de hogere aanschafkost voor een warmtepomp zouden de verbruikskosten ook niet nog eens hoger mogen zijn.
De verwarmingskost (exclusief sww) is nu 1750 L x stookolie prijs (bv 1720 x0.65 = 1138 €).
Voor 1138 euro koop ik maar (/.3 euro) een 3800 kwh in elec.

Mijn voorlopige conclusie was: een nieuwe mazoutinstallatie en nadien afwachten wat de technologie en economische situatie ons in de toekomst brengt.
Maar sta voor alles nog open en ben vooral op zoek naar ervaringen met hoge temp warmtepompen aangesloten op bestaande leidingen en radiatoren.

Alvast bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: nieuw stookolie installatie of HT warmtepomp

Bericht door janus » 24 jul 2018, 16:13

Bij zulke hoge temperaturen zal je zeker als het echt koud wordt gewoon 1 op 1 gaan stoken met je wp.
Dus 1720L mazout is 17200kWh
17200x 0.27€= 4644€ aan stroomkosten
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

zesender

Bericht door zesender » 24 jul 2018, 17:05

Bedankt Janus voor je reactie! Ik ben zeker geneigd je te geloven.
Een studie van infomazout zegt (bijna) hetzelfde. (Maar de naam geeft de partijdigheid al weer :))
Een andere "studie" van "testaankoop" zegt dan weer het tegenovergestelde.
Zij spreken van een SCOP van 2,44 bij 65 graden waarbij de pomp net iets goedkoper uitkomt dan mazout.
Reclame of desinformatie of waarheid?
Zie link blz 3

http://www2.vlaanderen.be/economie/ener ... p_0914.pdf

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 jul 2018, 19:42

Wat daar ook bij staat is dat je een goede berekening moet maken.
Ik doe het maar even op het gevoel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 24 jul 2018, 20:04

Die studie van Test Aankoop is wel van 2014, toen was de btw op elektriciteit op 6% wat de prijs in hun berekening beïnvloed
Just my 2 cents ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

zesender

Bericht door zesender » 25 jul 2018, 08:50

Dank voor je reactie YveST3
Je hebt natuurlijk gelijk dat die studie van 2014 is (ook weer niet zo lang geleden) en dat de prijzen toen anders waren.
Herbereking dmv van update van de prijzen zijn echter gemakkelijk te doen. (reken stookolie aan 0,65 €/l en elec aan 0,30 €)
De variabele met de grootste impact in deze, is hun SCOP van 2,44 die wellicht theoretisch is bekomen.
Zelfs met een SCOP van 2,44 zal ik - in mijn situatie - geen (financieel) voordeel doen met een warmtepomp tov mazout (gerekend aan huidige prijzen), integendeel zelfs!
Maar met een SCOP van 1 zou de berekening helemaal een ramp zijn.
Economisch gezien dien ik - vandaag - te kiezen voor een stookolie installatie, maar mss wordt de situatie morgen anders (elec prijzen die dalen :), verbod door de overheid van stookolie, enzv).
Eigenlijk ben ik dus op zoek naar mensen die ervaring(en) hebben met een hoge temp warmte pomp die draait op normale radiatioren in een matig geisoleerd huis
Veel zullen er alvast (nog) niet zijn, want warmtepompen zijn in principe enkel maar OK voor trage verwarming (vloer) op lage temp in zeer goed geïsoleerde omgeving.
Echter DAIKIN beweert dat hun Altherma (hoge temp) voor de beschreven situatie in aanmerking komt.
Er wordt beweerd een temp van 65 graden te kunnen aanmaken (zonder elec bijstand) bij een buiten temp tot -10.
Sta hier zelf zeer sceptisch tegenover....vandaar mijn vraag naar praktijkervaringen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 25 jul 2018, 11:51

Het zal wel lukken die 65° maar tegen welk rendement.
En vrees inderdaad dat je niet veel ervaringsdeskundigen zal vinden omdat niemand er tot nu aan toe aan begint.

Hebben ze bij Altherma geen referentie adressen?
.

zesender

Bericht door zesender » 25 jul 2018, 12:06

Nog geen referenties maar heb in augustus een afspraak met een vertegenwoordiger van Daikin.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 25 jul 2018, 15:01

Ik denk dat je op termijn voordeliger uitkomt om met een LT WP te werken en, gezien je leidingen er toch al liggen,
de radiatoren te vervangen door ofwel oversized radiatoren of LT convectoren.
Een WP die warm moet aanmaken van meer dan 50°C verliest veel van zijn voordelen. Zo niet alle.

stef69
Senior lid

Bericht door stef69 » 27 jul 2018, 10:00

eerste actie bij dergelijke zou moeten zijn isoleren, isoleren, isoleren

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 27 jul 2018, 11:17

Eerst inderdaad kijken voor te isoleren.
- spouwmuur
- grote raampartijen vervangen door 1,0 glas(HR++) of indien mogelijk tripple glas
- dak isolatie
- kruipkelder sioleren.

Als je geen gas in de straat hebt heb je een mogelijkheid voor dubbele subsidie bij warmtepomp installatie, bekijk deze ook..
Als je isolatie aanpakt kun je zien of met je bestaande radiatoren de ruimte toch kunt opwarmen.

Hoge temperatuur radiatoren zijn eigenlijk berekend op 90 graden water..!
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 12:09

RoelandK schreef: ↑
27 jul 2018, 11:17
- grote raampartijen vervangen door 1,0 glas(HR++) of indien mogelijk tripple glas
De waarde voor dubbel glas is al eenvoudig naar 0.8 te krijgen zonder grote meerkost.

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 27 jul 2018, 17:32

Nadeel van 0,8 is dat het met gas gevuld moet worden dat geel kleurig wordt.. en hier was het voor 15 vierkante meter glas 1500 euro duurder..

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 jul 2018, 21:13

Na hoeveel jaar zou dat dan "geel" kleuren.
Hier is na vijf jaar nog geen verschil te zien en is alles nog kristalhelder.
De meerkost tov 1.0 (voor alle glaswerk) was hier slechts 250 €. (11m²)

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 27 jul 2018, 21:41

Dit verkleurt niet maar heeft standaard een gele schijn. Zo heeft Boermans glas het alle sinds uitgelegd.
Dus als je witte glas gordijnen of dergelijke hebt dan zie je dat fel.. wij hebben witte rolgordijnen dus wouden dat risico niet nemen.

Glas is hier verleden jaar vervangen, moet misschien factuur eens opzoeken. Weet dat Claessens glas een meer prijs van 150 euro per vierkante meter had gezegd.

Plaats reactie