Objectief advies zo moeilijk

Allerlei warmtepompen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Objectief advies zo moeilijk

Bericht door janus » 21 okt 2016, 10:32

Als alternatief voor "lagere" ramen kun je ook kiezen voor luifels/oversteken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Elho
lid
Installatie Land: België

Bericht door Elho » 21 okt 2016, 10:43

Klopt, die beslissing hebben we onlangs moeten maken. Onze achterbouw, op het zuiden met de klassieke grote raampartij hebben we voorzien van een oversteek van 1.60m. Onder andere om die reden. Wel dan wat minder rechtstreeks licht in de achterbouw, maar dat weegt niet op tegen de eventuele warmte die je toch wat meer kan tegenhouden zo. Hopen we ;-)

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 21 okt 2016, 16:24

Inderdaad een dakoversteek werkt. Je moet ter controle eens nagaan wanneer de zon zal binnen vallen. Het maakt weinig uit of het zomer of winter is.
Wij hebben een overdekte ruimte (zonder glas) in het verlengde van de raampartij waardoor de zon pas rond 16uur onder de luifel binnen schijnt. Ook deze zoninval kunnen wij verhinderen, maar is niet strikt noodzakelijk.
Voor de glaspartij is de zonnewering (screens) langs de buitenkant aangebracht (14 m glas op ZZW) en toch kunnen wij het bij t° boven de 30° relatief fris houden (min. 5° verschil).
Zoals reeds gezegd is de zonnewering bij dergelijke t° reeds af van 's morgens, ramen dicht. De ramen gaan pas open als de buitent° beneden de binnent° is gedaald.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

Elho
lid

Bericht door Elho » 08 dec 2016, 13:53

Vanochtend onze EPB man aan de lijn die vroeg wat het nu ging worden, gas of warmtepomp. Na veeeeeel wikken en wegen heb ik toch besloten om voor gas te gaan. Reden = hoge elektriciteitsprijzen en niet de mogelijkheid om geothermische warmte op te wekken. Het rendement van een lucht/water warmtepomp lijkt me te weinig tijdens de periodes dat ik het nodig heb. Zoals deze dagen. Ik ben bang dat de elektrische backup verwarming te veel zou moeten draaien. Zeker als ze ook nog eens het sanitair warm water moet verwarmen.

Ik denk dat een goede condensatieketel in combinatie met vloerverwarming momenteel de voordeligste oplossing is. Bovendien zou de warmtepomp "strafpunten" opleveren vanwage de backup verwarming...

Hopelijk maak ik een verstandige keuze, ik kan na X jaar nog een warmtepomp overwegen...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 dec 2016, 14:14

Ik had toch wel gehoopt dat je hier wat berekeningen ging posten?

Misschien kun je dat alsnog doen?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 dec 2016, 15:03

Ik ben bang dat de elektrische backup verwarming te veel zou moeten draaien. Zeker als ze ook nog eens het sanitair warm water moet verwarmen.
Geen back up (uitgeschakeld) en tot nu toe (afgelopen week -7°C) geen problemen gehad met L/W WP.

Maar als T. zijn zin krijgt heeft een WP idd geen zin meer.

Elho
lid

Bericht door Elho » 08 dec 2016, 17:00

Wanneer ik de berekeningen krijg zal ik ze eens posten! Ik verwacht morgen. Ik sta nog open voor suggesties.

Wat bedoel je met 'Indien T. zijn zin krijgt'?

Dus jij zegt me dat jouw warmtepomp op natuurlijke wijze uit de lucht voldoende warmte haalt om het nu ook aangenaam warm te stoken? Zelfs voor het SWW? Sterk, dan moet ik mijn mening bijschaven...Ik ben sceptisch.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 08 dec 2016, 18:25

Ja 21°C (zelfs zonder VV) en SWW (150 liter) op 48°C.
Uiteraard is dat niet natuurlijk maar door de compressietechniek van de WP.
Wat bedoel je met 'Indien T. zijn zin krijgt'?
Afschaffen terugdraaiende teller en invoeren slimme meter.

Elho
lid

Bericht door Elho » 08 dec 2016, 19:04

Sterk ! Maar gewoon het feit dat er een backup mogelijkheid is zorgt dan waarschijnlijk voor de "slechtere" epb score. Ook al zou deze in de praktijk niet veel moeten draaien. Begrijp ik het zo goed?

Ik wacht mijn EPB verslag af, hopelijk haal ik daar wat nuttig cijfermateriaal uit voor jullie. Er staat nog niets vast, de eerste steen moet nog worden gelegd.

Al vraag ik me nu ook al typend af, stel uw EPB verslag houdt rekening met een gasketel, maar in de praktijk plaats je een warmtepomp, wie gaat dat controleren?

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 dec 2016, 22:16

Elho schreef: Al vraag ik me nu ook al typend af, stel uw EPB verslag houdt rekening met een gasketel, maar in de praktijk plaats je een warmtepomp, wie gaat dat controleren?
Als er een elektrische weerstand in uw WP zit moeten ze deze in de EPB berekening invoeren, ook al is deze uitgeschakeld met een attest van de installateur.

Bij uw EPB aangifte moet je wel technische fiches doorsturen en bevestigen dat je op eer en geweten deze hebt ingevuld. Een epb man kan daardoor zijn licentie verliezen. Er zijn altijd steekproef controles.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 08 dec 2016, 22:22

Wanneer ik de berekeningen krijg zal ik ze eens posten! Ik verwacht morgen. Ik sta nog open voor suggesties.
ù% waar is dan je beslissing op gebaseerd?
.

Elho
lid

Bericht door Elho » 09 dec 2016, 05:54

Artikels op het internet, niet enthousiaste epb man, gevoel, ...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 09 dec 2016, 10:25

Sterk ! Maar gewoon het feit dat er een backup mogelijkheid is zorgt dan waarschijnlijk voor de "slechtere" epb score. Ook al zou deze in de praktijk niet veel moeten draaien. Begrijp ik het zo goed?
1. De BU mogelijkheid (e-weerstand) van mijn SWW vat is hardwarematig verwijderd (gewoon het standaard SWW vat 200 l met e-weerstand vervangen door een vat van 150 liter zonder weerstand).
2. De BU mogelijkheid van de WP hydrounit (binnenunit) zelf is softwarematig uitgeschakeld.
Wat de overheid daar van vindt kan me niet schelen want een EPB verslag heb ik niet laten opmaken en de subsidies voor de WP (waarvan ik de airco functie NIET heb laten uitschakelen) mogen ze van mij houden. Mijn persoonlijke vrijheid gaat boven de subsidiebindingen van de roverheid.

Elho
lid

Bericht door Elho » 09 dec 2016, 13:10

ok i see, denk niet dat dit bij een nieuwbouw gaat "pakken". Tenzij ik een wp koop zonder weerstand. Maar die zal niet bestaan denk ik?

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 09 dec 2016, 13:23

Elho schreef:ok i see, denk niet dat dit bij een nieuwbouw gaat "pakken". Tenzij ik een wp koop zonder weerstand. Maar die zal niet bestaan denk ik?
Je hebt ook hybride modellen. Ventillatie lucht om je water op te warmen = efficiënte cop

Gas om bij te verwarmen indien nodig.

Renson endura e+

En Vaillant heeft ook zo een systeem als ik me niet vergis :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie