Warmtepomp L/L en warmtepompboiler installeren zonder zonnepanelen

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Giolovin
lid
Installatie Land: België

Warmtepomp L/L en warmtepompboiler installeren zonder zonnepanelen

Bericht door Giolovin » 14 nov 2017, 15:27

Onze elektrische boiler heeft onlangs de geest gegeven. Omdat we niet meteen een nieuwe investering aankonden hebben we dan ook een zestal maanden met de oude boiler verder gedaan (werkte wel nog maar het warmteverlies was wel degelijk merkbaar. Resultaat dubbel zoveel verbruik op onze exclusief nacht waardoor we ook dubbel zoveel mogen ophoesten voor onze eindfactuur. Dit jaar lagen we aan ongebruikelijk hoeveelheid van 11000 kwh, voor 1 jaar. Normaal gezien ligt ons jaarlijks verbruik op 9000 kwh wat ik nog veel vind, maar ja alles werkt op elektriciteit bij ons en hebben geen aardgas liggen. Bijdrage energiefonds boven de 10 000 kwh 300 euro...

Nu zijn we overgeschakeld naar een warmtepompboiler van Daikin en binnenkort zouden we ook onze accumulatiekachels (de veelvreters van onze elektriciteit excl. nacht.) laten vervangen door verwarming met een aparte warmtepomp.

Voor onze boiler ben ik er zeker van dat dit geld zal uitsparen. Toch heb ik een aantal bedenkingen:
  • Zowel de huidige accumulatoren en vroegere boiler draaiden op exclusief nacht (nu staat de warmtepompboiler op het nachttarief). Zal dit zonder exclusief nacht niet duurder uitkomen of leiden tot een nuloperatie zonder zonnepanelen?
  • Boiler staat momenteel ingesteld op nacht zolang er geen zonnepanelen zijn, beste oplossing tot die er zijn?
  • De nieuwe verwarming met warmtepomp zal natuurlijk niet zoals bij de boiler (doorstroomboiler) enkel 's nachts kunnen draaien, maar zal ook overdag moeten draaien, zal dit niet kostelijker uitkomen omdat er dan gebruik wordt gemaakt van het dagtarief?
MIjn vriend heeft de beslissing genomen om ook te verwarmen met warmtepomp, maar ik denk dat we hierdoor zeker geen lagere factuur zullen hebben bij onze afrekening van onze elektriciteit. Wat wel het geval zou zijn mochten er ook zonnepanelen liggen en alles is omgeschakeld naar een enkelvoudige tariefmeter.

Waarom we eerst kiezen om de warmtepompen te installeren? Zodat we zeker zijn dat we niet overbodig te veel zonnepanelen leggen of te weinig. Volgens mij valt dit namelijk heel moeilijk in te schatten wanneer er nieuwe installaties zijn in huis.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Warmtepomp L/L en warmtepompboiler installeren zonder zonnepanelen

Bericht door janus » 14 nov 2017, 15:55

Eerst even een extra vraag.
Wat voor WP gaan jullie installeren, lucht/lucht water/water of lucht/water?
En als er voor water gekozen wordt, vloerverwarming of radiators en hoe is de woning geïsoleerd?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2017, 16:02

janus schreef:
14 nov 2017, 15:55
Eerst even een extra vraag.
Wat voor WP gaan jullie installeren, lucht/lucht water/water of lucht/water?
En als er voor water gekozen wordt, vloerverwarming of radiators en hoe is de woning geïsoleerd?

Voor de boiler (Daikin Altherma) hebben we een aparte warmtepomp L/W die al geïnstalleerd is. Voor de verwarming met 3 radiators hebben we gekozen voor een multisplit van Daikin.

De woning is deels geïsoleerd: aanbouw keuken volledig geïsoleerd en dak (rijwoning), de voorkant heeft jammergenoeg geen spouwmuur. Verder hogerendementskoepels (driewandig) (aanbouw keuken) en overal superisolerend glas.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 nov 2017, 16:23

Ik lees
Voor de verwarming met 3 radiators hebben we gekozen voor een multisplit van Daikin.
En
De woning is deels geïsoleerd: de voorkant heeft jammergenoeg geen spouwmuur
Weet je wel zeker dat je wp dan goedkoper in het verbruik gaat zijn dan je huidige kachels?
Om nog niet over aanschafprijs te spreken!
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 14 nov 2017, 16:34

• Weet je wel zeker dat je wp dan goedkoper in het verbruik gaat zijn dan je huidige kachels?
    Om nog niet over aanschafprijs te spreken!
De voorgevel waar geen spouwmuur zit kunnen we niet isoleren. De bedoeling is dat we in de toekomst dit uitbreiden met zonnepanelen zodat we we minder elektriciteit verbruiken en voor een groot deel onze zonnepanelen kunnen inschakelen. Dit zou ook de kosten verminderen van de zonnepanelen die moeten gelegd worden.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 nov 2017, 17:12

De voorgevel waar geen spouwmuur zit kunnen we niet isoleren. De bedoeling is dat we in de toekomst dit uitbreiden met zonnepanelen zodat we we minder elektriciteit verbruiken en voor een groot deel onze zonnepanelen kunnen inschakelen. Dit zou ook de kosten verminderen van de zonnepanelen die moeten gelegd worden.
Dat was mijn vraag niet, een wp met radiatoren is een zeer slechte combinatie en dan kun je vermoedelijk beter je oude kachels houden.

Zonnepanelen kun je sowieso plaatsen maar ook die kosten veel geld en het duurt ongeveer 10 jaar voor je daar iets aan gaat verdienen.
.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 14 nov 2017, 22:17

Onze accumulatie kachels hebben we een 5tal jaren vervangen door alterno verwarming. Met de accumulatie kachels welke 30 jaar waren hadden we een verbruik van 11000 kWh. Met de nieuwe kachels gezakt naar 9000 kWh. Mocht bij het opnieuw doen zou misschien kiezen voor wp pomp L/L
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

JoG
lid

Bericht door JoG » 14 nov 2017, 22:30

janus schreef:
14 nov 2017, 17:12

Dat was mijn vraag niet, een wp met radiatoren is een zeer slechte combinatie en dan kun je vermoedelijk beter je oude kachels houden.
Waarom zou een warmtepomp hier meer verbruiken dan de oude accumulatoren ? Met radiator wordt vermoedelijk een wandmodel bedoeld die aan de muurhangt en warme lucht blaast. Het lijkt mij dat een dergelijke configuratie (veel) minder zal verbruiken dan de bestaande puur elektrische kachels.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 nov 2017, 22:46

Met radiator wordt vermoedelijk een wandmodel bedoeld die aan de muurhangt en warme lucht blaast.
Daarom vraag ik ook meer info aan de TS, aan vermoedens hebben we niet veel ;-)
.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 15 nov 2017, 08:18

Een lucht/ lucht warmtepomp verbruikt aanzienlijk minder energie (COP is een gewogen waarde dus zuiniger is zeker mogelijk), maar geeft daarentegen geen stralingswarmte.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 nov 2017, 16:20

Enerzijds is een L/L WP merkelijk zuiniger. Ik vermoed dat een goed systeem dit wel tot 3 keer kan zijn. (Geen discussie hieromtrent a.u.b. is gebaseerd op eigen verbruik met accumulatie en een Daikin WP).
Anderzijds draait je WP op dag/nachttarief wat in beide gevallen toch behoorlijk duurder is dan exclusief nacht. Bij exclusief nacht is de eli-prijs niet veel goedkoper meer dan de eli-nacht prijs echter de distributieprijs is veel lager.
Indien ik kijk bij Gaselwest dan is de excl nacht +/- 50% van de dagprijs met de nachtprijs ergens tussenin, net geen 75%.
Nachtprijs heb je ook tijdens het weekend, dus zal het wat rekenwerk vragen om te weten hoeveel je op welk tarief zal verbruiken.
Hou er rekening mee, om comfortredenen, dat je best je WP altijd laat aanstaan, wanneer je er niet bent met een iets lagere temp. Dit is eigen aan luchtverwarming. Mijn daikin heeft een aanwezigheidssensor die auto de temo met 2° verlaagt én een home-leave knop waarmee je een tweede temp instelt (al of niet gecombineerd met de sensor)

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2017, 17:02

JoG schreef:
14 nov 2017, 22:30
janus schreef:
14 nov 2017, 17:12

Met radiator wordt vermoedelijk een wandmodel bedoeld die aan de muurhangt en warme lucht blaast.
Inderdaad ik heb het over drie wandmodellen :-)

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2017, 17:05

bruma schreef:
15 nov 2017, 16:20
Enerzijds is een L/L WP merkelijk zuiniger. Ik vermoed dat een goed systeem dit wel tot 3 keer kan zijn. (Geen discussie hieromtrent a.u.b. is gebaseerd op eigen verbruik met accumulatie en een Daikin WP).
Anderzijds draait je WP op dag/nachttarief wat in beide gevallen toch behoorlijk duurder is dan exclusief nacht. Bij exclusief nacht is de eli-prijs niet veel goedkoper meer dan de eli-nacht prijs echter de distributieprijs is veel lager.
Indien ik kijk bij Gaselwest dan is de excl nacht +/- 50% van de dagprijs met de nachtprijs ergens tussenin, net geen 75%.
Nachtprijs heb je ook tijdens het weekend, dus zal het wat rekenwerk vragen om te weten hoeveel je op welk tarief zal verbruiken.
Hou er rekening mee, om comfortredenen, dat je best je WP altijd laat aanstaan, wanneer je er niet bent met een iets lagere temp. Dit is eigen aan luchtverwarming. Mijn daikin heeft een aanwezigheidssensor die auto de temo met 2° verlaagt én een home-leave knop waarmee je een tweede temp instelt (al of niet gecombineerd met de sensor)

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk
Bedankt voor dit antwoord dit is wat ik ongeveer zocht. Mijn wandtoestellen en warmtepomp zullen ook van Daikin zijn en zit ook bij Gaselwest, de duurste van België trouwens... :(

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2017, 17:07

Giolovin schreef:
15 nov 2017, 17:05
bruma schreef:
15 nov 2017, 16:20
(Geen discussie hieromtrent a.u.b. is gebaseerd op eigen verbruik met accumulatie en een Daikin WP).
Accumulatie is hier waarschijnlijk niet het juiste woord wanneer je met een warmtepomp werkt?

Giolovin
lid

Bericht door Giolovin » 15 nov 2017, 17:11

japio schreef:
15 nov 2017, 08:18
Een lucht/ lucht warmtepomp verbruikt aanzienlijk minder energie (COP is een gewogen waarde dus zuiniger is zeker mogelijk), maar geeft daarentegen geen stralingswarmte.
Zuiniger hoogstwaarschijnlijk wel maar de kwh die we verbruiken zullen niet meer van excl. nacht komen waardoor het volgens mij in de toekomst toch aangewezen is om met zonnepanelen te werken.

Iedere verbruikte kwh zal namelijk duurder aangerekend worden tegen dag/nachttarief.

Plaats reactie