airco houtskelet

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

airco houtskelet

Bericht door bartgo » 05 okt 2016, 21:10

Onze nieuwbouw houtskelet werd toch behoorlijk warm tijdens de hittegolven van de voorbije maand. Wat we al doen:
-zonnewering screens op het zuiden
-nachtventilatie boven/onder
-ventilatie D met bypass die zelf % bepaalt (Comfo Air Q 350)

Ons huis:
-houtskeletbouw tweewoonst (met twee ingangen) en (helaas) nogal veel hoeken en kanten
-houten vloeren, nauwelijks massa-opslag in muren.
-jaarlijkse warmtevraag 22.00kWh/m2/yr
-glasgevel op zuiden
-K27
-Woning 1: gelijkvloers (1 ruimte) 69m2 verdieping (drie ruimtes) 85m2
-Woning 2: gelijkvloers (1 ruimte) 46m2 / verdieping (badk en 2 slaapk) 28m2

Nu heb ik een offerte gekregen voor een Mitsubishi-systeem met vijf binnenunits (en buitenunit op plat dak)
Woning 1: 2x MSZ EF42VE (wandtoestel) 1x MSZ EF35VE (wandtoestel) voor een afgesloten ruimte boven met veel binnenglas)
Woning 2: 2x MSZ EF35VE
Buitenunit: MXZ 3E68VA

Totaal 7200 euro excl btw.

Dit zou enkel moeten dienen voor koeling en niet voor verwarming. Daarvoor+voor SWW hebben we een warmtepomp l/w waar we ons helaas lichtjes aan laten vangen hebben. Namelijk 8kw, redelijk zwaar voor wat het is.

What do you think?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: airco houtskelet

Bericht door janus » 05 okt 2016, 22:04

Wat moeten we daar van denken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 05 okt 2016, 22:15

Zijn de toestellen niet te zwaar voor een beetje koeling in de zomer?
En is de prijs min of meer wat je normaal voor zulke installatie betaalt?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 05 okt 2016, 22:53

Hoe moeten wij bepalen of de toestellen niet te zwaar zijn?
De enigste info die je geeft is
Onze nieuwbouw houtskelet werd toch behoorlijk warm tijdens de hittegolven van de voorbije maand.
Vraag de installateur naar de berekeningen dan weet je al veel meer
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Passiefzonnen
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Passiefzonnen » 06 okt 2016, 11:44

Wat bedoel je met "behoorlijk warm" tijdens de hete dagen?
Ik stel vast (zie link ecobouwers) dat jullie huis toch meer dan behoorlijk geïsoleerd is met pakweg 35 cm papiervlokken in het dak en 25 cm idem + 5 cm glaswol in de muren...
Je hebt ook zonnewering op het zuiden.
Wij bewonen een houtskelet passiefhuis en inderdaad wij houden het op dagen met t° van 30 °C en meer ook niet op 21°C maar als wij tijdig (reeds 's morgens rond 8 uur) de zonnewering af laten en de deuren en ramen dicht houden dan houden wij het toch op zo'n 25°C. Om dan eens de buitent° gedaald is onder het binnenniveau alle deuren en ramen open te zetten.
Gezien er in een houtskelet weinig thermische opslag is koelt het dan (op één nachtje na) toch snel af. Of een investering voor dergelijke uitzonderingen verantwoord is moet je natuurlijk zelf afwegen, maar ons lijkt het niet nodig. Toegegeven onze gedwongen ventilatie wordt gevoed via een ondergronds kanaal waardoor de ventilatielucht toch enigszins gekoeld wordt (al moeten wij dat niet overdrijven want na een weekje heet weer wordt de lucht ondergronds nog weinig afgekoeld.
Maar jullie hadden als opzet (zie link ecobouwers) een nulenergiewoning te bouwen, wel met een installatie die gaat koelen zal de EPB er wel anders uit zien...
Lid Zonstraal nr. 83.
32 Bisol BMU -2-233 Wp
Omvormer SMA Tripower 8000TL-10.

bartgo
Senior lid

Bericht door bartgo » 06 okt 2016, 20:25

Passiefzonnen, dank je wel voor je antwoord. Het werd al snel dagelijks 28 graden binnen, en het koelde ook wel af zoals je beschrijft door Nachtventilatie toe te passen, dwz ramen open. Ons systeem d heeft helaas geen aardwarmtewisselaar om te koelen.

Er ligt iets te veel Pv op het dak (13000 wp op een 10kwp omvormer) dus er is wel wat marge om actief te koelen. Voor het epb verslag: geen idee inderdaad.

Ik heb toch de indruk dat er veel toestellen voorzien worden terwijl eigenlijk alles open is. Daar moet ik idd de berekeningen bij vragen. Maar geef toe, welke installateur doet dat nog? Ik veronderstel dat je dat vooral zelf moet doen als je de kennis hebt.

Verder zit er 5cm vlas wol net achter het gipskarton, gelukkig geen glaswol ;)

Plaats reactie