Werking WP met buffervat

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Nokia
junior lid
Installatie Land: België

Re: Werking WP met buffervat

Bericht door Nokia » 22 nov 2016, 18:29

Hoeveel graden vragen jullie aan de WP voor SWW?
Wat is de max temperatuur die er uit de kraan komt?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 22 nov 2016, 21:10

1. Tussen de 42 en 48°C. (hoogste instelling WP voor SWW is softwarematig beperkt tot 50°C en technisch tot 55°C).
2. Tussen de 38 en 40°C. (volgens de thermostatische mengkraan).

En tussen de 27°C en 35°c voor de ruimteverwarming. 27°C is in ons geval de minimum omdat de ventilatoren automatisch bij
deze temperatuur aanslaan en de dimensionering van de convectoren berekend is op een boost met de ventilatoren. Voor VV zou
de minimum dus lager moeten/kunnen zijn.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 nov 2016, 21:15

bartgo schreef:Aah ja natuurlijk. Hangt bij mij vlakbij in de warmtepomp op noorden. Ik heb vvw LEW met veel ramen op zuid en daarvoor suggereerde Jeroen ooit om op zuiden een voeler te zetten. Uiteindelijk hebben de installateurs me dat afgeraden omdat de kamertemperatuur de master is.
Uw kamerthermostaat is toch de master om de warmte in uw hoofdruimte aan te sturen en de WAR om de vertrekwatertemperatuur van het water te bepalen om die ruimtevraag zo
vlug en economisch mogelijk te bereiken, afhankelijk van de ingestelde stooklijn? Ze zijn dus complementair en niet de een of de ander. M.a.w een ruimte(binnen)voeler (kamerthermostaat) is een beetje blind zonder buitenvoeler en werkt alleen als een aan/uit knop (ruimte warm/ruimte niet warm) zonder rekening te houden met de buitentemperatuur. En een buitenvoeler alleen net zo. Dat werkt, maar niet economisch. Uw aanvoerwater zal of te warm of te koud zijn wat steeds een verspilling van energie is.
Als je de buitenvoeler tezamen met de binnenvoeler laat werken heb je een ruimtetemperatuurcompensatie.
Een war kan ook zonder probleem op verschillende kringen aangesloten worden (bv. SWW kring en CV kring).

bartgo
Master lid

Werking WP met buffervat

Bericht door bartgo » 23 nov 2016, 06:52

Ivob, zou hij dan toch beter op het zuiden hangen zodat de War sneller detecteert dat de zon schijnt, dat daardoor de ruimte sowieso opwarmt en de vraag van de ruimte thermostaat dus minder acuut zal zijn? Nu staat ie op het noorden bij de Wp waardoor de War redelijk goed kan inschatten wat er uit de buitenlucht van calorieën te halen valt.

Verder zijn er inderdaad twee onafhankelijke ruimtes te sturen met elk hun thermostaat voor vvw. Stooklijn zorgt er nu voor dat watertemperatuur rond de 30 graden blijft en de vvw meting onder de grond staat rond 26 graden.

Sww hier op 46 graden enkel sochtends en savonds. Gaat heel snel doordat de zonneboiler altijd wel iets voorverwarmt

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 23 nov 2016, 09:36

De mijne staat ook op het noorden hoor. Als het bij mij op het noorden 0-5°C is kan het tegen de muur op het zuiden soms makkelijk 15-20°C zijn als de
zon schijnt. Maar de algemene buitentemperatuur is wel 5°C. Als je voeler in de zon op het zuiden hangt geeft hij gewoon een signaal dat er geen warm
of onvoldoende warm water moet aangemaakt worden. Weet die veel waar je WP staat en wat de temp elders is.
Mijn WP buitenunit staat eveneens op het noorden* en daar moet hij zijn lucht vandaan halen. Het zou dus een beetje onlogisch zijn om de voeler een andere temperatuurwaarde
te laten voelen dan de plaats waarvan de voedingslucht moet komen.
De kamerthermostaat is maar een aan/uit systeem die een signaal geeft "te koud voor de vraag"/"voldoende warm voor de vraag" in de hoofdruimte. Afhankelijk van de buitentemperatuur
(en dus de voedingslucht in geval WP met buitenunit) zal de aanvoertemperatuur van het water naar de CV verhoogd of verlaagd worden. Om deze 2 goed te doen samenwerken is er een stookcurve. Een goede WAR moet door de installateur dus ingeregeld worden naargelang de omstandigheden ter plaatse.
Zelf kan ik mijn stookcurve nog handmatig aanpassen in stappen van I°C tussen -5 en +5 op de ingeregelde stookcurve. Maar meestal onder normale weersomstandigheden blijf ik daar van af en staat deze op de standaardwaarde 0. Meestal is dat voldoende.

* puur economisch gezien had deze voor verwarming idd best op het zuiden gestaan maar daartegenover stond dat de leidingen dan veel langer moesten zijn en ondergronds moesten gaan, het veel oneconomischer zou zijn bij gebruik airco (zuidermuur in de zomer makkelijk 40-50°C terwijl noordermuur zelden boven de 20°C gaat) en geluidsoverlast in mijn eigen tuin en onesthetisch. Nu staat hij op de parkeerplaats tegen een blinde muur en uit het zicht voor ons. Wikken en wegen dus en de gulden middenweg zoeken.
Gaat heel snel doordat de zonneboiler altijd wel iets voorverwarmt
Wij hebben geen zonneboiler (zelf vind ik PV + ZB niet economisch compatibel) en als het SWWvat 's morgens is leeg getrokken (en dan spreken we in de slechtste omstandigheden nog maar van 42 naar 25°C, meestal is het van 46 naar 42°C) duurt het maximaal 60 min. voor deze terug op temp is (wat in de praktijk voor niets nodig is).

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 23 nov 2016, 13:37

Hier exact dezelfde afwegingen gemaakt.

Nokia
junior lid

Bericht door Nokia » 27 nov 2016, 10:30

Ik heb hetvolgende geprobeerd om de situatie met 3 slagklep eens te simuleren:

Buffer met doorstromer 375L op 50° en VV uitgeschakeld.

(Er is dus geen externe vraag buiten SWW die nu uit het buffervat gehaald kan worden).

WP springt op bij 45°.

Voor mijn bad halfvol is is het water nog slechts 38°.

De WP (12KW) kan niet "volgen" om het water op temperatuur te houden bij afname.

Waar gaat dit mis?
Deugd mijn setup niet voor SWW (doorstromer buffervat)?
Kan de snelheid van afname van water/dikte van de warmwaterleiding een impact hebben?

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 27 nov 2016, 13:10

Dat is alleszins een behoorlijk zware Wp. Wij hebben een 8kw Daikin voor twee (kleine) huizen samen. Sww staat sochtends vroeg op en stopt warmte in een 500l vat stilstaand water waar het sww dan doorloopt. Na een lange douche van half uur gaat de warmte van 46 Gr naar 41 graden ofzo.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 27 nov 2016, 13:13

Voor mijn bad halfvol is is het water nog slechts 38°.
Hoeveel liter is je bad, dan kunnen we gaan rekenen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Nokia
junior lid

Bericht door Nokia » 27 nov 2016, 13:45

@Janus... Mijn bad is een ovaal 170×80cm

@Bartgo... Welja normaal zou mijn installatie toch ook moeten werken? :roll:

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 27 nov 2016, 13:50

Uiteraard zou het moeten werken maar dat is op de eerste plaats de taak van de installateur.
Wij weten niet waarmee die gerekend heeft en welke info/eisen jij hebt verteld/gesteld.

Het is dus wat lastig om alles op een rijtje te krijgen voor ons.

Staat er in de specs. niets over de debieten van warm water?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Nokia
junior lid

Bericht door Nokia » 27 nov 2016, 14:14

Ik ben zelf een complete leek, ik kan alleen wat Googlen :lol:

Huidige setup = WP warmt buffer van 375L met doorstromer op tot 50°.
De VV neemt in het midden ook warm water uit de buffer indien nodig.
In het begin was het buffervat gelaagd (en dus alleen bovenaan 50°) ondertussen is de sensor naar onder gezet en is heel het vat 50.
Probleem blijft (+ blijkbaar veel verbruik).

Hier op het forum werd voorgesteld om met een 3slagklep te werken (WP kiest voor SWW of VV).
Om dit te testen zet ik nu de VV af en dan is het volledig buffervat nu voor SWW beschikbaar.
Maar dan lukt het nog niet om een 10min douche of bad te nemen van 40° (liefst zelfs wat meer).

Als dit bij jullie allemaal wel lukt dan scheelt er ergens iets anders he...

Kan ik bijvoorbeeld te snel warm water nemen (en waardoor de buffer niet kan volgen met het op te warmen)? Kraan helemaal open is 15L per minuut.
Kan het water te veel warmte in de leiding verliezen voor het in de badkamer is (max 12 meter denk ik)?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 27 nov 2016, 16:12

In het begin was het buffervat gelaagd (en dus alleen bovenaan 50°) ondertussen is de sensor naar onder gezet en is heel het vat 50.
Probleem blijft (+ blijkbaar veel verbruik).
waar blijft je installateur in dit verhaal.
En wat staat er in de specs. wat het debiet betreft?
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 nov 2016, 16:27

En is dat een testopstelling of blijft de sensor op die plaats?
Om met een WP (eens het vriest) 375 liter constant op 50°C te houden ga je behoorlijk wat energie nodig hebben.
Wat zijn de stilstandsverliezen van je vat?
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet dat je in een nieuwbouw de installateur het probleem niet laat oplossen.
En wat zei de PHPP-berekening over het benodigde vermogen van je WP?

Plaats reactie