Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Bericht door bruma » 18 aug 2016, 17:32

japio schreef:Stilstandsverlies is de warmte die het voorraadvat kwijt raakt door afkoeling via de schil. Deze Endura is het beste van alles in één waarbij concessies zijn gedaan om alles in een te krijgen.
Zolang ik van een leverancier/fabrikant geen KWh/24u getal krijg beschouw ik deze als niet professioneel

jonasv
lid
Installatie Land: België

Bericht door jonasv » 16 sep 2016, 13:47

Ik lees het topic nu pas en wou toch even wat zaken kwijt.

Welke E-peil moet je minstens halen? Want als ik eerlijk ben is 10cm isolatie echt maar dan ook echt weinig.. De kost om dit te verdubbelen zal nihil zijn. (de return enorm)

Renson E+: zoals hier al is gemeld... roosters in het raam => koude lucht dat binnen komt => mensen zetten die roosters dicht = geen gezonde lucht

Verder blijf ik er bij dat renson halve gangsters zijn... ze maakte al reclame voor hun systeem en hoeveel punten je kon verdienen op EPB zonder dat het al goedgekeurd was... kwestie wat druk te leggen bij de VEA (verantwoordelijke dienst)

Ikzelf heb een daikin altherma WP (makkelijk zelf geplaatst met VVW). Ik dacht hier ook eerst aparte kleppen te zetten per vvw-kring. Dit is me sterk afgeraden aangezien het dan kan zijn dat je WP wilt pompen terwijl je klep dichtstaat => meer verbruik van de wp.

Verder hebben we op onze boven verdieping enkel vvw in de gang en de badkamer. (Met een ventilatie systeem D is het overal even warm) + je kan op de collector per kring een kraantje meer of minder open draaien (moest je toch een ruimte warmer willen).

En het is toch logisch dat een veel zwaardere CV bestraft zal worden in EPB? Ikzelf heb dit met mijn Warmtepomp ook (is echt stom, ma bon). Hier zit een backup heater in (dus gewoon een electrische weerstand). Ik heb enkel 3kw weerstand aangesloten, maar er zit in totaal een heater in van 9kw en die rekent men ook in de EPB-berekening.

een warmteverlies berekening kan je ook zelf doen http://www.bouw-energie.be/assets/class ... ngV2.2.xls

Nu van aannemers en jarenlange ervaring... Het is pas de laatste jaren dat men sterk isoleert... vele aannemers rekenen nog in de jaren stillekes... als in "ik zet al jaren zo een grote ketel" of "Ah 300m² maal 200watt" ... dat is echt not done hoor...

Om te schetsen, ik had een verliesberekening gemaakt, en bij min 10 graden buiten en 22graden binnen had ik 3kw nodig om mijn huis warm te houden.... Dus dan heb je maar dat max nodig voor verwarming ;) (wij hebben een iets grotere genomen om zo een groter boiler vat te hebben)

Misschien nog een goede tip, begin november is het weer de openhuizen dag van ecobouwers => kan je gaan praten/zien naar nieuwe/zuinige/eco technieken ;)

good luck nog ;)
14 X ZDNY 265 Wp. - 3710Wp / or: 180°- H: 25°/SMA 3000TL-21 - 3 Kw.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 26 sep 2016, 09:00

jonasv schreef:Ik lees het topic nu pas en wou toch even wat zaken kwijt.

Welke E-peil moet je minstens halen? Want als ik eerlijk ben is 10cm isolatie echt maar dan ook echt weinig.. De kost om dit te verdubbelen zal nihil zijn. (de return enorm)

Renson E+: zoals hier al is gemeld... roosters in het raam => koude lucht dat binnen komt => mensen zetten die roosters dicht = geen gezonde lucht

Verder blijf ik er bij dat renson halve gangsters zijn... ze maakte al reclame voor hun systeem en hoeveel punten je kon verdienen op EPB zonder dat het al goedgekeurd was... kwestie wat druk te leggen bij de VEA (verantwoordelijke dienst)

Ikzelf heb een daikin altherma WP (makkelijk zelf geplaatst met VVW). Ik dacht hier ook eerst aparte kleppen te zetten per vvw-kring. Dit is me sterk afgeraden aangezien het dan kan zijn dat je WP wilt pompen terwijl je klep dichtstaat => meer verbruik van de wp.

Verder hebben we op onze boven verdieping enkel vvw in de gang en de badkamer. (Met een ventilatie systeem D is het overal even warm) + je kan op de collector per kring een kraantje meer of minder open draaien (moest je toch een ruimte warmer willen).

En het is toch logisch dat een veel zwaardere CV bestraft zal worden in EPB? Ikzelf heb dit met mijn Warmtepomp ook (is echt stom, ma bon). Hier zit een backup heater in (dus gewoon een electrische weerstand). Ik heb enkel 3kw weerstand aangesloten, maar er zit in totaal een heater in van 9kw en die rekent men ook in de EPB-berekening.

een warmteverlies berekening kan je ook zelf doen http://www.bouw-energie.be/assets/class ... ngV2.2.xls

Nu van aannemers en jarenlange ervaring... Het is pas de laatste jaren dat men sterk isoleert... vele aannemers rekenen nog in de jaren stillekes... als in "ik zet al jaren zo een grote ketel" of "Ah 300m² maal 200watt" ... dat is echt not done hoor...

Om te schetsen, ik had een verliesberekening gemaakt, en bij min 10 graden buiten en 22graden binnen had ik 3kw nodig om mijn huis warm te houden.... Dus dan heb je maar dat max nodig voor verwarming ;) (wij hebben een iets grotere genomen om zo een groter boiler vat te hebben)

Misschien nog een goede tip, begin november is het weer de openhuizen dag van ecobouwers => kan je gaan praten/zien naar nieuwe/zuinige/eco technieken ;)

good luck nog ;)
Hi Jonas,
Thx voor de info.

Het E+ systeem met roosters hebben we bewust gekozen. Op dit ogenblik wonen we in huis met c ventilatie en roosters. De roosters staan ook altijd open bij ons. In het begin waren we bang van warmte verlies via deze roosters, maar dit valt heel goed mee.

We wilden bewust niet met een D systeem werken. Ik heb er wel naar geïnformeerd indertijd om zeker goed op de hoogte te zijn van de werking van zo een D.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Strix Aluco
lid

Bericht door Strix Aluco » 26 sep 2016, 10:26

Hallo,

Mijn bedenking was dat je met het (beperkte) ventilatiedebiet van een C-systeem heel weinig winst kan doen ten opzichte van een klassieke lucht-water warmtepomp met buitenunit.
Zij beweren dat, door de “warme” extractielucht van binnen te gebruiken, ze een hoger rendement behalen. In theorie allemaal mooi maar als we even snel rekenen:

Vermogen lucht: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρl = soortelijke massa in kg/m³ (lucht 1,2)
Cl = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (lucht 1,006)
∆t = temperatuur verschil in kelvin

Dus bijvoorbeeld +/- 150m³/h (totaal) gaan afzuigen in badkamer, wc en keuken.
Het vermogen dat we hier uit kunnen halen als we uit deze lucht van +/-20°C warmte onttrekken tot 5°C dan hebben we:

0,04166m³/s * 1,2kg/m³ * 1,006kJ/(kg.K) * 15K = 0,75kW

Je wint dus maximaal 750watt ten opzichte van een klassieke WP met buitenunit als de buitenlucht 5°C zou zijn.
In de tussenseizoenen of zomer zal de winst nul zijn aangezien buitenlucht dan gelijk of hoger is aan binnenlucht.

Als je dan nog eens de prijzen ziet van gas (€0,05/kWh) en elektriciteit (€0,25) dan zie je dat de warmtepomp een COP van minstens 5 moet halen om te kunnen concurreren met een gasketel, en dat halen ze zelfs op papier niet! Laat staan in realiteit.

Volgen jullie deze redenering of vergeet ik ergens iets?

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 26 sep 2016, 10:53

Strix Aluco schreef:Hallo,

Mijn bedenking was dat je met het (beperkte) ventilatiedebiet van een C-systeem heel weinig winst kan doen ten opzichte van een klassieke lucht-water warmtepomp met buitenunit.
Zij beweren dat, door de “warme” extractielucht van binnen te gebruiken, ze een hoger rendement behalen. In theorie allemaal mooi maar als we even snel rekenen:

Vermogen lucht: Φ = qv x Ƥw x cw x ∆t
Φ = Vermogen in kW
Qv = volumestroom in m³/s
ρl = soortelijke massa in kg/m³ (lucht 1,2)
Cl = soortelijke warmte in kJ/(kg.K) (lucht 1,006)
∆t = temperatuur verschil in kelvin

Dus bijvoorbeeld +/- 150m³/h (totaal) gaan afzuigen in badkamer, wc en keuken.
Het vermogen dat we hier uit kunnen halen als we uit deze lucht van +/-20°C warmte onttrekken tot 5°C dan hebben we:

0,04166m³/s * 1,2kg/m³ * 1,006kJ/(kg.K) * 15K = 0,75kW

Je wint dus maximaal 750watt ten opzichte van een klassieke WP met buitenunit als de buitenlucht 5°C zou zijn.
In de tussenseizoenen of zomer zal de winst nul zijn aangezien buitenlucht dan gelijk of hoger is aan binnenlucht.

Als je dan nog eens de prijzen ziet van gas (€0,05/kWh) en elektriciteit (€0,25) dan zie je dat de warmtepomp een COP van minstens 5 moet halen om te kunnen concurreren met een gasketel, en dat halen ze zelfs op papier niet! Laat staan in realiteit.

Volgen jullie deze redenering of vergeet ik ergens iets?
Voor de berekening heb ik geen idee...

Maar je moet ook rekening houden dat bij verbruik van de E+ je ventilatie verbruik in zit. Bij gewone warmte pomp heb je nog je verbruik van je ventilatie apart.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 26 sep 2016, 18:57

Strix Aluco schreef:Mijn bedenking was dat je met het (beperkte) ventilatiedebiet van een C-systeem heel weinig winst kan doen ten opzichte van een klassieke lucht-water warmtepomp met buitenunit.
Je moet ook meenemen wat de herkomst van de 21 graden is, is dit ventilatielucht die afgevoerd moet worden of is dit verwarmde lucht die zonder verdere noodzaak aan de woning wordt onttrokken.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie