Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Sdeb
lid
Installatie Land: België

Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Bericht door Sdeb » 16 aug 2016, 09:23

Hi,
Als warmtepomp zou ik in onze woning gebruik gaan maken van de Renson Endura E+ gecombineerd met een gascondensatie ketel.
Nu zit ik hier wat met enkele vragen. Zijn er mensen aanwezig die dergelijk systeem hebben of kennis hebben over de werking van dit systeem?

Er is namelijk wat tegenstrijdigheid tussen het EPB verslag en de aanbevelingen van de Aannemer.
Voor alle duidelijkheid, ik heb meer dan alle vertrouwen in mijn aannemer, maar een 2e opinie kan nooit kwaad.

De opzet:
Gelijkvloers heeft vloerverwarming
Verdiep (verwarming) en sanitair is hoge temperatuur kring
alles zal worden aangestuurd met Nest Thermostaten.

De aannemer stelt voor om een REMEHA TZerra M25 Solo Plus te hangen (vermogen Kw: 5,5 - 23,4)
Het EPB programma vind echter dat deze ketel te zwaar zou zijn voor deze opzet en stelt de REMEHA TZerra M15 Solo Plus voor (vermogen Kw: 5,5 - 5,5 - 14,7)
Handleiding + gegevens ketels: http://brochure.remeha-mobile.be/doc/fu ... 017_nl.pdf

Indien ik voor de M25 Solo plus ga, wordt ik 8 punten in EPB afgestraft. 8 Punten? ( je kan het zo gek niet bedenken, zelf al is deze ketel te zwaar, dan zou hij nooit zijn piek vermogen gebruiken )

Vandaar dat ik jullie mening vraag. Zijn er mensen met een Renson E+ en wat is het vormgen van de gecombineerde gasketel?
of zijn er mensen die hier technische kennis van hebben zoja: is die M15 Solo plus krachtig genoeg (en kiest de aannemer gewoon voor zekerheid), of is deze heel nipt en neem ik zeker beter de M25.

Op zicht zit ik niet echt in met die 8 punten indien deze gerechtvaardigd zijn. Als ik even veel comfort zal hebben met de M15 dan is dit wel een kost van 400 euro (los van de minprijs voor de M15 tegenover de M25)

Alle hulp, info, beredeneringen ... zijn welkom :-)

^¨P.S. Zelf het EPB programma proberen te installeren om zelfuit te rekenen, maar dat lijkt niet te lukken? iemand hier ervaring mee? ^¨

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Renson Endura E+ --- Combi Gasboiler

Bericht door janus » 16 aug 2016, 14:45

Jammer dat je niet overal vloerverwarming kiest, goedkoper, eenvoudiger en zuiniger.
Waarom die Nestthermostaten :?:
De aannemer stelt voor om een REMEHA TZerra M25 Solo Plus te hangen (vermogen Kw: 5,5 - 23,4)
Waar is je warmteverliesberekening, dan weet je toch direct het antwoord?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 16 aug 2016, 15:32

janus schreef:
Jammer dat je niet overal vloerverwarming kiest, goedkoper, eenvoudiger en zuiniger.
Waarom die Nestthermostaten :?:
Je zal vloeken inside, maar ik ben nogal een gadget minded persoon. Het idee achter Nest + gebruiksvriendelijkheid en app is gewoon top. Ik ben ervan overtuigd dat zelf met vloerverwarming ik hier mee zal kunnen besparen. (rekening houdend met de nonchalante houden die we nu al hebben rond verwarming aan en uit laten enzo). Maar vooral. Het toestel en de app zijn super gebruiksvriendelijk. en ogen ook mooi (wat extra plus punt is).

Is vloer verwarming wel echt goedkoper? Ik ben nogal budget minded maar overal (verschillende aannemers en oplossingen) kwam dit duurder uit) (vloer verwarming op lage temperatuur wel te verstaan) Een andere oplossing was om venti convectoren te plaatsen, maar dat was nog duurder. Boven willen we enkel de badkamer veel verwarmen de andere kamers indien echt nodig (extreem strenge winter of kinderen die later op kamer willen studeren). Verwarming op elektriciteit wil ik absoluut niet.
janus schreef:
Waar is je warmteverliesberekening, dan weet je toch direct het antwoord?
ù% en hoe kan ik dat? of moet dat gebeuren ? ù%

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 16 aug 2016, 17:47

In een moderne goed geisoleerde woning heb je zelfs amper een thermostaat nodig, zelfs geen mooie gebruiksvriendelijke ;-)

Voor de radiators heb je sowieso een circuit nodig op hoge temp, dat maakt het vaak al duur met extra pomp en evenwichtsfles.
Verder is het rendement lager op de hoge temp.

Een warmteverliesberekening kun je zelf maken maar je architect , loodgieter of desnoods je EPB man kunnen en moeten dat eigenlijk doen.
Vraag anders naar de berekeningen van het vermogen, indien ze die niet kunnen overhandigen weet je dat er iemand zit te gokken.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 16 aug 2016, 23:07

janus schreef:In een moderne goed geisoleerde woning heb je zelfs amper een thermostaat nodig, zelfs geen mooie gebruiksvriendelijke ;-)
Je hebt idd amper een thermostaat nodig, maar door bv savonds 1 of 2 graden lager te zetten kan je al wat besparen. Ook door afvlakken van de opwarm curves.

Verder verhoogt je comfort doordat dit geautomatiseerder zal verlopen en ook zal anticiperen op weersvoorspellingen.
+ je hebt zeer goed inzicht in je verbruik schema + tips hoe je kan besparen.

En indien je dit direct plaatst is er geen meerprijs.

Ook mijn brandalarmen zijn nest protect systemen die de gasboiler uitschakelen bij brand...

Vooral het volledig nest systeem is interessant en wordt ook steeds uitgebreider.
janus schreef:Voor de radiators heb je sowieso een circuit nodig op hoge temp, dat maakt het vaak al duur met extra pomp en evenwichtsfles.
Verder is het rendement lager op de hoge temp.
Rendement is inderdaad lager, maar enkel badkamer moet verwarmd worden in echt koude maanden... De andere kamers normaal niet tot bijna nooit, dus dan lijk vloerverwarming boven toch wel dure investering?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 09:17

Je hebt idd amper een thermostaat nodig, maar door bv savonds 1 of 2 graden lager te zetten kan je al wat besparen. Ook door afvlakken van de opwarm curves.
Normaal pas je geen nachtverlaging meer toe in een modern goed geisoleerd huis maar een ieder is daar natuurlijk vrij in.

Als je boven geen verwarming nodig hebt is elke investering duur ook radiators, dan is het beter om alleen een kring vloerverwarming naar de badkamer te laten leggen.
.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 10:02

janus schreef:
Normaal pas je geen nachtverlaging meer toe in een modern goed geïsoleerd huis maar een ieder is daar natuurlijk vrij in.
Omdat huizen zo geïsoleerd zijn dat warmte binnen gehouden wordt? Over hoeveel isolatie spreken we dan... Wij twijfelen nog tussen 10 en 12 cm in de muren. EPB gaf aan bij 12 dat er oververhittings gevaar is. (dit kunnen we wel oplossen met zonnewerend glas en sunscreens)
janus schreef:Als je boven geen verwarming nodig hebt is elke investering duur ook radiators, dan is het beter om alleen een kring vloerverwarming naar de badkamer te laten leggen.
Dit klopt, maar we willen wel kunnen verwarmen indien nodig & de badkamer willen we volledig appart kunnen laten opwarmen tot gewenste temp (ongeacht hoe warm of koud het beneden is)

Alle tips hoe dit goedkoper kan dan gewone radiatoren zijn welkom ;-)

Misschien zie ik het ook verkeerd...
Vloerverwarming op heel het verdiep wil zeggen dat heel het verdiep verwarmd wordt? wil ook zeggen als we 2 kinderen hebben en de een wil een warme kamer de andere een frissere kamer, dat we eigenlijk naar een systeem moeten gaan waarbij iedereen zijn kamer zelf kan regelen... Met radiatoren kunnen ze en wij zelf beslissen om aan en uit te zetten. Wij willen onze slaapkamer bv fris, maar de badkamer dan weer lekker warm.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 10:34

Ik kan alleen maar schrijven hoe het er in moderne huizen aan toe gaat, gedetailleerde info zou je architect toch moeten geven?

In een modern huis is er ook geen sprake meer van frisse kamers, alles heeft een constante temperatuur van rond de 21° ik krijg steeds meer de indruk dat je slecht bent voorgelicht of met ouderwetse ideeen rondloopt, vraag anders op bouwinfo forum eens wat meningen.
link

Gevaar voor oververhitting met 12cm isolatie???
Dan moet het ontwerp worden aangepast.
.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 10:59

Hi Janus, ik denk dat ik mezelf misschien niet volledig of verkeerd uitdruk.
Er is naar mijn mening ook een groot verschil tussen theorie en praktijk.

Op dit ogenblik huren we een woning die maximum 3 jaar oud is. (nieuwbouw) Deze woning is Zuidwest gericht. met 1 groot glaspartij aan de zw kant en 1 aan de zuidkant.
In de slaapkamers boven hebben we standaard ramen.
Wanneer het een zonnige dag is, warmt het huidig huis makkelijk op tot 28 - 30 graden (zelf met gordijnen toe) en ook in de slaapkamers. Deze warmte blijft ook in huis hangen.

In de winter is beneden altijd koud, maar snel verwarmd. Eenmaal verwarmd blijft de warmte ook hangen. De slaapkamers zelf zakken meestal ook niet onder de 18 graden.

Nu we kijken om te bouwen willen we het anders gaan aanpakken. We bouwen in dezelfde straat en huis is ook zw gericht. Beneden hebben we wel meer glas. (waarschijnlijk vandaar het gevaar op oververhitting) Plus rekening houdend met de huidige warmte ervaring die we nu hebben... zou het ons ook totaal niet verwonderen.

Het warmte probleem in de zomer lossen we deels op met de E+ endura. Deze heeft een nightbreeze functie waardoor indien de lucht buiten savonds frisser is dan binnen, je deze met een hoger debiet kan binnen trekken.
Om een goed rendement voor verwarming te halen met die E+ endura want deze is ventilatie gecombineerd met warmtepomp, kiezen we dus beneden voor vloerverwarming. de oppervlaktes zijn groot genoeg om er voldoende rendement uit te halen.

Toen kwamen we voor de keuze te staan wat we dan boven zullen doen. Voor ons is 18 graden meer dan warm genoeg om te slapen, wie weet met 12 cm isolatie dat we zelf naar 21 graden gaan... Maar dat is niet zeker + je weet niet wat de toekomst brengt op vlak van kouder of warmer weer. Indien er zeer strenge winters zijn willen we toch de mogelijkheid hebben om te kunnen verwarmen, zonder hiervoor op elektrische verwarmings elementen over te moeten schakelen. Het enige wat we op dit ogenblik verwarmen in de winter is de badkamer. Hier hebben we met de verschillende partijen gesproken en die waren van mening dat vloerverwarming in badkamer indien niet gecombineerd met andere verwarmings mogelijkheden niet ideaal was. (wij vonden het eventueel wel leuk om een warme vloer te hebben daar). Alleen werd ons verteld dat indien je vloerverwarming legt in badkamer of bovenverdiep, je in de kamers venticonvectoren moet zetten, gezien de vloerverwarming op lage temp werkt. Die kost is echter heel groot... + Nadeel is dat je vloerverwarming moet aanlaten en niet kan zeggen, en nu wil ik het hier 23 graden hebben in plaats van 21 omdat 21 hier kouder aan voelt dan bv beneden... (het kan wel maar respons tijd van vloerverwarming is trager). Dus om alle bovenstaande problemen op te lossen zouden we eigenlijk boven een hoge temperatuurs kring nodig hebben met gewone radiatoren. Om het wat betaalbaar te maken. De Renson E+ endura is hier net ideaal voor gezien deze gecombineerd wordt met een gasboiler.

En los van het bovenstaande verhaal, ben ik enorm fan van de Nest producten. Het feit dat dit niets extra kost of bijna niets extra kost om voor nest te gaan bij plaatsing in plaats van die gewone thermostaten (witten bakjes) was gewoon een extra plus punt zeker gezien alle voordelen ervan op een rij gezet worden. Ongeacht of je nu kiest om te spelen met je verwarming of niet. Zo kunnen we de Nest beneden bv perfect laten aanleren enkel verwarming te wijzigen afhankelijk van weersvoorspellingen en de nest boven (badkamer) echt ons schema van wanneer opstaan en afwezig in badkamer ... + welke gewenste temperaturen.

Ik denk dat dit toch redelijk doordachte manier is, met nieuwe technologieën (Nest + Renson E+). Kan ik er volledig naast zitten, natuurlijk... er zijn zoveel mogelijkheden en systemen op de markt.

en voor comfort van de badkamer. Indien het goedkoper zou zijn om daar vloerwarming te plaatsen en dan een extra handdoekwarmer op elektriciteit om mijn gewenste temperatuur te halen... dan zou ik daar nog over twijfelen... Maar dan verlies ik wel mijn comfort dat mijn thermostaat perfect weet hoe laat ik ga opstaan en hoe warm ik het wil wanneer ik een douche neem ...

Het zijn altijd keuzes die moeten gemaakt worden, technologie, milieu, theorieën, mogelijkheden, comfort en budget....

Bovenstaande informatie is natuurlijk wel deels ^¨

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 aug 2016, 12:06

Persoonlijk vind ik dit voor een nieuwbouw een zeer ondoordachte manier van redeneren. In welke tijd leeft je architect?
Een moderne woning heeft genoeg aan een WP zeker met de isolatiewaarden waar jij voorstelt. Dus al zeker geen dubbel systeem (WP + gas).
Verder begrijp ik al helemaal de uitleg niet om op een warme dag 's nachts frisse lucht binnen te zuigen via je dubbel systeem (als het door de dag buiten zo heet is dat
je woning tot 30°C opwarmt scheelt er ten eerste al iets aan de inplanting van de woning, ten tweede aan de externe zonnewering en de buitenlucht zal dan tegen slaaptijd zeker niet genoeg afgekoeld om binnen voldoende koeling te kunnen geven. Je woning moet juist luchtdicht zijn om het (verplichte) D-ventilatiesysteem zijn werk te kunnen laten doen. Laat staan een ander systeem gewone lucht van buiten te laten binnenzuigen.
Je wil denken in termen van zuinig bouwen maar wil dan wel geld gooien naar dubbele systemen die elkaar gaan tegenwerken?
Je volledige nieuwe woning verwarmen kan heel eenvoudig met LT aanvoer (dat lukt hier wel voor een woning van tientallen jaren oud met 4 cm isolatie in de muren).
Leefruimten (en eventueel badkamer voor basistemp en comfortvloer) verwarm je dan idd best met vloerverwarming.
In de badkamer plaats je dan een oversized handdoekradiator met een thermostatische kraan. Dubbele functie voor dezelfde prijs. Gaat dan ook alleen maar bijwarmen indien
de vloerverwarming onvoldoende vermogen zou geven in die ruimte (en je moet je handdoeken toch ergens te drogen hangen).
In de slaapkamers plaats je gewoon niets of als je het niet vertrouwd en/of op veilig wil spelen plaats je gewoon in iedere slaapkamer een individuele L/L binnenunit (op dezelfde WP buienunit). Verwarmt zeer snel de ruimte op in de zeldzame keren dat dat nodig is en de snelle koelfunctie (alleen van nut in slaapkamers) krijg je er gratis bij.
En je WP kan ook nog eens voldoende SWW aanmaken met een getrapt stuur systeem (dat bv in de berging of garage hangt dus ben je ook reeds verlost van design thermostaten in de leefruimten.
Nest is niet de toekomst maar reeds voorbijgestreefd (behalve als gadget maar dan zijn we niet meer over basisbehoeften bezig. Dan koop je beter een gameboy).
Bij een moderne woning denkt men allereerst aan inplanting (zonnewinsten) dan aan koudewering en zonnewering en de restbehoeften komen van de WP (of een ander minimaal LT systeem).
Zoals bijna alles is het een EN/EN verhaal en geen of/of verhaal.
Kost misschien iets meer (eigenlijk niet indien goed doordacht maar soit) tijdens de investeringsfase maar de volgende jaren verdien je dit dubbel terug. Een ondoordacht systeem waarbij elke euro bij aanvang telt (maar wel euro's spenderen aan gadgets?) kost je later alleen maar veel geld en miserie.
Lag je architect te slapen de laatste jaren?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 12:36

We bouwen in dezelfde straat en huis is ook zw gericht. Beneden hebben we wel meer glas. (waarschijnlijk vandaar het gevaar op oververhitting) Plus rekening houdend met de huidige warmte ervaring die we nu hebben... zou het ons ook totaal niet verwonderen.
De truk is om in de zomer weinig zon binnen te krijgen en in de winter meer.
Oversteken en bladverliezende bomen zijn daar voorbeelden van maar je architect betaal je daar (veel) voor en hij moet met dat soort oplossingen komen.
.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 12:51

janus schreef:
We bouwen in dezelfde straat en huis is ook zw gericht. Beneden hebben we wel meer glas. (waarschijnlijk vandaar het gevaar op oververhitting) Plus rekening houdend met de huidige warmte ervaring die we nu hebben... zou het ons ook totaal niet verwonderen.
De truk is om in de zomer weinig zon binnen te krijgen en in de winter meer.
Oversteken en bladverliezende bomen zijn daar voorbeelden van maar je architect betaal je daar (veel) voor en hij moet met dat soort oplossingen komen.

Hiervoor plaatsen we aan de achterkant op bovenverdiep zonnewerend glas, en op beneden verdiep zonnewerend glas + sun screens.

Er werd me ook verteld dat kiezen voor 12 cm isolatie ook kan helpen, als we de zon buiten houden zou die extra isolatie ook meer warmte buiten houden, maar ik weet niet of dit in praktijk veel verschil uit maakt.
Eenmaal de zon binnen zit en de warmte binnen zit, wordt het moeilijker om deze terug kwijt te geraken. gelukkig kunnen we met die renson e+ wel savonds de nightbreeze aanzetten...

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 aug 2016, 12:59

Ook het bericht van Ivo gelezen?
Heb je wel een eigen architect ?
.

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 13:36

ivob schreef:Persoonlijk vind ik dit voor een nieuwbouw een zeer ondoordachte manier van redeneren. In welke tijd leeft je architect?
Een moderne woning heeft genoeg aan een WP zeker met de isolatiewaarden waar jij voorstelt. Dus al zeker geen dubbel systeem (WP + gas).
Verder begrijp ik al helemaal de uitleg niet om op een warme dag 's nachts frisse lucht binnen te zuigen via je dubbel systeem (als het door de dag buiten zo heet is dat
je woning tot 30°C opwarmt scheelt er ten eerste al iets aan de inplanting van de woning, ten tweede aan de externe zonnewering en de buitenlucht zal dan tegen slaaptijd zeker niet genoeg afgekoeld om binnen voldoende koeling te kunnen geven. Je woning moet juist luchtdicht zijn om het (verplichte) D-ventilatiesysteem zijn werk te kunnen laten doen. Laat staan een ander systeem gewone lucht van buiten te laten binnenzuigen.
Je wil denken in termen van zuinig bouwen maar wil dan wel geld gooien naar dubbele systemen die elkaar gaan tegenwerken?
Je volledige nieuwe woning verwarmen kan heel eenvoudig met LT aanvoer (dat lukt hier wel voor een woning van tientallen jaren oud met 4 cm isolatie in de muren).
Leefruimten (en eventueel badkamer voor basistemp en comfortvloer) verwarm je dan idd best met vloerverwarming.
In de badkamer plaats je dan een oversized handdoekradiator met een thermostatische kraan. Dubbele functie voor dezelfde prijs. Gaat dan ook alleen maar bijwarmen indien
de vloerverwarming onvoldoende vermogen zou geven in die ruimte (en je moet je handdoeken toch ergens te drogen hangen).
In de slaapkamers plaats je gewoon niets of als je het niet vertrouwd en/of op veilig wil spelen plaats je gewoon in iedere slaapkamer een individuele L/L binnenunit (op dezelfde WP buienunit). Verwarmt zeer snel de ruimte op in de zeldzame keren dat dat nodig is en de snelle koelfunctie (alleen van nut in slaapkamers) krijg je er gratis bij.
En je WP kan ook nog eens voldoende SWW aanmaken met een getrapt stuur systeem (dat bv in de berging of garage hangt dus ben je ook reeds verlost van design thermostaten in de leefruimten.
Nest is niet de toekomst maar reeds voorbijgestreefd (behalve als gadget maar dan zijn we niet meer over basisbehoeften bezig. Dan koop je beter een gameboy).
Bij een moderne woning denkt men allereerst aan inplanting (zonnewinsten) dan aan koudewering en zonnewering en de restbehoeften komen van de WP (of een ander minimaal LT systeem).
Zoals bijna alles is het een EN/EN verhaal en geen of/of verhaal.
Kost misschien iets meer (eigenlijk niet indien goed doordacht maar soit) tijdens de investeringsfase maar de volgende jaren verdien je dit dubbel terug. Een ondoordacht systeem waarbij elke euro bij aanvang telt (maar wel euro's spenderen aan gadgets?) kost je later alleen maar veel geld en miserie.
Lag je architect te slapen de laatste jaren?
Mijn architect heeft hier niets mee te maken, dit zijn persoonlijke keuzes.

De keuze van mijn systeem is veel doordachter dan de volledige uitleg die je hierboven vermeld hebt.

In eerste instantie gingen we voor een warmtepomp gaan. Tot we het volledig plaatje hebben uitgerekend. De hele berekening en keuze draait op besparen per maand en de investering er uit te halen.
Warmte pomp installatie + alle andere noodzakelijke dingen (venticonvectoren ... ) = +- 11 a 13 000 extra. Enkel nog maar voor je verwarming en warmtepomp. Je elektriciteit verbruik is zo hoog met een warmtepomp dat je al heel wat zonnepanelen moet leggen als je dat er uit wil halen (en dan moet je ook voldoende dak ruimte hebben) Je warmte pomp is ook afhankelijk van het weer buiten. hoe kouder hoe hoger, volgens documentatie van fabrikanten is dit verschil minimaal, maar praktijk testen hebben al anders bewezen.
doe je dat niet dan zit je met hoger elektriciteit verbruik en wat kost er in België meer Gas of elektriciteit?

Ga je voor een ventilatie D dan ben je luchtdicht bezig. dan is het ook niet de bedoeling dat je da ramen open zet om op deze manier frisse lucht binnen te halen want dan verbreek je jou luchtdicht schil. Je vertrouwt dan eigenlijk op de frisse lucht die je ventilatie systeem binnen haalt. + Je ventilatie systeem draait continue en verbruikt ook meer dan een C+ evo. = nog meer elektriciteit verbruik... En we hebben hier ook nog niet gesproken over de onderhoud kosten van een ventilatie D. Om de 3 jaar laten reinigen, om de 6 maande filters vervangen. (uit kuisen kan, maar is nooit 100% goed)

Wij willen niet voor volledig luchtdicht gaan en willen onze maandelijkse kost terug winnen en onze investering.

Ons systeem de Renson E+ is een ventillatie C+ healtbox II gecombineerd met warmtepomp. De warmtepomp haalt zijn energie uit de warme binnenlucht van de ventilatie gecombineerd met een extra lucht stroom van buiten. Menglucht dus. Dat rendement is constanter en hoger dan een gewone buiten warmtepomp. elektriciteit verbruik is hier ook lager, tot meer dan de helft lager dan de gewone lucht / water warmtepomp. extra investering hier +- 6000 euro.

Elektriciteit verbruik van je ventilatie is niet verloren want wordt gebruikt om warmte op te wekken.
Je hebt ventilatie roosters dat is waar, maar wij willen net de buitenlucht rechtstreeks naar binnen halen, dus dit is weer persoonlijke keuze.
De e+ is gecombineerd met gasboiler. Hier kan je in het systeem de energie prijzen ingeven van gas en elektriciteit. En je kan deze zelf wijzigen. Dus zie je dat je elektriciteit verbruik te hoog uitvalt dan kan je meer met gas gaan verwarmen, en zie je dat je met je panelen elektriciteit over hebt kan je meer met elektriciteit gaan verwarmen. Je hebt hier dus de 100% flexibele oplossing. Je beslist ook zelf hoeveel elektriciteit je wil gaan opwekken met panelen en dus ook hoeveel je erin wil gaan investeren.

daarnaast heb je zelf volledig de keuze als je nu wil gaan voor vloerverwarming overal of een kring met hoge temperatuurs verwarming wil. volledig keuze aan jezelf, het systeem kan beiden aan.

Leg mij nu nog maar eens uit wie hier de ouderwetse visie heeft. Ik geloof als jonge gast er niet meer in om 20 000 euro's in energie besparende middelen te steken. Bouwen is al meer dan duur genoeg. Ik geloof eerder in systeem die je flexibiliteit geven om je aan te kunnen passen naar wat de toekomst brengt. waar de investeringen beperkter zijn en waar je maandelijkse kosten ook nog eens beter gaan uitkomen.

Met deze visie hebben we meer dan 6 bouwfirma's laten langskomen, verschillende aannemers aangesproken en op batibouw verschillende oplossingen bekeken, besproken vergelijken noem maar op. Conclusie kwam op hybride systemen uit. (niet voor niets dat ook andere merken hier mee beginnen) Het was eigenlijk zelf straf om te zien hoeveel fabrikanten hun ventilatie D systeem zelf niet meer promoten en eerder een voorkeur terug gaven aan c systemen... ( en ja ook wij waren daar op dat ogenblik verbaasd over )

Sdeb
lid

Bericht door Sdeb » 17 aug 2016, 13:44

janus schreef:Ook het bericht van Ivo gelezen?
Heb je wel een eigen architect ?
Ja hoor, mijn uitgebreide reactie heb ik al geplaatst. Ik begrijp de redenering wel deels van Ivo ik geef hem geen 100% ongelijk maar zijn visie vind ik ouderwetser, zeker gezien het kostenplaatje die er aan vast hangt...

Nuja iedereen heeft wel een mening over, ik de mogelijkheid L/W warmtepomp bekeken (kwam te duur uit, ook op vlak van maandelijkse kost, behalve als ik zwaar in mijn zonnepanelen ga investeren. Maarja turteltaks, investering ...)

Grond warmtepompen waren de meest efficiënte kwa verbruik en opbrengst, hiermee was mijn maandelijks kostenplaatje redelijk onder controle, maar investering nog veel groter.

Ventilatie D: ideaal als je luchtdicht wil bouwen en ook leven. (luchtdicht bouwen houden we rekening mee, luchtdicht leven vinden we minder), maar je verbruik ervan is weg en je hebt redelijk wat onderhoud

Dusja... Zoek maar eens een systeem dat budget vriendelijk is (in de mate van het mogelijke) en je maandelijkse kosten laat dalen. Dan spreek ik nog niet over de flexibiliteit die het biedt.

Plaats reactie