Objectief advies zo moeilijk

Allerlei warmtepompen.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Objectief advies zo moeilijk

Bericht door bruma » 19 okt 2016, 16:32

nieuwbouw, ventilatiesysteem

ik zou toch wel even de warmteverliesberekening afwachten en overwegen om verwarming en SWW te integreren in de ventilatie.
En om de lagere COP op te vangen te kijken voor een AWW.

Kortweg:
Warmtewisselaar op je ventilatie: passieve warmte-uitwisseling
supplementair en WP systeem om de lucht welke je naar buiten stuurt nog meer af te koelen en die warmte gebruiken om bij te warmen en SWW te produceren

Om de lage temp in de winter (en de hoge temp in de zomer) te temperen een aard warmtewisselaar (buizen in de tuin waardoor lucht gezogen wordt)

Later kan je nagaan wat je nodig hebt aan PV om je eigen verbruik te dekken (volledig verbruik of meest voorkomend meteen te verbruiken)

Elho
lid
Installatie Land: België

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 16:40

inderdaad, zonder warmteverliesberekening is het moeilijk om al conclusies te trekken. Al wil ik me wel wat "instuderen".

Tuin is maar 12m diep en 5m breed. Weet niet of daar veel buizen geplaatst kunnen worden :P

En waarom niet dat idee om inderdaad een gasketel op LT vloerverwarming, wanneer dan gasprijzen de pan uitswingen kan ik overschakelan naar een warmtepomp. Maarja, stel dat dat over 5j is, dan moet die gasketel dan al weg en heb ik aansluitingskosten voor niets betaald... Moeilijk te voorspellen die zaken :-)

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 19 okt 2016, 17:35

Elho schreef:inderdaad, zonder warmteverliesberekening is het moeilijk om al conclusies te trekken. Al wil ik me wel wat "instuderen".

Tuin is maar 12m diep en 5m breed. Weet niet of daar veel buizen geplaatst kunnen worden :P
Wie dit installeert is inventief, buizen van de ene hoek naar de andere leggen
meerdere buizen gebruiken
ze worden op een diepte van +/-2m50 gelegd

En waarom niet dat idee om inderdaad een gasketel op LT vloerverwarming, wanneer dan gasprijzen de pan uitswingen kan ik overschakelen naar een warmtepomp. Maarja, stel dat dat over 5j is, dan moet die gasketel dan al weg en heb ik aansluitingskosten voor niets betaald... Moeilijk te voorspellen die zaken :-)
Is ook een mogelijkheid maar goed geisoleerde woningen hebben weinig bijkomende warmte nodig en daar wringt het een beetje, modulerende gasketel moduleren niet laag genoeg

en de ventilatie draait bij potdichte huizen 24/7 waarbij niet alle warmte uit de restlucht gehaald kan worden (passief)
het enige nadeel, de ingezogen luchttemp is afhankelijk van de weersomstandigheden waardoor er soms in de zomer actief gekoeld moet worden

Een AWW zijn maar plastieken buiten in de grond (bij de grondwerken van een nieuwbouw en de eventuele doorvoer in de vloerplaat) en met een bypass wanneer niet in gebruik. Is zelfs een techniek in gebruik zonder actieve warmterecup (WP)
In Duitsland meer ingebugerd dan in de rest ven de EU.

Dit zou ook een mogelijkheid kunnen zijn mocht het toestel niet zoveel lawaai maken
Tevens is de boiler te klein voor een huisgezin
Bestaat natuurlijk ook zonder boiler en zou je elk te verwarmen lokaal ermee kunnen uitrusten
Ik denk dat er ondertussen eentje bestaat die minder lawaai maakt (27dBa) echter zonder boiler
Prijs situeert zich ronde de 2k€5 met boiler excl. installatiekost

http://www.olimpiasplendid.com/aircondi ... ico-boiler

Elho
lid

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 18:59

interessant!! bedankt voor de adviezen!

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 20 okt 2016, 12:36

Wat koken op gas betreft: ik treed ivob volmondig bij, inductie is een comfort dat ik mij inderdaad niet meer zou willen ontzeggen.
Razend snel opwarmen (1 l water in 20''), daar kan gas zelfs nauwelijks tegen op, perfecte t° controle; van boost naar 0 heeft onmiddellijk effect zoals bij gas, geen schrik dat kinderen aan het vuur prutsen met alle gevolgen van dien...,geen gasleidingen, geen gesleur met gasflessen, het onderhoud van de glasplaat die weinig warm wordt gaat zeer gemakkelijk, enz. Niet voor niets koken veel chefs op inductie. Hou bij de planning wel rekening met de vereiste aangepaste electriciteitsleiding volgens de gewenste capaciteit van je vuur.
Oh ja je potten en pannen moeten aangepast zijn maar dat is toch van ondergeschikt belang en (bijna) éénmalig (voor bestaande potten en pannen snel controleerbaar met een magneet).
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 20 okt 2016, 14:34

Wijzelf hebben ook voor deze keuze gestaan. Onze keuze is gevallen op een hybride systeem. Renson Endura E+

Waarom: Investering kost van warmtepomp + venticonvectoren ( voor plaatsen waar je geen vloerverwarming wil ), kwam hoog uit

Verbruik: verbruik op vlak van elektriciteit bij warmtepomp is redelijk hoog ( bij Lucht / Water WP ) indien je voor geothermische warmtepomp gaat is je investering kost nog hoger.

Veel elektriciteit verbruik = hoge factuur per maand. Dit kan je compenseren door zonnepanelen, maar je moet ook voldoende ruimte hebben. Indien te weinig ruimte moet je al naar hoog rendement panelen gaan wat je investeringskost weer groter maakt.

Hybride is toch investering in warmtepomp en gascondensatie ketel? Ja da is correct en toch kwam dat plaatje goedkoper uit. Investering in gascondensatie is kleine kost, de warmtepomp van renson heeft ook een kostenplaatje, maar deze twee gecombineerd kwam lager uit Lucht Water warmtepomp.

Dan ben je afhankelijk van gas? Indien je voor gascondensatie bijverwarming gaat wel ja, maar voorlopig is gas goedkoper dan elektriciteit. Je kan die gascondensatie ketel vervangen door alle mogelijke verwarming elementen want deze werkt als bijverwarming en springt bij indien nodig. Dus afhankelijk wat de toekomst brengt heb je hier wat speling in mogelijkheden of om later je systeem aan te passen zonder dat alles vervangen moet worden.
Je hebt ook voordeel dat je lage en hoge temperatuur kan gaan combineren. Gewone radiatoren boven (die staan toch enkel aan indien echt nodig. Bij goed geïsoleerd huis bijna nooit dus) en lage temperatuur voor de ruimtes waar je vloerverwarming wil.

Een ander voordeel is dat je ventilatie hier in ingebouwd is.

Lucht water warmtepomp = Verbruik van dit toestel + verbruik van de ventilatie die je zal voorzien
Renson E+ = verbruik van dit toestel

Enige wat ik als nadeel beschouw (voor sommige mensen dan toch) is dat het E+ gebaseerd is op een ventilatie C+ systeem. Wijzelf willen dergelijk ventilatie systeem er zijn er ook veel die voor een D systeem willen gaan voor de warmte herwinning…

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 20 okt 2016, 15:09

Sdeb schreef: Hybride is toch investering in warmtepomp en gascondensatie ketel? Ja da is correct en toch kwam dat plaatje goedkoper uit. Investering in gascondensatie is kleine kost, de warmtepomp van renson heeft ook een kostenplaatje, maar deze twee gecombineerd kwam lager uit Lucht Water warmtepomp.
Vergeet ook de oncontroleerbare vaste kost niet van een gasaansluiting.
Als je wat verder zoekt weet je ook waarom Renson zijn C+ systeem zo pusht (omdat ze geen goed werkend D systeem op de markt kunnen brengen). Maar dat is weer een ander verhaal.
En goed isoleren dat je verwarming bijna niet nodig is is een tegenstrijdigheid. Dan isoleer je beter ineens zo goed (minimale meerkost) dat je in die ruimtes helemaal geen
centrale verwarming nodig hebt (geen installatiekost) .

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 20 okt 2016, 15:25

ivob schreef:
Sdeb schreef: Hybride is toch investering in warmtepomp en gascondensatie ketel? Ja da is correct en toch kwam dat plaatje goedkoper uit. Investering in gascondensatie is kleine kost, de warmtepomp van renson heeft ook een kostenplaatje, maar deze twee gecombineerd kwam lager uit Lucht Water warmtepomp.
Vergeet ook de oncontroleerbare vaste kost niet van een gasaansluiting.
Als je wat verder zoekt weet je ook waarom Renson zijn C+ systeem zo pusht (omdat ze geen goed werkend D systeem op de markt kunnen brengen). Maar dat is weer een ander verhaal.
Ik had opgevangen dat hun laatste D systeem aangepast werd en volledig geoptimaliseerd. Hierdoor ook niet meer moest onder doen voor de concurrentie. Maar kiezen voor een D systeem is een persoonlijke voorkeur...
ivob schreef: En goed isoleren dat je verwarming bijna niet nodig is is een tegenstrijdigheid. Dan isoleer je beter ineens zo goed (minimale meerkost) dat je in die ruimtes helemaal geen
centrale verwarming nodig hebt.
Ik bedoel alleen maar dat in een nieuwbouw, meestal al zo goed geïsoleerd is dat de kamers niet onder de 18 graden zakken. Bij ons was het plaatsen van radiatoren boven, goedkoper dan onze isolatie nog dikker te maken. + isoleren houdt de warmte beter binnen of koude beter buiten, maar hier kan je dus niet "volledig" zelf controleren wanneer en waar je warmer wil en wanneer niet.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 okt 2016, 15:32

Als de opwarming van de aarde zich zo verder zet en gelijke tred houdt met de isolatiegekte zijn binnen afzienbare tijd de
passiefhuizen er aan voor de moeite. Dan kunnen ze hun uitgespaarde verwarmingskosten gaan gebruiken om in de zomer te
gaan koelen om niet te smoren in hun passiefhuis.

Passiefzonnen
Senior lid

Bericht door Passiefzonnen » 20 okt 2016, 16:37

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar de meerkost aan isolatie om te komen tot een passiefhuis is relatief gering.
Koelen in de zomer? Goede zonnewering is natuurlijk noodzakelijk en via de verluchting, waarbij de verse lucht via een ondergronds kanaal aangevoerd wordt helpt ook wel wat.
Geen wereldwonderen maar bij een tropische week van 30° en meer kunnen we, mits we de deuren over dag dicht houden, het ganse huis over dag gemakkelijk op zo'n 25° houden.
Om dan 's avonds eens de buitent° beneden de binnent° is de ramen onder en boven open te zetten, waardoor het (toch in ons geval,gezien een houtskelet) snel afkoelt.
Ik zou niet meer graag terugkeren naar een matig geïsoleerde woning waarbij het dan op het verdiep 35° en meer is en niet meer koel te krijgen (inertie van de muren). Slaap maar in zo'n t° tenzij je gaat koelen...
Stel dat je dan toch zou moeten (willen) koelen in een passiefhuis dan zal het effect van de koeling minder energie vragen dan in een matig geïsoleerde woning.
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 okt 2016, 17:36

Ik woon in een gerenoveerde matig geïsoleerde woning (passief was geen optie want ik ben niet voor nieuwbouw gezien de ecologische kost en niet ieder bestaand huis kan dermate geïsoleerd worden dat het passief is) en hier is het zonder airco en zonder stroom verbruikende ventilatie nog in geen enkele ruimte ooit boven de 25°C geweest.
Op het internet kom ik wel meer en meer "klachten" tegen van passiefhuis bewoners dat, zonder energie kostende ingrepen, het veel te warm wordt in hun woning.
Blijkbaar dus ook geen zaligmakend concept.
Koelen in de zomer naar bv. 18°C is ook geen energieprobleem wegens overschot van zonne-energie in die periode.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 20 okt 2016, 17:49

Er bestaan zelfs passieve systemen om te koelen maar die zijn wat op de achtergrond geraakt
Een AWW zorgt voor de frisse noot (instroom koudere lucht), de zon wordt opgevangen in een lucht-zonnecollector op het dak of aan een gevel. Door het schoorsteen effect verlaat de hete lucht de collector en zuigt de warme lucht uit de woning die natuurlijk aangevuld wordt met koudere lucht vanuit de AWW.
Echter er valt weinig te verdienen aan zo'n systeem dus kreeg het nooit subsidie en verdween het uit de aandacht.
Dit is maar een van de vele varianten.
Het systeem kende in de jaren 80-90 zelfs varianten om in het tussenseizoen een deel van de verwarmingskost ten laste te nemen.

Elho
lid

Bericht door Elho » 20 okt 2016, 19:19

ik woon nu zelf in een nieuwbouw appartement met ventilatie type D.

Midden zomer met 30° is het hier ook niet te harden hoor. Temperaturen tot 26-27°C binnen, met uiteraard alle vensters en gordijnen dicht.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 okt 2016, 19:32

Screens (gordijnen) aan de binnenzijde helpen niet echt want de warmte dringt door het glas en dat stukje stof is niet echt isolerend te noemen.
Vensters dicht nog minder want het glas heeft een serre effect.

Er zijn maar 3 energiezuinige effectieve oplossingen:
- inplanting van de woning,
- hoogte van de zuidelijke beglazing (indien deze laag genoeg is vangt ze in de winter bij laagstaande zon alle warmte op en valt deze in de zomer niet binnen).
- uitwendige screens (houden in de winter ook nog eens de wind tegen en je kan bijkomend overal besparen op gordijnen).

Een combinatie van deze drie items is een eenmalige relatief lage installatiekost, houdt warmte en koude buiten en warmte binnen, en kost levenslang 0 € aan energie.

Elho
lid

Bericht door Elho » 21 okt 2016, 10:13

Bij onze nieuwbouw gaan we inderdaad zeker kiezen voor sunscreens. De gordijnen aan de binnenzijde helpen, maar inderdaad niet voldoende.

Goede tips!

Plaats reactie