Objectief advies zo moeilijk

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Elho
lid
Installatie Land: België

Objectief advies zo moeilijk

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 09:41

Dag Allen,

Ik zie door het bos het bomen niet meer en ik vertrouw gelezen adviezen op sites van leveranciers niet helemaal. Hopelijk kunnen jullie me wat uitsluitsel geven:

Ik ben bezig met een nieuwbouwproject. Een rijhuis. Stilletjes aan dien ik beslissingen te nemen over verwarming en energie.

Ik neig momenteel het meest naar een installatie met een lucht/water warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Deze zou met voorkeur ook moeten worden gebruikt voor het opwarmen van sanitair water. Op die manier kan ik gas volledig uitsluiten.

Mijn grootste vragen die ik nu heb is de volgende:

-> Is het nu al slim om gas volledig te verbannen? Een condensatieketel en gas zijn vrij goedkoop. En zonder gas ben je verplicht om ook elektrisch te koken. Uiteraard kan je moeilijk voorspellen wat de gasprijzen in de toekomst gaan doen. Maar ik wil ook niet in de val gelokt worden van een 'hype'.
-> Wat wanneer het echt koud wordt? En ik de dus de verwarming het meeste nodig heb. Gaat de compressor dan niet te veel elektriciteit verbruiken waardoor mijn voordeel volledig weg is. Ik lees over COP 4 pompen, die in de winter naar COP 1-2 vallen.
-> In de slaapkamer zou ik geen vloerverwarming leggen, maar indien nodig elektrisch bijverwarmen -> weer elektriciteitsvebruik.
-> Best dan ook zonnepanelen leggen? -> Heb ik hier genoeg dakoppervlakte voor om al deze verbruikers te dienen?
-> Of toch maar een hybride warmtepomp, die in de winter met gas kan bijverwarmen? Of is dat helemaal een zotte investering?
-> Het zal 2017 zijn wanneer mijn bouw start, is de technologie van warmtepompen al performant genoeg om een bescheiden, goed geïsoleerd rijhuis in een typiscje Belgische winter te verwarmen?
-> Warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie type D, vloerverwarming -> Gaat mijn ecologische investering niet zodanig duur zijn dat ik beter toch gewoon de gascondensatieketel kies?

Bedankt :-)

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Objectief advies zo moeilijk

Bericht door janus » 19 okt 2016, 12:49

Ik een modern goed geisoleerde nieuwbouw heb je amper of geen verwarming meer nodig.

Maar zonder cijfers (warmteverliesberekeningen etc.) is het onmogelijk of toch zeer lastig om je goed advies te kunnen geven.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Elho
lid

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 13:24

Aangezien nieuwbouw, en rijhuis zal deze goed geïsoleerd zijn.

De berekeningen moeten nog worden gemaakt door de EPB man, maar een warmtepomp zonder gasaansluiting lijkt doenbaar?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 okt 2016, 13:30

Is het nu al slim om gas volledig te verbannen?
Tja de glazen bol doet het even niet meer.
Ik lees over COP 4 pompen, die in de winter naar COP 1-2 vallen.
Dat is onvermijdelijk. Vanaf 5°C (bij L/L en L/W) zakt het rendement gevoelig en bij vriesweer zit je al snel aan 1:1
In de slaapkamer zou ik geen vloerverwarming leggen, maar indien nodig elektrisch bijverwarmen -> weer elektriciteitsvebruik.
In een normale slaapkamer en al zeker niet in een slaapkamer van een nieuw rijhuis
dien je niet te verwarmen. Verwarming in een slaapkamer zijn zotte kosten. Ik zou sowieso nergens vloerverwarming leggen maar dat is afhankelijk van de levensstijl van je gezin.
Best dan ook zonnepanelen leggen?
tot voor enkele jaren volmondig ja. Nu weet niemand wat de toekomst brengen zal. Voor hetzelfde geld betaal je vanaf 2019 een capaciteitstarief die het voordeel
van je PV en de COP van je WP te niet doet.
Heb ik hier genoeg dakoppervlakte voor om al deze verbruikers te dienen?
Dat weet alleen jij. (en je architect)
Of toch maar een hybride warmtepomp, die in de winter met gas kan bijverwarmen? Of is dat helemaal een zotte investering?
Dubbele (vaste) kosten zijn op termijn altijd zotte kosten.
Het zal 2017 zijn wanneer mijn bouw start, is de technologie van warmtepompen al performant genoeg om een bescheiden, goed geïsoleerd rijhuis in een typiscje Belgische winter te verwarmen?
Dat was het jaren geleden al voor een vrijstaande woning. De technologie is niet het punt maar de kostprijs.
Warmtepomp, zonnepanelen, ventilatie type D, vloerverwarming -> Gaat mijn ecologische investering niet zodanig duur zijn dat ik beter toch gewoon de gascondensatieketel kies?
Er is niets ecologisch aan al de investeringen die je opnoemt. Dat is dus geen punt.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 okt 2016, 13:31

maar een warmtepomp zonder gasaansluiting lijkt doenbaar
Zeker is geen enkel probleem, in nieuwe verkavelingen wordt er steeds meer al geen gasleidinging geplaatst.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Elho
lid

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 13:51

@ivoB

Bedankt om even de tijd te nemen om punt voor punt mijn vraagjes te overlopen. Ik merk aan je antwoorden dat ik me best nog wat informeer en dat er toch wat onzekerheden naar de toekomst zijn. Maar anderzijds concludeer ik dat het verlaten van gas sowieso een veilige optie is. Terwijl het installeren van zonnepanelen al minder zeker is.

Je zegt dat je geen vloerverwarming zou nemen, onze voornaamste reden is de lage temperatuur die noodzakelijk is voor VV en dus goed te rijmen valt met een warmtepomp. En niet te vergeten, het is een rijhuis, dus grote radiatoren aan de muren die plaats innemen zouden we liever vermijden. Verwarming in slaapkamer is zeker ook niet iets dat ik zou gebruiken, ik denk eerder aan de kinderen die later de slaapkamer ook als studeerruimte zouden gebruiken.

Wat voor verwarming zou je dan aanraden? Mijn partner heeft een heel gevarieerd werkschema en iedere week ziet er anders uit.

@janus

Ok, dat stelt me wel gerust. Alleszins lijkt het me verstandig om bij de constructie al voor warmtepomp te kiezen ipv zonnepanelen. Panelen kan ik altijd later nog leggen, maar een warmtepomp op een later moment plaatsen zou zonde zijn van de gascondensatieketel die er dan maar 5j heeft gehangen bvb.

Het enige wat ook wel jammer is dat een klein gaskacheltje voor sfeer en het koken op gas er dan ook niet meer in zit. Nu ja, als ik daarvoor vaste maandkosten kan vermijden dan geef ik die zaken graag op.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 okt 2016, 14:03

Het enige wat ook wel jammer is dat een klein gaskacheltje voor sfeer en het koken op gas er dan ook niet meer in zit. Nu ja, als ik daarvoor vaste maandkosten kan vermijden dan geef ik die zaken graag op.
Wij koken hier ook op gas, per jaar ongeveer 2a3 gasflessen van 12.5kg, dat is minder dan het vastrecht vermoed ik?
.

declerck
Senior lid

Bericht door declerck » 19 okt 2016, 14:08

ivob schreef:
Ik lees over COP 4 pompen, die in de winter naar COP 1-2 vallen.
[/quote Dat is onvermijdelijk. Vanaf 5°C (bij L/L en L/W) zakt het rendement gevoelig en bij vriesweer zit je al snel aan 1:1?
]
@Ivob: niet overdrijven hé. Uit metingen van mijn installatie (L/L) bij -8°C is de COP nog altijd 2. Toch een beetje geloven in die techniek hé. ;-)
decpa1: 15x Evergreen 205, 3075 Wp + Fronius IG30, helling 45 °, orientatie 145 °, Oostende
decpa2: 8x Evergreen 205, 1640 Wp + Mastervolt XS2000, helling 45 °, orientatie 145°, Oostende
decpa3: 5x REC 255 BF, 1275 Wp + 5x Enphase M215, helling 45°, orientatie 145°, Oostende
Warmtepomp Daikin 2MXS50H + 2 nexura 25

Elho
lid

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 14:10

janus schreef:
Wij koken hier ook op gas, per jaar ongeveer 2a3 gasflessen van 12.5kg, dat is minder dan het vastrecht vermoed ik?
Juist, gasflessen!! Had ik niet eens bij stilgestaan ... dat kan uiteraard ook!

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 okt 2016, 14:12

Je zegt dat je geen vloerverwarming zou nemen, onze voornaamste reden is de lage temperatuur die noodzakelijk is voor VV en dus goed te rijmen valt met een warmtepomp
Een WP valt ook perfect te rijmen met een LT convector (en die nemen, zeker het verticale model in combi met bv. dynamic boosters bijna geen plaats in).
Zoals gezegd alles is afhankelijk van je levensstijl en verwachtingen: Is er constant iemand thuis die het comfortabel warm wil hebben ga je voor vloerverwarming.
Is er een groot verloop in aanwezigheid/afwezigheid en verwacht je een snelle opwarming van verlaagde naar verhoogde temp heb je meer aan een LT convector met DBE.
Wil je toch tijdelijke verwarming in je slaapkamers (ziekte/bureau/andere functie kamer/...) kan je in deze ruimtes een L/L verwarming kiezen ipv een L/W verwarming.
Bij een split WP heb je dan maar één buitenunit nodig en de L/L kan ook eenvoudig een airco actieve functie hebben (waar je in praktijk in een slaapkamer meer aan hebt dan
aan verwarming. Met PV heb je met airco ook nog eens meer onmiddellijk verbruik (denk aan toekomstige slimme meters) dan met CV waarvoor je dan de volle pot zal betalen.
Maar anderzijds concludeer ik dat het verlaten van gas sowieso een veilige optie is.
Nou ik concludeer dat niet gezien geen glazen bol. Gas is nu veel voordeliger. Dit omdat erbij de
elektriciteitsprijs veel verdoken belastingen zitten en de gasprijs flink gezakt is. Als nog meer mensen gaan isoleren kunnen de vaste kosten (ook bij gas) nog verder stijgen. Maar deze evolutie kan ik
(en waarschijnlijk niemand anders hier) niet voorzien.
Wat voor verwarming zou je dan aanraden? Mijn partner heeft een heel gevarieerd werkschema en iedere week ziet er anders uit.
Is voor iedereen anders (zie voorgaande). Is er altijd iemand thuis? Of zijn er periodes dat er niemand in huis is? (VV is inert).
Wij leven in een open bebouwing van 0 tot 4 bewoners. Wij hebben gekozen voor een WP buitenunit met hydro binnenunit voor SWW met voorraadvat en CV L/W in leefruimte met DBE gestuurde Jaga LT convectoren,
L/L koud/warm airco plafondunits in slaapkamers en klassieke (overgedimensioneerde) handdoekradiator in de badkamer.
Toch een beetje geloven in die techniek hé
Ik geloof alleen in de praktijk. Mijn WP werkt niet op VV (zie voorheen) maar moet en SWW en CV L/W van energie voorzien. Technisch is dat idd geen probleem. Maar bij vochtige vrieskou (en al onder 3°C) gaat
de installatie 's morgens regelmatig in defrost en dat kost ook (relatief veel) energie. Als je geen alternatieve BU hebt voor je SWW zal de rechtstreekse e-verwarming regelmatig moeten bijspringen (1:1) gezien
een gemiddelde WP maar 55°C kan aanmaken (en dat bij vriesweer niet zal halen) en veel mensen SWW van hogere temp willen zeker als ze in het legionella verhaal geloven.
klein gaskacheltje voor sfeer en het koken op gas er dan ook niet meer in zit.
Persoonlijk standpunt. Ik zie de "sfeer" niet in van een gaskacheltje (en al zeker het gesleur met gasflessen niet) en het gemak van inductiekoken zou ik mezelf niet meer willen ontzeggen (en ik kan vergelijken
want jaren op een Lacanche gasfornuis gekookt, mooi om naar te kijken maar een gedoe om te onderhouden).

Voor alle duidelijkheid wil ik stellen dat ik in de huidige omstandigheden zeker niet voor exclusieve elektrische verwarming zou gaan noch voor een grote PV installatie.
Mijn keuze is nl. gebaseerd op de geldende voordelen van 2011 EN vooruitziende onafhankelijke back up installatie. De enige vooruitziende keuze die je in Vlaanderen kan maken (wegens geen beleid op
lange termijn) is zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn van monopolisten. (maar dan moet je er wel bijnemen dat je investeringkost momenteel tig keer duurder is dan een gasinstallatie).
(ik zou eerder kiezen voor een stekje in Barcelona :D maar dat is weer een heel ander verhaal ).

Besluit: ook mijn "advies" is niet objectief maar persoonlijk gekleurd.

Elho
lid

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 14:45

Interessant @ivob !! Ik leer op een korte tijd al veel bij. Je mening is uiteraard ook subjectief, maar op zijn minst heb jij geen commerciële beweegredenen die je wenst te behalen bij mij.

Ik ga een ander nog overleggen met architect en epb man. Ze kunnen mij hopelijk ook wat helpen. Daar zijn ze tenminste voor.

Budgettair aspect zal inderdaad ook meespelen, maar ik investeer liever in dergelijke technieken dan in een dure parket of keuken.

Laatste vraagje, wat zijn zowat de betrouwbare spelers van warmtepompen? Kijk ik dan best naar Daikin, Samsung, LG en Vaillant? Of gebruiken zij allemaal dezelfde basistechnieken.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 19 okt 2016, 15:05

Of gebruiken zij allemaal dezelfde basistechnieken.
De basistechniek is al 100 jaar oud en berust op een natuurkundige wet daar kan geen enkele fabrikant veel van afwijken ;-)
.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 okt 2016, 15:20

epb man. Ze kunnen mij hopelijk ook wat helpen. Daar zijn ze tenminste voor.
Nou daar heb ik mijn twijfels over. Een EPB man doet niet meer dan wat cijfers inbrengen in een PC waarna de software een cijfertje
spuwt. Voor hetzelfde geld geld heb je bij 2 EPB bedienaars 2 verschillende uitkomsten.
En iedereen die de cursus EPB gevolgd heeft kan, kennis van techniek of niet, bij je langskomen.
Architect is een andere zaak.
wat zijn zowat de betrouwbare spelers van warmtepompen
Ik zou eerder kijken naar een betrouwbare kundige installateur/vakman dan gewoon naar het merk.
Om een voorbeeld te geven, ik kreeg voor eenzelfde woning met eenzelfde warmtevraag verschillende "adviezen" gaande van 4 kW tot 32 kW voor de WP.
En als je voor VV kiest zorg er dan ook voor dat je vloerplaat voldoende geïsoleerd is en de keuze van je vloerbedekking daaraan aangepast is.

Elho
lid

Bericht door Elho » 19 okt 2016, 15:33

hmm inderdaad, daar heb je ook een punt.

Kwestie van een goede installateur te vinden! En ze onderling te vergelijken.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 19 okt 2016, 16:17

Elho schreef:hmm inderdaad, daar heb je ook een punt.

Kwestie van een goede installateur te vinden! En ze onderling te vergelijken.
Voorlopig is gas goedkoper in verbruik dan WP systeem en dat zal niet snel veranderen .
Mss. kan je een LT aardgas systeem plaatsen waar nadien ook een WP systeem op past.(je weet maar nooit)

Plaats reactie