Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Allerlei warmtepompen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Bericht door janus » 17 aug 2016, 21:47

Daarna moet de gasboiler indien nodig gewoon bij verwarmen...
Het probleem is vaak dat het moduleren en daardoor vaak het condenseren van de gasketel gewoon wordt uitgeschakeld door het toepassen van zo'n thermostaat want hij is helemaal niet zo slim als gezegd wordt. (weet nu niet of dit bij deze brander ook het geval is, vandaar mijn vraag)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Sdeb
lid
Installatie Land: België

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 22:01

janus schreef:
Daarna moet de gasboiler indien nodig gewoon bij verwarmen...
Het probleem is vaak dat het moduleren en daardoor vaak het condenseren van de gasketel gewoon wordt uitgeschakeld door het toepassen van zo'n thermostaat want hij is helemaal niet zo slim als gezegd wordt. (weet nu niet of dit bij deze brander ook het geval is, vandaar mijn vraag)
In het begin waren er inderdaad moduleer problemen, maar deze zijn volledig opgelost.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 17 aug 2016, 22:21

Nest (3gen) is compatible met Opentherm, als @Sdeb kamers apart wil regelen zijn er zoneregelingen nodig (Nest + heat-link).

Voor wat betreft de Endura E+ zie ik een bezwaar in het rondpompen van energie. Ik heb zelf ervaring met een Inventum Ecolution warmtepompboiler en heb gemerkt dat papier erg gewillig is met deze techniek.
SolarEdge gecertificeerd dealer

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 22:30

japio schreef: Voor wat betreft de Endura E+ zie ik een bezwaar in het rondpompen van energie. Ik heb zelf ervaring met een Inventum Ecolution warmtepompboiler en heb gemerkt dat papier erg gewillig is met deze techniek.
Hoe bedoel je precies?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 18 aug 2016, 11:52

Waarom die leidingen voorzien? Die redenering begrijp ik niet zo goed.
Dezelfde redenering die jij volgt. Beter voorbereid zijn op wat komen gaat* en als je toch aan het breken/bouwen bent is de bijkomende kost van die
prevoorzieningen peanuts.
* NL heeft al aangekondigd zijn gasaanvoer naar België in de toekomst stil te leggen. Je bent dus afhankelijk van een monopolist die iedere reden
zal aangrijpen om zijn prijzen te verhogen zonder dat je daar ook maar enige greep op hebt.
Elektriciteit (energiekost) maakt nu nog maar 10% uit van de totale factuur (de rest zijn distributiekosten van een monopolist) en belastingen (geheven door dezelfden
die in de raden van bestuur zetelen van de distributeur). Bovendien is men nu al plannen aan het maken om de elektriciteitskost bijna volledig los te koppelen van het eigenlijke verbruik
maar te laten afhangen van het max. theoretisch af te nemen vermogen van de woonunit (ipv prosumententarief dus een full woonunit tarief :D )
Je laat je totale energievooerziening dus 2 keer afhangen van iets waar je totaal geen greep op hebt en waarvan de kosten de pan gaan uitswingen.

Vandaar dat ik mij voorzien heb om CV en SWW (vandaar die preleidingen) autonoom te organiseren. Ze maken de grootste energiekost uit (buitenverlichting werkt al autonoom en binnenverlichting is full
LED en huishoud A+(++) waardoor jaarverbruik verwaarloosbaar is en ev. al op te vangen met een betaalbare off grid installatie.

Dat noem ik vooruitzien en investeren in de toekomst. ;-)
Maar zoals gezegd, ieder zijn ding en visie.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 18 aug 2016, 12:00

ivob schreef:
Waarom die leidingen voorzien? Die redenering begrijp ik niet zo goed.
Dezelfde redenering die jij volgt. Beter voorbereid zijn op wat komen gaat* en als je toch aan het breken/bouwen bent is de bijkomende kost van die
prevoorzieningen peanuts.
* NL heeft al aangekondigd zijn gasaanvoer naar België in de toekomst stil te leggen. Je bent dus afhankelijk van een monopolist die iedere reden
zal aangrijpen om zijn prijzen te verhogen zonder dat je daar ook maar enige greep op hebt.
Elektriciteit (energiekost) maakt nu nog maar 10% uit van de totale factuur (de rest zijn distributiekosten van een monopolist) en belastingen (geheven door dezelfden
die in de raden van bestuur zetelen van de distributeur). Bovendien is men nu al plannen aan het maken om de elektriciteitskost bijna volledig los te koppelen van het eigenlijke verbruik
maar te laten afhangen van het max. theoretisch af te nemen vermogen van de woonunit (ipv prosumententarief dus een full woonunit tarief :D )
Je laat je totale energievooerziening dus 2 keer afhangen van iets waar je totaal geen greep op hebt en waarvan de kosten de pan gaan uitswingen.

Vandaar dat ik mij voorzien heb om CV en SWW (vandaar die preleidingen) autonoom te organiseren. Ze maken de grootste energiekost uit (buitenverlichting werkt al autonoom en binnenverlichting is full
LED wat verwaarloosbaar is en op te vangen met een betaalbare off grid installatie.

Dat noem ik vooruitzien en investeren in de toekomst. ;-)
Maar zoals gezegd, ieder zijn ding en visie.
Daar geef ik je volledig gelijk in. Centraal in mijn huis zit een volledige wachthuis koker van zolder tot berging om wat er ook nog nodig zou kunnen zijn te kunnen leggen en aansluiten. Zo kan ik op de endura bv ook zonneboilers aansluiten iets wat ik overweeg om in de toekomst mss te doen.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 12:54

Als je een zonnecollector overweegt dan zou ik de Endura al gelijk links laten liggen; zodra de zon een beetje schijnt dan gebruik je de warmtepomp niet en als je de warmtepomp niet gebruikt verleng je de terugverdientijd naar oneindig.
De warmtepomp heeft een slecht rendement in het traject >50graden en de collector heeft een zeer hoog rendement in het traject tot aan 50graden.
De 300liter is veel te kort om van beiden optimaal gebruik te kunnen maken.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 18 aug 2016, 13:32

japio schreef:Als je een zonnecollector overweegt dan zou ik de Endura al gelijk links laten liggen; zodra de zon een beetje schijnt dan gebruik je de warmtepomp niet en als je de warmtepomp niet gebruikt verleng je de terugverdientijd naar oneindig.
De warmtepomp heeft een slecht rendement in het traject >50graden en de collector heeft een zeer hoog rendement in het traject tot aan 50graden.
De 300liter is veel te kort om van beiden optimaal gebruik te kunnen maken.
Ah dit wist ik niet, maar mijn aannemer heeft dit inderdaad vermeld nu je het zegt. Dan heeft het idd geen nut om die erop aan te sluiten.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 18 aug 2016, 14:38

Sdeb schreef: Ah dit wist ik niet, maar mijn aannemer heeft dit inderdaad vermeld nu je het zegt. Dan heeft het idd geen nut om die erop aan te sluiten.
Misschien dat er nog zaken zijn die gezegd werden, maar die je je niet meer herinnert.
Niet elke aannemer denkt mee en hoe meer ze kunnen uitvoeren hoe meer ze eraan kunnen verdienen.
En je kan hen geen ongelijk geven. Ofwel vraag je hen raad en voer je het ook zo uit, met de nodige argumenten, ofwel wil je gelijk hebben en voeren ze dat uit.

Ik heb altijd geleerd dat je geen gelijk hebt maar dat je gelijk moet krijgen.
Gelukkig leven we in een vrij land zodat we kunnen doen wat we zelf denken wat voor ons persoonlijk net voldoende luxe is.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 18 aug 2016, 14:48

bruma schreef:
Sdeb schreef: Ah dit wist ik niet, maar mijn aannemer heeft dit inderdaad vermeld nu je het zegt. Dan heeft het idd geen nut om die erop aan te sluiten.
Misschien dat er nog zaken zijn die gezegd werden, maar die je je niet meer herinnert.
Niet elke aannemer denkt mee en hoe meer ze kunnen uitvoeren hoe meer ze eraan kunnen verdienen.
En je kan hen geen ongelijk geven. Ofwel vraag je hen raad en voer je het ook zo uit, met de nodige argumenten, ofwel wil je gelijk hebben en voeren ze dat uit.

Ik heb altijd geleerd dat je geen gelijk hebt maar dat je gelijk moet krijgen.
Gelukkig leven we in een vrij land zodat we kunnen doen wat we zelf denken wat voor ons persoonlijk net voldoende luxe is.
Neen hoor, op dat vlak heb ik gelukkig een goeie aannemer, die het E+ systeem heeft mee helpen uitdenken.
Ik heb na uitzoeken van de systemen op batibouw op zoek gegaan naar een Renson Dealer om te kijken of dit systeem wel zou voldoen aan mijn eisen en wensen en om te informeren hoe dit precies werkt. De aannemer heeft dit dan volledig helpen uitzoeken en mijn vragen beantwoord.

De reden dat ik me dit herinner is, ik had ooit vermeld tegen hem van op dat systeem kan ik ook zonne boilers aansluiten, de prijs zou moeten meevallen want je boilervat heb je al. Toen had de aannemer hiervoor geïnformeerd om echt zeker te zijn en liet me weten dat ik dat wel kan doen, maar dat het niet zo interessant was gezien ik die zonneboilers niet goed / volledig kan benutten. Om de reden die hierboven al reeds vermeld staat.
Het volledige antwoord indien ik me nog goed herinner was:
E+ heeft een standaard vast verbruik voor je ventilatie lucht. Hiermee kan hij je water opwarmen tot een bepaalde temperatuur. (precieze cijfers zou ik moeten nakijken) Daarna beslis je om bij te verwarmen met elektriciteit of gas. Indien je zonne collectoren plaatst, geraak je nog hoger in temperatuur dan je geraakt met je ventilatie lucht, dus je bijverwarming kost valt goedkoper uit, maar omdat beide verwarming door die ventilatie lucht en de zonneboilers een groot overlappend temperatuur bereik hebben, benut je beide systemen op dat moment niet optimaal. Je benut dan niet het volledige rendement.

Samengevat: dan zijn je collectoren een dure investering tegenover je opbrengst.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 14:57

Sdeb schreef:E+ heeft een standaard vast verbruik voor je ventilatie lucht. Hiermee kan hij je water opwarmen tot een bepaalde temperatuur. (
Dit is niet correct, je onttrekt warmte uit het huis welke je goeddeels via het SWW water afvoert. Hoeveel warmte de E+ nutttig aan de retour gezogen lucht kan onttrekken hangt van veel factoren af en een deel van het jaar moet je de onttrokken warmte weer toevoeren.
Wat zijn de stilstandsverliezen bijvoorbeeld van deze installatie?

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 18 aug 2016, 15:01

japio schreef:
Sdeb schreef:E+ heeft een standaard vast verbruik voor je ventilatie lucht. Hiermee kan hij je water opwarmen tot een bepaalde temperatuur. (
Dit is niet correct, je onttrekt warmte uit het huis welke je goeddeels via het SWW water afvoert. Hoeveel warmte de E+ nutttig aan de retour gezogen lucht kan onttrekken hangt van veel factoren af en een deel van het jaar moet je de onttrokken warmte weer toevoeren.
Wat zijn de stilstandsverliezen bijvoorbeeld van deze installatie?
Stilstandsverliezen?

Je intrekt inderdaad warmte net zoals bij een C ventilatie. Maar op zicht valt dat al bij al mee ( gebaseerd op huidige praktijk ervaring ) als je dat niet wil moet je wel voor D gaan of voor die speciale roosters van Renson met warmte wisselaar in

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 18 aug 2016, 15:17

Even voor de duidelijkheid, met aannemer bedoel je toch de loodgieter/cv installateur en niet de algemene aannemer?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 18 aug 2016, 15:18

janus schreef:Even voor de duidelijkheid, met aannemer bedoel je toch de loodgieter/cv installateur en niet de algemene aannemer?
Ja, de plaatser van verwarming en ventilatie :-)

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 18 aug 2016, 16:46

Stilstandsverlies is de warmte die het voorraadvat kwijt raakt door afkoeling via de schil. Deze Endura is het beste van alles in één waarbij concessies zijn gedaan om alles in een te krijgen.

Plaats reactie