LL of LW warmtepomp

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
kob
junior lid
Installatie Land: België

LL of LW warmtepomp

Bericht door kob » 09 okt 2017, 13:08

Situatie:
accumulatie verwarming vervangen door warmtepomp in een ruimte van 32m2.
Warmteverlies ruimte: 5kW bij buitentemperatuur van -10. (Berekend met tooltje van General op basis van opbouw muren/vloer/plafond)
Huidig verbruik voor volledige woning: Dag: 0kWh, Nacht: 1000kWh, Excl Nacht: 7000kWh. (Alles elektrisch, 4kW zonnepanelen )

In eerste instantie had ik liefst 2 radiators geplaatst met een LW warmtepomp. (Met een eerdere renovatie hadden we al een LL geplaatst voor de verwarming van andere ruimtes. Slaapkamers & keuken) Ik had liever geen LL meer, liever 1 radiator van jaga met DBE en 1 gewone. Een beetje zoals de accu's, warmte afgifte door straling + blazen indien nodig.

Afgelopen weekend naar de BIS beurs geweest. 1 van de firma's die ik aangesproken had, heeft dit totaal afgeraden omdat de kost voor LW veel te hoog zou zijn tov LL in mijn situatie. Er zou tevens nog een buffervat moeten geplaatst worden en dergelijke ...

Eventuele optie is nog om de LW mee te voorzien met een boiler voor warm water. In dit geval heb ik een pak meer kosten met betrekking tot het open breken van een koker in de badkamer die betegeld is. Maar het zou tevens toe laten om ineens daar ook een kleinere radiator te plaatsen, ter vervanging van het elektrische vuur dat er nu staat.

Ik heb nog geen offertes, maar was me aan het afvragen om mijn idee dan toch verkeerd was voor een LW te plaatsen.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: LL of LW warmtepomp

Bericht door janus » 09 okt 2017, 13:35

Zonder meer details te weten is het moeilijk om te antwoorden, maar warmtepomp en radiators is een zeer slechte combinatie.
radiators moeten een hoge watertemperatuur hebben om goed te kunnen werken
Een L/W wp moet juist op een zo laag mogelijke temperatuur werken om het hoogste rendement te hebben.

Bij hoger dan +/-50° zal je zelfs puur elektrisch werken en dus maar een rendement van 100% hebben ipv de 3a400% normaal.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 09 okt 2017, 13:59

janus schreef:
09 okt 2017, 13:35
Zonder meer details te weten is het moeilijk om te antwoorden, maar warmtepomp en radiators is een zeer slechte combinatie.
radiators moeten een hoge watertemperatuur hebben om goed te kunnen werken
Een L/W wp moet juist op een zo laag mogelijke temperatuur werken om het hoogste rendement te hebben.

Bij hoger dan +/-50° zal je zelfs puur elektrisch werken en dus maar een rendement van 100% hebben ipv de 3a400% normaal.
er bestaan meer en meer radiatoren op lage temperatuur...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 09 okt 2017, 14:05

Het is correct dat er meer keuze is qua lage temp radiatoren.
Echter een buffervat ertussen plaatsen ? Denk dat de installateur geen risico's wil nemen en geen ervaringen ermee heeft.

Waarom wil de TS geen L/L WP meer ?
Slechte ervaring mee, andere info .. ?
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 14:15

janus schreef:
09 okt 2017, 13:35
Hij omschrijft het waarschijnlijk niet correct. Jaga DBE zijn immers ventilator gestuurde LT convectoren (werken tussen 27-35°C) en geen radiatoren.
Maar die geven dan weer geen stralingswarmte af zoals hij een regel later schrijft.
Maar de DBE gaat meestal wel blazen anders heeft deze optie geen zin. Je plaatst juist een DBE om meer rendement uit een kleinere convector (plaatsbesparing +
meer rendement) te halen. Anders moet je werken met natuurlijke convectie en krijg je het, of je moest relatief enorme kasten rond de convectoren plaatsen, niet
comfortabel warm in een leefruimte.
LT convectoren in combinatie met WP kan zonder problemen maar met de verwarrende en ontbrekende info van TS is er idd geen zinnig
antwoord te geven op zijn vraag (isolatie? m³ van de te verwarmen ruimtes, oriëntatie, afgiftevermogen van de WP en convectoren, gevraagde temperatuur)
Hoe je de dag kan rondkomen met een 0 verbruik begrijp ik ook niet (of hij moest bedoelen dat de opbrengst van de PV dit compenseert en hij nu dan een
totaalverbruik heeft van ong. 12.000 kWh?
Laatst gewijzigd door ivob op 09 okt 2017, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 14:25

DaRkMaN_FX schreef:
09 okt 2017, 14:05
Echter een buffervat ertussen plaatsen ? Denk dat de installateur geen risico's wil nemen en geen ervaringen ermee heeft.
Hij spreekt over een "boiler". Waarschijnlijk een SWW vat?
Maar daar sluit je idd geen (badkamer)radiator op aan. Een oversised buizen radiator is zelfs aan te raden in de badkamer maar
kan rechtstreeks aangesloten worden op de LW WP (zonder buffervat wat idd een beetje idioot zou zijn).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 09 okt 2017, 14:29

Momenteel zijn er al LL binnenunit die op lage (niet superlage nacht) beneden de 26dBa geluidsnorm zitten, fluisterstil.

Los daarvan, met in het achterhoofd nieuwe tarieven met de slimme meter, zou het jet overwegen waard zijn om naar een LW te kijken mét buffervat. Zeker gezien er PV aanwezig is zodat het verbruiken tijdens het produceren dan de hoogte kan ingaan. Het zal een derme brok rekenwerk vergen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 14:34

Waarom zou je met een WP en convectoren werken met een buffervat? De energie die je er extra mee zou kunnen opslaan gaat grotendeels
verloren door stilstandsverliezen in het buffervat. Je kan dan beter de verhouding geleverde/gevraagde energie correct berekenen en dan sluit je
stilstandsverliezen met een PV/WP/DBE bijna volledig uit. Je hebt dan alleen minimale transportverliezen.
Eventuele overtollige dagproductie kan je dan toch beter in een SWW vat opslaan? Dat heb je sowieso nodig.
Laatst gewijzigd door ivob op 09 okt 2017, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 09 okt 2017, 14:36

Als dat buffervat binnen de verwarmbare zone staat zijn dat toch geen verliezen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 14:39

Inderdaad maar een buffervat in de leefruimte vind ik geen zicht. :D
Maar ik ging idd verkeerdelijk uit van eigen standpunt.
TS moet dan eerst maar omschrijven waar die 32m² voor moet dienen.

kob
junior lid

Bericht door kob » 09 okt 2017, 16:05

Even kort reageren op alle vorige reacties. (zal er deze avond nog eens in detail doorgaan)
- Die ruimte is een leefruimte --> Salon
- Ivm met die 0 kWh op dag, is omwille van zonnepanelen. (teller is momenteel eigenlijk negatief: -800 ongeveer)
- Accu's staan samen met de huidige boiler voor warm water enkel op ex. nacht teller --> dus die 7000kWh
- Voorgevel is niet geïsoleerd. Heb warmteverlies is opgegeven, dit zou voldoende moeten zijn.
--> Toevoegen isolatie voor gevel (30-40cm volle steen): 14cm pur kwam een verbetering van een 500w.
--> Beste verbetering kan ik momenteel halen met het isoleren van de vloer via de kelder. Dat zal nog gebeuren, enkel nog eens kijken wat juist mogelijk is, maximum waarde om nog comfortabel in de kelder te kunnen stappen. en wat het minimaal nodig is om al iets van effect te hebben. Op het internet al iets gezien van 3cm, maar zal het eerst nog eens kijken wat de impact is.
- De binnen unit zou in de kelder staan onder de leefruimte. Dus indien buffervat nodig, komt dat ook daar te staan.
--> Enkel indien we het zouden combineren met een boiler, dan komt de binnen unit in de badkamer te staan. Een buffervat daar is minder praktisch.
--> Die ene installateur sprak puur over een buffervat. Het heeft geen element om op te warmen of dergelijke. Met die paar radiatoren zou de hoeveelheid water in het circuit te laag zijn of zoiets voor de warmtepomp ...
- De jaga radiatoren werken op lage temperatuur. kan 35 of 45. Met DBE variant heb je intern ventilatoren.
- Waarom geen LL: momenteel zie ik niet veel goede opties om de interne unit te plaatsen in die ruimte. We hebben tevens voor de andere ruimtes al een LL, en de luchtverplaatsing van boven naar onder bevalt me niet.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 18:34

kob schreef:
09 okt 2017, 16:05
- De jaga radiatoren werken op lage temperatuur. kan 35 of 45. Met DBE variant heb je intern ventilatoren.
Er is geen verschil tussen een Jaga convector (in ontwerp en uitzicht) met of zonder DBE.
De DBE units worden gewoon als optie inwendig op de connvectorlamellen geplaatst.
Hierdoor kunnen de convectoren kleiner zijn => minder waterinhoud => hoger rendement.
Een DBE unit start trouwens op vanaf 27°C. Op 35°C kan hij in zijn max. (manuele) stand werken.
45°C is onrendabel in samenwerking met een WP.
Als je een convector met DBE wenst te plaatsen moet je er wel rekening mee houden dat er telkens een stopcontact is achter iedere
convector met DBE.
En nogmaals, een Jaga convector werkt ook 100% op luchtverplaatsing en 0% op stralingswarmte.
De m² van de te verwarmen ruimt is dan ook niet zo belangrijk, wel het aantal m³.
Om een optimale spreiding te krijgen heb ik drie Jaga units met DBE in de leefruimte nodig voor 110 m³.
En dat werkt momenteel perfect met een WP (en dat is niet de lichtste) zonder buffervat.

kob
junior lid

Bericht door kob » 09 okt 2017, 19:07

Ok. Met 35 op de jaga's kom ik er niet met wat ik in gedachte had voor de plaatsing. Zal het even opnieuw moeten bekijken dan.
Volume = 32 x 3 ... Rond het af naar 100m3.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 09 okt 2017, 19:16

Elke radiator is een lage temperatuurradiator, zolang je ze maar groot genoeg dimensioneert. Een standaard radiator van 1 kW bij 75/65 °C aanvoer/retour levert nog 1/4 van dat vermogen bij 45/35. En die geeft ook stralingswarmte, vandaar ook de naam 'radiator'.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 okt 2017, 21:20

Uiteraard. Maar het moet wel praktisch uitvoerbaar blijven in een leefruimte.
Bij een volsteense muur van 40 cm heb je ook veel massa. Dan kan je beter met stralingswarmte dan bij
convectie werken. Dan kan de massa als buffer werken. Bij convectie warm je alleen de omgevingslucht op.
Je haalt dan ook de comfortdrempel naar beneden waardoor je nog hoger zal moeten gaan verwarmen.
En met een plafond van 3 meter ga je dan nog eens eerst loze ruimte overmatig verwarmen voor ze impact heeft op
het comfort van de bewoners.
Allemaal tegen het principe van de WP.
Laatst gewijzigd door ivob op 09 okt 2017, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie