Elektrische verwarming vervangen door L-L warmtepomp(en)

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
MathiasC
junior lid
Installatie Land: België

Elektrische verwarming vervangen door L-L warmtepomp(en)

Bericht door MathiasC » 03 dec 2017, 13:35

Hallo iedereen,

Nieuw op dit forum hier, maar al veel rondgeneusd. Even een kleine schets van mijn huidige situatie:
Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht en dit wordt puur elektrisch verwarmd. Dit gebeurt met behulp van een Masser systeem: centrale pomp die zorgt voor luchtcirculatie en deze lucht wordt over elektrische convectoren geblazen waardoor deze opwarmt. Van de vorige eigenaars hebben wij gegevens gevonden en het verbruik zou liggen op 15000 kWh elektriciteit totaal dus +- 12000 kWh voor de verwarming. Natuurlijk weten wij niet hoe warm ze het toen wouden in elke kamer. Het huis vrij goed geïsoleerd: overal rotswol in vloeren, muren en vloer van de zolder + dubbel glas (sommige ramen hoogrendementsglas). Niets aangesloten op aardgas, geen centrale verwarming. Warm water is met behulp van doorstromers. Er staat ook een gewone houtkachel, met genoeg plaats om hout te stockeren.

Nu vroegen wij ons af wat een haalbare oplossing zou zijn om dit systeem te vervangen of efficiënter te maken. Centrale verwarming zien wij niet goed zitten, omdat we dan heel ons huis zouden moeten openbreken. Wij dachten aan één of meerdere lucht-lucht warmtepompen om dan eventueel (later) een deel van dit verbruik op te vangen met zonnepanelen (schuin dak, zuidelijk gericht). Mitsubishi, General of Daikin zouden hier goede merken voor zijn, heeft iemand concrete ervaringen? Voor de heel koude dagen zouden we dan ook de kachel kunnen aansteken om bij te verwarmen, en eventueel het oude systeem aanzetten, moesten we beslissen om dit te houden.

Alvast bedankt voor de input!

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Elektrische verwarming vervangen door L-L warmtepomp(en)

Bericht door janus » 03 dec 2017, 14:37

Welkom op het forum.
Een lucht/lucht kan een verbetering zijn naar het stroomverbruik toe.
Ik zou daar eens een offerte voor laten maken.
Of eventueel een pelletkachel ipv de houtkachel?
Voor het warm water is een lucht/water Wp misschien interessant , (hangt ook af van de conditie van de huidige toestellen.)

Maar alles staat of valt met de mogelijkheden die je huis heeft en dat zien wij niet van achter ons scherm.
Een plaatsbezoek van een vakman zal dan misschien handiger zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

MathiasC
junior lid

Bericht door MathiasC » 03 dec 2017, 20:11

Bedankt! Offertes gaan we zeker laten maken, en ik hoop in de komende weken wat bevindingen en ervaringen te kunnen delen hier.
Pelletkachel hebben we ook aan gedacht, maar zal niet echt geschikt zijn als hoofdverwarming, vermoed ik?
Lucht-water warmte pomp lijkt ons voor onze situatie minder interessant omdat we 3 verschillende doorstromers hebben. Conditie is nog een beetje afwachten.. :-)
Je laatste punt is zeker waar, maar elk beetje informatie of ervaring is welkom!

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 03 dec 2017, 20:33

Pelletkachel hebben we ook aan gedacht, maar zal niet echt geschikt zijn als hoofdverwarming, vermoed ik?
Waarom denk je dat?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

MathiasC
junior lid

Bericht door MathiasC » 04 dec 2017, 07:59

Omdat ik in mijn hoofd had dat dat niet zoveel verschilde van een gewone houtkachel. Na wat opzoekwerk blijk ik daar dus volledig fout te zijn. Hmm, moest een deel van de warmteafvoer via de huidige luchtcirculatie kunnen gaan, krijgen we misschien wel heel het huis op temperatuur. Boven wat kouder door de afstand, en de living en keuken goed warm. Food for thought...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 04 dec 2017, 10:00

De stralingswarmte van een (zeer goede) houtkachel is niet te vergelijken met de opgewarmde luchtstroom van een L/L WP.
Een L/L of L/W is zeer gebruiksvriendelijk maar eenmaal de buitentemp onder de 3°C zakt is de efficiëntie ver zoek en het
comfort van stralingswarmte (of het gemis eraan) niet te vergelijken.
ps. Ik heb zowel L/W WP als massakachel, dus kan rechtstreeks vergelijken.
(en een massakachel is idd niet voor iedere plaats noch voor ieder budget weggelegd, maar een simpele plaatstalen of gietijzeren houtkachel is sowieso
heden een weggegooide investering. Een pelletkachel eventueel met massaplaten is een goede tussenweg.

MathiasC
junior lid

Bericht door MathiasC » 05 dec 2017, 07:40

Ik heb wat meer zitten opzoeken over pelletkachels, en ik ben toch wel fan van deze optie. Er bestaan er ook die warmteafvoeren hebben naar 3 verschillende kamers, dat zou wel ideaal zijn om ook onze bijruimte en boven wat op een deftige temperatuur te houden. Natuurlijk niet zo warm als living en keuken, maar dat moet ook niet. Die elektrische verwarming kunnen we dan nog altijd aansteken als het echt te koud zou zijn. Ga er mij zeker eens op bevragen!
We hebben ook nog wat ramen met gewoon dubbel glas (sommige zijn hoogrendementsglas), en deze vervangen zou onze elektriciteitvraag ook wel doen dalen. Elektriciteit blijft wel heel duur natuurlijk, dus weet niet of het op korte termijn een betere oplossing zou zijn dan bv. een pelletkachel te installeren om aan (een groot deel van) de warmtevraag te voldoen.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 dec 2017, 08:37

Een pelletkachel heeft ook (veel) nadelen, informeer je dus zeer goed voor je iets aanschaf.

Bij voorkeur in dit topic
viewforum.php?f=10
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 05 dec 2017, 09:34

En een ietwat deftige pelletkachel heeft ook elektriciteit nodig om te blijven werken.

MathiasC
junior lid

Bericht door MathiasC » 05 dec 2017, 10:27

Maar niet > 10 kW, zoals nu het geval is, mag ik hopen ;-)
Ik ga mij zeker goed informeren, maar momenteel wegen de nadelen wel op tegen de voordelen voor mij.

Plaats reactie